Kattenvoer en leeftijd.

03-11-2018 19:00 28 berichten
Hallo allen,

Mijn Balin is nu 7 1/2 maand en krijgt nog steeds kittenvoer, alleen vind ik dat hij zo vreselijk veel poept. Nou heb ik een voer gevonden dat voor volwassen katten is, maar veel minder poep geeft.
Wat denken jullie? Is hij daar al oud genoeg voor of moet ik nog wachten tot hij een jaar is?
Je kunt een beetje afwisselen om te beginnen.
Wel even de vaak wat grotere brokjes wat kleiner maken.
Ik heb vroeger altijd katten gehad, maar toen was er nog geen sprake van kittenvoer, ik gaf ze gewoon voer voor alle katten en nu doen ze moeilijk over van alles en nog wat en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zal eerst een vragen in de winkel of die brokken groter zijn, want Balin is een echte muts waar het gaat om groot eten, daar zit hij echt mee te worstelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de katten die ik als kitten heb gekregen eigenlijk nooit kittenvoer gegeven. Meteen meedoen met de grote rakkers, heeft nooit problemen opgeleverd. Purina One sensitive bijvoorbeeld zijn kleine brokjes die een kat van 7,5 maand makkelijk moet kunnen eten.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Zolang je kiest voor een hoogwaardig voer zou ik de gok wel durven nemen.

Toen mijn jongste kat een kitten was maakte hij mij heel snel duidelijk er niet van gediend te zijn iets anders te moeten eten dat wat de anderen aten. Dit maakt hij met veel geklier en sneaky gedrag duidelijk. Uiteindelijk geeft hij vanaf 3,5 maanden gewoon met de anderen meegegeten. Hij is nu 5 en keurig op gewicht.
Is geen probleem hoor.
Zie je wel dat het alleen maar marketinggedoe is. Nou, dan ga ik maandag maar voor de volwassen brokken, kijken wat dat wordt. Hij heeft ondertussen zijn volwassen gebit, ik neem aan dat dat wel goed zit dan, al vraag ik wel hoe groot die brokken zijn, dat wel, want dat kan nog weleens een probleem geven.
Cateautje schreef:
03-11-2018 19:29
Zie je wel dat het alleen maar marketinggedoe is. Nou, dan ga ik maandag maar voor de volwassen brokken, kijken wat dat wordt. Hij heeft ondertussen zijn volwassen gebit, ik neem aan dat dat wel goed zit dan, al vraag ik wel hoe groot die brokken zijn, dat wel, want dat kan nog weleens een probleem geven.
Ik denk dat je je daarop verkijkt hoor.. Een van mijn katten is tand en kiesloos en dat is nou net de enige droogvoerjunk in huis. Ik maakte me ook zorgen maar ze knaagt ze weg alsof het niks is. En met 7.5 maand zal het bekkie van jouw kat ook echt wel groot genoeg zijn om een volwassen brokje weg te kauwen. Je kan trouwens vaak door de zak heen wel voelen wat de grootte is.
Cateautje schreef:
Valt wel mee voor wat gebit betreft, ze moeten ook prooien kunnen verslinden. De jongste hier van 5 maanden eet het al lang want hij blieft geen kittenvoer. De dierenarts zei laatst dat het een flinkerd wordt. Vind ik wel mooi een grote theemuts.
Cateautje schreef:
Zie je wel dat het alleen maar marketinggedoe is.
Mijn opa is bijna 100 geworden toen zijn hart er mee stopte. Hij rookte vanaf z'n 12e jaar.
Allemaal marketingsgedoe dat je moet stoppen met roken omdat het slecht voor je is.
GinnyJones schreef:
03-11-2018 19:34
Ik denk dat je je daarop verkijkt hoor.. Een van mijn katten is tand en kiesloos en dat is nou net de enige droogvoerjunk in huis. Ik maakte me ook zorgen maar ze knaagt ze weg alsof het niks is. En met 7.5 maand zal het bekkie van jouw kat ook echt wel groot genoeg zijn om een volwassen brokje weg te kauwen. Je kan trouwens vaak door de zak heen wel voelen wat de grootte is.

:lightbulb:
miekemv schreef:
03-11-2018 19:35
Valt wel mee voor wat gebit betreft, ze moeten ook prooien kunnen verslinden. De jongste hier van 5 maanden eet het al lang want hij blieft geen kittenvoer. De dierenarts zei laatst dat het een flinkerd wordt. Vind ik wel mooi een grote theemuts.
Jaaaaa, ik wil ook een grote mooie rooie theemuts. :-D
Een kitten is officieel maar kitten tot ze ongeveer een half jaar oud zijn.

Ik zou het dus rustig proberen.
Vraag het gewoon even bij de dierspeciaalzaak. Daar kunnen ze vast een goed advies geven.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
03-11-2018 19:42
Vraag het gewoon even bij de dierspeciaalzaak. Daar kunnen ze vast een goed advies geven.
nou, dat valt tegen hoor.. Ze probeerden mij ooit eens blaasgruisdieet te verkopen als zijnde niervoeding. Kon echt prima! Je kan je beter zelf verdiepen in wat een juiste voeding is, iets dat vandaag de dag gelukkig heel makkelijk is, en dan zelf een keuze maken.
Cateautje schreef:
03-11-2018 19:41
Jaaaaa, ik wil ook een grote mooie rooie theemuts. :-D
In mijn geval is het een witte.

Alhoewel hij wel wat geel kan worden door nicotineaanslag maar dan past hij beter bij de cremekleurige hond :-D
Hier bliefte kitten met 6 maanden zijn kittenbrok niet meer sindsdien eet die volwassen brokken.
mevrouwiglesias schreef:
03-11-2018 19:42
Dat is nou net ongeveer de enige plek waar ze belang hebben bij zo veel mogelijk duurdere voervarianten.

Dat kittenvoer is stom toevallig natuurlijk duurden dan het reguliere voer.
miekemv schreef:
03-11-2018 19:46
In mijn geval is het een witte.

Alhoewel hij wel wat geel kan worden door nicotineaanslag maar dan past hij beter bij de cremekleurige hond :-D
Ik had een spierwitte hond, maar in de sneeuw was hij creme, dus zo zie je maar.
Ik ben met 5 maanden langzaam gaan mengen omdat hij met 6 maanden gecastreerd is en daarna kittenvoer werd afgeraden (zou teveel energie in zitten). T draakje is nu anderhalf en gewoon gezond ;)
Mijn kitten van 5 maanden eet rustig een muis weg.
Vonden de kittenbrokken minder lekker dan wat de rest kreeg dus aten dat met uuuummm een week of 6 en mama at de kittenbrokken.
Rainbow91 schreef:
03-11-2018 19:56
Ik ben met 5 maanden langzaam gaan mengen omdat hij met 6 maanden gecastreerd is en daarna kittenvoer werd afgeraden (zou teveel energie in zitten). T draakje is nu anderhalf en gewoon gezond ;)
Ooooohhh, dat verklaard de kattenpootjes op het plafond. Juist!
Feetje2018 schreef:
03-11-2018 20:04
Mijn kitten van 5 maanden eet rustig een muis weg.
Vonden de kittenbrokken minder lekker dan wat de rest kreeg dus aten dat met uuuummm een week of 6 en mama at de kittenbrokken.
Nou dit. Die van mij kwam hier in huis met 15 weken en heeft diezelfde avond nog een muis verorberd :rofl:

Overigens zei de marktmeneer waar ik het voer haal dat ze na sterilisatie sowieso overkunnen op ‘grotekattenvoer’.

Poes hier bleef van kittenvoer ook maar eten en had nooit genoeg. Op gewoon voer doet ze rustig een dagje met een bakje.
Cateautje schreef:

Nee joh.
Hier doet het kleine poesje met haar kleine tandjes niets liever dan de extra grote brokken van de Maine Coon eten.
En je kunt ter afwisseling ook de kittenbrokjes nog even laten staan
Merk je snel genoeg wat de voorkeur heeft.
Mijn kater heeft de meeste tanden niwt meer, maar eet gewoon volwassen Royal Canin.
De andere kater is ook volwassen, heeft alle tanden nog en geeft ze regelmatig over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven