Ondergewicht zoon

12-09-2018 08:56 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is vast een ander topic maar ik kon t zo snel niet vinden. Mijn zoon is 10 jaar, 141 cm en 26.8 kg.
Als ik wat google dan heeft hij sterk ondergewicht.
Vroeger was ik ook altijd erg dun, maar volgens mij wint hij het van mij.
Hij is verder ook gezond.
We krijgen alleen best vaak opmerkingen. Ook mijn man heeft er moeite mee. Hij ziet er namelijk super mager uit.
Wie heeft er ook zo‘n kind. Moet ik er iets mee? Huisarts, extra voedingstoffen ofzo?
boerinnetje-van-buuten schreef:
14-09-2018 11:04
Ik lees hier allemaal tips in de trant van: vette melk/boter nemen. Maar mijn oudste heeft een lactoseintolerantie en is daardoor juist licht. Lactosevrije melk is er maar in één variant.
Kind krijgt al een dubbele hoeveelheid worst mee op zijn boterham naar school, dus dat zet ook niet aan.

Wat betreft de Fantomalt: kan die in elk drankje? Of alleen in melk?
Hier heeft oudste ( 9 jaar, 152 cm en 30 kg) ook lactose en fructose intolerantie.
Wij kregen van de kinderarts advies om eens rond te kijken in Duitsland. Daar hebben ze veel meer lactose vrije producten en vrij verkrijgbaar en betaalbare lactase.

We hebben nu vaak lactose vrije roomkaas voor hem. Ik doe er dan wat kruiden door en dat op de boterham met een plakje vlees.
Sinds hij lactose vrij eet, is hij wel iets " voller" geworden. Voorheen was hij nog slanker.

Maar 1 dag niet opletten is 2 dagen ziek is een maand herstellen, terwijl hij een bete conditie heeft.

Fantomalt ken ik niet. Zit daar geen melk of melk producten in? Benaltijd een beetje huiverig voor dit soort dingen.
namenzoektocht schreef:
14-09-2018 22:22
Dat is natuurlijk ook niet gemiddeld he met 3 jaar
Bedankt voor je reactie hierop. Nee 23 kilo met 3 jaar is ook niet echt normaal. Werk zelf met peuters.
maritte schreef:
14-09-2018 21:45
Dat is inderdaad wel heel weinig, dat woog mijn zoon al op zijn derde.
Dat is niet echt gemiddeld voor een drie jarige.. Werk zelf met peuters en zie veel soorten gewichten bij kinderen.

Met mijn zoon gaat het verder prima. Als is hij de oudste van de klas, het blijft een kleintje. Gezien hoe jongens groeien verwacht ik nog wel een spurt bij hem. Afgelopen halfjaar vooral in de lengte, 5 cm, gegroeid. Huisarts denkt dat daarom gewicht is achter gebleven.
RockMadam schreef:
15-09-2018 08:31
Bedankt voor je reactie hierop. Nee 23 kilo met 3 jaar is ook niet echt normaal. Werk zelf met peuters.

23 kilo met 3 jaar ? O_o

De mijne weegt er nog geen 14 .

Is smalletjes maar niet broodmager.

Ik was zelf tm 25 jaar heel mager.
maritte schreef:
14-09-2018 21:45
Dat is inderdaad wel heel weinig, dat woog mijn zoon al op zijn derde.
Ik bedoelde natuurlijk deze opmerking te quoten.
RockMadam schreef:
15-09-2018 08:36
Dat is niet echt gemiddeld voor een drie jarige.. Werk zelf met peuters en zie veel soorten gewichten bij kinderen.

Met mijn zoon gaat het verder prima. Als is hij de oudste van de klas, het blijft een kleintje. Gezien hoe jongens groeien verwacht ik nog wel een spurt bij hem. Afgelopen halfjaar vooral in de lengte, 5 cm, gegroeid. Huisarts denkt dat daarom gewicht is achter gebleven.
Ik weet wel dat het gewicht van mijn zoon (die overigens niet dik was, maar op die leeftijd vooral lang en gespierd) niet gemiddeld was, maar het geeft wel weer aan hoe groot de verschillen kunnen zijn. Zolang de huisarts zich geen zorgen maakt over je zoon is het prima lijkt mij.

Kinderen groeien niet helemaal gelijk, in lengte en in breedte niet. Mijn oudste zoon was al peuter heel lang en werd altijd jaren ouder geschat. Nu is 12 en helemaal niet lang meer in vergelijking met zijn leeftijdsgenoten.
maritte schreef:
15-09-2018 10:04
Ik weet wel dat het gewicht van mijn zoon (die overigens niet dik was, maar op die leeftijd vooral lang en gespierd) niet gemiddeld was, maar het geeft wel weer aan hoe groot de verschillen kunnen zijn. Zolang de huisarts zich geen zorgen maakt over je zoon is het prima lijkt mij.

Kinderen groeien niet helemaal gelijk, in lengte en in breedte niet. Mijn oudste zoon was al peuter heel lang en werd altijd jaren ouder geschat. Nu is 12 en helemaal niet lang meer in vergelijking met zijn leeftijdsgenoten.
Daar ben ik het mee eens hoor. Laten we vooral ook geen kritiek op elkaar hebben maar open zijn.

Ook wij als volwassenen zijn niet allemaal hetzelfde. Zelf paste ik tot 15 jaar geleden in maatje 34/36, en nu is dat maatje 36/38. Dat hele tengere heeft hij dan ook van mij zei de kinderarts een paar jaar geleden. Zoon is fijn gebouwd. Dochter heeft de bouw die hangt tussen mijn man en mij.
Mijn dochter was een grote, (+2) robuust gebouwde peuter. Dat ze te lang was heb ik ook wel eens gehoord op het cb, dat ik haar minder boterhammen moest geven ook. Maar dat heb ik niet gedaan: ik wist precies wat ze at en ze at niets verkeerds. Nu is ze nog steeds groot (nog steeds +2) en erg slank (rand ondergewicht). Ik ben blij dat ik mijn eigen koers ben blijven varen.
Star² schreef:
12-09-2018 09:11
Ja, ze is 9, 1.28 en laatste keer dat ik haar woog 19 kilo. Kan de ribben tellen.

Mijn dochter is bijna 8, maar heeft de zelfde lengte en gewicht als jou dochter. Ik krijg haar niet over de 20 kilo, met de diëtiste ga ik stoppen binnenkort, die drankjes helpen niet,omdat ze zelf ook niet goed eet.
valalis50 schreef:
12-09-2018 10:21
Ik kook wat ze allemaal lusten. Sort of. Als ik zou koken wat zoon lekker vindt, dan maak ik elke dag indisch, mexicaans, thais, alles behalve standaard. Dit eten mijn dochters niet dus doe ik een soort van middenweg.
Misschien toch wat vaker apart koken de komende tijd totdat hij wat bijtrekt.
Ziek ik hij idd ook bijna nooit.
Ben jij gek. Eten wat de pot schaft. Je runt geen a la carte restaurant.

Ik zou me niet druk maken. Dat de wereld obsessed is met gewicht maakt dat mensen die niet dik zijn als afwijkend worden gezien. Geen problemen oplossen die er niet zijn.
Ik vind dat sommige mensen wel heel makkelijk doen over extreem ondergewicht. Dat kan namelijk (op de lange termijn) wel degelijk schadelijk zijn. En niet altijd trekt het later wel weer bij. Mooi makkelijk om het dan maar te laten... Ook ken Ik genoeg kinderen die er al puber echt wel last van krijgen dat ze extreem dun of klein zijn.

Het minste dat je als moeder kunt doen is maar de huisarts gaan en advies vragen. Ook kan je er genoeg aan doen om je kind beter te laten eten. En bepaalde zaken zijn gewoon makkelijk aan te passen.
tatlitatli schreef:
12-09-2018 09:57
Mijn dochter zit ook rond die koers, maar die is zes. Voor een meisje van negen is het wel heel smal en klein.
Sja, sommige kinderen xijn nou eenmaal kleiner.
Mijn dochter wordt over 2 maand 9 is 1,25 en 23 kilo
RockMadam schreef:
15-09-2018 08:31
Dat weegt mijn bijna 9 jarige
Mijn zoon zit ook op randje ondergewicht. Is nu 7, 1.24 en weegt nu meestal tussen de 21 en 22 kilo als ik hem op de weegschaal zet.
Hij lust best veel verschillende dingen, veel verschillende groentes bijv zijn echt geen probleem, hij houdt van dingen die andere kinderen niet lusten op deze leeftijd. Hij eet alleen weinig en zegt snel vol te zitten. Tja, ik kan hem niet gaan dwingen. Krijgt van mij alleen volvetten (volle melk, roomboter) en tja, meer kan ik er ook niet van maken nu. Hij ziet er nu wel goed uit, maar 1 griepje en ik kan de ribben weer tellen.
Grief is just love with nowhere to go
Mth85 schreef:
26-09-2018 08:40
Dat weegt mijn bijna 9 jarige
Ook niet bepaald een normaal gewicht voor een 9-jarige lijkt me. Ik had wel een peuter van 23 kilo. Inmiddels 27 kilo en 6 jaar. In de kilo's gegroeid.
RegretteRien schreef:
26-09-2018 08:50
Ook niet bepaald een normaal gewicht voor een 9-jarige lijkt me. Ik had wel een peuter van 23 kilo. Inmiddels 27 kilo en 6 jaar. In de kilo's gegroeid.
Nee ze zit ook op -2, maar is ook klein dus wel in proportie.
Maleficent schreef:
26-09-2018 08:50
Mijn zoon zit ook op randje ondergewicht. Is nu 7, 1.24 en weegt nu meestal tussen de 21 en 22 kilo als ik hem op de weegschaal zet.
Hij lust best veel verschillende dingen, veel verschillende groentes bijv zijn echt geen probleem, hij houdt van dingen die andere kinderen niet lusten op deze leeftijd. Hij eet alleen weinig en zegt snel vol te zitten. Tja, ik kan hem niet gaan dwingen. Krijgt van mij alleen volvetten (volle melk, roomboter) en tja, meer kan ik er ook niet van maken nu. Hij ziet er nu wel goed uit, maar 1 griepje en ik kan de ribben weer tellen.
Ik vindt het wel mee vallen, mijn dochter is 1,27 en 19,7. Ik ken een jongen van 7 jaar en die is 1.28 en 23 kilo heel slank, maar verder fit en sportief en zwemt nu voor c diploma en zit ook op voetbal. Fanatiek dus. Over mijn dochter maak ik me wel zorgen voor in de griep periode, maar ze zit snel vol. Zelfs drink voeding van diëtiste helpt niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven