Hond in de auto laten

07-10-2018 15:48 26 berichten
Vorige week zag ik een hond helemaal alleen in een auto op een parkeerplaatst vlakbij een klein winkelcentrum. Het was niet heel warm, ik schat 20 graden. De auto stond wel in de schaduw en beide ramen stonden op een kier (ca 5cm).
Ik vond de hond erg zielig, hij kwam telkens bij het raam piepen en janken als hij iemand in de buurt hoorde komen.

Ik heb 0,0 ervaring met honden dus ik had echt geen idee of dat gevaarlijk was of niet. Ik heb aan een dame gevraagd die ik daar voorbij zag lopen. Ze zei het ook zielig te vinden maar zei ook dat het opzich geen kwaad kan als de hondeigenaar ff snel een zak brood of wat ging kopen. Ik dacht, ja dat is ook wel waar dus ik ben weggelopen om wat bankzaken te regelen, boodschappen doen etc. ik kwam zo’n 45 min later terug en de hond zat nog in de auto. :O

Ik heb de politie gebeld maar die zeiden dat het niet gevaarlijk is zolang als er wat lucht binnenkomt en de auto niet in de zon staat.
Ik was eerlijk gezegd verbaasd want ik vond t eigenlijk wel warm zat en hoeveel lucht kan er nu echt naar binnen komen als het raam maar een heel klein beetje openstaat ?

Vinden jullie dat de hond in gevaar werd gebracht of kunnen honden meer aan dan ik denk? Voor hetzelfde geld zat de hond al een aantal uur in de auto...

is het gevaarlijk om een hond 1+ uur in de auto te laten bij 20graden

Totaal aantal stemmen: 58

Ja (26%)
Nee (53%)
Hangt er vanaf (21%)
Alle reacties Link kopieren
Zuurstof zal het probleem sowieso niet zijn.

Het gaat erom of de auto niet te heet wordt. Een hond kan prima een tijdje in een auto op de buitentemperatuur staan. Nadeel is dat een auto snel erg heet wordt als de zon er op staat. Maar dat laatste was niet het geval. En het was ook maar 20 graden, dus niet eens heel warm buiten.

Je hebt de politie gebeld en die hebben hier ervaring mee. Ik zou daar gewoon op vertrouwen.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 07-10-2018 16:01
9.40% gewijzigd
Bovendien stonden aan beide kanten het raam voor 5 cm open. Is ook niet echt een heel klein kiertje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Oh had de 5cm niet eens gezien. Dat is helemaal ruim en dan waait het nog wat door ook.

Dacht dat ie echt een millimeter of drie open stond omdat TO het later had over een heel klein beetje.
Nee overdrijven is ook een vak.. Hij zit overdekt, het vriest niet, het is niet bloedheet. Niks aan de hand.
MissMaran schreef:
07-10-2018 15:58
Nee overdrijven is ook een vak.. Hij zit overdekt, het vriest niet, het is niet bloedheet. Niks aan de hand.
Behalve dat de hond het kennelijk niet zo leuk vond.
Maar voor hetzelfde geld waren de baasjes bezig met de training "alleen in de auto blijven".
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Geen probleem hoor.
Zijn soms honden die niet alleen thuis kunnen blijven, omdat ze dan de boel afbreken of alles bij elkaar blaffen (fijn voor de buren). En in de auto gaat dan wel goed.
En zo heeft niemand er last van.

Mijn honden zitten ook regelmatig in de auto als ik een boodschap moet halen. Gewoon omdat ik dan toch al op weg ben en dan langs de winkels rijdt.

Ze weten niet beter.
Het is op zich niet schadelijk voor de hond lijkt me.
Maar misschien is het wel een hond die echt niet alleen kan zijn, ook thuis niet, en moet het baasje toch af en toe even boodschappen doen.
Ik laat mijn hond nooit in de auto, dan laat ik hem gewoon thuis.
tonkje schreef:
07-10-2018 16:07
Maar voor hetzelfde geld waren de baasjes bezig met de training "alleen in de auto blijven".
Tja niet leuk vinden is logisch omdat het een roedeldier is en niet graag alleen zit maar hij mag de winkel niet in.
Zielig is anders.. achterlaten aan een boom in het bos is zielig.
tonkje schreef:
07-10-2018 16:07
De hond zal vast meer dingen niet leuk vinden. Dat maakt het nog geen mishandeling.
In de zomer kan het niet als het zo warm is. Op niet warme of niet te koude dagen kan het wel. Ik ben er zelf geen voorstander van om honden lang in de auto achter te laten, maar kwaad kan het in dit geval niet.
Wel goed van je dat je zo oplettend bent. Beter te oplettend dan je hoofd wegdraaien en doen alsof je niets ziet.
Bij 20 graden in de schaduw wordt het in de auto niet heet. Maar bij twijfel heb je goed gehandeld. Ik kan trouwens niet antwoorden op je enquete want er staat niet bij dat deauto in de schaduw staat.
De politie laat hun (politie)honden zelf heel lang in de (soms ook hete) auto’s....
een hond kan prima met 20 graden en open raampjes in de schaduw in de auto verblijven.
Toen ik een puppycursus bij een Marin Gaus hondenschool deed, moesten we de honden ook altijd tijdens het theoriegedeelte (toch zeker een uur) in de auto laten. Gaan ze heus niet dood van.
Tis nou niet dat het 30 graden was en de auto in de zon stond....
Je kunt ook overal een probleem van maken.

Ik heb een camper en neem mijn katten mee. Die camper staat soms in de zon. En als wij dan weg zijn blijven de katten alleen. Ook al mensen meegemaakt die dat eeeeeeeecht niet vinden kunnen.
Dat de ramen geblindeerd zijn en er geen direct zonlicht binnenkomt, er aan de juist kanten ramen open staan voor frisse lucht en het dan in de camper koeler is dan buiten, plus dat de katten weg kunnen kruipen op een koel plekje doet dan niet ter zake. Blijkbaar ben ik een kattenbeul volgens sommige mensen.

Ik zou me er in elk geval dus niet druk om maken.
Om maar aan te geven; tis niet altijd zo zwart-wit als het lijkt, wanneer je hoort dat alleen in de auto zo zielig of gevaarlijk is ofzo.
Oh, en als je dan bij mij door het raam komt kijken gaat mijn kat vast ook zitten miauwen. Gewoon omdat ie klaar is met slapen en het buiten leuker vindt. Of omdat ie de aandacht wel leuk vindt.
Zegt dus ook niet alles.
668, the neighbour of the Beast
Zoals ik zei heb ik geen ervaring met honden en je hoort alleen maar vreselijke verhalen over honden die alleen in een auto worden achtergelaten.
Ik ben geen hondenliefhebber ofzo maar vind het echt heel treurig wat er soms met die beesten gebeurd.

Ik ben enigszins gerustgesteld door dit topic. En inderdaad, de politie heeft er meer ervaring mee dus zij zullen adequaat weten te handelen. Ze vroegen ook om het kenteken van de auto dus mocht er iemand uren later weer hebben gebeld met hetzelfde verhaal dan staat mijn belletje ook geregistreerd en kunnen ze eventueel maatregelen nemen.
MissMaran schreef:
07-10-2018 15:58
Klopt, gevaarlijk zal het niet zijn geweest. Zielig vind ik het wel.
Ik zou het met mijn hond nooit doen, ook niet maar vijf minuten.
Jufjoke schreef:
07-10-2018 18:05
Klopt, gevaarlijk zal het niet zijn geweest. Zielig vind ik het wel.
Ik zou het met mijn hond nooit doen, ook niet maar vijf minuten.
Dus als jij onderweg bent met je hond en je moet even een boodschap doen, brood halen, pakje posten, dan rijd je eerst naar huis en dan kom je terug zonder hond? Ook al ben je dan een halfuur langer bezig?
Marels schreef:
07-10-2018 18:08
Dus als jij onderweg bent met je hond en je moet even een boodschap doen, brood halen, pakje posten, dan rijd je eerst naar huis en dan kom je terug zonder hond? Ook al ben je dan een halfuur langer bezig?
Precies.
Oké JufJoke dat is een keuze denk ik dan maar.
Ik zou dat zelf niet doen geloof ik als het geen 30 graden is, maar goed ik heb geen hond.
Met de camper blijven de katten die enkele keer dat we onderweg naar de winkel moeten ook gewoon in de camper en zolang dat geen eeuw is zie ik daar het probleem niet zo in.

Maar goed dat ligt wellicht aan mij.
Een van onze inmiddels overleden honden ging, als de temperatuur en de omstandigheden het toelieten, altijd mee. Die bleef liever in de auto dan in huis bij de andere honden. Ze was altijd heel rustig en lag lief te wachten.
Inmiddels hebben we weer een hond die, zodra de boodschappenkratjes gepakt worden, helemaal klaar zit om mee te gaan. Hij laat zich wel eens horen maar vindt het zeker niet erg.
Als het zonnig is en warmer dan een graad of 17/18, laat ik hem thuis of breng hem (en de andere honden) eerst naar huis. Als ze in de auto blijven, dan zet ik een ventlock tussen de achterklep en zet 4 raampjes op een centimeter of 2 á 3.
Marels schreef:
07-10-2018 18:45
Oké JufJoke dat is een keuze denk ik dan maar.
Ik zou dat zelf niet doen geloof ik als het geen 30 graden is, maar goed ik heb geen hond.
Met de camper blijven de katten die enkele keer dat we onderweg naar de winkel moeten ook gewoon in de camper en zolang dat geen eeuw is zie ik daar het probleem niet zo in.

Maar goed dat ligt wellicht aan mij.
Mijn keuze komt voort uit het kennen van mijn hond. Hij kan prima alleen zijn, thuis. Neem ik hem mee naar familie (doe ik maar bij twee mensen, waarvan ik weet dat ze dat leuk vinden), dan piept hij al als ik ga plassen. Zijn mijn man en ik wandelen en we komen langs de supermarkt, geen probleem. Als we iets nodig hebben, blijft één van ons buiten met de hond. Die dan piept tot de ander terug is.
Ik weet dus dat mijn hond zulke dingen heel slecht trekt. Zelfs vijf minuten voor een hond die uit verlatingsangst in paniek is, is veel. Dat doe ik dus niet. Maar ik zie best ooit honden in een auto die gewoon rustig liggen te wachten. Dan wordt het weer anders. Ken je dier en ken eventuele gevaren en maak dan een afweging, zou ik zeggen.
Marels schreef:
07-10-2018 18:08
Wij wel ja :shame:
Jufjoke schreef:
07-10-2018 19:10
Mijn keuze komt voort uit het kennen van mijn hond. Hij kan prima alleen zijn, thuis. Neem ik hem mee naar familie (doe ik maar bij twee mensen, waarvan ik weet dat ze dat leuk vinden), dan piept hij al als ik ga plassen. Zijn mijn man en ik wandelen en we komen langs de supermarkt, geen probleem. Als we iets nodig hebben, blijft één van ons buiten met de hond. Die dan piept tot de ander terug is.
Ik weet dus dat mijn hond zulke dingen heel slecht trekt. Zelfs vijf minuten voor een hond die uit verlatingsangst in paniek is, is veel. Dat doe ik dus niet. Maar ik zie best ooit honden in een auto die gewoon rustig liggen te wachten. Dan wordt het weer anders. Ken je dier en ken eventuele gevaren en maak dan een afweging, zou ik zeggen.
Mijn hond heeft verlatingsangst en is juist niet graag alleen thuis. Maar even in de auto wachten (wanneer de temperatuur dat toelaat) gaat juist prima. Verder is het nogal makkelijk praten als je altijd tijd hebt en vlakbij huis bent om je hond eerst thuis te brengen voor je een snelle boodschap doet. Of ervan uit gaan dat iedereen een partner heeft waardoor je om de beurt buiten bij de hond kunt wachten. Op vakantie met hond zonder partner zal er toch af en toe boodschappen moeten gedaan worden. Het is niet anders.

Dus inderdaad, iedereen kent z'n hond het beste en laten we hopen dat de eigenaren het goed doen. Wel goed dat je het in de gaten hield TO!
Klaar mee
Buffie schreef:
07-10-2018 21:03
Mijn hond heeft verlatingsangst en is juist niet graag alleen thuis. Maar even in de auto wachten (wanneer de temperatuur dat toelaat) gaat juist prima. Verder is het nogal makkelijk praten als je altijd tijd hebt en vlakbij huis bent om je hond eerst thuis te brengen voor je een snelle boodschap doet. Of ervan uit gaan dat iedereen een partner heeft waardoor je om de beurt buiten bij de hond kunt wachten. Op vakantie met hond zonder partner zal er toch af en toe boodschappen moeten gedaan worden. Het is niet anders.

Dus inderdaad, iedereen kent z'n hond het beste en laten we hopen dat de eigenaren het goed doen. Wel goed dat je het in de gaten hield TO!
Dat bedoel ik, ken je hond.
Verder lees je me slecht. Ik zeg nergens dat ik altijd tijd heb en vlak bij huis ben. Ik suggereer ook nergens dat iedereen een partner heeft. Wat raar dat je dat uit mijn reactie haalt.
Mijn keffert laat ik ook wel is in de auto, max 15/20 min afhankelijk van de kassa rij.
Geen probleem, raampjes open... (niet bij extreme hitte blabla)

Als het wat zonniger is lopen we samen naar de supermarkt en zet ik hem in de schaduw aan een fietspaaltje oid.
Ook nooit lang, soms loopt het uit door de rij bij de kassa.
En wat overkomt het mij vaak(!!) dat mijn hond dan ineens is verplaatst... Roepen de daders “ja hij wou in het zonnetje!” ....

Of dat er mensen zitten te posten bij mijn hond die een paar minuutjes alleen was om mij de les te lezen.... Mijn hond gaat altijd rustig liggen en staat enthousiast op als ik er aan kom... Of kinderen, want hij :heart: kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven