Gezondheid alle pijlers

Griepprik

30-10-2018 00:29 72 berichten
Dag allemaal,

Ik moet vandaag de griepprik nemen, ik ben uitgekozen door mijn huisarts omdat ik onder de groep risicodoelgroep ofzo sta. Nu is mijn vraag of dat wel gratis is dan ik heb een basis verzekering of moet ik ervoor betalen? En heb nog een vraag.
Ik twijfel er over of ik het wel of niet moet nemen 50% zegt van wel en 50% zegt van niet ik weet t niet meer
Alle reacties Link kopieren
Lang geleden toen ik nog niet tot de risico groep behoorde, heb ik ook eens echt de griep gehad en ben toen drie weken uit de roulatie geweest. Als je echt de griep krijgt ben je echt ontzettend ziek. Soms vraag ik mij af of het vaccine daar ook echt voor werkt. Ik was gisteren bij de huisarts voor een jaarlijkse check up voor mijn healthcare verzekering, en de huisarts was zo ontzettend aan het pushen voor de griepspuit en een paar andere vaccins dat ik dacht, ik laat het maar zitten. Of ik er verstandig aan heb gedaan dat weet ik dus niet. Ik vind het ieder jaar weer lastig, soms neem ik de spuit wel en soms niet. Ik merk eigenlijk geen verschil.
raccoon schreef:
30-10-2018 14:24
Lang geleden toen ik nog niet tot de risico groep behoorde, heb ik ook eens echt de griep gehad en ben toen drie weken uit de roulatie geweest. Als je echt de griep krijgt ben je echt ontzettend ziek. Soms vraag ik mij af of het vaccine daar ook echt voor werkt. Ik was gisteren bij de huisarts voor een jaarlijkse check up voor mijn healthcare verzekering, en de huisarts was zo ontzettend aan het pushen voor de griepspuit en een paar andere vaccins dat ik dacht, ik laat het maar zitten. Of ik er verstandig aan heb gedaan dat weet ik dus niet. Ik vind het ieder jaar weer lastig, soms neem ik de spuit wel en soms niet. Ik merk eigenlijk geen verschil.
Precies voor dat soort griep is dat vaccin bedoeld. Het helpt niet tegen verkoudheidjes etc. maar alleen voor echte griep. Die komt helaas wel in een aantal varianten (ziektebeeld is hetzelfde, maar het virus is een klein beetje anders) en ze kunnen helaas niet helemaal voorspellen welke varianten er dit jaar actief gaan worden. Maar de meest voorkomende zitten bijna altijd wel in het vaccin. En die huisarts zal wel niet voor niks zo graag willen dat je een griepprik neemt toch? Ik bedoel, rijk gaat hij er niet van worden, die €17,-.
blub
raccoon schreef:
Het vaccin is meer een soort verzekering voor als er brand (griep) uitbreekt bij jou. Het gebeurt niet vaak, maar je kans is verhoogd en als het gebeurt ben je heel erg de sjaak. Je zei het zelf al, 3 weken echt ziek en vaak meer kans op complicaties. Niemand heeft gezegd dat als je de prik niet neemt, je sowieso griep krijgt.
De kans op complicaties na een influenzaaanval is bij risicogroepen echt behoorlijk hoger dan bij 100% gezonde mensen.
Zelfs bij milde vormen van diabetes, cara of reuma.
Ik zou zéker de griepprik halen als je tot de risicogroep behoort.
Zoals eerder gezegd, het is geen garantie dat je geen griep krijgt, maar het verkleint de kans aanzienlijk. Mocht je toch griep krijgen, dan in een veel mildere vorm.
Ik werk in een ziekenhuis en ga morgen de griepprik halen.
Mijn man ook: hij is risicopatient.
Ik ga de grieprik halen, krijg hem overigens altijd. Gebruik zelf een puf voor mijn pieplongetjes, als ik griep krijg zijn mijn longen dus erg kwetsbaar. Bovendien is mijn grootvader bijna de pijp uit gegaan door de Spaanse griep die rond 1920 aardig heeft huisgehouden. Later ging mijn moeder bijna dood door de Mao griep / Hongkonggriep. Dus mijn moeder wil erg graag dat ik hem ga halen, wat ik dus altijd braaf doe.
Vandaag heb ik de griepprik voor het eerst gehaald. Niet bij de huisarts.
En ineens voel ik me enorm dom. Die man zegt “je komt voor de griepprik?” En maakt vervolgens de spuit klaar en niet veel later zat hij in mijn arm. Ik liep naar buiten en bedacht me dat alleen die man gezien heeft wat hij spoot, geen controle door een tweede persoon, niet gescand met een barcode en ik heb ook niet gekeken! Ik kan me wel voor m’n kop slaan. Misschien heeft hij wel iets anders gespoten, een vergissing is immers menselijk.

Ik ben er nog gewoon, ik heb geen klachten, het zal allemaal wel goed zijn. ;) Maar de volgende keer controleer ik wel!
Controleren jullie wat bij jullie gespoten wordt?
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
mijn vrouw controleert nooit wat ik spuit.... ;)

ik ga altijd voor de oproep, nog nooit heb ik gecontroleerd of het klopt.
Reep-Chocolade schreef:
05-11-2018 18:58

Nee, waarom zou ik? Ze spuiten daar aan de lopende band dit vaccin. Wat verwacht jij, dat er opeens een spuit met hepatitis B in die doos zit?
Reep-Chocolade schreef:
En ineens voel ik me enorm dom. Die man zegt “je komt voor de griepprik?” En maakt vervolgens de spuit klaar en niet veel later zat hij in mijn arm. Ik liep naar buiten en bedacht me dat alleen die man gezien heeft wat hij spoot, geen controle door een tweede persoon, niet gescand met een barcode en ik heb ook niet gekeken! Ik kan me wel voor m’n kop slaan. Misschien heeft hij wel iets anders gespoten, een vergissing is immers menselijk.

Ik ben er nog gewoon, ik heb geen klachten, het zal allemaal wel goed zijn. ;) Maar de volgende keer controleer ik wel!
Nee, ik controleer de griepprik zetter niet. Over het algemeen spuiten ze die dag alleen maar griepprikken en is het een hele grote batch van hetzelfde spul en vooraf al gecontroleerd.

Waarom heb je het idee dat het dubbel gecheckt moet worden voor jouw ogen?
HKr schreef:
05-11-2018 19:06
Nee, waarom zou ik? Ze spuiten daar aan de lopende band dit vaccin. Wat verwacht jij, dat er opeens een spuit met hepatitis B in die doos zit?
Nee dat verwacht ik niet. Het was ook niet bij de huisarts, maar bij een particulier bedrijf dat ook keuringen en reisvaccinaties doet. Niet aan de lopende band griepprikken. Ze hebben daar dus nog veel meer vaccinaties liggen een fout is zo gemaakt.

Nu zal ik het waarschijnlijk niet merken als ze bijvoorbeeld tetanusvaccin hebben gespoten ipv de griepprik. Maar stel je voor de ze per ongeluk insuline spuiten, dat is best onhandig.
Reep-Chocolade schreef:
05-11-2018 19:17
Nee dat verwacht ik niet. Het was ook niet bij de huisarts, maar bij een particulier bedrijf dat ook keuringen en reisvaccinaties doet. Niet aan de lopende band griepprikken. Ze hebben daar dus nog veel meer vaccinaties liggen een fout is zo gemaakt.

Nu zal ik het waarschijnlijk niet merken als ze bijvoorbeeld tetanusvaccin hebben gespoten ipv de griepprik. Maar stel je voor de ze per ongeluk insuline spuiten, dat is best onhandig.
Waarom heeft een bedrijf dat keuringen en reisvaccinaties doet insuline in de koelkast liggen?
Lady_Vintage schreef:
05-11-2018 19:18
Waarom heeft een bedrijf dat keuringen en reisvaccinaties doet insuline in de koelkast liggen?
Dat zal ook wel niet 😉 het was een voorbeeld.

Maar ik ben wel blij dat jullie je er niet zo druk om maken. Ik voelde me echt even heel dom, maar dat is (waarschijnlijk) niet nodig.
Reep-Chocolade schreef:

Leef je nog? Dan was het geen overdosis heroine of morfine.
Reep-Chocolade schreef:

Insuline zit in een spuit waar de merknaam op staat. Lijkt helemaal niet op een vaccinatiespuit
Zoals gezegd is het gratis als je uitgenodigd wordt. Ik heb ook een uitnodiging gehad en ik ga hem wel halen, ik heb er veel baat bij.
amarna schreef:
05-11-2018 21:02
Insuline zit in een spuit waar de merknaam op staat. Lijkt helemaal niet op een vaccinatiespuit
Heeft ook een heel andere naald.
Reep-Chocolade schreef:

Ik zou niet weten waarom een dergelijk bedrijf insuline heeft liggen. Klinkt niet echt logisch voor een bedrijf dat keuringen en reisvaccinaties doet.
Verder houd ik mijn ogen wel altijd open als ik spuiten krijg toegediend door de doktersassistente. Heb zo al eens voorkomen dat ik de prikpil en de griepprik ingespoten kreeg, terwijl ik beide keren voor de vitamine B12 kwam. Bij de B12 zie ik aan het kleurtje al direct dat er iets niet klopt, als ze me dus iets anders in dreigen te spuiten. Daarbij zie ik het nog aan andere dingen. Dan meld ik het dus als er iets verkeerd dreigt te gaan.
Als jij iets niet vertrouwt, vraag je dus ook gewoon om informatie. Daar heb je recht op.
Persoonlijk zou ik me niet direct zorgen maken als de persoon die mij de prik toedient bij binnenkomst al vraagt of je voor de griepprik komt.
raccoon schreef:
Of ik er verstandig aan heb gedaan dat weet ik dus niet. Ik vind het ieder jaar weer lastig, soms neem ik de spuit wel en soms niet. Ik merk eigenlijk geen verschil.
Wat voor verschil had je dan verwacht te merken? Zolang er geen griepvirus in de buurt komt is het ook de bedoeling dat je geen verschil merkt, maar er zal er eens wel eentje langsvliegen. Dan maakt de inenting het verschil tussen 3 weken ziek of niet. Van je mazelenvaccinatie merk je ook helemaal niks zolang er geen epidemie is toch?

Ik lees hier dat meerdere mensen zeggen dat ze niet vaak de griep hebben, namelijk maar 1x per jaar. Dat is super vaak! O_O Een normaal gezond mens krijgt de griep hoogstens 1x per 10 jaar! Hoe doe je dat, iedere winter 2-3 weken uit de running?
anoniem_6478aa3e14789 wijzigde dit bericht op 06-11-2018 09:49
3.52% gewijzigd
Dubbel
anoniem_6478aa3e14789 wijzigde dit bericht op 06-11-2018 09:49
98.49% gewijzigd
Mik* schreef:
06-11-2018 08:43
Ik lees hier dat meerdere mensen zeggen dat ze niet vaak de griep hebben, namelijk maar 1x per jaar. Dat is super vaak! O_O Een normaal gezond mens krijgt de griep hoogstens 1x per 10 jaar!
Ik denk dat vele mensen - net zoals ik voorheen - denken dat ze de griep hebben gehad als ze een hele stevige verkoudheid hebben gehad met koorts. Ik had vaak wel 1-2 keer per jaar dat ik dan echt heel erg verkouden werd met 2 of 3 dagen koorts en soms ook echt een dag hoge koorts. Daarvan dacht ik ook altijd dat dat de griep was maar toen kreeg ik 2 jaar geleden de echte griep O_O

Ik had echt 4 dagen aaneengesloten meer dan 40 graden koorts terwijl ik daarnaast ook maximaal paracetamol en ibuprofen slikte. Daarna zakte de koorts en na een dikke week was de koorts weg maar al met al ben ik 2 weken echt uit de running geweest en de derde week was ik ook nog allesbehalve fit.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Mik* schreef:
06-11-2018 08:43
Ik lees hier dat meerdere mensen zeggen dat ze niet vaak de griep hebben, namelijk maar 1x per jaar. Dat is super vaak! O_O
Dat zegt niemand hier.
Tijdschriftenverslindster schreef:
06-11-2018 01:02
Ik zou niet weten waarom een dergelijk bedrijf insuline heeft liggen. Klinkt niet echt logisch voor een bedrijf dat keuringen en reisvaccinaties doet.
Verder houd ik mijn ogen wel altijd open als ik spuiten krijg toegediend door de doktersassistente. Heb zo al eens voorkomen dat ik de prikpil en de griepprik ingespoten kreeg, terwijl ik beide keren voor de vitamine B12 kwam. Bij de B12 zie ik aan het kleurtje al direct dat er iets niet klopt, als ze me dus iets anders in dreigen te spuiten. Daarbij zie ik het nog aan andere dingen. Dan meld ik het dus als er iets verkeerd dreigt te gaan.
Als jij iets niet vertrouwt, vraag je dus ook gewoon om informatie. Daar heb je recht op.
Persoonlijk zou ik me niet direct zorgen maken als de persoon die mij de prik toedient bij binnenkomst al vraagt of je voor de griepprik komt.
Misschien gebruikt een medewerker wel die insuline, en dat moet koel bewaard worden,anders is de werking niet meer betrouwbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven