Studieschuld en samenwonen
woensdag 24 oktober 2018 om 15:52
Hallo
10 jaar geleden ben ik moeten stoppen met mijn studie ivm mijn gezondheid . Tijdens mijn studie heb ik ook geld bij duo bijgeleend om rond te komen. Gezien ik in de wajong zit heb ik nog geen draagkracht om de lening terug te betalen.
Echter heb ik sinds kort een partner.. over een tijd willen we samenwonen . Nu vraag ik me af of dit ook gevolgen heeft voor mijn partner? ( Ik wil hem niet belasten met mijn studie schuld )Ik begreep namelijk dat sinds dit jaar ea veranderd is mbt schulden met trouwen etc ( jou schuld is jou schuld en van hem die van hem)
Kan iemand me hier meer over vertellen?,
10 jaar geleden ben ik moeten stoppen met mijn studie ivm mijn gezondheid . Tijdens mijn studie heb ik ook geld bij duo bijgeleend om rond te komen. Gezien ik in de wajong zit heb ik nog geen draagkracht om de lening terug te betalen.
Echter heb ik sinds kort een partner.. over een tijd willen we samenwonen . Nu vraag ik me af of dit ook gevolgen heeft voor mijn partner? ( Ik wil hem niet belasten met mijn studie schuld )Ik begreep namelijk dat sinds dit jaar ea veranderd is mbt schulden met trouwen etc ( jou schuld is jou schuld en van hem die van hem)
Kan iemand me hier meer over vertellen?,
woensdag 24 oktober 2018 om 16:13
woensdag 24 oktober 2018 om 16:36
woensdag 24 oktober 2018 om 17:21
Het hangt niet alleen van de regels waaronder je valt af, het gaat erom of degene met wie je samenwoont ook voor duo als jouw partner geldt.
https://www.duo.nl/particulier/footer/s ... wonend.jsp
Hier wordt het erg duidelijk uitgelegd. En ja, ik heb ervaring, ik woon al zeven jaar samen met beiden een studieschuld maar wij zijn (bewust overigens) géén partners voor Duo. Wij zouden dat in de huidige situatie wel makkelijk kunnen worden als we elkaar laten registeren bij pensioenfondsen.
https://www.duo.nl/particulier/footer/s ... wonend.jsp
Hier wordt het erg duidelijk uitgelegd. En ja, ik heb ervaring, ik woon al zeven jaar samen met beiden een studieschuld maar wij zijn (bewust overigens) géén partners voor Duo. Wij zouden dat in de huidige situatie wel makkelijk kunnen worden als we elkaar laten registeren bij pensioenfondsen.
donderdag 25 oktober 2018 om 07:24
Dankjewel voor jullie reacties. Ik val onder de oude regeling ( 2008 moeten stoppen met studeren), samenwonen zit er nog niet in, maar ik zat meer vooruit na te denken, uiteraard ga ik dan met samenwonen, duo betalen gezien ik dan meer te besteden heb .. Ik vind het alleen niet fijn voor mijn partner als hij zou mee moeten betalen zeg maar . Ik zal me gaan verdiepen in hun website dankjewel.
donderdag 25 oktober 2018 om 09:11
Samenwonen betekent niet automatisch dat het inkomen van je partner meegenomen wordt. Je moet ook officieel als partners gezien worden. Ik woon ook samen maar we worden niet als partners gezien conform duo regels. Zijn inkomen telt dus ook niet mee voor het terugbetalen.Saartje1988 schreef: ↑25-10-2018 07:24Dankjewel voor jullie reacties. Ik val onder de oude regeling ( 2008 moeten stoppen met studeren), samenwonen zit er nog niet in, maar ik zat meer vooruit na te denken, uiteraard ga ik dan met samenwonen, duo betalen gezien ik dan meer te besteden heb .. Ik vind het alleen niet fijn voor mijn partner als hij zou mee moeten betalen zeg maar . Ik zal me gaan verdiepen in hun website dankjewel.
donderdag 25 oktober 2018 om 10:06
Dat weet je helemaal niet.Saartje1988 schreef: ↑25-10-2018 07:24Dankjewel voor jullie reacties. Ik val onder de oude regeling ( 2008 moeten stoppen met studeren), samenwonen zit er nog niet in, maar ik zat meer vooruit na te denken, uiteraard ga ik dan met samenwonen, duo betalen gezien ik dan meer te besteden heb .. Ik vind het alleen niet fijn voor mijn partner als hij zou mee moeten betalen zeg maar . Ik zal me gaan verdiepen in hun website dankjewel.