Zwangerschapskwaal
zaterdag 29 september 2018 om 15:22
zaterdag 29 september 2018 om 16:55
Dit zou ik niet doen, is schadelijk gebleken.yourlocalhero schreef: ↑29-09-2018 16:08Veel drinken, geen koolzuurhoudende dranken en geen caffeïne, geen chocolade etc. En je mag een paracetamol nemen...oh en veel slapen hielp ook.
Je moet het uitzitten, helaas.
zaterdag 29 september 2018 om 17:17
Lees er maar eens wat (wetenschappelijke) artikelen over. Ze zijn nog niet zo ver dat er een officieel advies is tegen het slikken van paracetamol tijdens de zwangerschap, maar er zijn wel veel indicaties gevonden dat het mogelijk schadelijk is. Waarschijnlijk is het zoiets wat over een paar jaar wel afgeraden wordt.
Ik heb er zelf om deze reden voor gekozen niks te slikken qua medicijnen, ook omdat er nog zoveel niet bekend is (omdat zwangere vrouwen om begrijpelijke redenen niet mee willen werken aan onderzoek). Liever zelf een paar maanden wat meer pijn, dan dat mijn kind onvruchtbaar is, of bijvoorbeeld adhd ontwikkelt of autisme.
Ik heb er zelf om deze reden voor gekozen niks te slikken qua medicijnen, ook omdat er nog zoveel niet bekend is (omdat zwangere vrouwen om begrijpelijke redenen niet mee willen werken aan onderzoek). Liever zelf een paar maanden wat meer pijn, dan dat mijn kind onvruchtbaar is, of bijvoorbeeld adhd ontwikkelt of autisme.
zaterdag 29 september 2018 om 17:21
Ja mogelijk.Ikigai schreef: ↑29-09-2018 17:17Lees er maar eens wat (wetenschappelijke) artikelen over. Ze zijn nog niet zo ver dat er een officieel advies is tegen het slikken van paracetamol tijdens de zwangerschap, maar er zijn wel veel indicaties gevonden dat het mogelijk schadelijk is. Waarschijnlijk is het zoiets wat over een paar jaar wel afgeraden wordt.
Ze hebben dat getest op muizen en dat VERTALEN ze naar mensen.
En ja, N=1, maar mijn moeder heeft zich gek geslikt aan paracetamol en ik ben perfect vruchtbaar en zo.
zaterdag 29 september 2018 om 17:29
Het is niet schadelijk gebleken, dat is wat overdreven, sorry, maar er zijn wel sterke indicaties gevonden de afgelopen jaren waaruit blijkt dat paracetamol slecht kan zijn o.a. onvruchtbaarheid kan veroorzaken en adhd/autisme.
Het duurt altijd erg lang voordat een advies wordt aangepast, maar ik vond het zelf overtuigend genoeg om ervan af te blijven, maar dat is ieder voor zich.
Je hebt ook vrouwen die ad slikken tijdens de zwangerschap en dat wordt ook ok gevonden door artsen, maar over een jaar of 10 weten we vaak pas wat daar de consequenties van zijn.
Ik zou zelf het risico niet willen nemen met mijn kind. Liever een paar maanden hoofdpijn, dan een leven lang hoofdpijn.
zaterdag 29 september 2018 om 17:34
Ik denk dat, als er een kans bestaat dat het schade toebrengt, de verloskundigen het echt niet zullen adviseren.Ikigai schreef: ↑29-09-2018 17:29Het is niet schadelijk gebleken, dat is wat overdreven, sorry, maar er zijn wel sterke indicaties gevonden de afgelopen jaren waaruit blijkt dat paracetamol slecht kan zijn o.a. onvruchtbaarheid kan veroorzaken en adhd/autisme.
Het duurt altijd erg lang voordat een advies wordt aangepast, maar ik vond het zelf overtuigend genoeg om ervan af te blijven, maar dat is ieder voor zich.
Je hebt ook vrouwen die ad slikken tijdens de zwangerschap en dat wordt ook ok gevonden door artsen, maar over een jaar of 10 weten we vaak pas wat daar de consequenties van zijn.
Ik zou zelf het risico niet willen nemen met mijn kind. Liever een paar maanden hoofdpijn, dan een leven lang hoofdpijn.
Maar verder,
Weet iemand of de hoofdpijn het gevolg kan zijn van bijv. Ijzertekort? Kan me maar lastig voorstellen dat het zó pijn kan doen terwijl het erbij hoort
zaterdag 29 september 2018 om 18:09
Wat een onzin. Toen mijn moeder 35 jaar geleden zwanger was van mij, adviseerden verloskundigen heel andere dingen.Anoniempje- schreef: ↑29-09-2018 17:34Ik denk dat, als er een kans bestaat dat het schade toebrengt, de verloskundigen het echt niet zullen adviseren.
We weten nog láng niet alles, dus als er sterke indicaties zijn dat iets schadelijk is, ga ik niet zitten wachten tot het advies veranderd. Het is immers nu ook al schadelijk (als het schadelijk is).
Gezond verstand kom je ook ver mee. Ik ben mijn moeder bijvoorbeeld wel dankbaar dat ze is gestopt met roken, al zei haar verloskundige dat ze er best een paar mocht blijven roken gedurende haar zwangerschap van mij
zaterdag 29 september 2018 om 19:26
Sterke indicatie? Onzin. Was het gerandomniseerd onderzoek? Indien nee, wat me waarschijnlijk lijkt, zijn er allerlei mogelijke variabelen te bedenken die voor confounding zorgen. Praat iemand geen angst aan. Niemand slikt pcm omdat het nou zo lekker smaakt.Ikigai schreef: ↑29-09-2018 18:09Wat een onzin. Toen mijn moeder 35 jaar geleden zwanger was van mij, adviseerden verloskundigen heel andere dingen.
We weten nog láng niet alles, dus als er sterke indicaties zijn dat iets schadelijk is, ga ik niet zitten wachten tot het advies veranderd. Het is immers nu ook al schadelijk (als het schadelijk is).
Gezond verstand kom je ook ver mee. Ik ben mijn moeder bijvoorbeeld wel dankbaar dat ze is gestopt met roken, al zei haar verloskundige dat ze er best een paar mocht blijven roken gedurende haar zwangerschap van mij![]()
zaterdag 29 september 2018 om 19:36
Feit is dat er nog heel veel niet bekend is over hoe medicijnen interfereren met de ontwikkeling van het embryo.Morgenstond_ schreef: ↑29-09-2018 19:26Sterke indicatie? Onzin. Was het gerandomniseerd onderzoek? Indien nee, wat me waarschijnlijk lijkt, zijn er allerlei mogelijke variabelen te bedenken die voor confounding zorgen. Praat iemand geen angst aan. Niemand slikt pcm omdat het nou zo lekker smaakt.
Lees anders dit artikel eens waarin uitspraken staan van hersenonderzoeker Dick Swaab:
https://www.nrc.nl/nieuws/2005/02/05/ne ... 86-a152681
En alles wat een moeder aan pillen slikt heeft ook invloed?
,,Ja. Alle stoffen die het volwassen brein beïnvloeden, beïnvloeden ook de ontwikkeling van de hersenen van een kind in de baarmoeder. En dat zijn er veel. En er komen voortdurend stoffen bij waarvan we ontdekken dat ze iets doen in het brein.'' Ontstekingsremmers bijvoorbeeld. De bekendste daarvan is paracetamol. ,,In dierexperimenten is vastgesteld dat ze de seksuele differentiatie beïnvloeden.''
Wie slikt er nou nooit paracetamol?
,,Zwangere vrouwen slikken het in elk geval ook. Ze slikken van alles, en ze hebben geen idee wat het met hun kind doet.'' Zeventig procent van de vrouwen neemt tijdens de zwangerschap medicijnen, blijkt uit onderzoek, ijzer en vitaminen niet meegerekend. ,,Bij bevallingen worden stoffen gegeven waar je ook vraagtekens bij kunt hebben. Opiaatachtige stoffen, die zeker invloed hebben.''
Maar is dat echt zo erg? Het kind is toch al klaar.
,,Helemaal niet! De hersenen ontwikkelen zich nog. Wij hebben het idee dat de kans op verslaving er later door vergroot wordt.''
zaterdag 29 september 2018 om 21:39
Bij langdurig gebruik zijn ze een verband aan het zoeken met de neurobiologische ontwikkelingsstoornissen ja. Maar als jij eens een paracetamolletje neemt is dat niet direct schadelijk.
Het is nog steeds het enige wat ze aanraden met mate in te nemen en in sommige gevallen zelfs tijdelijk een spiegel van op te bouwen.
zaterdag 29 september 2018 om 21:40
Je kunt als je het wil vermijden checken of bv een zout dropje helpt dit hielp bij mij veel in het begin want dan was mijn bloeddruk wat lagerAnoniempje- schreef: ↑29-09-2018 17:11Volgens mijn VK mag je zelfs 6 paracetamol nemen maar ik moet zeggen dat ik ze natuurlijk het liefst vermijdt.
Of cassis of floradix voor ijzer...kan ook helpen.
Maar zijn al die waardes goed zullen deze dingen niet helpen.
zaterdag 29 september 2018 om 23:11