Op naar de volgende Europese crisis: BREXIT

09-10-2015 21:55 2338 berichten
Alle reacties Link kopieren


http://nos.nl/artikel/206 ... campagne-voor-brexit.html



In 2017 mogen de Britten naar de stembus om voor een keuze of ze in de EU willen blijven of er uit willen stappen.

Het is een bindend referendum.



Er is geen peil op te trekken hoe er gestemd gaat worden maar de mogelijk is aanwezig dat Engeland de EU verlaat.



Vandaag is er een campagne gestart door "BB ers" (Bekende Britten) die willen dat Engeland uit de EU stapt.



Wat denken jullie hier van, gaat de EU ten onder als Engeland er uit stapt, valt het allemaal wel mee of heb je hele andere ideeën over dit onderwerp.



Persoonlijk ben ik van mening dat een BREXIT geen negatieve invloed zal hebben op de EU ze varen al jaren een eigen koers, hebben nog steeds de Pond en richten zich traditioneel toch meer op de VS dan op de EU
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Spijker op de kop Patsy Stone. Totaal onrealistische verwachtingen.

En de voorbeelden die worden aangehaald hebben toch echt met de lokale politiek van het land zelf te maken. Ben je het niet eens met bezuinigingen gezondheidszorg, moet je toch echt geen vvd stemmen
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
22-09-2018 18:00
UK zat in een vriendengroepje genaamd EU die samen een vakantiehuis in Frankrijk hadden.
UK werd het gedoe een beetje zat dus zegt:
"Ik stap uit de groep. Ik wil niet meer meebetalen aan dat huis, niet meer vergaderen over het lekkende dak en een aannemer regelen.
Oh ja, maar ik wil wel elk jaar heel de maand juli met mijn gezin in het huis zitten. En dan niet opruimen nadat we vertrekken. En ik wil dat iemand anders die nog wel in de groep zit, een nieuwe gasfles regelt als die leeg is.
Wat?! Hoezo willen jullie dat niet?! Jullie respecteren me niet!"

Weet je zeker dat UK dat heeft gezegd, of denk je dat ze dat hebben gezegd?
Ik heb het niet gehoord. Ze willen helemaal niet meer in dat huis zitten dacht ik.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
22-09-2018 19:39
Spijker op de kop Patsy Stone. Totaal onrealistische verwachtingen.

En de voorbeelden die worden aangehaald hebben toch echt met de lokale politiek van het land zelf te maken. Ben je het niet eens met bezuinigingen gezondheidszorg, moet je toch echt geen vvd stemmen

Hebben ze in UK dan ook VVD?

ps ik heb nog nooit op de VVD gestemd en ga dat ook bij de volgende verkiezingen niet doen. Sterker nog, ik sta er telkens versteld van dat ze toch nog zoveel stemmen hebben.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
22-09-2018 23:11
Weet je zeker dat UK dat heeft gezegd, of denk je dat ze dat hebben gezegd?
Ik heb het niet gehoord. Ze willen helemaal niet meer in dat huis zitten dacht ik.
Jawel. Ze willen nog vrij handelen zonder beperkingen (net zoals een EU-lid). Maar dan zonder lidmaatschap te betalen. En een soort van vrij verkeer van personen via Noord-Ierland. Kortom wel de lusten maar niet de lasten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
23-09-2018 00:07
Jawel. Ze willen nog vrij handelen zonder beperkingen (net zoals een EU-lid). Maar dan zonder lidmaatschap te betalen. En een soort van vrij verkeer van personen via Noord-Ierland. Kortom wel de lusten maar niet de lasten.

Klopt.......

En de EU heeft nu eenmaal weinig baat bij een geslaagde BREXIT voor je het weet heb je in meer landen een referendum.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
22-09-2018 23:12
Hebben ze in UK dan ook VVD?

ps ik heb nog nooit op de VVD gestemd en ga dat ook bij de volgende verkiezingen niet doen. Sterker nog, ik sta er telkens versteld van dat ze toch nog zoveel stemmen hebben.
Nee ik reageerde ook op een andere opmerking maar mobieltje is ruk dus entertje niet doorgekomen. Maar de voorbeelden die zijn aangehaald liggen toch echt aan de lokale politiek van het land. Zowel in de UK als in Nederland. Wil niet seggen dat de EU daarmee perfect is, maar gezondheidszorg, politie op straat en onderwijs heb je als kiezer toch echt zelf in de hand. Tories die nu aan de macht zijn daar zijn hun versie van de VVD-ers met wat meer nationalisme er over heen gegoten.

Ik heb drie jaar in de UK gewoond en gewerkt. Het sentiment dat immigranten banen inpikken was er toen ook al, alleen die banen die al die oost europesen daar doen zijn de Britten zelf te lui voor. Ze zijn van harte welkom om te solliciteren voor die banen maar ze komen voor het veelal lage loon en fysiek zware werk hun bed niet uit. Net zoals wij dat niet doen om bijv. asperges te steken (uitzonderingen daar gelaten) Moet men meer loon gaan betalen zegt men dan, en ja dat kan. Maar als je dat doet kunnen sommige bedrijven niet meer overleven want het wordt te duur of de producten worden duurder en gaan mensen daar weer over zeiken. We hebben altijd goedkope arbeid nodig gehad zodat de rest het goed heeft, of het nu om arme immigranten gaat of slaven of geroofde grondstoffen en rijkdommen d.m.v oorlogen.

We betalen 7 miljard aan de EU maar krijgen er ongeveer 180 miljard voor terug in handelsvoordeel, banen etc. We zijn een handels en kenniseconomie want eigen grondstoffen hebben we nagenoeg helemaal niet. Als guppie heb je niks in te brengen in de WTO en het zal de Britten ongetwijfeld ook iets gaan tegenvallen ondanks dat ze heel wat groter zijn dan ond, want Australie en India zitten echt niet op ze te wachten. Trade agreements duren lang om voor elkaar te krijgen en zijn niet 1,2,3 gemaakt.

We hebben ook al bijna 80 jaar vrede in West Europa wat tamelijk uniek is. Mogen mensen ook wel eens bij stil staan.
Alle reacties Link kopieren
Ach, ze kunnen over paar jaar altijd een referendum organiseren om weer IN de EU te mogen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
23-09-2018 01:22

We hebben ook al bijna 80 jaar vrede in West Europa wat tamelijk uniek is. Mogen mensen ook wel eens bij stil staan.
Heel goed punt. De meeste mensen weten niet eens dat de EU is opgezet met dat doel.
Het is gewoon pech voor Engeland. Ik gok dat ze net als Zwitserland gewoon alle richtlijnen en verdragen klakkeloos over moeten nemen. Ze hebben ook weinig in te brengen, behalve dwarsliggen. Maar dit gevecht zouden ze bij voorbaat al niet winnen.

Zwitserland wilde ook niet in de EU. Ik heb mij door een EU diplomaat laten vertellen hoe die onderhandelingen gaan. Zwitserland moet alles doen wat de EU zegt en heeft er niet de voordelen van. Enige punt dat zij geregeld hebben is dat vervoer van dieren alleen per spoor gebeurd. Dat vond de EU goed, als ze het maar helemaal zelf betalen....

Klinkt niet als een al te beste deal.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
23-09-2018 02:56
Heel goed punt. De meeste mensen weten niet eens dat de EU is opgezet met dat doel.
Het is gewoon pech voor Engeland. Ik gok dat ze net als Zwitserland gewoon alle richtlijnen en verdragen klakkeloos over moeten nemen. Ze hebben ook weinig in te brengen, behalve dwarsliggen. Maar dit gevecht zouden ze bij voorbaat al niet winnen.

Zwitserland wilde ook niet in de EU. Ik heb mij door een EU diplomaat laten vertellen hoe die onderhandelingen gaan. Zwitserland moet alles doen wat de EU zegt en heeft er niet de voordelen van. Enige punt dat zij geregeld hebben is dat vervoer van dieren alleen per spoor gebeurd. Dat vond de EU goed, als ze het maar helemaal zelf betalen....

Klinkt niet als een al te beste deal.
De kern van de het probleem is dat de EU een imago probleem heeft.
Dit is - mede - veroorzaakt door de regeringen van de EU landen die bij slecht nieuws naar Brussel wijzen en de successen zelf opeisen.

Verder heeft de EU met een Juncker natuurlijk een publicitaire ramp in huis gehaald misschien dat bijvoorbeeld een Rutte het op die plaats beter zou doen.

Maar nogmaals, zolang regeringsleiders niet consequent de voordelen gaan noemen blijft de EU - in de ogen van veel Europeanen - een bemoeizuchtige stiefmoeder.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
23-09-2018 06:08
De kern van de het probleem is dat de EU een imago probleem heeft.
Dit is - mede - veroorzaakt door de regeringen van de EU landen die bij slecht nieuws naar Brussel wijzen en de successen zelf opeisen.

Verder heeft de EU met een Juncker natuurlijk een publicitaire ramp in huis gehaald misschien dat bijvoorbeeld een Rutte het op die plaats beter zou doen.

Maar nogmaals, zolang regeringsleiders niet consequent de voordelen gaan noemen blijft de EU - in de ogen van veel Europeanen - een bemoeizuchtige stiefmoeder.
:cheer:
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
23-09-2018 02:56
Heel goed punt. De meeste mensen weten niet eens dat de EU is opgezet met dat doel.
Het is gewoon pech voor Engeland. Ik gok dat ze net als Zwitserland gewoon alle richtlijnen en verdragen klakkeloos over moeten nemen. Ze hebben ook weinig in te brengen, behalve dwarsliggen. Maar dit gevecht zouden ze bij voorbaat al niet winnen.

Zwitserland wilde ook niet in de EU. Ik heb mij door een EU diplomaat laten vertellen hoe die onderhandelingen gaan. Zwitserland moet alles doen wat de EU zegt en heeft er niet de voordelen van. Enige punt dat zij geregeld hebben is dat vervoer van dieren alleen per spoor gebeurd. Dat vond de EU goed, als ze het maar helemaal zelf betalen....

Klinkt niet als een al te beste deal.
Precies. Het enige "voordeel" wat Zwitserland nu heeft is dat ze het moeilijker kunnen maken voor mensen van buiten Zwitserland om daar te gaan werken. Maar daar gaan ze zich nog mee in de vingers snijden als je ziet hoeveel bedrijven daar nu al afhankelijk zijn van niet-Zwitsers. Ze moeten het hebben van bedrijven die hele specifieke zaken leveren en dat in combinatie met een kleine bevolking gaat niet werken op lange termijn.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
23-09-2018 11:10
Precies. Het enige "voordeel" wat Zwitserland nu heeft is dat ze het moeilijker kunnen maken voor mensen van buiten Zwitserland om daar te gaan werken. Maar daar gaan ze zich nog mee in de vingers snijden als je ziet hoeveel bedrijven daar nu al afhankelijk zijn van niet-Zwitsers. Ze moeten het hebben van bedrijven die hele specifieke zaken leveren en dat in combinatie met een kleine bevolking gaat niet werken op lange termijn.

Dit klinkt kinderachtig, alsof een groepje kinderen een ander kind willen buitensluiten omdat het kind niet lid wil worden van hun clubje.

ps. Er gaan jaarlijks miljoenen of miljarden naar landen die niet bij de EU horen, zelfs steun voor onfrisse-groepen in Syrië, waarom dan zo moeilijk doen als landen (Engeland, Zwitserland en Brussel enz.) net zo goed kunnen samenwerken, zakelijke belangen voor beide kanten. Waarom elkaar het leven zuur maken?
missie_m wijzigde dit bericht op 23-09-2018 14:12
Reden: ps toegevoegd
19.42% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
23-09-2018 00:07
Jawel. Ze willen nog vrij handelen zonder beperkingen (net zoals een EU-lid). Maar dan zonder lidmaatschap te betalen. En een soort van vrij verkeer van personen via Noord-Ierland. Kortom wel de lusten maar niet de lasten.


Lidmaatschap betalen? Je bedoeld zoals Nederland was vóór Brussel zich met ons ging bemoeien.

Als die lusten zo goed waren geweest was er geen Brexit gekomen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
23-09-2018 01:22
......................

We hebben ook al bijna 80 jaar vrede in West Europa wat tamelijk uniek is. Mogen mensen ook wel eens bij stil staan.

Ik ga geregeld stil bij die gedachte. Het is zeker niet zo bedoeld maar het klinkt bijna alsof je op de kalender hebt gekeken en je afvraagt wanneer de vrede voorbij is want 'het is al bijna 80 jaar vrede in West Europa'.

Dat die oorlog in 40/45 ooit kwam heb ik nooit begrepen, dat in andere landen oorlog is komt meestal door dominante mensen die extreem zijn in hun geloof, die oorlogen, aanslagen of mishandelingen begrijp ik niet. Dat we vluchtelingen opvangen is goed, dat ons land jaren lang financiële hulp bood aan extreme groepen, groepen waarvoor de vluchtelingen vluchten, snap ik niet, Ook weet ik niet waarom het westerse Europa steeds meer met terroristische aanslagen en beledigingen te maken heeft. Maar misschien sta jij iets vaker stil bij die gedachte en kan jij me dat vertellen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
23-09-2018 01:22
......................

We hebben ook al bijna 80 jaar vrede in West Europa wat tamelijk uniek is. Mogen mensen ook wel eens bij stil staan.

Verhofstadt en Van Baalen bewijzen in Kiev het gelijk van Moskou
https://www.elsevierweekblad.nl/buitenl ... -1469122W/

Burgeroorlog in Oekraïne met dank aan Guy-Verhofstadt-van-de-EU

https://youtu.be/rQnXo2HMriQ Guy Verhofstadt speecht op Maidan in Kiev
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Onderstaand filmpje duurt maar 4.41 minuten. Waarom Nigel Farage en de UK voor een Brexit gekozen hebben. Een goede speech. Met in de laatste seconden een belediging van Guy Verhofstadt. Alleen al vanwege Verhofstadt, zijn beledigingen, zijn vijandige houding, zijn eu-extremisme, zou ik meteen uit de EU willen stappen. Daarom vind ik het heel dapper dat het Britse volk gekozen heeft voor een Brexit, en niet zoals het volk in Oekraïne gaat vechten voor Guy. (want Guy heeft er persoonlijk financieel baat bij als Oekraïne plus de Krim bij de EU komen)


Maar het kan nog steeds alle kanten op, ook in Engeland is het volk in twee partijen gespleten. Bang gemaakt en verdeeldheid gezaaid. Schande.


https://youtu.be/c3yIUe6MVc8 Nigel Farage over 'Keulen' en Brexit (ondertiteld)
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2251729-labour-l ... ensen.html

Labour wil een nieuw referendum.

En dan?

Stel dat dan een kleine meerderheid kiest voor blijven?
Dan gaan de BREXITEERS een hernieuwd referendum eisen.

Buiten dat vertrouwd 50% van Engeland de politiek niet meer.
Net zo lang stemmen tot een voor Brussel gewenste uitslag.

Ik denk dat UKIP in een klap de grootste partij van Engeland is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
23-09-2018 02:13
Ach, ze kunnen over paar jaar altijd een referendum organiseren om weer IN de EU te mogen.
Hahahaahahaha dat dacht Tracy ook! https://youtu.be/uYNNEQcDqy8 (Koefnoen, ik vind 'm hilarisch)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
23-09-2018 13:20

Lidmaatschap betalen? Je bedoeld zoals Nederland was vóór Brussel zich met ons ging bemoeien.

Als die lusten zo goed waren geweest was er geen Brexit gekomen.
Wacht maar tot de Brexit erdoor is. Dan gaan ze wel merken welke lusten ze allemaal missen. Vrij verkeer van personen en goederen, handelvoordelen, samen sterker staan richting China en de VS.
Zoals in mijn vergelijking met dat vakantiehuis. Alleen hebben die gekkies van de Brexitcampagne de mensen een rad voor ogen gedraaid.

Straks mag UK in zijn eentje proberen handel op poten te zetten, vrede te bewaren, en nog een vuist te maken richting Trump.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
23-09-2018 06:08
De kern van de het probleem is dat de EU een imago probleem heeft.
Dit is - mede - veroorzaakt door de regeringen van de EU landen die bij slecht nieuws naar Brussel wijzen en de successen zelf opeisen.

Verder heeft de EU met een Juncker natuurlijk een publicitaire ramp in huis gehaald misschien dat bijvoorbeeld een Rutte het op die plaats beter zou doen.

Maar nogmaals, zolang regeringsleiders niet consequent de voordelen gaan noemen blijft de EU - in de ogen van veel Europeanen - een bemoeizuchtige stiefmoeder.
Mee eens!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
23-09-2018 13:45
Verhofstadt en Van Baalen bewijzen in Kiev het gelijk van Moskou
https://www.elsevierweekblad.nl/buitenl ... -1469122W/

Burgeroorlog in Oekraïne met dank aan Guy-Verhofstadt-van-de-EU

https://youtu.be/rQnXo2HMriQ Guy Verhofstadt speecht op Maidan in Kiev
Oekraïne is geen West Europa noch een lidstaat van de EU en het allemaal maar afschuiven op een EU klopt ook niet. Er zijn meerdere partijen bij betrokken en Putin speelt een grote rol in de meeste conflicten. Neemt niet weg dat de EU steken laat vallen.

En nee, ik kijk zelden op de kalender en zit al helemaal niet af te tellen tot de volgende oorlog, maar heb wel geschiedenis gestudeerd en zie genoeg parallellen.

En er zijn helemaal niet steeds meer terroristische aanslagen in Europa, die zijn er altijd al geweest. Bader Meinhoff, IRA, Rote Armee Fraktion, ETA etc
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
23-09-2018 14:29
https://nos.nl/artikel/2251729-labour-l ... ensen.html

Labour wil een nieuw referendum.

En dan?

Stel dat dan een kleine meerderheid kiest voor blijven?
Dan gaan de BREXITEERS een hernieuwd referendum eisen.

Buiten dat vertrouwd 50% van Engeland de politiek niet meer.
Net zo lang stemmen tot een voor Brussel gewenste uitslag.

Ik denk dat UKIP in een klap de grootste partij van Engeland is.
Het Brexit referendum was een raadgevend referendum. Een regering zou deze raad ook naast zich neer kunnen leggen. Zeker als geen van de standpunten een overtuigende meerderheid haalde. (Of als de opkomst te laag zou zijn).
Bijna de helft van de Britse kiezers koos voor remain, net iets te weinig. Van de Schotten, Noord Ieren, Londenaren en mensen onder de 50 koos een meerderheid voor remain. Met name bejaarde Engelsen en Welshmen deden de balans naar Brexit omslaan. Over een paar jaar zijn veel van die bejaarden dood en begraven en zal een referendum in meerderheid remain opleveren.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
23-09-2018 16:34
Oekraïne is geen West Europa noch een lidstaat van de EU en het allemaal maar afschuiven op een EU klopt ook niet. Er zijn meerdere partijen bij betrokken en Putin speelt een grote rol in de meeste conflicten. Neemt niet weg dat de EU steken laat vallen.

En nee, ik kijk zelden op de kalender en zit al helemaal niet af te tellen tot de volgende oorlog, maar heb wel geschiedenis gestudeerd en zie genoeg parallellen.

En er zijn helemaal niet steeds meer terroristische aanslagen in Europa, die zijn er altijd al geweest. Bader Meinhoff, IRA, Rote Armee Fraktion, ETA etc
Sterker nog: In de jaren 70 en 80 waren er een stuk meer terreuraanslagen, kapingen en gijzelingen dan nu in de 21e eeuw.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Idd Oudebaas.

En de poster die aan gaf dat de EU een imagoprobleem heeft: het is sowieso makkelijker om een ander de schuld te geven dan te kijken naar eigen falen van je beleid.

Makkelijker om van de zijlijn maar wat te roepen dan er daadwerkelijk zelf wat aan te doen. Zondebokken zoeken en dat is precies het gekalimero wat ze nu o.a. in de UK aan het doen zijn.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
23-09-2018 16:57
Het Brexit referendum was een raadgevend referendum. Een regering zou deze raad ook naast zich neer kunnen leggen. Zeker als geen van de standpunten een overtuigende meerderheid haalde. (Of als de opkomst te laag zou zijn).
Bijna de helft van de Britse kiezers koos voor remain, net iets te weinig. Van de Schotten, Noord Ieren, Londenaren en mensen onder de 50 koos een meerderheid voor remain. Met name bejaarde Engelsen en Welshmen deden de balans naar Brexit omslaan. Over een paar jaar zijn veel van die bejaarden dood en begraven en zal een referendum in meerderheid remain opleveren.

Het is strikt gezien een raadgevend referendum maar verkocht als bindend.


Nu weer een referendum houden is funest voor het vertrouwen van ongeveer 50% van de kiezers.
Stel er komt remain uit? Waarom zouden de Brexeteers geen recht hebben op een nieuw referendum.

Ik garandeer je als UKIP of een te creëren partij door Boris Johnson dan meedoet loopt die partij binnen en heb je helemaal chaos.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven