Gonorroe
vrijdag 21 september 2018 om 07:12
Er is gebleken dat ik gonorroe heb. Na het telefoongesprek met de arts ben ik blijven zitten met een vraag. Misschien zijn er hier ‘ervaringsdeskundigen’ of mensen met kennis over dit vieze beestje...
Sinds acht maanden een vaste relatie. Er waren bij ons allebei geen klachten van soa’s, maar ik wilde zeker weten dat ik ‘schoon’ was dus toch een test gedaan. Daar kwam dus gonorroe uit.
Ik ben eerlijk gezegd best in shock.
De arts wilde weten of ik de afgelopen zes maanden verschillende partners had gehad. Nee, eentje maar. Dus ik moest alleen hem waarschuwen. Maar hoe lang kan zo’n bacterie dan ongemerkt in je lijf zitten? Omdat we beiden geen klachten hebben, en we trouw zijn aan elkaar, moer dit dus zeker een jaar geleden zijn opgedaan door een van ons? Maar waarom dan die 6 maanden regel?
Ik ga in ieder geval vandaag om een spuit met antibiotica en dan wil ik opnieuw getest worden, ook al zei de arts dat dit niet nodig was omdat de spuit 100% effectief is tegen deze bacterie.
Sinds acht maanden een vaste relatie. Er waren bij ons allebei geen klachten van soa’s, maar ik wilde zeker weten dat ik ‘schoon’ was dus toch een test gedaan. Daar kwam dus gonorroe uit.
Ik ben eerlijk gezegd best in shock.
De arts wilde weten of ik de afgelopen zes maanden verschillende partners had gehad. Nee, eentje maar. Dus ik moest alleen hem waarschuwen. Maar hoe lang kan zo’n bacterie dan ongemerkt in je lijf zitten? Omdat we beiden geen klachten hebben, en we trouw zijn aan elkaar, moer dit dus zeker een jaar geleden zijn opgedaan door een van ons? Maar waarom dan die 6 maanden regel?
Ik ga in ieder geval vandaag om een spuit met antibiotica en dan wil ik opnieuw getest worden, ook al zei de arts dat dit niet nodig was omdat de spuit 100% effectief is tegen deze bacterie.
vrijdag 21 september 2018 om 10:41
Ik zou hem niet meer kunnen vertrouwen want hij heeft jou willens en wetens in gevaar gebracht. Zoveel beteken je voor hem. Niet eens dat hij stilletjes een test heeft gedaan voor jouw veiligheid, als hij zich er echt voor schaamde. Nee, zo iemand is niet te vertrouwen.
Edit: jammer dat je zo flauw reageert. Je hebt een domme fout gemaakt, dat je daarop gewezen kunt worden door elk kind vanaf een jaar of tien betekent niet dat ik alles goed doe, wel dat ik het dom vind dat je aan seks begint zonder dat je weet wat er bij komt kijken. Verdiep je er nogmaals in en schuif die vent aan de kant.
Edit: jammer dat je zo flauw reageert. Je hebt een domme fout gemaakt, dat je daarop gewezen kunt worden door elk kind vanaf een jaar of tien betekent niet dat ik alles goed doe, wel dat ik het dom vind dat je aan seks begint zonder dat je weet wat er bij komt kijken. Verdiep je er nogmaals in en schuif die vent aan de kant.
vrijdag 21 september 2018 om 11:19
Ja, je kan een soa hebben zonder het te merken. Denk aan chlamydia. Ik heb zelf de ervaring een virus te hebben 'gekregen' en er pas na 7 maanden klachten van te hebben. Dat is dus ook nog mogelijk.
Ik zou zeggen: een harde les, maar wel een les die er hopelijk voor zorgt dat je het in de toekomst anders doet. En wees blij dat het met 1 middel te behandelen is en je er nog geen klachten van had. Was je er in elk geval op tijd bij! Blijf je dit bij je dragen of ben je er na de antibiotica vanaf?
Oh en vergeet niet dat je anticonceptiepil niet werkt (als je die slikt) , anders heb je over 9 maanden de volgende verrassing
Ik zou zeggen: een harde les, maar wel een les die er hopelijk voor zorgt dat je het in de toekomst anders doet. En wees blij dat het met 1 middel te behandelen is en je er nog geen klachten van had. Was je er in elk geval op tijd bij! Blijf je dit bij je dragen of ben je er na de antibiotica vanaf?
Oh en vergeet niet dat je anticonceptiepil niet werkt (als je die slikt) , anders heb je over 9 maanden de volgende verrassing
vrijdag 21 september 2018 om 11:32
Ik ben gewoon heel bang dat mijn partner ontrouw is geweest en we het dus nog helemaal niet lang hebben (hoe korter het in mijn lijf zit, des te beter, maar ontrouw is weer niet zo fijn), ook omdat we allebei geen klachten hadden. Als de SOA al zo lang in ons lijf zit, dat in het afgelopen jaar misschien wel al (vage) klachten moeten geven?
Ik slik inderdaad de pil, maar voorlopig ben ik wel uitgesekst. Voel me op dit moment niet zo seksueel aantrekkelijk. Heb ook geen zin in partner op dat gebied. Volgend weekend ga ik menstrueren, vandaag krijg ik de prik, dus komt op zich mooi samen.
Ik slik inderdaad de pil, maar voorlopig ben ik wel uitgesekst. Voel me op dit moment niet zo seksueel aantrekkelijk. Heb ook geen zin in partner op dat gebied. Volgend weekend ga ik menstrueren, vandaag krijg ik de prik, dus komt op zich mooi samen.
vrijdag 21 september 2018 om 12:05
vrijdag 21 september 2018 om 12:26
Waarom niet hij nadien wel een test en jij niet?reversethetime schreef: ↑21-09-2018 12:05Partner krijgt vanmiddag dezelfde antibioticaspuit als ik. Dus dan zijn we allebei tegelijkertijd behandeld. Hem wordt wel aangeraden om nadien een SOA-test te doen, dus tot we allebei getest zijn en de uitslagen hebben, ga ik niks meer uitspoken....![]()
vrijdag 21 september 2018 om 13:04
vrijdag 21 september 2018 om 13:12
Pfffff. Mijn vriend vindt het allemaal wel meevallen. Met 1 prik ben je er toch vanaf? Ik vind het dus niet meevallen. Het is een zware antibiotica, het is dus hartstikke slecht voor je lijf. Bovendien komt er heel wat meer bij kijken (emotioneel) dan alleen de fysieke situatie. Kan er slecht tegen dat hij het bagatelliseert
vrijdag 21 september 2018 om 13:22
Hij neemt het overduidelijk niet zo nauw met SOA’s. Levensgevaarlijk, zulke mensen. Dit is m.i. typisch een gevalletje run forest run.
Lees dit eens:
Niet testen, dus het ook niet weten, er lang mee rondlopen en je partner er ook lang mee laten rondlopen vind ik onvergefelijk. Een man die onverschillig omgaat met je gezondheid, wat heb je eraan?
Mijn huisarts heeft me overigens ooit verteld dat syfilis en gonorroe voornamelijk voorkomt bij prostituees. Pas dus alsjeblieft goed op.
Lees dit eens:
SOA’s zoals chlamydia en gonorroe kunnen een vrouw dus onvruchtbaar maken. Van HIV krijg je aids.. Mensen zoals jouw vriend zijn verantwoordelijk voor het achteloos besmetten van anderen. Door het én onveilig te doen, én niet te testen én niet eerlijk te zijn over wisselende onbeschermde seksuele contacten.De gevolgen kunnen ernstig zijn als je gonorroe niet laat behandelen. De infectie kan dan verder je lichaam ingaan. Vrouwen kunnen een eileiderontsteking krijgen. Hierdoor kun je onvruchtbaar worden en heb je meer kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.
Niet testen, dus het ook niet weten, er lang mee rondlopen en je partner er ook lang mee laten rondlopen vind ik onvergefelijk. Een man die onverschillig omgaat met je gezondheid, wat heb je eraan?
Mijn huisarts heeft me overigens ooit verteld dat syfilis en gonorroe voornamelijk voorkomt bij prostituees. Pas dus alsjeblieft goed op.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 24-09-2018 11:27
22.85% gewijzigd
maandag 24 september 2018 om 09:10
Ksenija, het is inderdaad via de huisarts gegaan. Vanwaar deze vraag?
Vrijdag een spuit gekregen, viel gelukkig reuze mee. Heeft geen pijn gedaan, alleen 's avonds een licht spierpijnachtig gevoel.
De arts van mijzelf en van mijn vriend hebben me echter niet weten gerust te stellen. Het komt zelden voor dat mannen geen klachten hebben. De arts van mijn vriend vroeg zich dus af of mijn vriend wel besmet was. De kans dat mijn vriend niet besmet was, lijkt me klein, want we hebben al 8 maanden onveilige seks (de kleine kans dat hij het van mij heeft gekregen).
Blijft over dat het misschien een recente besmetting is die zich nog niet heeft geopenbaard door klachten.... Dat baart me zorgen. Of de kans dat toevallig mijn vriend een uitzondering is die geen klachten heeft gekregen. Weet niet goed hoe ik dat moet kunnen geloven.
Hele lastige kwestie. Ik sluit de kans dat vriend vreemd is gegaan niet uit, maar ik kan het me aan de andere kant ook bijna niet voorstellen. We zijn vrijwel altijd samen. Maar ja, dat zegt ook niet alles, want er bestaan niet voor niks jarenlange affaires, terwijl de vrouw het niet weet of merkt.
Ik vind het moeilijk, een kleine rollercoaster aan emoties. Het doet veel meer met me dan ik dacht...
Vrijdag een spuit gekregen, viel gelukkig reuze mee. Heeft geen pijn gedaan, alleen 's avonds een licht spierpijnachtig gevoel.
De arts van mijzelf en van mijn vriend hebben me echter niet weten gerust te stellen. Het komt zelden voor dat mannen geen klachten hebben. De arts van mijn vriend vroeg zich dus af of mijn vriend wel besmet was. De kans dat mijn vriend niet besmet was, lijkt me klein, want we hebben al 8 maanden onveilige seks (de kleine kans dat hij het van mij heeft gekregen).
Blijft over dat het misschien een recente besmetting is die zich nog niet heeft geopenbaard door klachten.... Dat baart me zorgen. Of de kans dat toevallig mijn vriend een uitzondering is die geen klachten heeft gekregen. Weet niet goed hoe ik dat moet kunnen geloven.
Hele lastige kwestie. Ik sluit de kans dat vriend vreemd is gegaan niet uit, maar ik kan het me aan de andere kant ook bijna niet voorstellen. We zijn vrijwel altijd samen. Maar ja, dat zegt ook niet alles, want er bestaan niet voor niks jarenlange affaires, terwijl de vrouw het niet weet of merkt.
Ik vind het moeilijk, een kleine rollercoaster aan emoties. Het doet veel meer met me dan ik dacht...
maandag 24 september 2018 om 10:19
Je zegt dat je wilde controleren of je niets hebt, maar dus geen klachten hebt. Ik vraag me af hoe een huisarts ermee om gaat dan? Ik neem aan dat je gewoon eerlijk de reden vertelt hebt?
Is je partner ook onderzocht toen?
Ik vraag het me af, want stel morgen krijg ik een partner. Ik zou echt niet met hem naar bed durven zonder een bewijs dat hij schoon is. Denk alleen niet dat iedere huisarts daaraan mee werkt. Zelfs niet als je het zelf wilt betalen. En jij doet dit vaker, je hebt je vorig jaar ook getest. Hangt vast ook van de huisarts af.
Vroeg me dus gewoon af hoe je dat geregeld hebt.
Verder lijkt me gewoon dat die man dat al had toen je een relatie begon. Ondanks die 6 maanden. Twee maanden meer is weinig verschil en dat is enkel theorie.
Zou me geen zorgen maken om vreemdgaan, maar wel mijn gezondheid.
Ik vraag het me af, want stel morgen krijg ik een partner. Ik zou echt niet met hem naar bed durven zonder een bewijs dat hij schoon is. Denk alleen niet dat iedere huisarts daaraan mee werkt. Zelfs niet als je het zelf wilt betalen. En jij doet dit vaker, je hebt je vorig jaar ook getest. Hangt vast ook van de huisarts af.
Verder lijkt me gewoon dat die man dat al had toen je een relatie begon. Ondanks die 6 maanden. Twee maanden meer is weinig verschil en dat is enkel theorie.
maandag 24 september 2018 om 10:31
Oh, zo! Ja, ik heb gewoon de huisarts gebeld voor een afspraak voor een soa test. Toen ik bij hem aan tafel zat, vroeg hij wel waarom ik dit graag wilde. Heb gewoon verteld dat er een paar lijken uit de kast zijn gekomen in mijn relatie en dat ik wilde weten waar ik aan toe was.
Voorgaande jaren ook altijd aangegeven dat ik gewoon zeker wil zijn dat ik niks onder de leden heb. Wordt eigenlijk nooit moeilijk over gedaan. Ik laat ook elke 5 jaar een uitstrijkje maken, dus elke keer dat ik daar lig laat ik direct testen op soa's.
Als je huisarts wel moeilijk doet, kun je ook altijd nog uitwijken naar de GGD, maar ik kan me niet voorstellen dat een arts moeilijk doet over een soa test. Juist omdat er ook soa's zijn waar je geen klachten van ondervindt. Als je dan alleen mag testen bij klachten, dan zou je zomaar heel veel anderen kunnen besmetten omdat je onwetend bent.
Voorgaande jaren ook altijd aangegeven dat ik gewoon zeker wil zijn dat ik niks onder de leden heb. Wordt eigenlijk nooit moeilijk over gedaan. Ik laat ook elke 5 jaar een uitstrijkje maken, dus elke keer dat ik daar lig laat ik direct testen op soa's.
Als je huisarts wel moeilijk doet, kun je ook altijd nog uitwijken naar de GGD, maar ik kan me niet voorstellen dat een arts moeilijk doet over een soa test. Juist omdat er ook soa's zijn waar je geen klachten van ondervindt. Als je dan alleen mag testen bij klachten, dan zou je zomaar heel veel anderen kunnen besmetten omdat je onwetend bent.
maandag 24 september 2018 om 11:26
@Ksenija: ik heb me altijd voor én na iedere relatie laten testen. Soms zelfs tussendoor. Zonder dat ik klachten had. Mijn huisarts vindt dat prima. Slechte zaak als een huisarts er niet aan meewerkt. Het is algemeen bekend dat je van sommige SOA’s nauwelijks tot geen klachten hebt. Ik weiger het risico te nemen om iets op te lopen en er vervolgens jarenlang mee rond te lopen.
maandag 24 september 2018 om 11:31
Huisartsen doen daar niet moeilijk over.Ksenija schreef: ↑24-09-2018 10:19Je zegt dat je wilde controleren of je niets hebt, maar dus geen klachten hebt. Ik vraag me af hoe een huisarts ermee om gaat dan? Ik neem aan dat je gewoon eerlijk de reden vertelt hebt?