Narcist gespot? Meld het hier!

02-10-2018 16:11 239 berichten
Het is echt niet meer normaal, dit land gaat ten onder aan de narcisten! :swear:

Vooral onder het viva volkje blijken veel mensen last te hebben van deze narcisten, topic na topic wordt geopend over narcistische collega's, exen en natuurlijk schoonloeders en exen van partners.

Meld het vooral hier als er weer een opduikt hier, samen kunnen we wellicht een vuist maken!
merle78 schreef:
08-10-2018 00:45
@strikje met stipels, aangezien jij expert bent, zou je ons een wetenschappelijke definitie kunnen geven van een narcistische persoonlijkheiddstoornis?

Je negeert mijn vragen aan jou, omdat je onwetend bent, maar wel met een grote narrow minded muil.

Ik heb echt zin om over dat strikje van jou te kosten.
LOL, dit had ik allemaal niet eens gezien joh.

Hahahaha, sneu treurig mens. Weet je, je overdrijft vast, maar ik kan me volkomen inleven in de zogenaamde narcist die jou het leven heeft zuur gemaakt. Sterker nog, ik bewonder die man dat hij zo'n grote zelfbeheersing heeft gehad.
Alle reacties Link kopieren
:-o

Take
No
Prisoners
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
08-10-2018 21:49
Spot-on. (Ik was ooit de aangewezen narcist in zo'n betoog). Echt spot-on. Haleluja.

En Merle, en Franky77 (en anderen die ik volstrekt willekeurig niet noem); wanneer je in staat zou zijn een stap terug te doen en van buiten je eigen situatie naar je eigen gedrag te kijken, dan zie je vooral iemand die zichzelf (nog steeds) vergeet door zich volkomen op het gedrag van de ander te fixeren.

En dat terwijl jouw leven om jou zou moeten gaan, niet om de fixatie op die ander die zich niet zo gedroeg zoals jij dat wenste of verwachtte. Waarschijnlijk moet je deze fase gewoon doormaken en ik kan alleen maar hopen en wensen dat je er ooit los van kunt komen.

Er bestaat geen recht om behandeld te worden zoals jij wilt. Er bestaat slechts de mogelijkheid dat jij goed voor jezelf zorgt. Focus je daar op. Dat is iets constructiefs.
helemaal eens. Het zijn de ergste manipulators.

overigens toch wel weer grappig dat de slachtoffers zo'n grote bek op kunnen zetten als iemand dat wentelen in slachtofferschap in twijfel trekt.

men heeft het nu nooit over de voordelen van huiselijk geweld, jammer.
Vanzai schreef:
08-10-2018 22:15
:-o

Take
No
Prisoners
zeer zeker niet ;-)

hoe gemankeerd ik ook ben aan alle kanten, ik heb ook een grens.
strikjemetstippels schreef:
08-10-2018 22:16

overigens toch wel weer grappig dat de slachtoffers zo'n grote bek op kunnen zetten als iemand dat wentelen in slachtofferschap in twijfel trekt.

Welke voordelen?
@strikje & @phineas, (&andere willekeurig niet genoemden). Ik vind het jammer, maar we lopen hartstikke vast in dit topic waarin iedereen zijn eigen stellingen alleen maar feller verdedigt. Alle respect voor andere meningen overigens, (zonder mijn eigen mening opzij te zetten). Laat maar zitten dit topic. Ik zie niet hoe verder zinvol of respectvol te discussieren.
Nemaìn’ schreef:
08-10-2018 22:32
Welke voordelen?
Oh, die in relatie tot Merle being on the receiving end.
08-10-2018 22:16

Som jij eens de voordelen op van huiselijk geweld.

Ik denk dat jij wel anders lult, als het jou overkomt.

Als er een baksteen door jouw slaapkamerruit gaat. Gegooid door je buurman die denkt dat hij daar recht op heeft. Maar hey, het zal jouw eigen schuld wel zijn....
anoniem_368371 wijzigde dit bericht op 08-10-2018 22:52
21.66% gewijzigd
Julia10 schreef:
07-10-2018 13:40
Dat slachtoffers zijn gevallen voor of hebben gekozen voor de verkeerde: ja! En dat ze uit die relatie moeten stappen: ja!
Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

De narcist laat zich in de beginfase en in de goedmaakfases van zijn/haar beste kant zien. Eenmaal de buit binnen, krijgt het slachtoffer te maken met zijn/haar andere kant.
Het kan bij sommigen jaren en heel veel leed duren voor ze beseffen met wat voor een type ze werkelijk te maken hebben door de psychologische spelletjes, mindfucks, intimidaties, goedmaaksessies etc waar een narcist zich van bedient.

Het is daarom goed dat als mensen denken in een narcist-relatie te zitten, dat ze erover kunnen praten. Om er evt op te worden gewezen, als ze het zelf niet (kunnen/willen/durven) inzien. En advies kunnen krijgen. Een serieus adres hiervoor:
https://www.slachtofferhulp.nl/

Narcisme komt voor in gradaties, van lichte trekjes die niet zo schadelijk zijn en die best veel mensen hebben (ook hier op het forum), tot extreem, wanneer mensen er psychologisch en ook fysiek aan onder door gaan. Dodelijke slachtoffers komen ook voor.

Lacherig doen over dit onderwerp en mogelijke slachtoffers kleineren vind ik daarom belachelijk.
En schadelijk.

Volgens mij bestaan er nare vervelende mensen, en mensen die ziekelijk-naar-en-vervelend (narcist) zijn. Een naar vervelend mens hoeft niet perse een narcist te zijn of heb ik het mis?
Volgens mij is het benoemen van de (ex-)partner als narcist zoiets als het halen van het ultieme gelijk. Iedereen die het niet begrijpt is onwetend, iedereen die het bestrijdt is evil en met het zo nodig bezigen van de term ‘verborgen narcist’ heb altijd gelijk, ongeacht welke rationele argumenten er tegen je betoog ingebracht worden.

Het is het center of gravity van je gelijk halen, die ander een narcist noemen. Je hebt altijd gelijk. En jij bent altijd het slachtoffer.

Het meest waarschijnlijk is echter altijd dat jij en die ander vergif voor elkaar waren, ondanks dat er iets heel sterks was wat jullie samenbracht en samenhield. Er zijn er altijd twee in een relatie. Nooit vergeten.
Vanzai schreef:
08-10-2018 21:49
Spot-on. (Ik was ooit de aangewezen narcist in zo'n betoog). Echt spot-on. Haleluja.

En Merle, en Franky77 (en anderen die ik volstrekt willekeurig niet noem); wanneer je in staat zou zijn een stap terug te doen en van buiten je eigen situatie naar je eigen gedrag te kijken, dan zie je vooral iemand die zichzelf (nog steeds) vergeet door zich volkomen op het gedrag van de ander te fixeren.

En dat terwijl jouw leven om jou zou moeten gaan, niet om de fixatie op die ander die zich niet zo gedroeg zoals jij dat wenste of verwachtte. Waarschijnlijk moet je deze fase gewoon doormaken en ik kan alleen maar hopen en wensen dat je er ooit los van kunt komen.

Er bestaat geen recht om behandeld te worden zoals jij wilt. Er bestaat slechts de mogelijkheid dat jij goed voor jezelf zorgt. Focus je daar op. Dat is iets constructiefs.
Vanzai, bedankt voor je goede post. Ik waardeer je visie(s) en vind dat je gelijk hebt en het goed verwoordt. Ik wìl er ook vanaf en alle focus op mijn eigen leven. Ik hoop dat dit soort shit over een jaar volkomen van me afglijdt. Het gaat idd niet vd een op de andere dag; het is een proces. Moet daarbij zeggen dat het al veeeel beter is als vorig jaar (en het jaar daarvoor). Er is dus hoop 😉. Op dit moment vlamt het van beide kanten ook op door voorbereiding nieuwe rechtszaak. Dan passeert alles weer de revue.
:redrose:
Alex_8 schreef:
08-10-2018 22:51
Volgens mij bestaan er nare vervelende mensen, en mensen die ziekelijk-naar-en-vervelend (narcist) zijn. Een naar vervelend mens hoeft niet perse een narcist te zijn of heb ik het mis?
Klopt
Paulapaula schreef:
08-10-2018 22:49
Som jij eens de voordelen op van huiselijk geweld.

Ik denk dat jij wel anders lult, als het jou overkomt.

Als er een baksteen door jouw slaapkamerruit gaat. Gegooid door je buurman die denkt dat hij daar recht op heeft. Maar hey, het zal jouw eigen schuld wel zijn....

Ik zou dan denken dat die buurman schizofreen is. Of een tiran.
Alex_8 schreef:
08-10-2018 22:54
Ik zou dan denken dat die buurman schizofreen is. Of een tiran.
Want schizofrenen gooien stenen door ruiten?
Nemaìn’ schreef:
08-10-2018 22:55
Want schizofrenen gooien stenen door ruiten?

Dat weet ik niet, ik zou dat wel het eerste denken bij zo'n daad.
08-10-2018 22:36
Oh, die in relatie tot Merle being on the receiving end.
Bizar
Grappig ook dat narcisten erg snel de scheldkannonadekast opentrekken.

Omdat ze er recht op denken te hebben, anderen uit te schelden.
Vanzai schreef:
08-10-2018 22:52
Volgens mij is het benoemen van de (ex-)partner als narcist zoiets als het halen van het ultieme gelijk. Iedereen die het niet begrijpt is onwetend, iedereen die het bestrijdt is evil en met het zo nodig bezigen van de term ‘verborgen narcist’ heb altijd gelijk, ongeacht welke rationele argumenten er tegen je betoog ingebracht worden.

Het is het center of gravity van je gelijk halen, die ander een narcist noemen. Je hebt altijd gelijk. En jij bent altijd het slachtoffer.

Het meest waarschijnlijk is echter altijd dat jij en die ander vergif voor elkaar waren, ondanks dat er iets heel sterks was wat jullie samenbracht en samenhield. Er zijn er altijd twee in een relatie. Nooit vergeten.
Eens met het eerste deel. Het is bijna ziekelijk hoe sommigen de term 'narcist' gebruiken. Blijkbaar levert het psychologische voordelen op.
Met het tweede deel ben ik het niet eens. In een relatie kan het wel degelijk zo zijn dat er 1 verantwoordelijk is. Ook daar ken ik een voorbeeld van.
Alex_8 schreef:
08-10-2018 22:58
Dat weet ik niet, ik zou dat wel het eerste denken bij zo'n daad.
Waarom dan?
Dit is precies waarom het gaat, het eindeloze uitdelen van diagnoses door leken.
Een devaluatie van het ziektebeeld zelf.
Paulapaula schreef:
08-10-2018 22:59

Dit is helemaal niet een kenmerk van narcisme.
Paulapaula schreef:
08-10-2018 22:59

Je bedoelt zeker mensen die anderen van narcisme beschuldigen?
Nemaìn’ schreef:
08-10-2018 23:02
Waarom dan?
Dit is precies waarom het gaat, het eindeloze uitdelen van diagnoses door leken.
Een devaluatie van het ziektebeeld zelf.
Diagnoses stellen laten we maar beter aan deskundigen over.
Phineas schreef:
08-10-2018 23:02
Eens met het eerste deel. Het is bijna ziekelijk hoe sommigen de term 'narcist' gebruiken. Blijkbaar levert het psychologische voordelen op.
Met het tweede deel ben ik het niet eens. In een relatie kan het wel degelijk zo zijn dat er 1 verantwoordelijk is. Ook daar ken ik een voorbeeld van.
Ja, dat kan ook. Sommige mensen deugen gewoon echt niet en wanneer je dan de zwakkere partij bent, dan ben je fucked.

Het is niet alsof alleen mensen die hun (ex-)partner van narcisme beschuldigen de enigen zijn die ooit iets echt ergs overkomen is. Of tot een speciale categorie behoren. Dat doen ze echter wel voorkomen, wat dan weer exact datgene is wat zoveel weerstand oproept.
Franky77, bedankt voor jouw open uitleg. Mooi dat jij jezelf hier, ook al is het onherkenbaar, zo kwetsbaar opstelt.
Sterkte met jouw strijd.
Phineas schreef:
08-10-2018 21:23
Echt, ik kan het niet serieus nemen als iemand hier over 'narcist' begint.

Als je per se je verhaal kwijt wil op een forum, benoem dan gewoon het concrete gedrag waar je last van hebt. Is veel duidelijker.
Hi Phineas, ik reageer graag op bovenstaande.

Dit Topic gaat over narcisten. Dus dat iemand hier over een narcist begint lijkt me onvermijdelijk. Over mijn posts over mijn narcist: in het dagelijks leven en op dit forum heb ik (op 1x na) nimmer de ex narcist genoemd, omdat dat voor geen meter helpt. Wat Vanzai zegt, het is een dooddoener in elke discussie die over inhoud moet gaan. Maar dit topic GAAT dus over narcisten, tja...Hoe gaan we het over de olifant hebben die niet in de kamer staat? En eigenlijk weet ik wel heel zeker er met een te maken te hebben. Het lezen over narcisten heeft me hoe dan ook geholpen eea te duiden en niet helemaal kopje onder te gaan. En ik vind het kut dat betrokken professionals het patroon niet lijken te zien, want het maakt ze niet effectiever. En daar hebben ik en mijn kinderen last van. Best wel veel last. Natuurlijk kan ik geen diagnose stellen, maar bij gebrek aan, kan ik wel steun vinden in het lezen over.

In mijn eerdere post gaf ik al aan meer in algemeenheden te willen blijven. Een los stukje gedrag zegt namelijk geen ruk, die zijn altijd Multi-interpretabel. Eén warme zomer is ook geen klimaatverandering maar 10 op rij en smeltend poolijs wel... Het gaat om het patroon dat constant aanwezig is.

Maar as you like, de oogst van de afgelopen dagen (bedenk daarbij: we zijn al 2 jaar uit elkaar!):
- zoon (12) belt mij in paniek op als hij bij papa is. Papa is niet aanspreekbaar over een ander bedritueel bij papa ivbm nachtelijke angsten. Ik heb zoon gekalmeerd, gestimuleerd met papa te praten, papa's regels zijn papa's regels en wetende dat hij daar 0 op de rekest krijgt. Want papa is wat star. Papa weet dat zoon mij belt en ik bespreek de situatie na. En weet, er komt nog 'wraak'. En ja hoor, er volgt een email: 'Maandag en dinsdag waren pittig. Dat is bijna altijd na een wisselmoment. Hij ervaart jouw huishouden als regelloos waarin hij ongelimiteerd Playstation mag spelen, laat naar bed mag en altijd zijn zin krijgt. Bij mij ervaart hij het tegenovergestelde.' Complete kul. Maar het irriteert wel.
Deze week zoon bij mij. Vertelt mij dat hij bij papa 's nachts altijd angsten heeft, daardoor moe is, en liever bij mij blijft, omdat hij bij mij wel goed slaapt. Ik heb hem geadviseerd papa elke dag te vertellen hoe hij heeft geslapen zodat papa zonder twijfel weet wat er bij zoon speelt (misschien vertelt het kind het wel niet aan hem, zou dus best kunnen). Ik hint in een email aan ex: 'hoe gaat het met het slapen bij jou en de nachtelijke angsten?' . Antwoord: alleen maandag en dinsdag (na de week bij jou) zijn een probleem'. Dat is dus niet wat zoon vertelt.
Ik zit dus met een dilemma. Mijn zoon moet 's nachts slapen en geen last hebben van nachtelijke angsten. Maar als ik bij papa doordruk, volgt er wraak op zoon of mij. Of laster over mijn huishouden... Niets doen is ook geen optie.
- Mijn reintegratiecoach belt me. Ze had op mijn verzoek contact gehad met hem ivbm kinderopvangtoeslag. Die kon vorige maand enkel op zijn naam geregeld worden. Is hij volgens gerechtelijke beschikking ook toe verplicht. Hij weigert. Maar meldt en passant wel even aan haar dat ik 30.000 euro vrij beschikbaar heb en dus eigenlijk een uitkeringsfraudeur ben... Natuurlijk heb ik geen 30.000. Weet zij ook. De intentie om mij overlast te bezorgen is er dus blijkbaar wel.
-De opvang belt. Papa heeft, ondanks dat hij volgens beschikking schoolkosten moet voldoen, de tussenschoolse opvang in mijn weken opgezegd. Drie weken eerder. Zonder mij vooraf te informeren. De kinderen zitten dus al een tijdje klandestien in de opvang. Hij weet dat ik het geld niet heb en er dus een probleem ontstaat voor de kinderen (want heen en weer naar huis niet haalbaar). Ik doe navraag: geen reactie.
- Na heel veel laster en directe beledigingen hebben we geen warme band meer. Ik wil niet meer in zijn huis. En wil hem ook niet in mijn huis. Bij de overdracht zijn de kinderen dus kan je dan niet alles tegen elkaar zeggen. Ondanks dat ik non-verbaal duidelijk ben dat hij niet in huis welkom is, krijgt hij het altijd voor elkaar om toch ongenodigd midden in mijn flatje te staan. Vorige week nam ik de proef op de soms. Deur was al aan de achterzijde versperd zodat deze half open ging, aan de voorkant bewust versperd zodat de doorgang minimaal was, ik pak de tas aan en draai me op de plaats om de tas neer te zetten (met mijn dikke kont zijn kant uit) zodat hij niet normaal naar binnen kon. Ik recht me weer en tadaa: hij heeft het wéér geflikt. DUs ik mail hem vandaag: geen verbale uitnodiging tot binnentreden ('kom even binnen'), is geen toestemming. Reactie: Nou, daar moesten we dan toch maar over gaan hebben bij ouderschap blijft. Want dit gedrag van mij staat een warme overdracht in de weg. Hij vindt dus dat hij recht heeft om mijn woning te betreden, ondanks alle laster en beledingingen en rotgeintjes en daar moeten derden hem bij gaan helpen (ze kunnen allemaal de boom in, maar niet die voor mij flat aub).
- vader betaalt conform afspraak verjaardagsfeestje van dochter. zoontje mag niet mee van hem want daar heeft hij geen geld voor, zo emailt hij mij. Ik organiseer en regel het feestje en ze zijn die week bij mij. Zoontje wil graag mee. Dus ik mail hem: zoon gaat mee, dan betaal ik dat kaartje van 5 euro. Uiteindelijk betaalt hij toch nog. Zegt zoontje na het feestje: want jij had geen geld voor mijn kaartje he mam, dat heeft papa mij verteld. Impulsief zeg ik: 'dat zou papa nooit zeggen'. Ik zag vervolgens de verwarring op het snoetje, het was dus wel gezegd (tuurlijk, waarom zou dat kind anders weten dat kosten een discussie waren. van mij dus niet).... Godvrr….. wat moet je nou met zo een situatie...
.

Dít soort kinderachtige pest gedrag en dan keer 1000, en bovenstaande valt nog 'mee'. Er was nog veel schadelijkere laster, vernielingen en diefstal (telefoon blokkeren, post door laten sturen, correspondentie en controllers jatten, valse boedellijsten indienen), meer dan 1000 incidenten, over twee jaar na het beëindigen vd relatie (door iemand die zélf een nieuwe relatie heeft nota bene), dát is toch compleet gestoord en ziekelijk! Dit is niet meer niveautje bokkenlul, egoïst of vervelend naar persoon...En dit gaat onwijs onder mijn huid zitten. Omdat het een stortvloed is aan incidenten. En elk incident an sich is niet zo betekenisvol, maar de hele verzameling sloopt me. Ik ben het zoo spuugzat (dat is de opbrengst van dit topic :-)).

Ik ga overigens niet reageren op kwalificaties van bovenstaande voorbeelden die misschien volgen. Wil ermee illustreren dat het een nare dynamiek is (want ik raak idd over de flos, in de angst, schiet in de actie, ga piekeren enz.) waarbij de meeste losse incidenten bovendien niveautje kleuterklas zijn.

Maar om weer terug te keren naar de start vh topic. Tuurlijk zal de term vaak te makkelijk worden gebruikt, maar ontken ajb niet dat het voorkomt en maak mensen die zoiets posten niet op voorhand belachelijk. Dát is mijn punt (haha, een paar 1000 woorden verder).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven