Werk & Studie alle pijlers

Slechte begeleiding op stage, help!

28-10-2018 16:02 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds september doe ik de PABO en loop ik ook een dag per week stage. Ik heb geen achtergrond in het onderwijs en weet dus nog vrij weinig over het vak. Mijn begeleidster heeft nog nooit eerder stagiaires gehad, ik ben de eerste, en ze is ook nog bezig met de cursus hiervoor. Elke dag verteld zij mij hoe druk ze het wel niet heeft en dat ze nergens tijd voor heeft op een enorm stressvolle manier. Hierdoor heb ik het gevoel gekregen dat ze (bijna) overwerkt is, waardoor ik bijna niet meer durf te vragen of ik mijn lessen mag geven, want dat kost tijd. Ook durf ik niks meer te vragen, omdat ik haar niet nog meer wil belasten. Verder is ze nooit ergens positief over. Mijn lesvoorbereiding zijn matig en mijn lessen zelf ook. Wat ik hieraan kan veranderen komt nooit echt naar voren.
Als ik beoordelingsformulieren klaar leg, vergeet ze die in te vullen en moet ik dus mijn les opnieuw doen, want zij kan niet achteraf een les beoordelen (haar woorden). Tijdens pauzes loopt ze gewoon weg en vraagt niet of ik meega naar de docentenkamer of wat dan ook. Ze negeert mij eigenlijk. Ze is ook totaal niet in mij geïnteresseerd en weet dus bijvoorbeeld niet eens hoe oud ik ben. Ondertussen weet ik wel haar gezinssamenstelling, de hobby's van de kinderen, het beroep van haar man en nog veel meer details. Ik voel me hier eigenlijk best wel waardeloos door en ga met tegenzin naar stage, terwijl ik de kinderen en het lesgeven ontzettend leuk vind. Doet mijn begeleidster mij tekort of ben ik te aanhankelijk?

Wat vinden jullie?

Totaal aantal stemmen: 48

Stagebegeleidster doet jou tekort, maar tanden op elkaar en zit de tijd uit (8%)
Stagebegeleidster doet jou tekort, ga in gesprek (83%)
Je bent te aanhankelijk (8%)
wat bedoel je met aanhankelijk?

Ga met haar in gesprek over je verwachtingen. Kom je er niet uit, dan bespreken met de begeleider van je opleiding.
gizzmo-returns schreef:
28-10-2018 16:26

Ga met haar in gesprek over je verwachtingen. Kom je er niet uit, dan bespreken met de begeleider van je opleiding.
Dit dus.
Daarnaast: Het lijkt alsof jullie geen klik met elkaar hebben. Dat kan. Maar het zou jammer zijn als je stage daardoor zou mislukken. Persoonlijke klik en interesse is fijn (en zelfs motiverend) maar als het er niet is (of niet lijkt te zijn), is het er niet.

Dus: formuleer wat je nodig hebt om een goede stage te lopen en formuleer duidelijk wat je van je begeleiding nodig hebt. Bespreek dit op een zakelijk en neutrale manier.
Kom je er dan niet uit samen, bespreek het dan op school met de daarbijhorende begeleider.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Superzonde zeg, ik zou het gesprek zeker aa gaan. Vaak is er ook een coach voor stagiaires als aanspreekpunt op een school. Vraag die er eventueel bij.
Je hebt recht op goede begeleiding. Goede begeleiding bestaat uit gesprekken over je lessen ( zowel voorbereiding als evaluatie), tijd om je lessen te geven en ook gesprekjes tussendoor). Verder krijg je als stagebegeleider een x aantal uren die zijn vastgelegd in je taakbeleid, dus te weinig tijd is geen reden! Als je het lastig vindt om met je begeleider hierover te praten vraag dan op je opleiding om hulp.
juffiejuf wijzigde dit bericht op 28-10-2018 16:54
0.12% gewijzigd
Misschien heeft zij deze taak er ook nog even bij gekregen en heeft ze simpelweg te weinig tijd om je goed te begeleiden. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus, ga het gesprek aan, hoe lastig misschien ook.
Als er geen verbetering komt zou ik het bespreken met je begeleider van de pabo, want het zou zonde zijn als jouw stage hierdoor mislukt.
Ik zou het nu aangeven dan kan je nog switchen.
Herkenbaar. Uiteraard kan je het beste het gesprek aangaan. Uit ervaring weet ik echter dat dat vaak geen zak helpt. Ik zou dit vooral beschouwen als een goede training in assertiviteit en communicatie. Zie het puur zakelijk. Bekijk goed wat JIJ nodig hebt en eis dat op. Spreek haar bijv aan als zij jouw formulieren niet heeft ingevuld, altijd met IK-boodschap. ‘Ik ben een beetje teleurgesteld dat je het niet hebt ingevuld, heb erg m’n best gedaan.’ Hou ook een lijstje bij van zaken die mis gaan. En bespreek alles met je begeleider vanuit de opleiding. Jij hebt niets te maken met haar problemen en moet er al helemaal niet onder lijden.
Bespreek het met de stagecoördinator /stagebegeleider van school. Echt.
Stagebegeleider op school aanspreken én om wissel vragen.

Hoe kan je nu degelijk begeleid worden door iemand die én 0 ervaring heeft én geen tijd (en zin) ervoor heeft? Zeker als 1-ste jaars stagiair.

Er is toevallig in een andere klas - op dezelfde school - geen plaats bij een leerkracht die wél ervaring én tijd heeft?

En zet er vooral wat vaart achter voor je straks een (half) jaar kwijt bent hierdoor.
Ik zou het gesprek voornamelijk richten op de inefficiëntie van haar manier van begeleiden.
Als zij weigerden formulieren in te vullen en je feedback te geven hoopt het werk ook voor haar zich alleen op.
Ik begrijp werkelijk waar niet wat zo iemand bezielt met zo'n houding.
Het-groepje schreef:
28-10-2018 17:21
Ik zou het gesprek voornamelijk richten op de inefficiëntie van haar manier van begeleiden.
Als zij weigerden formulieren in te vullen en je feedback te geven hoopt het werk ook voor haar zich alleen op.
Ik begrijp werkelijk waar niet wat zo iemand bezielt met zo'n houding.

Geen tijd, geen zin, geen ervaring.

Een baan als leerkracht die ze combineert met de cursus om stagiaires te mogen opleiden én een gezin én een huishouden.
En dan krijgt ze - terwijl ze er nog maar half bevoegd voor is en zelf ook niet weet hoe het allemaal moet - ook nog een eerstejaars stagiaire in haar nek gedraaid.

Ze is er op dit moment dus gewoon niet echt geschikt voor.

Eventueel wel voor een 3de of 4de jaars die waarschijnlijk al een pak meer stage-ervaring heeft, maar dus niet voor iemand die net begint.
Ga het gesprek aan met haar en als het niet helpt, zoek een andere stageplaats. Zo ga je je eerste jaar niet overleven, en dat zou zonde zijn.

Ben je zijinstromer of kom je net van de havo/vwo?

Als je nog heel jong bent kan het best lastig zijn om voor jezelf op te komen, vraag je stagebegeleider van de Pabo om hulp.

Zelf heb ik na een week ooit een slechte stageplek verlaten. Maar toen was ik al lang en breed volwassen. School had mij bij aanname niet verteld dat ze om dat jaar en fusie zouden aangaan met een andere school. Zij hadden echt geen tijd om ook mij nog te begeleiden en dat had ik al snel gezien.
Ik zit op dit moment ongeveer in dezelfde situatie. Ben ook aan mijn eerste stage begonnen op de PABO en begeleiding is erg slecht, of eigenlijk niet bestaand, Heb nog geen lessen kunnen geven, omdat ik gewoon geen respons krijg en geen begeleiding in wat ik kan doen.
Ik heb zelf geen zin in oeverloze gesprekken hierover met mentor en begeleider, omdat dit naar mijn idee vaak toch niet zoveel zin heeft. Heb dan ook besloten om te stoppen met deze stage. Heb de gok gewaagd en zelf contact opgenomen met een andere stageschool, uitgelegd waarom ik over wilde stappen en zij willen graag met mij verder. Daarna de opleiding op de hoogte gesteld en nu heb ik een fijne, nieuwe stageplek op tien minuten loopafstand.
Dus als je zeker weet dat het niks meer gaat worden, zou ik zeggen, ga zelf zo snel mogelijk een andere plek regelen, je moet immers het hele jaar nog.
Lotte ik raad je aan om bovenstaande aanpak in elk geval niet uit te proberen. In het geval van Meetje is het goed gegaan, maar bij ons zou dit niet zomaar goedgekeurd worden. Stagescholen moeten aan verschillende eisen voldoen, daarom koppelen wij studenten de eerste jaren zelf aan scholen.

Ik werk zelf op de pabo en begeleid ook studenten, je bent bij lange na niet de enige die tegen dit soort problemen oploopt. Ga het gesprek aan met je mentor. Als dat niets uithaalt, gewoon een mail sturen naar de begeleider vanuit de pabo. Echt, doen! Het is zonde als je vertraging op zou lopen, omdat je te laat aan de bel hebt getrokken.

Wat een andere forummer al opperde is een hele goede: wellicht is overstappen naar een andere klas binnen dezs school wel mogelijk. Overleg dat met je mentor en je begeleider vanuit de pabo!
Heel veel succes!
[quote=JulienClerc post_id=29192532 time=1541001440 user_id=267641]
Lotte ik raad je aan om bovenstaande aanpak in elk geval niet uit te proberen. In het geval van Meetje is het goed gegaan, maar bij ons zou dit niet zomaar goedgekeurd worden. Stagescholen moeten aan verschillende eisen voldoen, daarom koppelen wij studenten de eerste jaren zelf aan scholen.

Ik werk zelf op de pabo en begeleid ook studenten, je bent bij lange na niet de enige die tegen dit soort problemen oploopt. Ga het gesprek aan met je mentor. Als dat niets uithaalt, gewoon een mail sturen naar de begeleider vanuit de pabo. Echt, doen! Het is zonde als je vertraging op zou lopen, omdat je te laat aan de bel hebt getrokken.

Wat een andere forummer al opperde is een hele goede: wellicht is overstappen naar een andere klas binnen dezs school wel mogelijk. Overleg dat met je mentor en je begeleider vanuit de pabo!
Heel veel succes!
[/quote

Kijk, nuttig advies van iemand die weet waar ze het over heeft!
Bedankt voor jullie tips! Morgen zouden wij mijn eerste beoordeling bespreking, maar zij mailt net dat ze hier geen tijd voor heeft. We schuiven het door naar volgende week. Mijn plan was om het tijdens de beoordeling te bespreken, dus ik wacht deze week nog af. Mocht het dan weer niet lukken, moet ik mij maar opdringen. Tussendoor is er sowieso nooit tijd om iets te bespreken. Als het volgende week nog niet lukt, zal ik mijn begeleider van uit school en haar begeleider van uit mijn stageschool benaderen.

Mijn stageschool heeft meerdere locaties, waaronder een die mij een halfuur reizen zou schelen, dus misschien dat dat een optie is.
gizzmo-returns schreef:
28-10-2018 16:26

Met aanhankelijk bedoel ik dat ik misschien te veel van haar verwacht. Dit is mijn eerste HBO opleiding, dus ik weet niet hoe intensief de begeleiding hoort te zijn. Hoe het nu is, moet alles van mij uit komen en moet ik zelf alles bedenken. Ik vind dat weinig begeleiding, maar misschien is dit wel HBO niveau. Dat was mijn vraag.
lotte12345678 schreef:
31-10-2018 19:58
Met aanhankelijk bedoel ik dat ik misschien te veel van haar verwacht. Dit is mijn eerste HBO opleiding, dus ik weet niet hoe intensief de begeleiding hoort te zijn. Hoe het nu is, moet alles van mij uit komen en moet ik zelf alles bedenken. Ik vind dat weinig begeleiding, maar misschien is dit wel HBO niveau. Dat was mijn vraag.
Dat is niet aanhankelijk maar afhankelijk .
Een zekere mate van zelfstandigheid mag op den duur verwacht worden, maar het is heel normaal dat je als stagebegeleider in het begin wat meer tijd en aandacht geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven