Creatieve hobby's, praat gezellig mee!

01-01-2023 21:25 1190 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt geen idee of dit een vruchtbaar topic gaat worden maar ga het proberen

Ik ben van nature creatief maar door gezinsleven, werkleven en huishouden is er afgelopen jaren weinig meer uit m'n handen gekomen dan een haarwerkje tijdens het netflixen.

Ik merk echter dat is steeds minder gefocust kan zijn bij wederom een netflixserie en vaak denk aan een creatieve hobby. Maar strand dan in wat te doen, waar te beginnen etc.

Ik vind het leuk om met m'n handen bezig te zijn maar wat is dus de vraag. Daarom dit topic met eigenlijk de vraag: wat heb jij voor creatieve hobby waar je echt lekker rustig voor kan zitten?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-01-2023 09:14
Reden: Titel aangepast op verzoek to.
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind kalligrafie en handletteren heerlijk om te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naaien! Zelf patronen tekenen, stof afwerken, een favoriete jurk namaken, heerlijk om mijn hoofd leeg te maken en je houdt er iets moois aan over :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleuren voor volwassenen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Borduren!
Ik kan het dus niet bij één creatieve hobby houden. Ik heb wel vooral wat met handwerken en papercrafts.
Naaien
Borduren
Vilten (Denk ik, ik krijg het binnenkort binnen)
Bullet journalen
Art journaling

Maar ik ben ook bezig met paddestoelen kleien en schilderen als decor. Knutsel een eigen babymobiel. Heb een kerstdorp gemaakt die niet zou misstaan bij de Intratuin. Vingerhaak een armbandje. Schilder een ansichtkaart. Ontwerp en maak de trouwuitnodigingen voor iemand. Etcetera

Begin gewoon aan een project, en na dat project kun je weer verder evalueren. Ik zou ook best verveeld raken als ik alleen maar zou kruissteekborduren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dan aan een hobby waarbij je niet 101 materialen en gereedschappen aan hoeft te schaffen en waar je ook eens een uurtje aan kan werken en het dan weer kan opbergen/wegleggen.

Happy Stones maken (stenen beschilderen)
Haken
Borduren of een diamond painting maken
Kleuren voor volwassenen inderdaad
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
O ik herken alles wat jullie schrijven (kan het niet allemaal zoals Naaien en handletteren) waar ik ook altijd beetje tegenaanloop is dat ik graag dingen maak maar niet alles thuis wil opslaan. Hoe doen jullie dat.

Dapper wat doe je bijvoorbeeld met je borduursels?

Van handletteren kun je mooie kaarten maken, kleding kun je inderdaad dragen en kleuren is 1 boek en berg potloden maar wat als je een soort productie creëert. Wat doe je er dan mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
01-01-2023 21:38
Ik kan het dus niet bij één creatieve hobby houden. Ik heb wel vooral wat met handwerken en papercrafts.
Naaien
Borduren
Vilten (Denk ik, ik krijg het binnenkort binnen)
Bullet journalen
Art journaling

Maar ik ben ook bezig met paddestoelen kleien en schilderen als decor. Knutsel een eigen babymobiel. Heb een kerstdorp gemaakt die niet zou misstaan bij de Intratuin. Vingerhaak een armbandje. Schilder een ansichtkaart. Ontwerp en maak de trouwuitnodigingen voor iemand. Etcetera

Begin gewoon aan een project, en na dat project kun je weer verder evalueren. Ik zou ook best verveeld raken als ik alleen maar zou kruissteekborduren.
Dit is idd ook wel een goede, wil binnenkort eens kijken of ik kan slagen met waterverftekeningen, vind dat altijd zo mooi. En miss eerst gewoon eens beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik haak en ik heb net borduren ontdekt ( en ik bak taarten op verzoek, waar ik ook heel veel creativiteit in kwijt kan).
Scheelt dat ik in mijn omgeving veel van mijn haaksels kwijt kan, aan neefjes en nichtjes en kinderen van vrienden. Zowel knuffels, als truitjes, dekentjes en andere baby/kinderartikelen.

En borduren heb ik net ontdekt en ik ben een borduursel aan het maken voor mijn toekomstige nichtje, die ergens de komende dagen geboren zal worden.

Ik kan ook zo weken niets doen, maar als iemand een zelfgemaakt cadeautje nodig heeft, weten mensen mij te vinden en kan ik aan de slag :-)
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 01-01-2023 21:53
7.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bewaar alles wat ik maak. Zelden geef ik wat weg. Ik heb vroeger ook wel dingen verkocht maar dat doe ik niet meer. Als de troep problematisch is kan iets als tekenen, schilderen of modellen/figuren/beeldjes maken (polymeer klei) ook gewoon digitaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben begonnen met kleuren voor volwassenen, toen ben ik wat gaan kalligraferen, daarna bullet journallen, wat uitmondde in juni journallen en dat weer ontaardde in collages maken, tekeningetjes erbij maken en verhaaltjes erbij schrijven.

En dat laatste is wat ik nu doe. In mijn A5 boekje een combinatie van plaatjes en/of tekst en kleuren en tekenen als aanleiding voor een verhaaltje en over die combi een beetje nadenken en uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een snijmachine, die kan papier/karton en stickers en anders mooi spul om kleding en mokken ect mee te bedrukken snijden en speciale persen ervoor. Zet ook vaak foto's om in snijbestanden, uren klooien. Het is wel prijzig, ik maak ondertussen veel in opdracht en tegen betaling maar is meer de kosten en dan wat slijtage en materiaal wat er overblijft.

Het ontwerpen is al een leuke bezigheid en na snijden de ontwerpen pellen en drukken/plakken is ook fijn.


En ik haak ( probeer nu een patroon te maken voor een sjaal uit te schrijven) en ben nu met 3d printer van partner aan het klooien. En oefen dan met diverse ontwerpprogramma's.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 01-01-2023 22:08
15.71% gewijzigd
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik naai en brei al jaaaren en in de lockdown tijd heb ik tekenen ontdekt. Online een cursus gevolgd via het Rijksmuseum en nu af en toe een online workshop.
Mijn naai-en brei resultaten draag ik en mijn tekeningen bewaar ik in een speciale map, alleen om te zien of er een beetje progressie in zit😉.
Plan was om kaarten te maken om op te sturen, maar door tijdgebrek is dat niet helemaal gelukt.
Bakken vind ik ook leuk moet doen en er zijn altijd wel mensen te vinden die zich op offeren om het op te eten…😂
Alle reacties Link kopieren Quote
Haken en breien zijn mijn favorieten. Leuk om te doen, afhankelijk van de dag een makkelijk of moeilijk patroon nemen... Intussen kun je ook kletsen en tv kijken.
En je hebt uiteindelijk iets waar je echt wat aan hebt (of een ander).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dat vroeg ik me ook een tijdje af: Wat doe je met zo'n borduurwerk (als het af is) en waar laat je alles wat je gemaakt hebt?

Ik vind het heel leuk om dingen te maken, zoals bijvoorbeeld een borduurwerk, maar ik wil het absoluut niet ingelijst ophangen in mijn huis.
Haken doe ik wel eens in opdracht, een dekentje voor een baby bijvoorbeeld, maar ik heb ook wel eens dingen voor een goed doel gehaakt! Earlybirdjes bijvoorbeeld.
Kleurboeken kan ik probleemloos weg doen als ze 'vol' zijn, geen moeite mee.
Happy Stones kun je dus wegleggen om er een willekeurige vinder blij mee te maken. Ideaal!
(Oké, sommigen -heel bijzondere of uitzonderlijk goed gelukte stenen- blijven wel een paar weken of maanden in mijn verzamelbakje hangen, omdat ik er eerder nog geen afstand van kan/wil doen)
originalheleen wijzigde dit bericht op 31-05-2023 12:13
15.30% gewijzigd
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Mandala's kleuren
Borduren
Schilderen
Alle reacties Link kopieren Quote
Wolvilten.
Haken
Alle reacties Link kopieren Quote
Mandala's kleuren
Mandala's kan je kopen als postkaart.

Als je een paar hebt ingekleurd, stuur je ze aan een goed doel,
zodat een ander er plezier van heeft.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Mijn ervaring met mijn creatieve hobby's is dat ze ook ruimte innemen. Maar hoeveel ruimte heb je natuurlijk zelf in de hand. Mijn haakwerk kon ik kwijt in 1 (haak)tas.

Toen ging ik naaien. En daar heb je wel veel ruimte voor nodig. Eerst naaide ik beneden, maar dat was al snel storend voor mijn gezin. Dus toen kreeg ik een ruimte boven.

Daarna vond ik het nodig om mijn kleding op te leuke met een opdruk of een doosje om het in te verpakken. En zo kocht ik een apparaat waarmee je stickers, bedrukkingen en papier kunt snijden.

Ik heb een mooie ruimte waar ik alles kan doen. Soms ga ik voor een half uurtje naar boven, soms zit ik er een hele dag. De dingen die ik maak, gebruik ik zelf, maak ik voor anderen of doe ik in opdracht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haken (vooral tassen en praktische dingen als mutsen en sjaaltjes)
Droogvilten (of nat, maar vind ik minder leuk)
Naaien
Kaarten stempelen
Pottenbakken (niet thuis, maar wel superleuk)
Brood bakken (met eigen gemaakt zuurdesem)
Houten poppetjes beschilderen met verf en acryl stiften
Alle reacties Link kopieren Quote
Breien en haken.
Ik borduur voor de tv. Dan kan ik een serie of film best volgen (alleen niet als het in een taal is die ik niet ken, die serie over spotify ging laatst niet goed :-D ) en ik vind het fijn om ondertussen bezig te zijn. Ik vind diamond painten ook leuk maar dan zit ik aan tafel en luister ik meer naar de radio.
GreenLadyFern schreef:
01-01-2023 21:38
Ik kan het dus niet bij één creatieve hobby houden. Ik heb wel vooral wat met handwerken en papercrafts.
Naaien
Borduren
Vilten (Denk ik, ik krijg het binnenkort binnen)
Bullet journalen
Art journaling

Maar ik ben ook bezig met paddestoelen kleien en schilderen als decor. Knutsel een eigen babymobiel. Heb een kerstdorp gemaakt die niet zou misstaan bij de Intratuin. Vingerhaak een armbandje. Schilder een ansichtkaart. Ontwerp en maak de trouwuitnodigingen voor iemand. Etcetera

Begin gewoon aan een project, en na dat project kun je weer verder evalueren. Ik zou ook best verveeld raken als ik alleen maar zou kruissteekborduren.
Dit lijkt me ook leuk als ik wat meer tijd zou hebben (wat wellicht binnenkort zo is). Mag ik vragen hoe je dit hebt gedaan, waren het bouwpakketten? of zelf opgebouwd (waarvan?)
Al veel genoemd maar haken.
Kun je ook vanalles mee van dekens tot knuffels. Zelf jasbeschermers voor mijn fiets gemaakt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven