Poes dementie?
maandag 8 oktober 2018 om 19:25
Sinds een paar weken deed onze poes een beetje raar... Ze zakte vaak door haar poten en liep elke keer achter je aan, overal waar je heen ging. We zijn toen op dat moment naar de dierenarts gegaan omdat we het toch wel apart vonden. De dierenarts kwam tot de conclusie dat ze een ontsteking heeft in haar rechter achterpoot en heeft ons het medicijn Metacam meegegeven. Dit moeten we elke dag aan haar geven en wij doen dit braaf, tevens krijgt ze meer zachtvoer omdat ze de brokken niet eet.
Nu lijkt het wel erger te worden met haar achterpootje, want ze zakt er nog steeds doorheen. Verder lijken er meer problemen voor te komen, ze kan bijvoorbeeld bij de bank gaan liggen met haar gezicht eigenlijk bijna tegen de bank aan. Zo kan ze wel een kwartier blijven zitten. Als ik haar aai dan lijkt het ook net alsof ze er niet helemaal bij is. Eerst gaf ze altijd kopjes zodra je haar aanraakte, nu doet ze dat helemaal niet meer... I
Ik was hierom toch wel weer erg bezorgt en ging terug naar de dierenarts. Hij zei dat wat betreft haar pootje, we de kuur moesten afmaken. Het kon ongeveer 10 tot 14 dagen voordat dat herstelt zou zijn en zij geen last meer zou hebben. Over het aparte gedrag zei hij dat ze wellicht dementie heeft, alleen mauwt ze niet snachts en is ze niet heel afstandelijk... Kan het een beginnende vorm van dementie zijn? En duurt het echt bijna twee weken voor haar pootje weer helemaal de oude is?
Gisteren zocht ze ook vaak een rustig plekje op, en omdat ik weet dat als katten overlijden ze een plekje voor hunzelf opzoeken maakte ik me toch wel zorgen. Het waren namelijk niet de normale plekken waar ze altijd lag, maar echt uit het zicht en bij iedereen vandaan. Wel wisselde ze wel 10 keer van plek in huis. Nu vraag ik me af of iemand anders dit herkent en ik me wellicht zorgen om niks maak? Ik weet namelijk niet meer zo goed wat ik nou moet doen... Ze eet wel gewoon goed
Nu lijkt het wel erger te worden met haar achterpootje, want ze zakt er nog steeds doorheen. Verder lijken er meer problemen voor te komen, ze kan bijvoorbeeld bij de bank gaan liggen met haar gezicht eigenlijk bijna tegen de bank aan. Zo kan ze wel een kwartier blijven zitten. Als ik haar aai dan lijkt het ook net alsof ze er niet helemaal bij is. Eerst gaf ze altijd kopjes zodra je haar aanraakte, nu doet ze dat helemaal niet meer... I
Ik was hierom toch wel weer erg bezorgt en ging terug naar de dierenarts. Hij zei dat wat betreft haar pootje, we de kuur moesten afmaken. Het kon ongeveer 10 tot 14 dagen voordat dat herstelt zou zijn en zij geen last meer zou hebben. Over het aparte gedrag zei hij dat ze wellicht dementie heeft, alleen mauwt ze niet snachts en is ze niet heel afstandelijk... Kan het een beginnende vorm van dementie zijn? En duurt het echt bijna twee weken voor haar pootje weer helemaal de oude is?
Gisteren zocht ze ook vaak een rustig plekje op, en omdat ik weet dat als katten overlijden ze een plekje voor hunzelf opzoeken maakte ik me toch wel zorgen. Het waren namelijk niet de normale plekken waar ze altijd lag, maar echt uit het zicht en bij iedereen vandaan. Wel wisselde ze wel 10 keer van plek in huis. Nu vraag ik me af of iemand anders dit herkent en ik me wellicht zorgen om niks maak? Ik weet namelijk niet meer zo goed wat ik nou moet doen... Ze eet wel gewoon goed
maandag 8 oktober 2018 om 20:50
maandag 8 oktober 2018 om 20:51
Hoe heeft de dierenarts die ontsteking in haar poot gediagnosticeerd?
En wat voor soort ontsteking denkt hij/zij aan, zoiets als artrose bijvoorbeeld?
En inderdaad, hoe oud is de poes?
Wat je omschrijft doet mij niet meteen denken aan dementie, wel aan een poes die zich erg ongemakkelijk voelt vanwege pijn.
En wat voor soort ontsteking denkt hij/zij aan, zoiets als artrose bijvoorbeeld?
Wat je omschrijft doet mij niet meteen denken aan dementie, wel aan een poes die zich erg ongemakkelijk voelt vanwege pijn.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
maandag 8 oktober 2018 om 20:54
Calamitycat schreef: ↑08-10-2018 20:51Hoe heeft de dierenarts die ontsteking in haar poot gediagnosticeerd?
Wat best apart is aangezien metacam echt wel een goede pijnstiller is en zeker 24u werkt. Het is dus niet heel moeilijk om een goede spiegel op te bouwen. Of ze moet te weinig binnen krijgen. Het gaat nu eenmaal op lichaamsgewicht.
Op mij komt het ook over alsof ze oncomfortabel is. Dement weet ik niet zo goed. Het kan. Maar goed, er kan ook iets anders mis zijn in haar koppie.
maandag 8 oktober 2018 om 20:59
Ik vind dat ook erg apart ja. Hoe lang geef je de poes Metacam nu TO?
Ik heb een demente kat gehad, dat uitte zich vooral in vreselijk hard miauwen 's nachts en op het laatst kon ze de bak ook niet meer vinden. Maar het was niet dat ze wankel op haar poten stond of zo, in tegendeel.
Ik heb een demente kat gehad, dat uitte zich vooral in vreselijk hard miauwen 's nachts en op het laatst kon ze de bak ook niet meer vinden. Maar het was niet dat ze wankel op haar poten stond of zo, in tegendeel.
maandag 8 oktober 2018 om 21:08
Huh?Calamitycat schreef: ↑08-10-2018 21:02O gut, nieuwe TO. Dan zijn we weer afhankelijk van de grillen van het mod team of en wanneer haar eventuele vervolgreacties worden geplaatst...![]()
maandag 8 oktober 2018 om 21:16
Bij een nieuwe TO, in dit geval dus, moet het modteam eerst de OP goedkeuren en dan wordt deze pas geplaatst. Ook een x-aantal berichten daarna moet goedgekeurd worden en worden vervolgens met terugwerkende kracht tussen de andere reacties geplaatst. Hoeveel berichten dit zijn en met hoeveel mods deze berichten worden goedgekeurd is geheim.
En dit allemaal ter voorkoming van spam. Echt een geweldig handige maatregel
maandag 8 oktober 2018 om 21:22
maandag 8 oktober 2018 om 21:28
Calamitycat schreef: ↑08-10-2018 21:16Bij een nieuwe TO, in dit geval dus, moet het modteam eerst de OP goedkeuren en dan wordt deze pas geplaatst. Ook een x-aantal berichten daarna moet goedgekeurd worden en worden vervolgens met terugwerkende kracht tussen de andere reacties geplaatst. Hoeveel berichten dit zijn en met hoeveel mods deze berichten worden goedgekeurd is geheim.
En dit allemaal ter voorkoming van spam. Echt een geweldig handige maatregel![]()
Af en toe TO even loepen. In de loep komen de (ongeplaatste) berichten wel te staan.
¡Apagando las luces!
maandag 8 oktober 2018 om 21:29
Ja weet ik hoor, maar deze hele maatregel slaat natuurlijk helemaal nergens op en maakt forummen gewoon erg onprettig.SombraOnline schreef: ↑08-10-2018 21:28Af en toe TO even loepen. In de loep komen de (ongeplaatste) berichten wel te staan.
maandag 8 oktober 2018 om 21:30
Ben ik met je eens. Het werkt ook gewoon niet en haalt de hele dynamiek van een forum weg.Calamitycat schreef: ↑08-10-2018 21:29Ja weet ik hoor, maar deze hele maatregel slaat natuurlijk helemaal nergens op en maakt forummen gewoon erg onprettig.
¡Apagando las luces!
maandag 8 oktober 2018 om 21:32
Ik lees in de bijsluiter van metacam dat lethargie een bijwerking kan zijn (slaperigheid/sufheid). Als ze echt meer suf is en slaapt zou ik dat zeker aankaarten. Ook al is het door pijn, want dan werkt de pijnstiller niet voldoende. Mogelijk moet er dan gewisseld worden van medicatie.
Mijn kat heeft vaker metacam gehad, en werd de laatste keer hier ineens erg ziek van, dus wees alert als je het niet vertrouwd.
Mijn kat heeft vaker metacam gehad, en werd de laatste keer hier ineens erg ziek van, dus wees alert als je het niet vertrouwd.
maandag 8 oktober 2018 om 21:53
Niet om je ongerust te maken maar heeft de da de poes helemaal onderzocht?
Ik herken dit van de kat van mijn vriend. Het arme beestje bleek inwendig flink wat verwondingen te hebben, at ook geen brokjes meer omdat achteraf bleek dat zijn kaak flink pijn deed.
Ook hij gaf geen kopjes meer om die reden en liet de brokjes staan.
Laat de poes zich wel optillen, dat kan flink pijn doen, wil ze geaaid over het hele lijfje?
Ik denk eerder aan een val van een trap of ongeluk als het een buitenkat is. Je ziet soms niets aan de buitenkant en ze willen zoals je al schrijft niet laten zien dat ze pijn hebben dus verstoppen maar. Zou ook een verklaring zijn voor het onrustige gedrag.
Zijn er foto's gemaakt, hoe weet de da zo zeker dat het een ontsteking is?
Ik herken dit van de kat van mijn vriend. Het arme beestje bleek inwendig flink wat verwondingen te hebben, at ook geen brokjes meer omdat achteraf bleek dat zijn kaak flink pijn deed.
Ook hij gaf geen kopjes meer om die reden en liet de brokjes staan.
Laat de poes zich wel optillen, dat kan flink pijn doen, wil ze geaaid over het hele lijfje?
Ik denk eerder aan een val van een trap of ongeluk als het een buitenkat is. Je ziet soms niets aan de buitenkant en ze willen zoals je al schrijft niet laten zien dat ze pijn hebben dus verstoppen maar. Zou ook een verklaring zijn voor het onrustige gedrag.
Zijn er foto's gemaakt, hoe weet de da zo zeker dat het een ontsteking is?
maandag 8 oktober 2018 om 22:29
Nee, als jij er geen goed gevoel bij hebt, gewoon naar een andere DA gaan.
Twee weten altijd meer dan 1.
Edit: ik reageerde dus niet op TO
Wat je beschrijft kunnen bijwerkingen zijn, maar idd ook wat anders. Mss bloed prikken?
Nope
dinsdag 9 oktober 2018 om 07:45
dinsdag 9 oktober 2018 om 10:35
dinsdag 9 oktober 2018 om 10:35
Ze is 14 jaar. Ze had bij een gewricht in haar poot veel pijn dat ze om zich heen klauwde. De ontsteking is een vermoede van de DA geweest. De Medicam was uit voorzorg. Ik heb zojuist de DA gebeld en hij zei dat het wel zo langzamerhand minder zou moeten worden, dat is het niet en hierdoor heb ik voor morgen een afspraak staan om een röntgenfoto te maken om te kijken of het echt is doorgescheurd.
dinsdag 9 oktober 2018 om 10:41
Dieneke_2222 schreef: ↑09-10-2018 10:35Ze is 14 jaar. Ze had bij een gewricht in haar poot veel pijn dat ze om zich heen klauwde. De ontsteking is een vermoede van de DA geweest. De Medicam was uit voorzorg. Ik heb zojuist de DA gebeld en hij zei dat het wel zo langzamerhand minder zou moeten worden, dat is het niet en hierdoor heb ik voor morgen een afspraak staan om een röntgenfoto te maken om te kijken of het echt is doorgescheurd.
Dan zou ik de vervolgafspraak en eventuele foto mooi bij een andere DA laten doen. Heb je gelijk een 2e mening.
.
dinsdag 9 oktober 2018 om 10:45