Inductiekookplaat, is het wat?
zondag 18 november 2018 om 14:43
Wii zijn op zoek naar een nieuwe kookplaat. Ik kook mijn hele leven op gas maar inductie lijkt mij ideal dus ik heb mijn zinnen nu gezet op een inductie kookplaat.
Grootste voordelen voor mij zijn het schoonhouden ervan, dat de bovenkant koud blijft bij aanraking en (van wat ik ervan begrepen heb) het relatief snel is.
Wie kookt er op inductie en ben je er blij mee?
Is de glasplaat erg breekbaat? Stel ik laat een pan uit mn handen glijden of een groot mes erop vallen heb je dan meteen een barst in?
Zit zo een kookplaat altijd ‘op’ het werkblad? Of kan je de kookplaat er ook echt in laten zetten zoals een verzonken wasbak? Dus dat het lekker doorloopt zonder hoogte verschil op je werkblad?
Zijn er merken die jullie aanraden? Zijn de ikea inductie platen wat?
Je hebt tegenwoordig ook van die kookplaten met flexzones dus dat je de pan overal overal op de plaat kan zetten (denk ik) wie heeft zoiets? Aanrader?
Grootste voordelen voor mij zijn het schoonhouden ervan, dat de bovenkant koud blijft bij aanraking en (van wat ik ervan begrepen heb) het relatief snel is.
Wie kookt er op inductie en ben je er blij mee?
Is de glasplaat erg breekbaat? Stel ik laat een pan uit mn handen glijden of een groot mes erop vallen heb je dan meteen een barst in?
Zit zo een kookplaat altijd ‘op’ het werkblad? Of kan je de kookplaat er ook echt in laten zetten zoals een verzonken wasbak? Dus dat het lekker doorloopt zonder hoogte verschil op je werkblad?
Zijn er merken die jullie aanraden? Zijn de ikea inductie platen wat?
Je hebt tegenwoordig ook van die kookplaten met flexzones dus dat je de pan overal overal op de plaat kan zetten (denk ik) wie heeft zoiets? Aanrader?
zondag 18 november 2018 om 14:48
Ik heb er 1 super fijn. Werkt snel, temp is goed te regelen en makkelijk schoon te maken. Ik leg er weleens een hand of een theedoek op wanneer er risico is dat iets valt. Maar een mes heb ik weleens laten vallen en nog geen problemen tegen gekomen. Ik heb alle apparatuur van etna.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 18 november 2018 om 14:50
Hier sinds een paar maanden inductie maar ik ben nog steeds niet helemaal gewend: als iets eenmaal aan de kook is blijft het zoeken naar de juiste stand zodat het aan de kook blijft maar niet overkookt.
Schoonmaken is wel echt ideaal en pannen zijn inderdaad snel warm/water kookt snel.
Een inductieplaat wordt wel warm aan de bovenkant en heeft even tijd nodig om af te koelen.
Bij mijn weten kan een inductieplaat niet verzonken geplaatst worden maar dat weet ik niet 100% zeker.
De glasplaat kan behoorlijk wat hebben.
Schoonmaken is wel echt ideaal en pannen zijn inderdaad snel warm/water kookt snel.
Een inductieplaat wordt wel warm aan de bovenkant en heeft even tijd nodig om af te koelen.
Bij mijn weten kan een inductieplaat niet verzonken geplaatst worden maar dat weet ik niet 100% zeker.
zondag 18 november 2018 om 15:07
Ik heb vorig jaar deze losse plaat gekocht, die ik gewoon op het aanrecht kan zetten. Stekker kan ook in een gewoon stopcontact, er hoeft dus qua elektriciteit niets worden aangepast.
https://www.expert.nl/inventum-vki6010-zwart
Ik wil nooit meer iets anders dan inductie. Is inderdaad erg praktisch en gemakkelijk schoonmaken.
Hier = 136 km ten noorden van Zelhem. Hemelsbreed.
zondag 18 november 2018 om 15:09
Een inductieplaat blijft inderdaad eventjes warm, net zoals een gaspit ook even heet blijft na het koken.-Hanka- schreef: ↑18-11-2018 14:50Hier sinds een paar maanden inductie maar ik ben nog steeds niet helemaal gewend: als iets eenmaal aan de kook is blijft het zoeken naar de juiste stand zodat het aan de kook blijft maar niet overkookt.
Als de plaat lang warm blijft of lang nodig heeft om aan te passen als iets kookt dan heb je geen inductie maar een keramische kookplaat.
Inductie past zich nagenoeg even snel aan als een gaspit.
zondag 18 november 2018 om 15:12
Dankjewel!!! Deze hou ik in beraad.Serengeti schreef: ↑18-11-2018 15:07Ik heb vorig jaar deze losse plaat gekocht, die ik gewoon op het aanrecht kan zetten. Stekker kan ook in een gewoon stopcontact, er hoeft dus qua elektriciteit niets worden aangepast.
https://www.expert.nl/inventum-vki6010-zwart
Ik wil nooit meer iets anders dan inductie. Is inderdaad erg praktisch en gemakkelijk schoonmaken.
zondag 18 november 2018 om 15:31
Wij hebben er een van ikea die in het blad zit en mijn man is er erg blij mee (hij is onze chef kok in huis) qua gebruik en schoonmaak.
Nieuwe pannen hangt af van welke je nu hebt; hoe lang je ze hebt (trekken krom van gas) en of ze op inductie kunnen (test met een magneetje op de bodem).
Let wel op dat je zo’n plaat niet zomaar in het stopcontact kan proppen. Je hebt er een speciale (sterkere) aansluiting voor nodig.
Ikea heeft ook een opzet tweepittertje die in het stopcontact kan voor iets van 50,- (voor Cateautje).
Nieuwe pannen hangt af van welke je nu hebt; hoe lang je ze hebt (trekken krom van gas) en of ze op inductie kunnen (test met een magneetje op de bodem).
Let wel op dat je zo’n plaat niet zomaar in het stopcontact kan proppen. Je hebt er een speciale (sterkere) aansluiting voor nodig.
Ikea heeft ook een opzet tweepittertje die in het stopcontact kan voor iets van 50,- (voor Cateautje).
zondag 18 november 2018 om 15:34
Hier ben ik ook wel benieuwd naar...Madeliefjees schreef: ↑18-11-2018 15:20En krasvastheid? Ik kan niet tillen, dus ik schuif de pannen altijd opzij.
Shaun heb jij die van Ikea met flexzones??
zondag 18 november 2018 om 15:41
Ja, die zag ik staan en dat is veel te weinig voor mij, ook al leef ik alleen. Maar toch bedankt voor het meedenken.ShaunTheSheep schreef: ↑18-11-2018 15:40Cateautje, het is de Tillreda maar die is maar 1 plaatje zie ik nu.
Strawberry, volgens mij wel maar ik kook nooit dus weet niet hoe/of dat werkt. Ik ken alleen de theorie van koken
Ikea heeft 15% korting zie ik.
zondag 18 november 2018 om 15:41
Als er ook maar een korreltje op de plaat ligt en je schuift er met een pan over, heb je krassen. Na 3 jr gebruik heb ik nog geen krassen, maar ik schuif echt niet.Madeliefjees schreef: ↑18-11-2018 15:20En krasvastheid? Ik kan niet tillen, dus ik schuif de pannen altijd opzij.
zondag 18 november 2018 om 15:44
ShaunTheSheep schreef: ↑18-11-2018 15:40Cateautje, het is de Tillreda maar die is maar 1 plaatje zie ik nu.
Strawberry, volgens mij wel maar ik kook nooit dus weet niet hoe/of dat werkt. Ik ken alleen de theorie van koken
Ikea heeft 15% korting zie ik.
Lucky!
zondag 18 november 2018 om 15:45
Mijn ouders hebben ook inductie, ik ga binnenkort verhuizen en neem dan ook een inductieplaat. Super makkelijk schoon te maken, water kookt binnen 2 minuten (en nieuwere platen misschien wel nog sneller?) en het is net zo makkelijk te regelen als gas.
Het blijft wel even warm, maar een gaspit blijft ook heel even warm na het koken. In vergelijking met elektrisch of keramisch is inductie heel snel koud.
In principe zijn de platen aardig krasvast, bij mijn ouders zit er nog geen enkele kras op en ze hebben de plaat al een jaar of 6 minimaal.
Als je op gas hebt gekookt dan moet je wel nieuwe pannen (tenzij je ze niet lang hebt gebruikt), omdat gas zorgt voor het kromtrekken van de bodem. En het contact tussen pan en plaat is bij inductie juist zo belangrijk. Check ook of de pannen geschikt zijn voor inductie, ze moeten van speciaal materiaal zijn. Tegenwoordig zijn trouwens bijna alle pannen wel geschikt voor inductie, zelfs bij de Action 9 van de 10 keer wel.
Het blijft wel even warm, maar een gaspit blijft ook heel even warm na het koken. In vergelijking met elektrisch of keramisch is inductie heel snel koud.
In principe zijn de platen aardig krasvast, bij mijn ouders zit er nog geen enkele kras op en ze hebben de plaat al een jaar of 6 minimaal.
Als je op gas hebt gekookt dan moet je wel nieuwe pannen (tenzij je ze niet lang hebt gebruikt), omdat gas zorgt voor het kromtrekken van de bodem. En het contact tussen pan en plaat is bij inductie juist zo belangrijk. Check ook of de pannen geschikt zijn voor inductie, ze moeten van speciaal materiaal zijn. Tegenwoordig zijn trouwens bijna alle pannen wel geschikt voor inductie, zelfs bij de Action 9 van de 10 keer wel.
zondag 18 november 2018 om 15:53
[quote=M0RIARTY post_id=29257486 time=1542552339 user_id=372506
[/quote]
Ik heb 20 jaar op gas gekookt. Mijn pannen zien er echter nog altijd heel goed uit. Derhalve wilde ik ze niet weg doen. Nu al 3 jr op inductie met dezelfde pannen. Geen probleem bij mij.
[/quote]
Ik heb 20 jaar op gas gekookt. Mijn pannen zien er echter nog altijd heel goed uit. Derhalve wilde ik ze niet weg doen. Nu al 3 jr op inductie met dezelfde pannen. Geen probleem bij mij.
zondag 18 november 2018 om 16:19
Dit klinkt niet als inductie, maar als een keramische kookplaat. BIj inductie is laag namelijk meteen laag. Het regelen van de temperatuur vind ik heel makkelijk. Ik wil echt niets anders meer. De plaat wordt niet echt warm, alleen de kookzone. Qua krassen heb ik nergens last van, iets op laten vallen heb ik gelukkig nooit geprobeerd. Ik heb het merk Bosch, nu aan de 2e kookplaat toe.JaneJane38 schreef: ↑18-11-2018 14:59Ik kook het liefst op gas, omdat ik het regelen van de temperatuur dan vele malen gemakkelijker vind. Laag is ook meteen laag. Ik heb 23 jaar op gas gekookt en kan er niet aan wennen. Mocht de keuken hier ooit vervangen moeten worden, kies ik het liefst voor gas.