Ikea pax kast

19-10-2018 17:09 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Hebben jullie ervaring met de pax kasten van Ikea? Ik zit namelijk met het volgende:
Ik heb een gemiddelde slaapkamer (eerder iets te klein dan te groot) en wil een kast van breedte 200 cm. Ik twijfel uit de verschillende hoogtes pax kasten die er zijn (200 cm vs 236 cm).

De 236 cm ziet er in de winkel wel heel erg groot uit:S Ik ben bang dat onze kamer van 250 hoog dan vnl uit 'kast' bestaat. Wel kan ik de extra ruimte goed gebruiken. Ik heb een aantal afbeeldingen bekeken en vaak gebruiken mensen deze bij een inkoopkast, welke ik niet heb.

De 200 cm passen niet 3 lades in wat ik wel wil, tenzij ik een schuifdeur neem ipv scharnier. Klein vind ik wel 'chic' eruitzien, maar ik hou er niet van om dingen boven een kast te plaatsen omdat het er vaak minder netjes uitziet.

Ik zit bij een eventuele verhuizing hier ook rekening mee te houden. Qua prijs is er niet veel verschil.

Ik wil niet een aankoop doen en achteraf spijt hebben dat ik niet de kleinere/grotere heb genomen. Jammer dat er bij ikea geen tussenmaat is..

Mijn vraag is: wat zijn jullie ervaringen met de ikea pax als het geen inkoopkamer is? Hoe hoog is bijv jullie plafond en kast?

Hoogte van de kast?

Totaal aantal stemmen: 51

236 cm (tot plafond) met scharnierdeur (96%)
200 cm met schuifdeur (4%)
Ik zeg: geen deuren! Wij hebben nu 200 met kisten er op in een kledingkamer, maar straks komen er nieuwe in onze slaapkamer. Denk dat we ook voor 236 gaan. Wederom dus zonder deuren :) En onze slaapkamer is zeker niet groot. Wel gebruiken we een hoek als een soort inloopkast (kamer is langwerpig en aan de ene kant breder dan aan de andere kant, kast komt aan de smalle kant).
Wij hebben ook de hoge en staand in elkaar gezet. Met deuren.

Ik vind een lage kast met die stoffige bakken, tassen, zakken en andere meuk er op geen gezicht.

Schuifdeuren leken me niet handig omdat we best vaak tegelijk in de kast moeten zijn en de deur die bij de een open moet de boel bij de ander dan weer blokkeert.

Geen deuren zou ik alleen doen als je een kastenkamer zou hebben/maken. Anders is het zo onrustig om tegen al die kleding aan te kijken, zeker als je zegt dat je kamer al niet heel groot is.
feb2019deel2 schreef:
19-10-2018 19:24
Ik zeg: geen deuren! Wij hebben nu 200 met kisten er op in een kledingkamer, maar straks komen er nieuwe in onze slaapkamer. Denk dat we ook voor 236 gaan. Wederom dus zonder deuren :) En onze slaapkamer is zeker niet groot. Wel gebruiken we een hoek als een soort inloopkast (kamer is langwerpig en aan de ene kant breder dan aan de andere kant, kast komt aan de smalle kant).

Geen deuren lijkt me super stoffig en heel erg rommelig ogen.

Wij hebben (dezelfde Pax als die jij gaat nemen TO ;) ) van 2m breed 2.36m hoog en 58cm diep. Geweldige aankoop, nooit spijt van gehad. Onze slaapkamer is ook niet heel groot, maar omdat de kast gewoon wit is valt deze helemaal niet op.
@chocolol: Komt die bij jou tot aan het plafond? Ik dacht ook aan wit om het niet op te laten vallen..Ik wilde ook so wie so deuren ivm stof, rommelig etc..wat voor deuren heb jij (schuif/scharnier)

Ik kreeg de tip om de handleiding in te kijken voor het monteren..Niet aan gedacht! Waar kan ik deze vinden? (ook ivm de afmetingen). Het schijnt dat de kast bij schuifdeuren nog hoger wordt en je hier rekening mee moet houden.
Ja, de mijne komt bijna tot het plafond en ik heb 4 scharnierdeuren. Maar de mijne is al 12 jaar oud en toen hadden ze een iets andere vormgeving. Zo heb ik lades die zichtbaar zijn en dus niet achter een deur verstopt zitten.
Handleiding staat er bij elk product bij onder een van de tabbladen onderaan. Dus even een schuifdeurkast opzoeken en naar beneden scrollen op de site.
@chocolol: So dan gaat het wel lang mee! Beter:D

@Shaunthesheep: Ahh ik zie het al...thanks! Verder ben ik het met je eens dat deuren beter is en dat geen deuren handig is bij een kastenkamer;)
Waarom vind je de lagere versie er 'chic' uitzien? Ik vind juist die hoge kasten een stuk stijlvoller en op het oog minder massief. En het is fijn hoor, die extra kastruimte.
zonnebloemstuffff schreef:
19-10-2018 22:10
@chocolol: So dan gaat het wel lang mee! Beter:D

En dan heb ik hem zelfs nog een keer verhuisd :-o
sugarmiss schreef:
19-10-2018 18:01
Ik heb de hoogste kast genomen. Ik vind het slordig staan als er spullen boven op de kast staan.

In de hoogste kast kan je gewoon meer spullen kwijt.

Persoonlijk vind ik een hoge kast ook mooier staan dan een lage kast. Dat lijkt armoediger
eens

Wij hebben ook de hoge, bovenin liggen spullen die we minder vaak gebruiken.
Het kijkt mooier als het beter aansluit met het plafond. Bakken bovenop kijkt idd armoedig.
19-10-2018 18:20
@masatu: Ik wilde de grootste diepte nemen van 58 cm. Dat vond ik ook het handige aan de pax kast..Als je achteraf opnieuw zou kunnen kiezen, zou je dan ook voor die 200 cm gaan?
Ja, die diepte is inderdaad fijn. Het vraagt wel soms wat creativiteit met het indelen van je kast. Bijvoorbeeld 2 stapels T-shirts naast elkaar met daarachter (overdwars) een 3e stapel met T-shirts die je niet vaak aan hebt (of van het "verkeerde" seizoen).

Ik zou opnieuw voor de 200cm gaan. Die bakken erbovenop vind ik erg fijn, vooral omdat ik niet heel lang ben en dan gewoon met een opstapje mijn spullen naar beneden kan halen. Er zitten toch geen spullen in die ik wekelijks nodig heb oid.
19-10-2018 18:20
Wat leuk al die reacties!

@wilma36 en sleepingsun: hebben jullie dan ook een grote slaapkamer of valt dat mee?
Onze slaapkamer is ongeveer 3 bij 4. Hij staat door de hoek (daarom hebben wij ook openslaande deuren, hoekelement kan niet met schuifdeuren), met het grootste deel tegen de muur van 3 meter. Dat zijn 2 elementen van 100cm, tegen de 2e van 100cm staat het hoekelement (oude versie, nieuwe hoekelement is anders) en daarnaast nog een stuk van 50 cm. 58 cm diep idd. Dan is het ook diep genoeg om iets in te hangen. Uit de hoek is dus nog ongeveer een meter vrij, maar daar zit ook de deur.
Ik had die van 200 maar je legt dan alleen maar spullen bovenop de kast dus die kast aan zoon gedaan en nu 236 en plafond is 237. Ik vind het juist wel mooi zo, maar heb hoogglans witte deuren zonder grepen (met druksysteem) en vind het rustiger ogen dan de vorige kast met handgrepen en ander soort deur.
Het enige nadeel van net onder het plafond vind ik het niet schoon kunnen maken.
Ik heb zelf de hoogste versie met scharnieren. Verder mat zwart en greeploos. Bij mij nog voldoende ruimte boven de kast i.v.m. dat het een heel hoge ruimte is.. ik vind het matzwart en greeploze mooi omdat het opgaat in de ruimte .i.v.m dat de muur er achter ook zeer lichte kleur (grijs) heeft
Maline schreef:
19-10-2018 22:13
Waarom vind je de lagere versie er 'chic' uitzien? Ik vind juist die hoge kasten een stuk stijlvoller en op het oog minder massief. En het is fijn hoor, die extra kastruimte.
Dit!

Ik zou absoluut voor de hogere kast gaan. Mooier en handiger.

In een kastenkamer zou ik geen deuren doen maar in je eigen slaapkamer juist wel. Schuifdeuren of scharnierdeuren hangt van de ruimte en van je persoonlijke voorkeur af.
masatu schreef:
20-10-2018 14:09

Ik zou opnieuw voor de 200cm gaan. Die bakken erbovenop vind ik erg fijn, vooral omdat ik niet heel lang ben en dan gewoon met een opstapje mijn spullen naar beneden kan halen. Er zitten toch geen spullen in die ik wekelijks nodig heb oid.
Die bakken zou je dan ook gewoon op de bovenste plank in de kast kunnen zetten. Dan kan je er nog steeds makkelijk bij met een opstapje en het staat opgeruimder dan bakken op een kast.
Ik heb de 200x236 versie van 58 diep, maar mijn plafond is dan ook 3 meter hoog. Dat was een lullig kastje geworden met veel loze ruimte anders. :lol: Maar ik zou altijd voor de hoogste versie gaan zolang je plafond dit toestaat. Zonde van de verticale ruimte die je anders niet gebruikt en ik denk dat het niet significant veel verschil maakt in hoe groot hij oogt (het blijft toch wel een groot vierkant blok in de kamer). En ik zeg dat als persoon die hem in een slaapkamer van 3 bij 3 inclusief 180x220 bed heeft staan. Lees: 80% van de kamer is bed, 15% is kast.

Ik heb bovenin een plank die ik gebruik voor mijn zomer of winter dekbed die ik op dat moment niet gebruik in zo'n Skubb (deze: https://m2.ikea.com/nl/nl/p/skubb-opber ... -70290360/) en dan de plank precies gemaakt dat die zak er perfect in past, zoals op de foto in de link. Meteen daaronder een roede en dan een plank om de bovenste lade af te schermen en dan 5 grote lades. In het andere deel heb ik enkel planken omdat ik die niet voor kleding gebruik, ik kan nog steeds bij de bovenste plank als het voorin ligt en daar liggen sowieso spullen die ik weinig gebruik. Ik heb schuifdeuren genomen omdat mijn slaapkamer zo klein is dat de deuren anders niet open konden. Wel mooi met zo'n soft close systeem!

Ik heb witte ombouw met 1 wit glazen deur en 1 spiegel deur met witte omlijsting, schuifdeuren met softclose systeem dus. Ik vind dat witte glas en giga spiegel heel sjiek/hoogwaardig ogen.

Dikke tip voor het monteren: Trek hiervoor maar rustig een hele dag uit als je schuifdeuren kiest (niet denken oh we zijn er bijna want hij staat al alleen de deuren nog, want die krengen zijn het meeste werk) en zet hem staand in elkaar want je krijgt hem onmogelijk omhoog gehezen als je liggend begint (ik spreek uit ervaring :'-( ). Oh en de kast wordt iets hoger met schuifdeuren door het schuifmechanisme wat er aan de bovenkant zit. Dit zie je niet vanaf de grond, maar als je plafond net toereikend is voor de 236 versie zou ik hier wel rekening mee houden (is misschien 5 centimeter maar je zou het maar net te kort komen).

Als hij eenmaal staat is het een geweldige kast, vergeleken met de 2 vorige kasten die ik bij mijn ouders thuis had is het een verademing en zo stevig en netjes afgewerkt. Mijn ouders willen er nu ook één. :biggrin: Ik kan niet anders dan hem je aanraden.
Zeker de hoge kast. In onze niet al te grote kamer hadden we deze ook, plafond was geloof ik 2.45 en zag er mooi strak uit. Wij hadden schuifdeuren, anders kon de kast niet open. Een open kast zou ik niet doen in een (kleine) slaapkamer. Iemand zei dat je dan niet goed bij de spullen kan, maar de kast bestaat uit twee delen van 1 meter en met de deur open kan je overal prima bij.
Qua schoonmaken af en toe de plumeau er over en verder geen omkijken.
De reden dat ik twijfelde is, omdat ik qua ruimte dat extra stukje niet echt nodig heb. Ik zou het met een kast van 2 meter kunnen doen. Het gaat me meer om wat mooier zou staan in de kamer. In mijn omgeving had ik nagevraagd en iedereen zou voor de kleine kast gaan. Ik ben de enige die de grote overweegt. Ik ben alleen iemand die weinig inbeeldingsvermogen heeft jammer genoeg haha. Hij moet er echt staan of ik zie ‘het’ niet.

Ik vond de kleine ook wel chic, omdat groter niet altijd beter is.

Verder kijk ik ook naar programma’s van inrichting en vt wonen etc en die hebben vaak ook kleinere kasten qua interieur. Ook in hotels etc

Wel heb ik veel aan jullie tips, fijn dat jullie allemaal meedenken vanuit eigen ervaring:)
strawberry- schreef:
20-10-2018 16:05
Ik had die van 200 maar je legt dan alleen maar spullen bovenop de kast dus die kast aan zoon gedaan en nu 236 en plafond is 237. Ik vind het juist wel mooi zo, maar heb hoogglans witte deuren zonder grepen (met druksysteem) en vind het rustiger ogen dan de vorige kast met handgrepen en ander soort deur.
Goede tip..dit wilde ik ook, maar toen ik in de winkel was zag ik dat bij de voorbeeldkast 2 deuren het niet deden waardoor ik ontmoedigd raakte. Welke zijn dit en hoelang heb je ze al?

Heb je ook die zachtsluitende scharnieren? Lees daar ook niet al te veel goeds over..?
masatu schreef:
20-10-2018 14:09
Ja, die diepte is inderdaad fijn. Het vraagt wel soms wat creativiteit met het indelen van je kast. Bijvoorbeeld 2 stapels T-shirts naast elkaar met daarachter (overdwars) een 3e stapel met T-shirts die je niet vaak aan hebt (of van het "verkeerde" seizoen).

Wij hebben onderin lades en daarboven het hanggedeelte. Boven het hanggedeelte nog 1 plank, daar liggen dingen als winter/zomerjassen, skikleding en andere zaken die je een paar keer per jaar door je handen laat gaan.

Doordat we lades hebben kun je heel goed overzien wat er allemaal in je kast ligt, zeker nu ik de marie kondo manier van kleding opruimen gebruik (niet plat leggen maar op de kant zodat je goed kunt zien wat je allemaal hebt). Zijn wel filmpjes van op youtube.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven