Werk & Studie alle pijlers

Baandilemma

25-10-2018 11:39 54 berichten
Ik ben nog niet eens uitgenodigd voor een gesprek maar ik twijfel of ik moet solliciteren. Dus ik dacht ik vraag het jullie.

Ik heb een toffe baan gezien. In eerste instantie opzij gelegd wegens teveel reistijd. Toch nog een paar keer bekeken. En nu dan toch maar even gebeld.

Situatie is zo. Ik werk nu op 25 min fietsen van mijn werk maar wil wat anders.
Deze baan is ongeveer een uur reistijd (45 min zonder file). En ook werken op meerdere locaties (je krijgt dus ook een leaseauto).
Ik heb twee kinderen van 4 en 2. Man werkt op 1 tot 1.5 uur reistijd. We hebben dus min of meer de deal dat ik niet heel ver weg ga werken. Deze is al over de grens maar is theoretisch te doen. Man doet altijd de kinderen s ochtends en ik haal ze. Hij werkt ook vier dagen.

Er is flexibiliteit en je kunt veel zelf sturen en plannen maar dag thuiswerken in de week is niet de bedoeling.

Verder is de functie erg tof, precies wat ik zoek en een stap verder. Erg leuk bedrijf ook. Ik word er erg enthousiast van maar wil me niet te veel mee laten slepen.

In mijn huidige baan is geen doorgroei mogelijk, dit heb ik wel geprobeerd maar daar wordt steeds afwijzend op gereageerd.

Als het dichterbij was, was ik er meteen voor gegaan.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook reageren en het bij je huidige baan gebruiken als onderhandelingstactiek mocht men je willen aannemen. Zeggen dat je wat anders hebt en aangeven dat je die stap alleen maakt omdat er zo weinig doorgroeimogelijkheden zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
COtweepuntnul schreef:
25-10-2018 11:39
We hebben dus min of meer de deal dat ik niet heel ver weg ga werken. Deze is al over de grens maar is theoretisch te doen.

Tijd voor een nieuwe deal?

Je schrijft: 'ik heb twee kinderen.' Zijn deze kinderen alleen van jou of zijn het ook zijn kinderen?

Als het alleen jouw kinderen zijn hoeft man in mijn ogen niets in te leveren. zijn het jullie kinderen dan kun je je afvragen of je man je ergens tegemoet kan komen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 25-10-2018 11:49
36.87% gewijzigd
viva-amber schreef:
25-10-2018 11:42
Je kan ook reageren en het bij je huidige baan gebruiken als onderhandelingstactiek mocht men je willen aannemen. Zeggen dat je wat anders hebt en aangeven dat je die stap alleen maakt omdat er zo weinig doorgroeimogelijkheden zijn.
Zou kunnen, het ligt wel iets genuanceerder dan dat en ik wil er zelf ook wel weg... maar goed wie weet inderdaad. Ik wil alleen dit nieuwe bedrijf niet de procedure laten doorgaan voor niets en ik wil ook niet na een jaar concluderen dat het toch te veel reistijd is.

Ik heb ooit wel deze reistijd gehad maar toen had ik nog geen kinderen.
Andersom schreef:
25-10-2018 11:47
Tijd voor een nieuwe deal?
Haha, zeker een idee. Weet je theoretisch kan het ook gewoon binnen de huidige deal soort van.

Man zou ook dichterbij kunnen werken maar hij is freelancer dus heeft daar niet altijd invloed op.
Het is ook dat ik vorig jaar een zware tijd heb gehad met de combi werk-privé (misschien weten sommige mensen mijn topic onder oude nick nog). En bang ben voor een soort terugval. Maar we hebben sindsdien wel veel verbeterd thuis en ik bij mezelf.
COtweepuntnul schreef:
25-10-2018 11:49
Haha, zeker een idee. Weet je theoretisch kan het ook gewoon binnen de huidige deal soort van.

Man zou ook dichterbij kunnen werken maar hij is freelancer dus heeft daar niet altijd invloed op.

Of misschien juist wel, kan hij zich de luxe permitteren om verre klussen niet aan te nemen?

Ik had mijn eerste post overigens nog aangevuld.
Kan je bij deze baan/werkgeverook inaccuraat zijn? Ik lees net je betoog in een topic en ik zou dat laten meewegen.
Het zijn onze kinderen overigens. Man doet ook gewoon 50% of meer van zijn deel maar zijn sector zit hier niet echt in de buurt.
Lucifer2018 schreef:
25-10-2018 11:52
Kan je bij deze baan/werkgeverook inaccuraat zijn? Ik lees net je betoog in een topic en ik zou dat laten meewegen.
Ja, meer nog dan in mijn huidige functie.

Overigens laat ik me daardoor niet tegenhouden want zo ernstig is het niet. Ik zou dan weer niet zo snel op een controlerende functie oid solliciteren.
Je man kan dan misschien niet dichterbij werken, maar hij heeft wel het werk dat hij graag wil doen, jij niet. Zou hij genoegen nemen met een baan die hem weinig voldoening geeft omdat hij niet ver mag gaan werken omdat jij dat nou eenmaal al doet?

Als het echt niet gaat dan gaat het niet, maar als er wel een mouw aan te passen valt, zou ik de kans niet laten liggen omdat jullie een keer die afspraak hebben gemaakt, want helemaal eerlijk is het niet dat jij je door de reistijd moet laten beperken omdat hij dat niet doet.
susan wijzigde dit bericht op 25-10-2018 12:14
36.00% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Is verhuizen een optie? Snap dat t niet je eerst keus is (sowieso moet je ook eerst nog maar aangenomen zien te worden. Maar als je man nu ook al zoveel reistijd heeft, en jij straks misschien ook, begint het wel aantrekkelijker te worden om te overwegen misschien.
Heel eerlijk? Ik heb 10 jaar een reistijd van 75min gehad Eerste 4 jaar zonder kinderen, laatste jaren met kinderen.
En ik vond het een gedoe. Ze moesten naar de voorschoolse, naschoolse en overblijven.
Omdat ik in mijn baan toen geen andere mogelijkheden had zowel qua doorgroei/ontwikkeling als de mogelijkheid om dichterbij huis te werken, ben ik iets anders gaan zoeken.
Ik werk nu op 5min fietsen en wat een verademing. Kan zelf de kinderen naar school brengen, partner haalt ze op. Ze hoeven maar 1 dag naar de naschoolse.
Ik zou nooit, nooit maar dan ook nooit meer een baan verder dan 30min willen nu de kinderen nog op de basisschool zitten.

En ja ik heb wat baanaanbiedingen gehad en ook een aantal vacatures gezien die mij op het lijf geschreven waren maar verder dan een half uur (met file) overweeg ik niet. (Luxepositie)
Not my circus, not my monkeys
1 uur extra reistijd per dag, minimaal met files dus langer.

Hoe flexibel is de baan verder. En hoe flexibel is de baan van de vader. En hoe groot is je netwerk voor opvang?

Ophalen 's middags, betekend ook dat je een half uur eerder van je werk weg moet gaan ten opzichten van je huidige baan, of meer uren inkopen voor opvang.

Je had vorig jaar al moeite om alle ballen hoog te houden, je krijgt nu 3 uur extra werktijd (uitgaande van 3 werkdagen) en meer uitdaging in de baan. Ik zou in ieder geval kijken of dat je ook meer hulp thuis kunt krijgen voor opvang, schoonmaak, etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
dignity schreef:
25-10-2018 12:12
Is verhuizen een optie? Snap dat t niet je eerst keus is (sowieso moet je ook eerst nog maar aangenomen zien te worden. Maar als je man nu ook al zoveel reistijd heeft, en jij straks misschien ook, begint het wel aantrekkelijker te worden om te overwegen misschien.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Het is beter te doen als 1 ouder niet zoveel reistijd heeft. En zeker de moeite waard als de ene ouder plezier heeft in zijn werk en een vast contract heeft.
Ik zou solliciteren! Dat kan altijd toch?

Ik ga - dan wel noodgedwongen, want huidige werk stopt - ook van 20 minuten fietsen voor mijn oude baan naar 45 minuten met OV voor nieuwe baan. Het zal wat hectischer worden, maar wel te doen. Het scheelt ook dat mijn huidige en nieuwe werk flexibel zijn. Dus mocht ik een dag minder werken, kan ik dat een andere dag inhalen.

Man werkt hier trouwens wel dichterbij. Maar dan nog zou ik als ik jou was solliciteren.
Heb je het al met je man besproken?
sportivia schreef:
25-10-2018 12:52
Heb je het al met je man besproken?
Ja, die is op zich niet tegen, maar ziet wat onhandige praktische zaken. Hij steunt me in dit soort zaken zeker, maar hij wil niet dat ik eraan onderdoor ga, en daarom is hij voorzichtig.

Verhuizen is geen optie in ieder geval.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 25-10-2018 13:03
20.35% gewijzigd
Wellicht dat een thuis een optie is? Proberen kan altijd!
hamerhaai schreef:
25-10-2018 12:28
1 uur extra reistijd per dag, minimaal met files dus langer.

Hoe flexibel is de baan verder. En hoe flexibel is de baan van de vader. En hoe groot is je netwerk voor opvang?

Ophalen 's middags, betekend ook dat je een half uur eerder van je werk weg moet gaan ten opzichten van je huidige baan, of meer uren inkopen voor opvang.

Je had vorig jaar al moeite om alle ballen hoog te houden, je krijgt nu 3 uur extra werktijd (uitgaande van 3 werkdagen) en meer uitdaging in de baan. Ik zou in ieder geval kijken of dat je ook meer hulp thuis kunt krijgen voor opvang, schoonmaak, etc.
1 uur met file, 45 min zonder.

Man is flexibel want zzp'er.

We hebben deels opvang aan huis dus dat scheelt wel. Ook schoonmaak hebben we al uitbesteed.
Als je het qua haaltijd redt zou ik solliciteren. Ik werk zelf in de kinderopvang en zoveel ouders werken een uur van huis.

Het enige waar ik over na zou denken als ik jou was, maar dat komt hopelijk heel incidenteel voor. Stel dat er iets met een van je kinderen is of een kind is ziek en moer opgehaald worden zit je er een uur vanaf, beiden. Dus duurt het lang voordat je bij je kind bent.
Maar dat kan natuurlijk ook nooit of bijna nooit voorkomen.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
COtweepuntnul schreef:
25-10-2018 13:00
Ja, die is op zich niet tegen, maar ziet wat onhandige praktische zaken.

Verhuizen is geen optie in ieder geval.

Denk buiten de reeds gebaande paden om dit op te lossen. Soms ligt de oplossing zo dichtbij dat je er over heen kijkt.

Ik werkte destijds vlak bij het kdv. Ik haalde uit mijn werk dus de kinderen op. Dan kwam ik thuis met moeie kinderen, moest er gekookt worden, gegeten worden etc. Na een tijdje ging ik naar huis zonder kinderen. Tafeldekken, eten maken, mijn nette pak uittrekken etc. Man ging uit zijn werk de kinderen halen die waren daardoor een half uur langer op de opvang, maar dat gaf zoveel rust!
Wat denk ik erg belangrijk is, hoe flexibel zijn jouw partner/ de werkgever.
Toen mijn kinderen 2 en 4 waren, had ik een baan op 1.15u afstand (zonder files), het hoofdkantoor.

Ik kon toen mijn werktijden redelijk flexibel invullen, dus ik vertrok vaak na of s'middags voor de files (afspraken werden pas later op een vaste dag ingepland, daar werd rekening mee gehouden). Ik was maar 1 a 2 keer per week op het hoofdkantoor, voor de rest onderweg of op een andere vestiging aan het werk (veel dichterbij). Ik was soms s'avonds nog een tijdje aan het werk, nadat de kinderen sliepen, omdat ik s'middags eerder naar huis ging.

Ik vond het toen goed te doen, mede omdat mijn partner ook flexibel was/ achter mijn keuze stond. Wanneer ik een keer in de file stond, haalde hij de kinderen op. Wij hadden ook nog een "3e achtervang" voor de zekerheid, mochten wij beiden niet op tijd kunnen zijn, maar dat is in al die jaren niet nodig geweest.

Ik zou het bovenstaande vooraf bespreken en goed afstemmen met zowel partner als werkgever (bij mijn zijn werkgevers eigenlijk altijd heel erg flexibel geweest).

Wanneer dit mogelijk is en de baan is echt heel erg leuk, dan zou ik er zeker voor gaan.
Lambchop schreef:
25-10-2018 13:02
Als je het qua haaltijd redt zou ik solliciteren. Ik werk zelf in de kinderopvang en zoveel ouders werken een uur van huis.

Het enige waar ik over na zou denken als ik jou was, maar dat komt hopelijk heel incidenteel voor. Stel dat er iets met een van je kinderen is of een kind is ziek en moer opgehaald worden zit je er een uur vanaf, beiden. Dus duurt het lang voordat je bij je kind bent.
Maar dat kan natuurlijk ook nooit of bijna nooit voorkomen.
Ik haal het wel. Kwestie van vroeg beginnen. Het kan allemaal wel. Maar ik ga erop achteruit.

Ziek kind hebben we vaak aan de hand gehad. Deels hebben we daarom oppas aan huis. Maar het is tot dusver ook niet vaak heel dringend geweest gelukkig.
Rockstarter schreef:
25-10-2018 13:05
Wat denk ik erg belangrijk is, hoe flexibel zijn jouw partner/ de werkgever.
Toen mijn kinderen 2 en 4 waren, had ik een baan op 1.15u afstand (zonder files), het hoofdkantoor.

Ik kon toen mijn werktijden redelijk flexibel invullen, dus ik vertrok vaak na of s'middags voor de files (afspraken werden pas later op een vaste dag ingepland, daar werd rekening mee gehouden). Ik was maar 1 a 2 keer per week op het hoofdkantoor, voor de rest onderweg of op een andere vestiging aan het werk (veel dichterbij). Ik was soms s'avonds nog een tijdje aan het werk, nadat de kinderen sliepen, omdat ik s'middags eerder naar huis ging.

Ik vond het toen goed te doen, mede omdat mijn partner ook flexibel was/ achter mijn keuze stond. Wanneer ik een keer in de file stond, haalde hij de kinderen op. Wij hadden ook nog een "3e achtervang" voor de zekerheid, mochten wij beiden niet op tijd kunnen zijn, maar dat is in al die jaren niet nodig geweest.

Ik zou het bovenstaande vooraf bespreken en goed afstemmen met zowel partner als werkgever (bij mijn zijn werkgevers eigenlijk altijd heel erg flexibel geweest).

Wanneer dit mogelijk is en de baan is echt heel erg leuk, dan zou ik er zeker voor gaan.
Daar heb ik specifiek naar gevraagd en dat is mogelijk ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven