Ongevraagd buik aan raken

08-11-2018 08:27 53 berichten
Hebben andere zwangeren daar ook last van? Ik ben nu 20 weken zwanger en ik heb al een aantal keer gehad dat mensen ongevraagd aan mijn buik zitten onder het mom 'hoe gaat het met je buikje?' of in het ergste geval: 'nu mag ik aan je buik zitten hè!'
Ik vind dat echt vreselijk maar voor ik het doorheb is het al gebeurd.. Ik heb er nu steeds niks van gezegd, omdat ik erdoor overdonderd was, maar ik heb me voorgenomen om hierop te gaan reageren.. Alsof mijn buik publiekelijk bezit is o_o
Hebben anderen hier ook last van? Nog tips?
RogerPriddy schreef:
08-11-2018 08:44
Herkenbaar en super irritant. Volgende keer kan je een overdreven schrikreactie geven en iets zeggen van: ‘Oei ik schrik me een hoedje, ben er nog niet helemaal aangewend dat iemand opeens mijn buik aan raakt. Kan je je dat voorstellen, dat iemand opeens een hand op je buik legt?! Dan zou je vast ook best schrikken.’
Dit dus niet.

Gewoon niet doen, ik vind dat niet prettig.

Lekker boeiend of de ander dat wel of niet prettig vind. Jij vind het niet prettig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wat dikke kleding aantrekken denk ik.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-11-2018 09:20
Dit dus niet.

Gewoon niet doen, ik vind dat niet prettig.

Lekker boeiend of de ander dat wel of niet prettig vind. Jij vind het niet prettig.
Inderdaad, komt ook erg kinderachtig over om het op zo'n gekke manier te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Of heel los met plooien. Ik denk dat dan de drempel hoger wordt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nooit gehad. niet van wildvreemden iig ik zou me kapot schrikken eerlijk gezegd. Beste vriendin of ouders deden dat ook echt niet.
Een keer vroeg een vrouwelijke collega waar ik goed mee om ging of ze dat mocht doen. En dat mocht van mij, we waren alleen en ik wist dat zij problemen had met zwanger worden dus ik vond dat eigenlijk wel mooi.
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik ben nog nooit zwanger geweest, en dat fysieke geleur aan je, dat lijkt me er echt verschrikkelijk aan.

Ik zou nadat ik er de eerste paar keer door overvallen ben echt gewoon gaan zeggen van “dat ik zwanger ben maakt me nog geen publiekelijk bezit he”. Dan maar een zure doos als grenzen zo moeilijk zijn.
Ik dnek dat het niet per se aan je uitstraling ligt.

Vreemden gaan meestal niet aan buiken zitten. Dus het gaat vaak over kennissen, vrienden, collega's en familie.

De meesten mensen die mij goed kennen weten dat ik sowieso niet van het knuffelen ben of zomaar aanraken. ( Alleen van mijn kinderen vind ik dat fijn). Dus als je dat hebt en mensen kennen je een beetje heb je dat aanraken gewoon niet.

Dus die groep heeft mijn buik met rust gelaten. Alleen voelen als ik aangaf dat er geschopt werd en vroeg of ze wilden voelen.

De kennissen en vage collega's was een ander verhaal, achteruitstappen en nee zeggen was daar nodig. Na 1x was het wel duidelijk.

Anders zo'n shirt kopen en heel boos kijken als die handen je kant op komen. ;) ;)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 09:30
5.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon terugdoen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Vast wel een paar keer gebeurd door vrienden of kennissen indertijd.

Gewoon zeggen dat je het niet prettig vindt, klaar.
En je verder niet al te druk maken, het is niet het einde van de wereld.
nina1966 schreef:
08-11-2018 08:42
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
08-11-2018 09:24
Of heel los met plooien. Ik denk dat dan de drempel hoger wordt.

Dit is toch te belachelijk voor woorden? Dat je je als zwangere maar anders moet kleden en je dus aan moet passen omdat anderen anders ongevraagd aan je gaan zitten? Sorry, maar dit valt voor mij in de categorie ‘geen korte rokjes aantrekken want dan vraag je erom’.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een paar keer gehad. Laatst een restauranteigenaar toen we nog even buiten stonden te kletsen. Ik kende hem niet maar we hadden een leuk gesprek over de periode dat zijn vrouw zwanger was, het voelde niet ongemakkelijk terwijl ik totaal niet van het aanraken ben (ik had een dikke winterjas aan, misschien scheelt dat ook). Maar ik heb het ook een keer in de trein gehad, dat een wildvreemde zijn hand op mijn buik legde en zei dat het een schande was dat niemand voor mij opstond. Toen was ik te verbouwereerd om iets te zeggen, maar ik had natuurlijk moeten zeggen dat het pas echt een schande is om een vrouw ongevraagd aan te raken. En een paar keer vrouwelijke collega's die mijn buik aanraakten, maar dat vond ik niet zo erg (zou het zelf nooit doen, maar goed).
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Nu zwanger van de tweede en deze zwangerschap geloof ik nog niet meegemaakt. Bij de eerste wel een keer of twee, drie. Wel mensen die ik goed ken, maar geen echte vrienden. Ook daarvan vind ik het gek trouwens, om dat zo zonder uitnodiging te doen. Net als dat ik nooit zomaar iemands hand zou pakken om te voelen als de baby schopt, dan vraag ik dat eerst of ze dat willen.

In die paar keer dat het gebeurde, heb ik meestal niet echt een serieuze reactie gegeven dat ik het niet fijn vond. Inderdaad omdat het je echt overkomt dan. Een keer kan ik me herinneren dat iemand over mijn buik aaide en zei: groeit aardig hè? Toen heb ik hem over zijn bierbuik terug geaaid en zei ik: ja, die van jou ook hè? Ik denk dat de mensen die denken dat het normaal is om zo maar aan je te zitten, het ook totaal niet snappen als je aangeeft dat je het niet fijn vindt (want ze bedoelen het alleen maar goed, etc). Als iemand het consequent zou doen, zou ik wel wat zeggen, maar meestal is het incidenteel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me erover dat er mensen zijn die dit zomaar doen. Je gaat toch niet zomaar aan andermans lijf zitten? o_o
chocolol schreef:
08-11-2018 11:30
Ik verbaas me erover dat er mensen zijn die dit zomaar doen. Je gaat toch niet zomaar aan andermans lijf zitten? o_o
Sommige mensen zijn heel aanrakerig van hunzelf. Maar naar die mensen communiceer ik zelf dat ik dat absoluut niet ben en dat dat niet persoonlijk is.

In bepaalde situaties zijn mensen opeens sociale gekkies ofzo. Een zwangerschap triggert dat dan extra. Tijdens het uitgaan kunnen mensen ook nooit hun poten thuishouden.
Alle reacties Link kopieren
Nee, twee zwangerschappen en nooit meegemaakt. Heeft denk ik met je uitstraling te maken of het type mensen waar je mee omgaat.
Ljubavi schreef:
08-11-2018 10:05
Dit is toch te belachelijk voor woorden? Dat je je als zwangere maar anders moet kleden en je dus aan moet passen omdat anderen anders ongevraagd aan je gaan zitten? Sorry, maar dit valt voor mij in de categorie ‘geen korte rokjes aantrekken want dan vraag je erom’.
Alsof het het iets zou uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
Herken t van de zwangerschap bij mn dochter. Maar ook van zwangere vriendinnen. Ik ben enorm direct, dus altijd gewoon gezegd. Als mensen zeg oh mooi buikje en eraan zitten, gelijk gezegd: ja idd, maar kunt er ook af blijven. Dat met een soort glimlach hoor, maar meende t wel. Echt niet dat iedereen opeens aan mn lijf mocht.

Tis echt iets geks dat iedereen opeens denkt dat ze aan je mogen zitten. Ze voelen echt de baby niet ofzo hoor.
Alle reacties Link kopieren
Met beide zwangerschappen geen last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
@Ljubavi

Ik denk dat het verschil is dat mensen die zwangere buiken aanraken geen seksuele of intimiderende bedoeling hebben en dat het dus geen echte concessie is aan je vrouwenrechten om enigszins een fysieke barrière op te werpen.

Overigens denk ik dat het voldoende zou zijn om de mensen wat bewuster te maken. Ik zeg dit zelden omdat ik een pokkenhekel heb aan deze uitdrukking, maar in dit geval zou het vermoedelijk al veel helpen als Sire, als ze zich verveelt, er een itempje over zou maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Nooit last van gehad tijdens mijn twee zwangerschappen, maar ik schijn dan ook nogal ongenaakbaar over te komen. Gelukkig maar, want ik had daar ook heel erg slecht tegen gekund :whip:
Alle reacties Link kopieren
Is regelmatig gebeurd tijdens mijn zwangerschap. Nu komt mijn man uit een cultuur waarin het vrij normaal is dat je de buik van een zwangere (kort) aanraakt. Ik zat er niet zo mee, is lief en belangstellend bedoeld en ik zat ook graag aan mijn zwangere buik :love: Zag af en toe anderen wel verbaasd kijken als ze het zagen.
Jezus wat een gezeik. Ik ben uit mezelf niet zo aanhankelijk, maar familie, vriendinnen & partners van vriendinnen, collega’s, cliënten en kennissen zouden best aan mijn zwangere buik mogen voelen als zij dat leuk vinden. Dat is toch lief. Maar goed, als je je er niet fijn bij voelt moet je dat gewoon rustig en netjes zeggen.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 09-11-2018 01:38
9.72% gewijzigd
Ik raak zelf overigens absoluut nooit uit mezelf zwangere buiken aan. Nooit gedaan ook. Thank God. Net als dat ik nooit uit mezelf vraag of ik iemands baby mag vast houden. Want stel je voor dat dat verkeerd valt. Laat maar hoor. Ik vind zwangere buiken en baby’s van vrouwen die niet super belangrijk voor mij zijn toch niet zo boeiend.
Miek_ schreef:
08-11-2018 21:57
Is regelmatig gebeurd tijdens mijn zwangerschap. Nu komt mijn man uit een cultuur waarin het vrij normaal is dat je de buik van een zwangere (kort) aanraakt. Ik zat er niet zo mee, is lief en belangstellend bedoeld en ik zat ook graag aan mijn zwangere buik :love: Zag af en toe anderen wel verbaasd kijken als ze het zagen.
Nou dit dus. Wat zijn we in NL toch een stelletje koele kikkers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven