Te fel licht

20-11-2018 09:49 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Sinds kort heb ik een hanglamp met kap boven mijn eettafel. Deze hangt op 75cm boven de tafel en er zit een lamp in van 40watt. Als ik aan tafel zit irriteer ik me echter aan het felle licht. Ben er wat gevoelig voor want anderen zeggen dit niet te hebben.
Nu mijn vraag; hoe los ik dit op?
Ik heb een aantal jaar geleden bij de ikea geloof ik iets gezien wat je over de lightbulb heen moet doen, beetje melkkleurig plastic. Daardoor is het licht dan niet zo fel. Kan het nu echter nergens vinden op de site. Hebben jullie enig idee hoe dit heet en waar ik het kan vinden?
Een andere kleur lamp? Of minder watt?
Beetje vloeibare make-up erop smeren. Krijg je mooi warm licht van.
''Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!''
Philips Hue lamp erin stoppen. Die kun je dimmen. En die heb je met kleurtjes.
Djessy schreef:
20-11-2018 09:56
Serieus werkt dit?
winkelfanaat schreef:
20-11-2018 09:58
Serieus werkt dit?
Zeker. Ik doe het zelf ook. Paar lampen hier in huis met vloeibare make-up :D
''Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!''
Minder watt er in, klaar.

https://www.consumentenbond.nl/led-lamp/hoeveel-lumen
Als je de eigenschappen van de lamp kent, dan kan je ze best vervangen door een lamp met minder lumen.
Dat cijfer geeft de lichtsterkte weer.
Een lamp van 40 Watt gaan afschermen: dan zit je met het hoge verbruik van de lamp (want 40 Watt is best veel), waar je niet het resultaat van haalt.
Volgens mij moet je even kijken naar hoeveel lumen deze lamp heeft. Watt zegt weinig over de lichtintensiteit. Voor boven de eettafel vind ik zelf 50 lumen het prettigst. Dit is behoorlijk zwak, maar ben dan zelf ook gevoelig voor licht. Veel andere lampen die we hebben zijn 200, te fel voor mij.
Lamp van 25 watt indraaien.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Djessy schreef:
20-11-2018 10:00
Ik hoop alleen op ledlampen en niet op gloeilampen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
20-11-2018 10:15
Ik hoop alleen op ledlampen en niet op gloeilampen.
Ik heb al jaren geen gloeilampen meer :)
Djessy schreef:
20-11-2018 09:56
Ik heb ook een paar ledlampen die ik EN te fel EN te wit licht vind geven, dit ga ik uitproberen!
Djessy schreef:
Dat doe ik met bronskleurige nagellak. Uiteraard alleen bij led.
Djessy schreef:
Ik vind hem briljant!
Je kunt ook een dimmer installeren. Dan moet je wel opletten wat voor dimmer je nodig hebt voor de soort lamp en dat je er een dimbare lamp in doet. Dan kun je zelf bepalen hoe fel hij is. Handig als je bijvoorbeeld onder de lamp werkt of leest en je hem veel minder fel wil hebben als je niet aan tafel zit maar wel leuk sfeerlicht wil.

Verder kun je ook nog bepalen hoe warm het licht is, bij led-lampen uitgedrukt in kelvin. Voor warm sfeerlicht koop ik bijvoorbeeld tussen de 2700 en 3000 kelvin.
Een dimmer erop zetten
Wij hebben een dimmer tussen het snoer gezet. Als we gaan eten zetten we hem feller.
ik geef mn bek ook maar een douw
Als het een ledlamp is kun je hem verven met glasverf. Onlangs zelf gedaan met ledspotjes, is goed gelukt! Anders gewoon een andere lamp erin draaien inderdaad.
Wij hebben boven de eettafel een lamp met een coating op de bol zodat je niet direct in de lichtbron kijkt.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
misschien een beetje gek maar lamp gewoon uit en kaarsen op tafel?
Lorem Ipsum
Ikea heeft een een lampen serie die je in allerlei kleuren kan instellen en ook nog kan dimmen.
Deze heet tradfri.

Ik vind ze heel fijn.
Ik ben erg gevoelig voor licht en met deze lampen kan ik het helemaal naar wens instellen, en tevens ook per situatie ( sfeer of juist goed zicht nodig hebben) Het is even een investering maar ik vind het het enorm waard.
consuelabananahammok schreef:
20-11-2018 13:16
Ikea heeft een een lampen serie die je in allerlei kleuren kan instellen en ook nog kan dimmen.
Deze heet tradfri.

Ik vind ze heel fijn.
Ik ben erg gevoelig voor licht en met deze lampen kan ik het helemaal naar wens instellen, en tevens ook per situatie ( sfeer of juist goed zicht nodig hebben) Het is even een investering maar ik vind het het enorm waard.
Dat is IKEA's versie van de Philips Hue, inderdaad heel handig.
Bij de action heb je voor nog geen 4€ een peertje dat je in kan stellen in verschillende kleuren en helderheid. Dit werkt heel handig met een app op je telefoon, via bluetooth. Zo hebben wij meerdere lampen in huis hangen en staan. Ideaal!
anoniem_375659 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:57
Reden: Toevoeging
0.83% gewijzigd
Bedankt allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven