Werk & Studie alle pijlers

Wat moet ik doen

06-10-2018 06:57 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal! Hoe is het met jullie? Ik wil advies vragen over wat ik moet doen.

Ik heb een diploma uit mijn land van herkomst, en het is gelijk als vmbo theoristische leerweg hier in Nederland. Ik woon pas 3jaar hier. En ik heb geen enkele idee wat betekent mijn diploma is en wat kan ik doen. Wat bedoel ik over "enkele idee" is of ik verder met mijn studeren ga of ga ik gwoon verder werken maar im weet het ook niet wat voor werk kan ik doen met mijn diploma.

Ik hoop dat jullie mij wat kan advieseren. Ik waardeerd het echt! Fijne dag verder
VMBO is het laagste niveau middelbaar onderwijs. Niet voldoende om een baan te vinden, ik raad aan om een MBO opleiding te gaan doen. Welke richting wilde je op in je land van herkomst? Daar zou je hier ook naar kunnen kijken.
@wilma dat is niet helemaal waar wat je zegt.
VMBO heeft 3 stromingen. Kader, beroeps en theoretisch.
Theoretische leerweg is de hoogste van de 3.
Zij kan instromen op MBO niveau 4.

Qua werk..zal je weinig keus hebben. Het is verstandig om een gerichte MBO opleiding gaat doen.
Vmbo-t is het hoogste deel van het vmbo meen ik.
Je kunt doorstromen naar de havo of kiezen voor een Mbo beroepsopleiding. Zonder diploma is een goeie baan vinden lastig in Nederland. Misschien een idee om een gesprek aan te gaan met een studieadviseur. Die weten welke weg je kunt bewandelen. Bedenk voor jezelf welke richting je op wilt.
Je kunt een mbo opleiding volgen van 3-4 jaar en daarna gaan werken maar ook een jaartje havo doen en dan een hbo opleiding gaan doen (heb ik zelf gedaan na Mn mavo, dat is nu vmbo-t) mocht je al 21 zijn kun je ook een 21plus test maken en evt direct starten op het hbo. Maar wat ik al zei, een adviseur kan jou daar het beste in begeleiden.
Kijk eens rond op de website van het Nuffic daarop staan de schoolsystemen uit verschillende landen en kun je jouw diploma vergelijken met het Nederlandse school systeem. Dit kan jou helpen om aan te tonen wat je precies hebt gedaan en mogelijk geeft het toegang tot een opleiding.

Je kan ook je diploma laten herwaarderen: https://www.nuffic.nl/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
@viva-amber bedankt voor deze informatie.. ik ga even kijken...
@isayez bedankt voor deze informatie... en als buitenlander, is het mogelijk voor mij om gewoon opleiding te volgen? Ik bedoel, volgens mij vragen ze nog voor een taal diploma of zo iets..
TheShyTypeWomen schreef:
06-10-2018 07:54
@isayez bedankt voor deze informatie... en als buitenlander, is het mogelijk voor mij om gewoon opleiding te volgen? Ik bedoel, volgens mij vragen ze nog voor een taal diploma of zo iets..
Zo te lezen kan je aardig goed Nederlands?

Ik zou kijken in welke MBO opleiding je geïnteresseerd bent en dan daar meer informatie opvragen.

Komt vast goed!
Volgens mij moet je staatsexamen nt2 doen. Als je dat niet al hebt gedaan.
yajes schreef:
06-10-2018 08:17
Zo te lezen kan je aardig goed Nederlands?

Ik zou kijken in welke MBO opleiding je geïnteresseerd bent en dan daar meer informatie opvragen.

Komt vast goed!
Daar ben ik zo trots op.. ik kan zeggen dat ik redelijk nederlands kan begrijpen. Mijn minste punt is praten, praten vind ik echt echt moielijk.

Ik heb ook al weleens een school gevraagd over de eisen als ik een opleiding gaat volgen, en ja ze vragen voor nt2 diploma niveau b2 en dat vind ik beetje vervelen dat kost nog tijd en geld om weer examen te doen.. maar het lijkt wel dat ik niks kan doen.
TheShyTypeWomen schreef:
06-10-2018 08:25
Daar ben ik zo trots op.. ik kan zeggen dat ik redelijk nederlands kan begrijpen. Mijn minste punt is praten, praten vind ik echt echt moielijk.

Ik heb ook al weleens een school gevraagd over de eisen als ik een opleiding gaat volgen, en ja ze vragen voor nt2 diploma niveau b2 en dat vind ik beetje vervelen dat kost nog tijd en geld om weer examen te doen.. maar het lijkt wel dat ik niks kan doen.
Maar als niveau b2 nodig is om een opleiding te doen, dan moet je dat "gewoon" doen. Zeker als je van plan bent om in Nederland te blijven, gaat dat je sowieso met alles helpen.

Praten in een ander taal is ook lastig als je nog niet zeker van jezelf bent. Maar geloof mij maar, de meeste mensen waarderen het juist enorm als iemand Nederlands praat als het niet de moedertaal is. We weten allemaal dat Nederlands echt geen makkelijke taal is.

Uit welk land kom je?
lisa_ schreef:
06-10-2018 08:24
Volgens mij moet je staatsexamen nt2 doen. Als je dat niet al hebt gedaan.
Nee dat heb ik nog niet gedaan. En als dat doe, dat heb ik nog tijd nodig, maximaal 1jaar.. en ik ben bang dat misschien door mijn leeftijd is het al moielijk voor om opleiding te volgen. Ik ben nu al 27 jaar. Dat is wel te oud volgens mij.. want ik heb een keer bij roc gevraag als ik opleiding kan volgen en voor specifieke opleiding is mijn leeftijd niet goed, zegt maar ik ben te oud.
TheShyTypeWomen schreef:
06-10-2018 08:30
Nee dat heb ik nog niet gedaan. En als dat doe, dat heb ik nog tijd nodig, maximaal 1jaar.. en ik ben bang dat misschien door mijn leeftijd is het al moielijk voor om opleiding te volgen. Ik ben nu al 27 jaar. Dat is wel te oud volgens mij.. want ik heb een keer bij roc gevraag als ik opleiding kan volgen en voor specifieke opleiding is mijn leeftijd niet goed, zegt maar ik ben te oud.
Er zijn mensen van 40 jaar die weer een MBO opleiding doen hoor. Omscholen.
Met 27 jaar ben je echt niet te oud.

Welke opleiding zou je willen doen?
yajes schreef:
06-10-2018 08:30
Maar als niveau b2 nodig is om een opleiding te doen, dan moet je dat "gewoon" doen. Zeker als je van plan bent om in Nederland te blijven, gaat dat je sowieso met alles helpen.

Praten in een ander taal is ook lastig als je nog niet zeker van jezelf bent. Maar geloof mij maar, de meeste mensen waarderen het juist enorm als iemand Nederlands praat als het niet de moedertaal is. We weten allemaal dat Nederlands echt geen makkelijke taal is.

Uit welk land kom je?
Ja, dat ga ik wel doen. Ik ben eigenlijk nu bezig met self studeren maar ja soms heb ik ook geen zin in. Haha weet je, soms wil ik alles in een keer gebeurt. Ik heb geen geduld soms. Dat is ook door mijn leeftijd denk ik. Dat misschien ben ik al te oud voor een opleiding of zo.

Ja, ik probeer elke dag te praten op het werk met collega, ik vind het echt lastig hoor, om te luisteren tegelijkertijd begrijpen en ja antwoord geven en zinnen maken en de uitspraak en alles. Daarom soms hou ik gewoon mijn mond op, en ga in mijn eigen werld. Haha ik word er gek van Maar wel leuk.

Ik kom uit Filipijnen.
Als ik jouw was zou ik op de site van viva-amber kijken. En dan bedenken welke opleiding dat je graag zou willen gaan doen ? En dan een gesprek aanvragen met de opleiding (decaan van de opleiding) die kan je helpen om te kijken op welke vlakken dat je nog moet bijleren om de opleiding te kunnen starten. En die weten vaak ook nog wel adresjes ( overheidspotjes) die je kunnen helpen om die doelen te behalen en dan kan je in september 2019 met de opleiding starten.
yajes schreef:
06-10-2018 08:33

Ik heb informatie gevraagd voor beveiliger of zo iets bij roc. Dat was vorig jaar en zeiden ze dat ik te oud ben voor de opleiding. Dus.
yajes schreef:
06-10-2018 08:33

Ik heb informatie gevraagd voor beveiliger of zo iets bij roc. Dat was vorig jaar en zeiden ze dat ik te oud ben voor de opleiding. Dus.
Hmm, dat te oud vind ik echt gek. Ik ken iemand die op zijn 40ste een MBO opleiding Maatschappelijke Dienstverlening is gaan doen.
Je bent niet te oud.

Voor het spreken: vraag eens bij de gemeente of de bibliotheek of er in jouw woonplaats een taalcafé is. Daar helpen ze je met de taal, het is gratis (hier tenminste). Ik denk dat je daar veel aan kunt hebben.
Je hebt nu werk, is dat werk in de richting die jij wilt? Anders kun je eens aan je werkgever vragen wat nuttig zou zijn als opleiding. Soms kan een werkgever je scholing (deels) betalen.
stroman schreef:
06-10-2018 09:45
Je hebt nu werk, is dat werk in de richting die jij wilt? Anders kun je eens aan je werkgever vragen wat nuttig zou zijn als opleiding. Soms kan een werkgever je scholing (deels) betalen.
Ja, ik heb nu werk. Maar helaas is het niet de richting die ik wil. Ik heb dat ook geprobeerd te vragen, maar dat doen ze ook niet.
Smurfie2308 schreef:
06-10-2018 07:37
Vmbo-t is het hoogste deel van het vmbo meen ik.
Je kunt doorstromen naar de havo of kiezen voor een Mbo beroepsopleiding. Zonder diploma is een goeie baan vinden lastig in Nederland. Misschien een idee om een gesprek aan te gaan met een studieadviseur. Die weten welke weg je kunt bewandelen. Bedenk voor jezelf welke richting je op wilt.
Je kunt een mbo opleiding volgen van 3-4 jaar en daarna gaan werken maar ook een jaartje havo doen en dan een hbo opleiding gaan doen (heb ik zelf gedaan na Mn mavo, dat is nu vmbo-t) mocht je al 21 zijn kun je ook een 21plus test maken en evt direct starten op het hbo. Maar wat ik al zei, een adviseur kan jou daar het beste in begeleiden.
Bedankt voor deze smurfie... maar de taal hindert mij. Maar dat ga ik weleens doen, een adviseur te vragen.
Zou het uvw je kunnen adviseren welke opleiding te kiezen en hoe je deze kunt volgen.
Complimenten voor je NL, ik vind het echt heel knap van je.
Lillybit schreef:
06-10-2018 10:56
Zou het uvw je kunnen adviseren welke opleiding te kiezen en hoe je deze kunt volgen.
Complimenten voor je NL, ik vind het echt heel knap van je.
Uwv? Is dat toch alleen voor werknemers of zoiets? Geven ze ook advies dan over opleidingen? Hmmm dat ga ik even opzoeken.

Bedankt voor de compliment, ik doe mijn best. 🙏🏻
yajes schreef:
06-10-2018 09:04
Hmm, dat te oud vind ik echt gek. Ik ken iemand die op zijn 40ste een MBO opleiding Maatschappelijke Dienstverlening is gaan doen.
Ja, ik was ook teleurgesteld. Maar dat hebben ze gezegd en ja door dat is mijn moed zak een beetje. Maar ik wil ook niet stoppen, ik wil nog groeien., ik vind ook mijzelf jong, daarom wil ik ook advies vragen.

Ik ben echt dankbaar dat ik deze website heb gevonden. Bedankt voor jullie allemaal. Ik ga nog verder. 🙏🏻

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven