Gezondheid alle pijlers

STOPtober

26-09-2018 11:45 39 berichten
Ik wil graag mee doen aan stoptober.
Ik rook nu 10 jaar en zit denk ik gemiddeld op 25 sigaretten op een dag.
Zelf vind ik het alleen lastig omdat ik alleen woon, en ik dan toch vaak het dealtje met mezelf sluit om toch een sigaretje (komt neer op meer dan een) te roken.
Wie doet er mee?
En wie heeft er goede tips waardoor ik geen dealtjes met mijzelf ga sluiten?
Je sluit geen deal met jezelf maar met je verslaving. Zodoende saboteer je jezelf. Boek van Alan Carr wel eens gelezen? Inzicht in waarom je rookt en waarom je denkwijze niet klopt kan erg goed helpen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de andere kant van de deal dan? Je rookt een sigaret, en in ruil daarvoor?
ik lees mee
Goed dat je mee wilt doen en dus wilt stoppen met roken! Het is gewoon een stomme verslaving die nergens goed voor is. Ik hoop dat het je lukt. Mij hielp het wel met Stoptober omdat je het dan samen doet. Katja Schuurman is nu boegbeeld volgens mij. Geen idee of je wat met haar hebt maar zij gaat ook stoppen dus kun jij het ook :lol:
Ik wil mee doen! 8 jaar geleddn gestopt. Maar net een scheiding achter de rug en toen dus weer begonnen.

Scheiding is rond, leven is weer enigzins rustig. Mooie tijd om te stoppen!
Heel goed dat je meedoet aan stoptober!

Ik ben 2 jaar geleden gestopt door de cursusavond van www.ikstopermee.nl, dat heeft me heel veel handige tips meegegeven.
Toch blijft het moeilijk.

Hier een paar handige tips:

-Drink elke ochtend als je wakker wordt een glas warm water, tabak werkt laxerend en dat mis je meteen, het eerste kwaaltje als je stopt is dat je verstopt, warm water in de ochtend helpt echt.

-Zodra je de begint met nadenken over dealtjes met jezelf sluiten, spreek dan met jezelf af dat je eerst 10 minuten moet nadenken over het feit dat je weer wilt gaan roken en waarom precies, dan kan je jezelf misschien weer ompraten om niet te roken.

-Probeer een vriendin/ kennis te strikken samen met jou te stoppen, als er iemand dichtbij ook stopt, kan je elkaar motiveren. Stoptober is dan toch wat verder van je vandaan, als je tegen een goede bekende moet gaan opbiechten dat je toch weer hebt gerookt, is de stap net wat groter.

-Zorg dat je geen honger hebt, als je je hongerig voelt, ga je jezelf zielig voelen, waardoor je makkelijker denkt: ach, eentje kan toch wel?

-Als je toch een sigaret hebt gerookt op een zwak moment, geef het dan niet meteen op, begin dan weer opnieuw

-Als je 30 september je laatste sigaret gaat roken, zorg dan dat je er 2 hebt.
Rook de eerste op , steek daarna meteen de 2e op.
Ruik eraan en bekijk hem heel goed, grote kans dat je hem niet lekker meer vind, maar toch oproken.

Ik wens je heel veel succes en vooral ook veel doorzettingsvermogen, ik beloof je dat het elke dag makkelijker is en dat het een opluchting is als je er straks vanaf bent.
Geen stress meer, geen stinkende kleding en geld over elke maand.

Je kan het!
We're a close family, always within punching distance
Féline schreef:
26-09-2018 11:46
Je sluit geen deal met jezelf maar met je verslaving. Zodoende saboteer je jezelf. Boek van Alan Carr wel eens gelezen? Inzicht in waarom je rookt en waarom je denkwijze niet klopt kan erg goed helpen.
Ik weet wel waarom ik rook. Dat is voor mij het placebo effect dat het geeft dat ik er rustig van wordt.
Ik heb ADHD, depressie en bordeline dus mijn hoofd zit regelmatig heel vol, en ik ben er toen ook mee begonnen met het idee ik word er rustig van en het is al die jaren blijven hangen, het is mijn pauze momentje, en mijn middel om mijn hoofd op orde te krijgen.

Ik weet heel goed dat het niet zo werkt, ik moet dus ook iets hebben wat dat voor mij kan vervangen... (sporten gaan niet werken, want ik kan niet op kantoor in eens gaan sporten ofzo...)
fotoroid schreef:
26-09-2018 11:53
Wat is de andere kant van de deal dan? Je rookt een sigaret, en in ruil daarvoor?
Ik heb gesport, ik heb opgeruimd, ik heb al 3uur niet gerookt etc..
De meest domme redenen, dat weet ik ook wel.

Het werkt voor mij ook het beste als ik onder mensen ben, dan kan ik de sociale druk (als ik heb gezegd dat ik gestopt ben) wat beter gebruiken om mijn eigen motivatie goed te houden.
Billy_Mean schreef:
26-09-2018 11:58
Goed dat je mee wilt doen en dus wilt stoppen met roken! Het is gewoon een stomme verslaving die nergens goed voor is. Ik hoop dat het je lukt. Mij hielp het wel met Stoptober omdat je het dan samen doet. Katja Schuurman is nu boegbeeld volgens mij. Geen idee of je wat met haar hebt maar zij gaat ook stoppen dus kun jij het ook :lol:
Ik hoop ook op dat gevoel van het samen doen, want dat zou het wel makkelijker maken voor mij..

Bij mij op kantoor ben ik de enige van de 6 die rookt, dus dat is niet echt stimulans omdat ik nu ook al gewoon 9 maanden hier rook..
charriejj schreef:
26-09-2018 12:03
Ik wil mee doen! 8 jaar geleddn gestopt. Maar net een scheiding achter de rug en toen dus weer begonnen.

Scheiding is rond, leven is weer enigzins rustig. Mooie tijd om te stoppen!
Dat is voor ook precies de reden, heb nu mijn leven ook wat meer op de rit en kan weer ontspannen en genieten, dus dat lijkt mij een goede basis om te beginnen.
AdaShelby schreef:
26-09-2018 12:30

-Drink elke ochtend als je wakker wordt een glas warm water, tabak werkt laxerend en dat mis je meteen, het eerste kwaaltje als je stopt is dat je verstopt, warm water in de ochtend helpt echt.
Dat wordt inderdaad wel een uitdaging, heb nu normaal wel een goede stoelgang.
AdaShelby schreef:
-Zodra je de begint met nadenken over dealtjes met jezelf sluiten, spreek dan met jezelf af dat je eerst 10 minuten moet nadenken over het feit dat je weer wilt gaan roken en waarom precies, dan kan je jezelf misschien weer ompraten om niet te roken.
In die 10min ben ik juist heel goed om mij zelf over te halen, maar ik ga het proberen
AdaShelby schreef:
-Probeer een vriendin/ kennis te strikken samen met jou te stoppen, als er iemand dichtbij ook stopt, kan je elkaar motiveren. Stoptober is dan toch wat verder van je vandaan, als je tegen een goede bekende moet gaan opbiechten dat je toch weer hebt gerookt, is de stap net wat groter.

-Zorg dat je geen honger hebt, als je je hongerig voelt, ga je jezelf zielig voelen, waardoor je makkelijker denkt: ach, eentje kan toch wel?

-Als je toch een sigaret hebt gerookt op een zwak moment, geef het dan niet meteen op, begin dan weer opnieuw
Dit zijn dingen waar ik wel mee bezig ben, maar ik heb geen vrienden waar ik structureel mee afspreek. Voordeel is wel dat mijn rookmaatjes op werk volgende week helaas niet meer op mijn werk werken.
AdaShelby schreef:
Ruik eraan en bekijk hem heel goed, grote kans dat je hem niet lekker meer vind, maar toch oproken.
Ik denk dat ik er dan 3 of 4 moet roken, ik rook er namelijk geregeld meerder achter elkaar aan, nare habit die ik heb op gedaan door verveling, mijn ex en werken in de horeca :P
AdaShelby schreef:
Ik wens je heel veel succes en vooral ook veel doorzettingsvermogen, ik beloof je dat het elke dag makkelijker is en dat het een opluchting is als je er straks vanaf bent.
Geen stress meer, geen stinkende kleding en geld over elke maand.

Je kan het!
Thanks dat geeft goed hoop :)
Een collega heeft aangegeven ook misschien mee te doen, ben benieuwd.

Heb alleen sinds kort wel een nieuwe vriend die rookt en niet perse wilt stoppen ofzo. Hopelijk gaat me het dat niet al te lastig maken.
AdaShelby schreef:
Je kan het!
Nah het is niet bij twee gebleven.
Ik heb er eerst drie non-stop achter elkaar gerookt, en ik werd er zo misselijk van dat ik naar het toilet moest rennen.
Om het nog erger te maken heb ik het daarna nog een keer gedaan, maar moest ik na twee sigaretten naar de wc rennen.
En dit heb ik nog twee keer herhaald met de laatste twee sigaretten die ik had.

Toen ik ging slapen had ik dus helemaal niks meer in mijn maag, en werd ik alleen maar misselijker van het idee van een sigaret.

Nu is het de volgende dag. Ik heb nog geen behoefte gehad aan een sigaret, maar ik merk dat de gewoonte er af en toe nog wel door heen komt.
Maar ik voel mij, ondanks de doorgaande misselijkheid, beter over het stoppen dan bij welke vorige poging dan ook!
Ik heb (toen ik ruim 10 jaar geleden stopte met roken) heel fanatiek meegeschreven op een forum voor mensen die wilden stoppen met roken. Was heel effectief! Iedereen in hetzelfde schuitje en het was er altijd heel druk, dus het was een goede uitlaatklep bij lastige momenten. Plus dat daar ook mensen meeschreven in vergevorderde stadia van COPD en longkanker. En er dus ook regelmatig mededelingen verschenen over forummers die waren overleden.

Andere tip: maak stoppen met roken een absolute prioriteit in je leven, waar alles voor moet wijken. Helpen lolly's, eet lolly's, zijn er situaties die je beter kunt vermijden, vermijd ze. Toen ik stopte mocht je bijvoorbeeld nog roken in de kroeg. Nou, daar kwam ik die eerste maanden dus even niet meer.

Goed besluit! Heel veel succes!
Succes iedereen!
Dag twee alweer.
Ondertussen 36 uur rookvrij, nog steeds gaat het verbazingwekkend goed, ik begin nu alleen wel een beetje spastisch en gestrest te worden...
Ik heb nu de afspraak met mezelf gemaakt dat elke keer als ik zin heb in roken of een sigaret ik een minuut moet planken.
Hierdoor hoop ik het ongezonde in iets gezonds om te zetten.
Zo! Da's pittig! Maar je bent in ieder geval even afgeleid. Heb je al een app gedownload? Kan heel fijn zijn :) . Goed van je dat je ook echt bent begonnen. Die 1e sigaret niet opsteken is het moeilijkst.
Féline schreef:
02-10-2018 11:13
Zo! Da's pittig! Maar je bent in ieder geval even afgeleid. Heb je al een app gedownload? Kan heel fijn zijn :) . Goed van je dat je ook echt bent begonnen. Die 1e sigaret niet opsteken is het moeilijkst.
Heb ondertussen 4 apps geïnstalleerd, af en toe een beetje kijken naar mijn standen helpt wel
Goed dat je probeert te stoppen, dat doe ik ook!
Ik schrijf elke dag mijn kostenbesparing op (circa 6 sigaretten) en dat lijkt toch wel te motiveren op één of andere manier. Zet hem op!
6 sigaretten valt nog wel mee bij mijn minimale gemiddelde van 25 per dag... :facepalm:
Ik ben geen roker maar veel succes gewenst! Is het een stimulans om al het geld dat je eigenlijk kwijt ben opzij te zetten? Dan zie je dat ook als voordeel dat je stopt en kun je een mooie beloning kopen!
Fritsiej schreef:
02-10-2018 11:37
6 sigaretten valt nog wel mee bij mijn minimale gemiddelde van 25 per dag... :facepalm:
Haha dat is nogal een verschil inderdaad, dat 'was' bij mij 4 dagen!
Ik weet niet of het voor iedereen zo werkt, maar volgens mij moet je er zelf gewoon helemaal klaar mee zijn. Ongeacht of Katja Schuurman gaat stoppen, inclusief anderen in oktober.... Ongeveer vijf jaar geleden vond ik mezelf op een ochtend ineens zo'n triest geval, te stinken in mijn kamer na de zoveelste sigaret te hebben opgestoken, dat ik op dat moment besloten heb om te stoppen. En heeft me nauwelijks moeite gekost. Ik heb de app Cessation Nation geïnstalleerd. Die houdt bij hoeveel tijd en geld je bespaard hebt en welke gezondheidsvoordelen je hebt door te stoppen. En mocht je in de verleiding komen om te gaan roken, hebben ze een spelletje waardoor je afgeleid raakt. Het schijnt namelijk maar heel kort te duren, die behoefte naar een sigaret. Succes in ieder geval!

P.S. tussenstand bij mij na bijna vijf jaar gestopt te zijn:

Geld bespaard: 6610 euro (en volgens mij is roken inmiddels ook weer duurder geworden)
Aantal sigaretten niet gerookt: 24134
Tijd bespaard: 100 dagen en 13 uur
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 02-10-2018 11:52
13.19% gewijzigd
Ben 10 maanden geleden ongemotiveerd gestopt. Dus het moet lukken!
De eerste dagen heb ik pleisters gebruikt. Ik merkte dat ik me rotter ging voelen als ik geen pleister op had dus heb ik deze afgedaan en ben 48 uur depressief geweest maar was wel van de pleisters af.
Voor de rest is het volhouden. Wel heb ik wat Cbd olie gebruikt als ik onuitstaanbaar was(dus eigenlijk een sigaret wilde)
Heel veel succes en plezier in het rookvrije leven waar je je nooit meer hoeft te schamen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven