Molton / matrasbeschermer
woensdag 31 oktober 2018 om 22:19
Geen idee of het hier thuis hoort, maar ik vraag me het volgende af.
Gebruiken jullie een molton/matrasbeschermer en zo ja, hoe wassen jullie dit? Wij hebben een voor ons eigen bed en een voor ons zoontje op zijn eenpersoonsbed. Beide zijn waterdicht met een laagje ‘plastic’. Maar als ik deze was dan komen ze echt zeiknat uit de wasmachine en het drogen duurt dan ook lang en het water drupt er gewoon vanaf als we ze ophangen. Een droger hebben we overigens niet.
Gebruiken jullie een molton/matrasbeschermer en zo ja, hoe wassen jullie dit? Wij hebben een voor ons eigen bed en een voor ons zoontje op zijn eenpersoonsbed. Beide zijn waterdicht met een laagje ‘plastic’. Maar als ik deze was dan komen ze echt zeiknat uit de wasmachine en het drogen duurt dan ook lang en het water drupt er gewoon vanaf als we ze ophangen. Een droger hebben we overigens niet.
woensdag 31 oktober 2018 om 22:21
Een keertje extra centrifugeren wil nog wel eens helpen. Wij hadden er zo eentje voor dochter toen ze klein was, maar die ging gewoon met de normale lakens mee en dat leverde eigenlijk nooit problemen op.
Wel een droger, maar in de zomer gaat alles op de wasmolen.
Wel een droger, maar in de zomer gaat alles op de wasmolen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 31 oktober 2018 om 22:37
Deze hebben wij ook.
De waterdichte moet je gewoon extra centrifugeren.
donderdag 1 november 2018 om 00:34
PhoebeBananahammock schreef: ↑01-11-2018 00:21Ik heb gewoon een stoffen molton en matrasbeschermer. Het is me niet helemaal duidelijk of je het verschil ertussen weet of denkt dat het hetzelfde is, maar een molton ligt tussen jou en je matras en een matrasbeschermer juist tussen de bedbodem en het matras![]()
Weet jij zelf wel wat een molton is? Waar je zelf op ligt is een hoeslaken, daaronder ligt een molton en/of een matrasbeschermer.
donderdag 1 november 2018 om 06:39
Die bestaan wel hoor! Geen idee wat de functie is... in mijn ouderlijk huis had ik er een. Mijn ouders kennende zal dat wel geweest zijn om er langer mee te kunnen doen. Bescherming tegen de lattenbodem misschien?
donderdag 1 november 2018 om 06:41
Oh ja, dat herinner ik me ook! Dat was meer een soort matje.
donderdag 1 november 2018 om 06:45
Misschien een stomme vraag, maar zorgt zo'n matrasbeschermer er ook voor dat je bed warmer wordt? Ik heb koude matrassen en doe er 's winters een flanellen laken over (onder mijn hoeslaken). Maar dat is niet zo handig vind ik. Dus zoiets als die van Ikea hierboven zou ideaal zijn als hij ook verwarmt.
donderdag 1 november 2018 om 06:50
donderdag 1 november 2018 om 06:58
Nou, koop zo'n polyester ding van IKEA en je zweet je dus kapot.Head* schreef: ↑01-11-2018 06:45Misschien een stomme vraag, maar zorgt zo'n matrasbeschermer er ook voor dat je bed warmer wordt? Ik heb koude matrassen en doe er 's winters een flanellen laken over (onder mijn hoeslaken). Maar dat is niet zo handig vind ik. Dus zoiets als die van Ikea hierboven zou ideaal zijn als hij ook verwarmt.
Ik heb voor als het écht koud is nog een flanellen onderlaken. Dat is lekker! Die ligt er nu dus nog niet op.
donderdag 1 november 2018 om 08:18
Jemig wat flauw dit. Maar wat ik dus zei was dat een molton tussen jou en een matras ligt, let op, van boven naar beneden:
ik
hoeslaken
molton
matras
matrasbeschermer
bedbodem
bedombouw
vloer
Hee, wat bijzonder! De molton ligt tussen mij en het matras.
Ik wist niet dat mensen een matrasbeschermer tegenwoordig ook óp het matras legden, maar voor onder je matras is inderdaad als bescherming tegen de bedbodem. Als je bijv. een lattenbodem hebt wordt daardoor de druk iets beter verdeeld, waardoor je matras langer mee zou moeten gaan.
donderdag 1 november 2018 om 08:21
Geen stomme vraag hoor. Het verwarmt natuurlijk niet, maar het houdt wel jouw warmte beter vast, dus het is inderdaad warmer in bed.Head* schreef: ↑01-11-2018 06:45Misschien een stomme vraag, maar zorgt zo'n matrasbeschermer er ook voor dat je bed warmer wordt? Ik heb koude matrassen en doe er 's winters een flanellen laken over (onder mijn hoeslaken). Maar dat is niet zo handig vind ik. Dus zoiets als die van Ikea hierboven zou ideaal zijn als hij ook verwarmt.
donderdag 1 november 2018 om 08:52
Dank je Phoebe.PhoebeBananahammock schreef: ↑01-11-2018 08:21Geen stomme vraag hoor. Het verwarmt natuurlijk niet, maar het houdt wel jouw warmte beter vast, dus het is inderdaad warmer in bed.
donderdag 1 november 2018 om 10:49
Die beschermers die jij bedoelt heten vaak ondermatrasbeschermers of matrasonderlegger en hebben vaak een stugge kant, iets van jute of antislip noppen.PhoebeBananahammock schreef: ↑01-11-2018 08:18Jemig wat flauw dit. Maar wat ik dus zei was dat een molton tussen jou en een matras ligt, let op, van boven naar beneden:
ik
hoeslaken
molton
matras
matrasbeschermer
bedbodem
bedombouw
vloer
Ik wist niet dat mensen een matrasbeschermer tegenwoordig ook óp het matras legden, maar voor onder je matras is inderdaad als bescherming tegen de bedbodem. Als je bijv. een lattenbodem hebt wordt daardoor de druk iets beter verdeeld, waardoor je matras langer mee zou moeten gaan.

De matrasbeschermers voor op het matras zijn zacht en soepel en hebben vaak elastiek in de hoeken, wat het heel onlogisch maakt om ze op je lattenbodem te gebruiken.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 1 november 2018 om 12:12
PhoebeBananahammock schreef: ↑01-11-2018 08:18Jemig wat flauw dit. Maar wat ik dus zei was dat een molton tussen jou en een matras ligt, let op, van boven naar beneden:
ik
hoeslaken
molton
matras
matrasbeschermer
bedbodem
bedombouw
vloer
Waarom is dat flauw? Jij hebt het duidelijk over iets anders dan de rest in dit topic. Jij mag wel jouw mening geven en ik niet? Pffft.