Naar groep 3
donderdag 23 augustus 2018 om 23:19
Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders met een kind in groep drie 
Na dit weekend start onze zoon in groep 3. Ik vind het spannend en leuk. Hij gaat nu 'echt leren lezen' (zijn woorden) en natuurlijk rekenen. En hij krijgt echte gym met douchen! Voor de rest zal hij wat langer moeten stilzitten dan bij de kleuters, maar dat vindt hij wel fijn volgens mij. Ook de vaste plekken vindt hij wel interessant geloof ik.
Hij komt bij een aantal kinderen uit zijn kleuterklas in de klas en kent ongeveer de helft van de kinderen in zijn klas.
We zijn erg benieuwd naar komend schooljaar, wie nog meer?
Na dit weekend start onze zoon in groep 3. Ik vind het spannend en leuk. Hij gaat nu 'echt leren lezen' (zijn woorden) en natuurlijk rekenen. En hij krijgt echte gym met douchen! Voor de rest zal hij wat langer moeten stilzitten dan bij de kleuters, maar dat vindt hij wel fijn volgens mij. Ook de vaste plekken vindt hij wel interessant geloof ik.
Hij komt bij een aantal kinderen uit zijn kleuterklas in de klas en kent ongeveer de helft van de kinderen in zijn klas.
We zijn erg benieuwd naar komend schooljaar, wie nog meer?
zaterdag 27 oktober 2018 om 17:36
Mijn groep 3-er is helemaal blij. Ze vindt schrijven en lezen erg leuk. Rekenen iets lastiger zegt ze, maar thuis rekent ze al prima tm 20. Als ze er niet te veel bij nadenkt. Ze snapt het principe van automatiseren nog niet zo. Zij denkt dat ze elke som moet ‘uitrekenen’ ipv dat je iets ook gewoon kan weten. Net als bij lezen soms schrikt ze van zichzelf als ze een woord gewoon in een keer leest ipv hakken-plakken of zoemend.
Een aantal kinderen uit haar klas heeft wel moeite met de overgang van groep 2 naar groep 3. Die vinden het vele stilzitten erg moeilijk.
Dochter zit in een combi met groep 4 en ze luistert vaak me met hun uitleg. Ik hoor elke dag precies wat groep 4 heeft gedaan
.
Qua zwemles, heeft ongeveer de helft van de klas (groep 3) zwemdiploma’s. Dochter heeft ook nog geen diploma. Ze zit nu in de laatste fase voor A.
Een aantal kinderen uit haar klas heeft wel moeite met de overgang van groep 2 naar groep 3. Die vinden het vele stilzitten erg moeilijk.
Dochter zit in een combi met groep 4 en ze luistert vaak me met hun uitleg. Ik hoor elke dag precies wat groep 4 heeft gedaan
Qua zwemles, heeft ongeveer de helft van de klas (groep 3) zwemdiploma’s. Dochter heeft ook nog geen diploma. Ze zit nu in de laatste fase voor A.
zaterdag 27 oktober 2018 om 18:35
In groep 3 beginnen ze echt nog niet meteen met automatiseren. Dan zijn ze ook gewoon nog echt aan het rekenen en dat mag ook. Sommige kinderen (waaronder de hoogbegaafden) zullen overigens veel moeite hebben om van rekenen naar automatiseren te gaan. (En daar lopen ze dan eind groep 5 echt pas tegenaan, want dan red je het niet meer met alles uitrekenen) Wat helpt is om spelletjes te doen waarbij ze met snelheid de antwoorden moeten geven.abc schreef: ↑27-10-2018 17:36Mijn groep 3-er is helemaal blij. Ze vindt schrijven en lezen erg leuk. Rekenen iets lastiger zegt ze, maar thuis rekent ze al prima tm 20. Als ze er niet te veel bij nadenkt. Ze snapt het principe van automatiseren nog niet zo. Zij denkt dat ze elke som moet ‘uitrekenen’ ipv dat je iets ook gewoon kan weten. Net als bij lezen soms schrikt ze van zichzelf als ze een woord gewoon in een keer leest ipv hakken-plakken of zoemend.
Dochter zit in een combi met groep 4 en ze luistert vaak me met hun uitleg. Ik hoor elke dag precies wat groep 4 heeft gedaan.
In onze regio is erg veel water en dus is het zwemmen iets waar vroeg mee begonnen wordt.
maandag 29 oktober 2018 om 13:01
Hier mist jongste het spelen in de kleuterklassen wel. Hij zei gisteren dat hij het niet leuk vond dat hij zoveel moest werken op school en ook dat hij daarom niet naar school wilde. Het leukst vind hij het dat hij nu op het hele schoolplein mag spelen. Hier ook een groep 3-4, maar er is een 2e lokaal beschikbaar en ze hebben een onderwijsassistent, dus de klas wordt een groot deel van de dag gesplitst.
Zwemles is hier volgens de Easyswim methode en dan gaan ze in 1 keer op voor het niveau van C. Sinds vorige week mag hij met kleren aan zwemmen.
Zwemles is hier volgens de Easyswim methode en dan gaan ze in 1 keer op voor het niveau van C. Sinds vorige week mag hij met kleren aan zwemmen.
maandag 5 november 2018 om 09:54
Zoon mist soms het spelen ook wel. Maar heeft het ook enorm naar zijn zin. Gaat wel met ups en downs, daar zoon het werk allemaal nogal saai vindt, maar ook zijn niveau niet laat zien. Hij heeft vorige week avi E3 getoetst en gehaald. Dat is fijn.
Schrijven is echt een ramp. We zijn nu met ergotherapie gestart (alleen nog intake gehad, dus weinig over te zeggen nog), al vermoed ik dat het meer een motivatieprobleem is en niet zozeer motorisch. Fijne motoriek ontwikkelt zich op andere vlakken prima, knopen, veters strikken, priegelstukjes bij bouwwerken gaat allemaal prima.
A diploma heeft hij gehaald. Mag 1 december op voor B. Vindt zwemles niet heel erg leuk, dus mag hier na B stoppen. Hij zit ook op judo, nu 1x per week, na B mag hij 2x per week.
Schrijven is echt een ramp. We zijn nu met ergotherapie gestart (alleen nog intake gehad, dus weinig over te zeggen nog), al vermoed ik dat het meer een motivatieprobleem is en niet zozeer motorisch. Fijne motoriek ontwikkelt zich op andere vlakken prima, knopen, veters strikken, priegelstukjes bij bouwwerken gaat allemaal prima.
A diploma heeft hij gehaald. Mag 1 december op voor B. Vindt zwemles niet heel erg leuk, dus mag hier na B stoppen. Hij zit ook op judo, nu 1x per week, na B mag hij 2x per week.
maandag 5 november 2018 om 11:11
Dat hangt dan misschien van de gebruikte methode af. Op de school van mijn kinderen wordt bij de tafels in groep 4 echt verwacht dat ze die automatiseren. In groep 3 heb ik ook wel het idee dat ze geacht worden ‘10 vriendjes’ na een tijdje echt te kennen.south schreef: ↑27-10-2018 18:35In groep 3 beginnen ze echt nog niet meteen met automatiseren. Dan zijn ze ook gewoon nog echt aan het rekenen en dat mag ook. Sommige kinderen (waaronder de hoogbegaafden) zullen overigens veel moeite hebben om van rekenen naar automatiseren te gaan. (En daar lopen ze dan eind groep 5 echt pas tegenaan, want dan red je het niet meer met alles uitrekenen) Wat helpt is om spelletjes te doen waarbij ze met snelheid de antwoorden moeten geven.
In onze regio is erg veel water en dus is het zwemmen iets waar vroeg mee begonnen wordt.
dinsdag 6 november 2018 om 15:55
Nu pas? Hij is in augustus 5 geworden en gaat een cursus doen van een half jaar. Hierbij heeft hij elke week 2 uur zwemles, een les van twee uur met een pauze erin. Hij is zo'n beetje de enige in zijn klas die nog niet op zwemles zatsouth schreef: ↑27-10-2018 16:01Nu pas zwemles? Of bedoel je schoolzwemmen?
Hier doen ze schoolzwemmen vanaf groep 3 en er is maar een enkeling die nog geen B diploma heeft. De rest zwemt voor zwemvaardigheidbrevetten.
Overigens ben ik hier illegaal, want heb geen kind in gr.3.
Maar ik ben werkzaam op een basisschool en bezig om het spelend leren in groep 3 te bevorderen, zodat er dus (zoals hier ook beschreven werd) een zachtere landing is in groep 3. Vandaar dat ik even meelas.
dinsdag 6 november 2018 om 16:04
Morgen de grote dag: proefzwemmen voor zijn halfjaarscursus zwemmen!
Ik vind het allemaal nogal spannend en hij ook. Dat resulteert erin dat hij, zodra hij eraan denkt, op dat moment al naar het zwembad wil, ik denk om er maar van af te zijn....eigenlijk: te weten wat hem te wachten staat...
Vandaag zijn ze met de klas een boswandeling gaan maken, echt leuk. Ze hadden allemaal een eierdoos waarin ze bosvondsten moesten verzamelen aan de hand van een aantal plaatjes. wat kastanjes, wat grassprieten, verschillende soorten blaadjes...Dit soort dingen vindt zoon onwijs leuk
Het werk op school vindt hij nogal saai, maar in de klas is het rustig en heeft iedereen een vaste plek. De kinderen zijn allemaal aardig voor hem, maar hij heeft nog geen vaste vriend. Met het buitenspelen op het plein vindt hij het soms lastig om te kiezen met wie hij wil spelen, hoewel de juf zegt dat hij nooit alleen speelt. Wel met wisselende groepjes. Hoe zijn jullie kinderen, sociaal gezien?
Ik ben soms beetje bang dat hij de boot mist, als zich echt de vaste groepjes/vriendenstellen gaan vormen
Hij is qua niveau een goeie middenmoter zoals zijn juf het noemde. Ik heb wel het vermoeden dat hij zijn eigenlijke niveau niet laat zien. Vooralsnog vinden we dat geen probleem, omdat hij bijna twee jaar jongeris dan sommige klasgenoten, heeft hij genoeg om zijn tanden in te zetten op school
Hij vindt school gelukkig ook leuk. Daarnaast gaat hij dus zwemmen en zit al op rugby en paardrijden....
Ik vind het allemaal nogal spannend en hij ook. Dat resulteert erin dat hij, zodra hij eraan denkt, op dat moment al naar het zwembad wil, ik denk om er maar van af te zijn....eigenlijk: te weten wat hem te wachten staat...
Vandaag zijn ze met de klas een boswandeling gaan maken, echt leuk. Ze hadden allemaal een eierdoos waarin ze bosvondsten moesten verzamelen aan de hand van een aantal plaatjes. wat kastanjes, wat grassprieten, verschillende soorten blaadjes...Dit soort dingen vindt zoon onwijs leuk
Het werk op school vindt hij nogal saai, maar in de klas is het rustig en heeft iedereen een vaste plek. De kinderen zijn allemaal aardig voor hem, maar hij heeft nog geen vaste vriend. Met het buitenspelen op het plein vindt hij het soms lastig om te kiezen met wie hij wil spelen, hoewel de juf zegt dat hij nooit alleen speelt. Wel met wisselende groepjes. Hoe zijn jullie kinderen, sociaal gezien?
Ik ben soms beetje bang dat hij de boot mist, als zich echt de vaste groepjes/vriendenstellen gaan vormen
Hij is qua niveau een goeie middenmoter zoals zijn juf het noemde. Ik heb wel het vermoeden dat hij zijn eigenlijke niveau niet laat zien. Vooralsnog vinden we dat geen probleem, omdat hij bijna twee jaar jongeris dan sommige klasgenoten, heeft hij genoeg om zijn tanden in te zetten op school
dinsdag 6 november 2018 om 16:12
Dat is ook helemaal niet laat voor zwemles.
Daarnaast is toch inmiddels alweer bekend dat het hele vroege starten met zwemles helemaal niet per se goed is?
Mij kind is net 6 en gaat binnenkort pas lessen. Wel tegelijk met zijn zusje die bijna 5 wordt.
woensdag 7 november 2018 om 20:21
woensdag 7 november 2018 om 21:09
Dat dacht ik inderdaad....
maar net pas 5 en dan al groep 3! Wat fijn dat school zo goed mee heeft gedacht in zijn onderwijsbehoeften.
En 5 jaar is zeker geen ‘nu pas’ als het om zwemles gaat.
woensdag 7 november 2018 om 23:05
dinsdag 20 november 2018 om 17:02
Proefzwemmen gehaald. 1 december ceremonieel afzwemmen en dan dus B.
Hier is het deze week 'bespreekweek'.
Vandaag waren wij aan de beurt. Zoon is doorgetoetst op avi en heeft M5 gehaald, E5 net niet. Advies is op M4/E4 te gaan lezen thuis, vanwege het nog niet gehad hebben van de spellingsregels op M5 niveau waardoor je verkeerd gaat lezen.
Zoon wordt voor de kerstvakantie getoetst op de M3 cito, verwachting is een hoge score en dan op het reguliere toetsmoment in januari de E3 cito. Dan mag hij meewerken met groep 4 vanaf februari (zit in een combiklas op montessori, dus hij blijft gewoon groep 3 verder).
Vandaag waren wij aan de beurt. Zoon is doorgetoetst op avi en heeft M5 gehaald, E5 net niet. Advies is op M4/E4 te gaan lezen thuis, vanwege het nog niet gehad hebben van de spellingsregels op M5 niveau waardoor je verkeerd gaat lezen.
Zoon wordt voor de kerstvakantie getoetst op de M3 cito, verwachting is een hoge score en dan op het reguliere toetsmoment in januari de E3 cito. Dan mag hij meewerken met groep 4 vanaf februari (zit in een combiklas op montessori, dus hij blijft gewoon groep 3 verder).
dinsdag 20 november 2018 om 17:10
Maar wat doet hij dan volgend jaar? Toch mee naar groep 5, of nog eens groep 4?Amaqanda schreef: ↑20-11-2018 17:02Proefzwemmen gehaald. 1 december ceremonieel afzwemmen en dan dus B.
dinsdag 20 november 2018 om 17:16
Dat ligt er aan hoe hij het doet. Vanwege het onderwijs is het in principe de bedoeling gewoon 6 jaar basisonderwijs te volgen (na de kleuterklas), op je niveau. Maar als hij blijft doortoetsen en dit op goed niveau behaalt dan zal er waarschijnlijk wel een klas overgeslagen worden. Maar dat is nog niet aan de orde vooralsnog.
maandag 26 november 2018 om 10:20
@Amaqanda, wat goed dat hij zijn proefzwemmen heeft gehaald, heel fijn! Gaat hij c ook nog halen?
Hier nu twee zwemlessen gehad van elk twee uur en bij de vorige les even mee gekeken... Echt bizar wat hij nu al geleerd heeft én gewoon goed durft te doen ook! Héél leuk om te zien, gelukkig vindt hij het zelf ook leuk.
Op school toch maar even met de IB er gepraat, hij klaagt namelijk best veel over het lezen want saai. Het schrijven vindt hij helemaal geweldig. Hij is niet zo goed in schrijven want hij loopt motorisch achter bij zijn klasgenootjes, dus hij krijgt extra schrijfles! Op de gang met wat andere kinderen uit zijn klas en de andere groepen drie. En nog van een speciale schrijf juf ook!!! Vindt ie geweldig!
Het lezen weet ik niet zo goed hoe dat aan te pakken. Hij leest moeilijke woorden, zoals ' schadelijk' of uitbarsting en weet ook wat het betekent. Of de zin: Anna en ik maken mensen gelukkig... ( En hij herhaalt vloeiend en begrijpend)
Maar hij gaat echt geen heel boekje zitten lezen. Het boeit hem niet genoeg lijkt het.... Ook leest hij soms worden andersom zoals sixarp als we langs een Praxis rijden... Hij geeft soms aan dat expres te doen om het wat leuker te maken, maar soms gaat het per ongeluk... Dit soort dingen besproken met de iber... Zij gaat hem doortoetsen, maar ik denk niet dat ze ver gaat komen lol.
Hier nu twee zwemlessen gehad van elk twee uur en bij de vorige les even mee gekeken... Echt bizar wat hij nu al geleerd heeft én gewoon goed durft te doen ook! Héél leuk om te zien, gelukkig vindt hij het zelf ook leuk.
Op school toch maar even met de IB er gepraat, hij klaagt namelijk best veel over het lezen want saai. Het schrijven vindt hij helemaal geweldig. Hij is niet zo goed in schrijven want hij loopt motorisch achter bij zijn klasgenootjes, dus hij krijgt extra schrijfles! Op de gang met wat andere kinderen uit zijn klas en de andere groepen drie. En nog van een speciale schrijf juf ook!!! Vindt ie geweldig!
Het lezen weet ik niet zo goed hoe dat aan te pakken. Hij leest moeilijke woorden, zoals ' schadelijk' of uitbarsting en weet ook wat het betekent. Of de zin: Anna en ik maken mensen gelukkig... ( En hij herhaalt vloeiend en begrijpend)
Maar hij gaat echt geen heel boekje zitten lezen. Het boeit hem niet genoeg lijkt het.... Ook leest hij soms worden andersom zoals sixarp als we langs een Praxis rijden... Hij geeft soms aan dat expres te doen om het wat leuker te maken, maar soms gaat het per ongeluk... Dit soort dingen besproken met de iber... Zij gaat hem doortoetsen, maar ik denk niet dat ze ver gaat komen lol.
maandag 26 november 2018 om 13:29
Het lezen is herkenbaar Ceester, maar dan bij onze oudste. Boekjes op leesniveau lezen vond hij maar niets, maar als er ergens een krant op tafel lag las hij dat zo voor. Hij zit nu in groep 5 en het lezen van boeken op leesniveau gaat gewoon prima. Hij deed met lezen met de zongroep mee (dat waren de toplezers) en schrijven is niet zijn hobby zeg maar. Als hij goed zijn best doet kan hij iets leesbaars produceren.
Wat jongste betreft, op school gaat het goed. Kan goed meekomen in groep 3. Thuis is het nog steeds lastig wbt driftbuien en we hebben een paar maanden geleden de speltherapie ingezet. Wat daar nu uit komt is dat hij op sommige momenten nog heel jong is, o.a. rollenspel en tijdsbesef. Dus daar werken we nu aan.
Wat jongste betreft, op school gaat het goed. Kan goed meekomen in groep 3. Thuis is het nog steeds lastig wbt driftbuien en we hebben een paar maanden geleden de speltherapie ingezet. Wat daar nu uit komt is dat hij op sommige momenten nog heel jong is, o.a. rollenspel en tijdsbesef. Dus daar werken we nu aan.
dinsdag 4 december 2018 om 21:35
Ik ben toch wel erg trots op mijn 3e groeper
Hij zit sinds vandaag in het 'zonnengroepje', omdat hij volgens de juf erg goed kan lezen en rekenen en meer uitdaging nodig heeft.
Hij is de jongste van zijn klas en heeft het sociaal wel eens moeilijk om zich te meten aan zijn vrienden, maar hij doet het dus geweldig
Hij zit sinds vandaag in het 'zonnengroepje', omdat hij volgens de juf erg goed kan lezen en rekenen en meer uitdaging nodig heeft.
Hij is de jongste van zijn klas en heeft het sociaal wel eens moeilijk om zich te meten aan zijn vrienden, maar hij doet het dus geweldig
Frankly my dear, I don"t give a damn
zaterdag 15 december 2018 om 09:26
Wat goed, Calvijn! Héél leuk.
T is ook de jongste van de klas, maar komt juist sociaal prima mee. Beter dan ik altijd dacht.
T mag geen zon gaan lezen en ook niet naar de plus klas in januari. Volgens de juf heeft hij genoeg uitdaging met het gewone werk, waar hij een iets boven gemiddeld score mee behaalt. Op zich prima, hij heeft het enorm naar zijn zin op school, maar ik vraag me af of hij niet moet leren leren.. Maar goed, we zien het wel....
Zwemles gaat ook goed gelukkig, hij had van de week een verhaal dat hij zonder drijf hesje moest zwemmen, dit niet lukte en de juf boos op hem was geworden. Bleken die hesjes nog helemaal niet uit geweest te zijn. Hij vond het gewoon super spannend. Deze week zonder hesje en ging goed, juf was ook niet boos geworden. Voor de les even samen naar haar toe geweest in te bespreken dat ze hem echt niet ging laten verdrinken en zelf ook niet zou verdrinken etc...
T is ook de jongste van de klas, maar komt juist sociaal prima mee. Beter dan ik altijd dacht.
T mag geen zon gaan lezen en ook niet naar de plus klas in januari. Volgens de juf heeft hij genoeg uitdaging met het gewone werk, waar hij een iets boven gemiddeld score mee behaalt. Op zich prima, hij heeft het enorm naar zijn zin op school, maar ik vraag me af of hij niet moet leren leren.. Maar goed, we zien het wel....
Zwemles gaat ook goed gelukkig, hij had van de week een verhaal dat hij zonder drijf hesje moest zwemmen, dit niet lukte en de juf boos op hem was geworden. Bleken die hesjes nog helemaal niet uit geweest te zijn. Hij vond het gewoon super spannend. Deze week zonder hesje en ging goed, juf was ook niet boos geworden. Voor de les even samen naar haar toe geweest in te bespreken dat ze hem echt niet ging laten verdrinken en zelf ook niet zou verdrinken etc...
woensdag 20 maart 2019 om 10:59
Hoi hoi, hoe gaat het met alle groep drieers?
Hier goed. Hij krijgt wat extra hulp met plannen en structureren en had zijn weektaak binnen de gestelde tijd af!
Twee weken geleden had één van de juffen nog een verhaal over een jaartje groep drie overdoen, dus voor mij wel verwarrend, maar zoon heeft hier niks van gemerkt gelukkig...
Zwemmen gaat ook goed, maar hij vindt de lessen te lang duren... Gelukkig gaat het wel goed
Hier goed. Hij krijgt wat extra hulp met plannen en structureren en had zijn weektaak binnen de gestelde tijd af!
Twee weken geleden had één van de juffen nog een verhaal over een jaartje groep drie overdoen, dus voor mij wel verwarrend, maar zoon heeft hier niks van gemerkt gelukkig...
Zwemmen gaat ook goed, maar hij vindt de lessen te lang duren... Gelukkig gaat het wel goed
woensdag 20 maart 2019 om 11:42
Mijn groep 3’er gaat goed. Ze heeft op de cito’s één B en verder A’s. Die B was op technisch lezen geloof ik. Voor rekenen zit ze nu in de plusgroep. Voor lezen nog niet, maar juf zei wel dat ze thuis moeilijkere boekjes mag lezen dus M4/E4. Haar woordenschat schijnt enorm te zijn voor haar leeftijd. Dochter houdt enorm van lezen. Ze leest alles wat ze tegenkomt en ze snapt het ook. Ze is elke ochtend de eerste thuis die in de krant leest
.
Zwemmen zijn we nu klaar mee. In december heeft ze A gehaald en begin maart B. C wil ze niet en dat vinden wij prima. Nu zit ze eindelijk op dansen, ze is helemaal gelukkig.
Het sociale gaat ook goed. We merken wel dat we haar soms wat moeten remmen daarin. Het liefst wil ze elke dag de hele dag spelen en vriendinnetjes om zich heen, maar ze heeft ook echt tijd voor zichzelf nodig. Dat wringt nog wel eens. Ze kan zo genieten van alleen spelen of met ons iets doen, maar ze vindt al haar vriendinnetjes ook zo lief en gezellig.
Zwemmen zijn we nu klaar mee. In december heeft ze A gehaald en begin maart B. C wil ze niet en dat vinden wij prima. Nu zit ze eindelijk op dansen, ze is helemaal gelukkig.
Het sociale gaat ook goed. We merken wel dat we haar soms wat moeten remmen daarin. Het liefst wil ze elke dag de hele dag spelen en vriendinnetjes om zich heen, maar ze heeft ook echt tijd voor zichzelf nodig. Dat wringt nog wel eens. Ze kan zo genieten van alleen spelen of met ons iets doen, maar ze vindt al haar vriendinnetjes ook zo lief en gezellig.
woensdag 20 maart 2019 om 12:03
Hier gaat het ook goed, speltherapie lijkt zijn vruchten af te werpen en we zijn erachter gekomen dat hij hooggevoelig icm strong-willed is. En daar komen die explosieve driftbuien vandaan. Nu dus leren hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Op school gaat het ook goed. Hij had goede cito's en gaat verder lekker op niveau mee.
Op zwemles zwemt hij sinds een paar weken in vol ornaat, dat is lange broek, lange mouwen shirt en regenjas. Binnenkort afzwemmen, als hij goed z'n best doet.
Op zwemles zwemt hij sinds een paar weken in vol ornaat, dat is lange broek, lange mouwen shirt en regenjas. Binnenkort afzwemmen, als hij goed z'n best doet.