Start kinderdagverblijf 2,5 jaar

26-10-2018 19:44 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn zoon zal vanaf januari naar de opvang gaan (tot nu toe is hij thuis geweest) en is dan 2,5. Vandaag op bezoek geweest en de groep waarin hij komt is een nieuwe groep die dan zal starten. Het is officieel een groep voor kinderen van 1 en 2 jaar, maar hij zal de enige 2-jarige zijn. Ik had liever gehad dat jij met wat meer leeflijdgenootjes zou zitten , maar volgens de manager is dit geen probleem omdat kinderen onder de 3 nog niet samen spelen. In de zomer zal hij dan naar de groep met 3-jarigen gaan. De groep waar hij start zal beginnen met 8 kinderen en dan komen er tot april stapsgewijs nog 8 bij waarvan er 1 dan net 2 is. Op zich lijkt het me wel fijn om in een kleinere groep te starten. Dit is mijn eerste kind en ik heb geen ervaring met kinderdagverblijven. Wat denken jullie die kinderen in die leeftijd hebben (gehad) of bij een kinderdagverblijf werken? Maak ik me zorgen om niets en is het echt niet nodig om leeftijfsgenootjes in de groep te hebben op deze leeftijd?
Als 2.5-jarige met allemaal net 1-jarigen vind ik iets anders dan als 2.5 -jarige tussen peuters van 1 jaar en 9 maand zitten.

Veel hangt dus af van hoe oud die anderen precies zijn en wat ze al kunnen.

Is het een optie om nog wat rond te kijken in de buurt of er nog ergens een KDV zit dat een betere leeftijds-spreiding heeft?
Op die leeftijd gaan de meeste kinderen ook naar het PZS, als ze er niet al een half jaar opzitten. Met onbekende kinderen.
Dan is het toch ook geen probleem in 99% van de tijd. En die ene die echt blijft huilen en moet wennen is er na een paar weken ook wel aan gewend.

En 8 kindjes is kleine groep hoor.

In belgie gaat ze dan zelfs parttime naar school toch? Ook met vreemde kindjes. En in grotere groepen. ;-)

En misschien wel fijn dat er wat kleinere kindjes nog zijn nu. Kan hij rustig wennen.
Ik vind het verschil veel te groot. En een manager die zegt dat kinderen onder de drie jaar nog niet samen spelen zou ik sowieso geen vertrouwen in hebben.
maze schreef:
26-10-2018 19:57
Ik vind het verschil veel te groot. En een manager die zegt dat kinderen onder de drie jaar nog niet samen spelen zou ik sowieso geen vertrouwen in hebben.
Mijn net 2 jarige speelt echt al goed samen en zou echt niet met baby’s op een opvang willen zitten. Zou ook echt een achteruitgang zijn qua praten etc ( ervan uitgaande dat je 2 jarige net zoals de mijne in volzinnen praat). Mijn keus zou dit echt niet zijn.
De kinderen van 2 waar ik ervaring mee heb speelde al wel samen met andere kindjes. En al zou jouw kindje nog niet echt met andere kindjes spelen op die leeftijd, ik persoonlijk zou in contact komen met leeftijdsgenootjes wel belangrijk vinden op die leeftijd. Het lijkt mij heel saai een baby groep voor een 2 jarige. Ik ken ook alleen baby en peutergroepen die zijn van 0 tot 2 en vanaf 2 tot 4 jaar

2,5 is trouwens al heel anders dan net 2. Ik vond mijn zoontje met 2,5 echt al heel pienter. En hij kon op die leeftijd al urenlang met zijn nichtjes en neefjes van dezelfde leeftijd spelen.
anoniem_370133 wijzigde dit bericht op 26-10-2018 20:05
19.32% gewijzigd
Het zal wel goed komen in die eerste groep, maar wat zo sneu is, is dat hij straks net goed gewend is en misschien wat vriendjes heeft en dan in de zomer al door moet naar een nieuwe groep. Dat zou mijn bezwaar eerder zijn dan de leeftijd van groepsgenootjes.
Lucifer2018 schreef:
26-10-2018 19:55

In belgie gaat ze dan zelfs parttime naar school toch? Ook met vreemde kindjes. En in grotere groepen. ;-)

En misschien wel fijn dat er wat kleinere kindjes nog zijn nu. Kan hij rustig wennen.
Een heel deel kinderen van 2.5 gaan hier gewoon voltijds naar school.

Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag hele dag (van half 9 tot 3 à 4)
Woensdag tot de middag (half 9 tot 12)

Een klein gedeelte haalt zijn kleuter de eerste weken / maanden 's middags van school om te slapen.
Maar de meeste ouders werken hier gewoon, dus weinig mensen die dat elke dag georganiseerd krijgen.

De meeste instapklassen beginnen hier in september met weinig (alleen kinderen van januari en februari zijn dan al 2.5), maar worden tegen 't eind van het schooljaar "best druk".
Voordeel is daarbij wel dat de oudere kinderen telkens al een aantal maanden "gerodeerd zijn" en de juf de eerste dagen veel aandacht kan geven aan de nieuwelingen.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 26-10-2018 20:09
22.10% gewijzigd
Lijkt me geen probleem. Kinderen spelen op die leeftijd inderdaad vooral naast elkaar en niet met elkaar. En een rustig begin, met veel kleintjes in een overzichtelijk groepje, is ook prima als start.
Ik zou daar echt niet blij mee zijn. Mijn 3,5-jarige speelde zeker al wel samen met andere kinderen. En dan vooral die van dezelfde leeftijd of ouder. Baby's vindt ze echt niet leuk meer. Ik zou verder kijken.
ShaunTheSheep schreef:
26-10-2018 20:04
Het zal wel goed komen in die eerste groep, maar wat zo sneu is, is dat hij straks net goed gewend is en misschien wat vriendjes heeft en dan in de zomer al door moet naar een nieuwe groep. Dat zou mijn bezwaar eerder zijn dan de leeftijd van groepsgenootjes.
Meeste kinderen maken snel genoeg weer nieuwe 'vriendjes'.
Ik zou dit niet willen. Op deze groep wordt voornamelijk gezorgd en is er weinig gemeenschappelijks. Op de volgende groep wordt veel meer op de groep en buiten met de kinderen gedaan, zoals een wandeling buiten of gezamenlijk knutselen.
liekje81 schreef:
26-10-2018 20:07
Ik zou daar echt niet blij mee zijn. Mijn 3,5-jarige speelde zeker al wel samen met andere kinderen. En dan vooral die van dezelfde leeftijd of ouder. Baby's vindt ze echt niet leuk meer. Ik zou verder kijken.
3,5 is natuurlijk wat anders dan 2,5 jaar.
Ik ken een kindje van ongeveer die leeftijd dat met enkel jongere dreumesen in de groep zat. Kind werd aan alle kanten begrensd door de leidsters (rekening houden met de kleintjes.. activiteiten afgestemd op de kleintjes en maar af en toe kreeg kind iets extra op zijn niveau aangeboden). Kind vond KDV een drama en wilde er niet meer heen. (Na een half jaar thuis zijn vindt datzelfde kind de basisschool juist geweldig trouwens)

Ik zou het vanuit die ervaring dus sterk afraden om je kind in deze groep te laten starten.
Onze zoon is 3 maanden ouder dan de jouwe. Hij is net naar een groep over gegaan met allemaal kindjes van boven de 2.5 en daar was hij zó aan toe! Het zal per kind verschillen hoor, maar die van ons heeft groepsgenootjes nodig van zelfde leeftijd of ouder, om zich aan op te trekken en te ontwikkelen. Een groep waarin baby's en éénjarigen zitten zou ik dus niet willen. Kijk naar je kind en wat het nodig heeft...
Nou, de ene 2,5-jarige is de andere niet blijkt maar weer. I

k zou dus kijken naar je kind. Wat voor een type is het; verlegen of een durfal, behoefte aan geknuffel en getut of liever wat actie? Wat merk je aan hem in omgang met andere kinderen (jonger of juist ouder). Hoeveel dagen gaat ie straks naar het kdv? Hoeveel contact met leeftijdsgenootjes heeft hij vanuit huis?
Uvita schreef:
26-10-2018 20:12
3,5 is natuurlijk wat anders dan 2,5 jaar.
Ik zei daarom ook speelde, als in toen ze 2.5 was ook al.
liekje81 schreef:
26-10-2018 20:28
Ik zei daarom ook speelde, als in toen ze 2.5 was ook al.
Ah zo. Vond ze baby's vanaf 2,5 jaar al niet meer leuk? Mijne pas vanaf een jaar of 3 a 3,5. Het lijkt me voor kind van TO een nogal grote overgang, van altijd thuis bij ouders naar een groep met leeftijdgenootjes of oudere kinderen.
Onze zoon is ruim 1,5 maar doet volgens leidsters niet onder voor de 2 jarigen in de groep. Ik zou me niet blindstaren op de leeftijd en het gewoon aanzien. (Hier wel groep van 0-4)
ik zie het probleem niet zo
maze schreef:
26-10-2018 19:57
.
Vind ik ook een heel vreemde uitspraak van een 'professional' binnen de kinderopvang. Alsof een 2,5 jarige niet merkt met wie hij opgescheept zit, dus het maakt allemaal toch niks uit. Nee, ze spelen misschien niet helemaal samen als je de precieze definitie daarvan wil hanteren, maar er is wél veel interactie, daar hebben ze behoefte aan en daar leren ze van. Ze zetten juist stappen in het samenspel, in geven en nemen, in rekening houden met, in delen, in taal.

Maar goed, het hangt ook van de groep af en hoe je kind is of het fijn is voor hem. Zit hij met allemaal net 1-jarigen dan zou ik niet blij zijn, zit hij met kindjes die toch erg richting de 2 jaar gaan kan het al beter zijn, maar toch...is ook niet alles. Ik zou mijn 2,5 jarige denk ik liever tussen de 3-jarige zien dan de 1-jarigen, maar het hangt ook echt van je kind af. Sommige 2-jarigen zouden verzuipen in een groep 3-jarigen. Waar zijn de andere 2 jarigen op dit KDV? Hoe veel dagen gaat hij?
liekje81 schreef:
26-10-2018 20:07
Met 3,5 jaar zit het kind van TO in een groep met alleen 3 jarigen en ouder.
Ik zou naar een andere opvang zoeken. Het is zoveel leuker als er kindjes van dezelfde leeftijd zijn. Er mag best wat variatie zijn, maar alleen maar veel jongere kinderen is niks aan voor een peuter van 2,5.

Ze spelen trouwens al echt samen op die leeftijd.
Mijn dochter is 2,5 en ze speelt echt wel samen op de opvang, samen met de poppen of in de keuken, samen op de duofiets met buiten spelen. Ala ik haar breng zoekt ze ook altijd een ‘vriendinnetje’ op.
Ik zou op zoek gaan naar een andere opvang.

Zulke jonge kinderen spelen inderdaad nog niet samen. Daar heeft de manager helemaal gelijk in.

Maar ze kijken wel naar elkaar en doen elkaar na. Reageren op wat het andere kind doet. Leren van elkaar.

Met 2 ging mijn kind naar de peuterspeelzaal. Daar werd gezamenlijk geknutseld. Voorgelezen, gezongen etc.

Een kind van 1 is gewoon zo anders. Daar zit letterlijk een half leven verschil in.

Kijk eens wat je kind nu kan en wat hij een jaar geleden kon. Daar zit toch een wereld van verschil in.

Ik zou op zoek gaan naar een kinderdagverblijf met een groep met kinderen van 2 tot 4.

Alle tijd die een leidster aan de verzorging van de baby's moet besteden kan ze niet besteden aan activiteiten met of voor de oudere kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven