Ik wil zwanger worden: doe ik het goed?

18-11-2018 21:54 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Wij (man en ik) willen graag een kind.

Even wat dingen op een rij:

- ik ben 34
- sinds ongeveer 6 maanden is mijn implanon eruit. Sindsdien ben ik 2 keer ongesteld geweest (van 28-09 tm 02-11 en van 29-10 tm 03-11).
- sinds 2 maanden proberen we het nu serieus
- vorige maand heb ik tussentijds wat bruin bloed/afscheiding verloren (niet veel)
- nu ben ik sinds gisteren weer ongesteld (2 weken na mijn laatste menstruatie)
- ik heb jaren een implanon gehad, toen was mijn menstruatie onregelmatig. Soms maanden niet ongesteld, dan weer regelmatig. Toen ik nog niets gebruikte was mijn cyclus vrij regelmatig, maar dat is al zo'n 17/18 jaar geleden.

Vanwege bepaalde redenen moeten we het proberen door middel van zelfinseminatie. Ik vraag me af of ik het goed doe.

Ik gebruik ovulatietesten en probeer om de 2 dagen te insemineren als ik vruchtbaar ben. Vorige maand waren de testen duidelijk. Deze maand niet. Er was wel een streep maar heel licht. Afgelopen donderdag zou, volgens de berekeningen, mijn ovulatie plaatsgevonden moeten hebben.
Op internet heb ik van alles gelezen over hoe het zelfinsemineren moet.

Ik vraag me echter af of ik niets over het hoofd zie ofzo. Ik wil graag zwanger worden maar als het nog even duurt vind ik het ook niet erg. Het enige waar ik mee zit is dat mijn moeder en oma vervroegd in de overgang kwamen (met 38 jaar). Hierdoor wil ik wel nu een serieuze poging wagen.

Heeft iemand ervaring met zelfinsemineren?
Als de redenen voor selfinseminatie medisch zijn, is het dan niet goed om een gynocoloog of een vruchtbaarheidsarts te raadplegen over de manier waarop je dit doet. Dan weet je of je op de juiste weg bent en kun je indien nodig wat zaken aanpassen.
gordijn87 schreef:
19-11-2018 10:05
Als de redenen voor selfinseminatie medisch zijn, is het dan niet goed om een gynocoloog of een vruchtbaarheidsarts te raadplegen over de manier waarop je dit doet. Dan weet je of je op de juiste weg bent en kun je indien nodig wat zaken aanpassen.
Gynaecoloog
Manta schreef:
19-11-2018 10:14
Gynaecoloog
Die bedoelde ik :lol:
Van onze eerste ben ik ook zwanger geworden door zelfinseminatie. Ik gebruikte ovulatietesten en een app waarin ik bijhield wanneer mijn eisprong ongeveer was. Ik kan me herinneren dat ik volgens app op vrijdag een eisprong zou hebben en toen hebben we op woe vrij en zon geïnsemineerd. Ook zag k toen op de ovulatietesten dat ik een eisprong had. Dat is goed gegaan en ik was direct zwanger van deze poging. Nu proberen we het zonder zelfinseminatie en zijn we al een aantal rondes onderweg. Gebruik wel een app en af en toe een maand ovulatietesten maar het zwanger worden laat op zich wachten.
Ik denk dus dat wat je doet prima is, alleen soms duurt het zwanger worden langer.
Miss-elfje schreef:
19-11-2018 11:19
Van onze eerste ben ik ook zwanger geworden door zelfinseminatie. Ik gebruikte ovulatietesten en een app waarin ik bijhield wanneer mijn eisprong ongeveer was. Ik kan me herinneren dat ik volgens app op vrijdag een eisprong zou hebben en toen hebben we op woe vrij en zon geïnsemineerd. Ook zag k toen op de ovulatietesten dat ik een eisprong had. Dat is goed gegaan en ik was direct zwanger van deze poging. Nu proberen we het zonder zelfinseminatie en zijn we al een aantal rondes onderweg. Gebruik wel een app en af en toe een maand ovulatietesten maar het zwanger worden laat op zich wachten.
Ik denk dus dat wat je doet prima is, alleen soms duurt het zwanger worden langer.
Dank je wel :-)
Fijn dat het bij jullie gelukt is.
Misschien een domme vraag, maar hoe zie je op die testen dat je een eisprong hebt?

Hebben jullie het gewoon met een spuitje gedaan?
gordijn87 schreef:
19-11-2018 10:05
Dankje, dat is iets om mee te nemen :-)
volgens mij staat dat in de gebruiksaanwijzing wat je moet zien. Ik zag een duidelijke stijgende lijn en daarna liep het weer af.
RedS8 schreef:
19-11-2018 11:25

Misschien een domme vraag, maar hoe zie je op die testen dat je een eisprong hebt?

Doordat er één het donkerst is:

Afbeelding

Is bij jou ook een vervroegde overgang vastgesteld?
[quote=nachtvlinder1977 post_id=29263622 time=1542669118 user_id=206687]
Doordat er één het donkerst is:
Oke dan zal ik dat nog eens goed nalezen :-)

En bij mij is geen vervroegde overgang vastgesteld, maar het kan erfelijk zijn. Bij mij is nog niets onderzocht.
Als jij gisteren ongesteld bent geworden, en je eisprong was idd donderdag, dan zou dat betekenen dat je een luteale fase hebt van 4 dagen. Dan zou ik al direct aan de bel trekken bij de huisarts want dat is heel erg kort. Een luteale fase duurt gemiddeld 12-14 dagen.

Je cyclus heeft deze maand geduurd van 29 okt tot 19 nov: 21 dagen. Dan zou je eisprong eerder rond 5-7 november zijn geweest, niet de 15e. Van wanneer tot wanneer heb je ovulatietesten gebruikt?

Volgens welke berekeningen denk jij dat je ovulatie donderdag was? Want ik denk dat je verkeerd rekent.
Pinda-Kaas schreef:
20-11-2018 17:54
Als jij gisteren ongesteld bent geworden, en je eisprong was idd donderdag, dan zou dat betekenen dat je een luteale fase hebt van 4 dagen. Dan zou ik al direct aan de bel trekken bij de huisarts want dat is heel erg kort. Een luteale fase duurt gemiddeld 12-14 dagen.

Je cyclus heeft deze maand geduurd van 29 okt tot 19 nov: 21 dagen. Dan zou je eisprong eerder rond 5-7 november zijn geweest, niet de 15e. Van wanneer tot wanneer heb je ovulatietesten gebruikt?

Volgens welke berekeningen denk jij dat je ovulatie donderdag was? Want ik denk dat je verkeerd rekent.
Normaal heb ik een normale cyclus, dus weet niet of dit een uitzondering is.

Ik ben nu ongesteld geweest van:

28 september tot 1 oktober
29 oktober tot 3 november
En nu dus weer sinds 18 november. Ik denk dat het morgen stopt want het is al minder.

Ik vind het lastig om te bepalen omdat ik hiervoor dus een onregelmatige cyclus had vanwege die implanon. De implanon is er rond juni uitgegaan.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe ik moet rekenen en heb daarom de menstruatie ingevuld op 24baby.nl. Daar kun je kijken wanneer je vruchtbare dagen zijn, op basis van je laatste menstruatie. Dat heb ik dus gebruikt in combinatie met de ovulatietesten. Vorige maand gaven die testen trouwens duidelijk aan dat ik vruchtbaar zou zijn. Deze maand zag ik wel een lichte streep maar niet heel duidelijk en zeker onduidelijker dan vorige maand.
Ik heb even niet meer precies in mijn hoofd wanneer ik de testen gebruikt heb. Misschien moet ik dat gaan bijhouden.

Ik voel me nu heel dom. Kun jij me vertellen hoe ik het beste kan rekenen?
Niet dom voelen! Je bent nu toch aan het researchen hoe het zit :)

allereerst, toen je nog een implanon had had je geen cyclus. Ook geen onregelmatige. Je had doorbraakbloedingen. Hormonale anticonceptie voorkomt een eisprong. Je spreekt pas van een cyclus, wanneer je een eisprong hebt. Je implanon is er nu 6 maanden uit, maar je hebt 3 menstruaties gehad. Dat wijst dus op 3 cycli. Je kunt op basis hier van nog niet bepalen hoe regelmatig je cyclus is.

Dus bij het invullen van je gegevens op een website als 24baby.nl wordt je niet per se wijzer. Dat werkt met een automatische rekensom, die er vanuit gaat dat je lichaam als een atoomklok werkt en elke maand een exact dezelfde cyclus heeft. Maar bij jou is dat (tot nu toe) niet zo.

Je rekent een cyclus altijd vanaf de eerste dag van de menstruatie. Dan ontdoet je lichaam zich van het baarmoederslijmvlies, waar zich geen bevruchte eicel in heeft genesteld. Vanaf dat moment gaat er zich een nieuwe eicel klaarmaken (een follikel gaat rijpen, door het FSH hormoon). Tegelijkertijd gaat de baarmoeder na de menstruatie weer slijmvlies aanmaken, door het oestrogeen hormoon.

Tijdens de eisprong verlaat de rijpe eicel de eierstok richting de eileider. Voor dit gebeurt, maakt het lichaam LH hormoon aan. Dit is het hormoon dat te detecteren is met ovulatietesten. Je LH piek is 24 tot 36 uur voor je daadwerkelijke eisprong.

Na de eisprong, blijft het baarmoederslijmvlies zich voorbereiden op een bevruchte eicel, nu onder invloed van het hormoon progesteron. Wordt de eicel bevrucht, dan nestelt zich deze in de baarmoeder. Wordt deze niet bevrucht, dan sterft de eicel. Omdat de 'bekleding' van de baarmoederwand dan niet gebruikt wordt, zal het lichaam zich hier van ontdoen, na ongeveer 14 dagen na de eisprong. Dat is weer de eerste dag van de menstruatie.

Een gemiddelde cyclus is 28 dagen. Dag 1 is dan dus de eerste dag van de menstruatie. De eisprong is ongeveer 14 dagen voor de eerste dag van de volgende menstruatie. Bij een gemiddelde cyclus is deze dus ook op dag 14. Echter cycli die tussen de 21 en 36 dagen duren worden als normaal beschouwd, en de luteale fase (de periode na de eisprong) kan soms iets korter zijn.

Bevruchting is mogelijk vanaf een paar dagen voor de eisprong, omdat sperma kan overleven. Na de eisprong daalt de kans op conceptie aanzienlijk. Het is dus belangrijk om op tijd te beginnen met ovulatietesten, omdat je ook de stijgende lijn wil kunnen zien. Je kan dus het beste beginnen een paar dagen voor je denkt dat je een eisprong zou kunnen hebben.

Jouw gegevens tot nu:
cyclus 1 van 28 sep tot 28 okt (30 dagen)
cyclus 2 van 29 okt tot 18 nov (21 dagen)
cyclus 3 van 19 nov tot ??? (nu bezig)

In cyclus 1 heeft je eisprong naar alle waarschijnlijkheid plaatsgevonden rond dag 16 van de cyclus (rond 14/15 okt) en in cyclus 2 rond dag 7 van de cyclus (rond 5/6 november). Stel dat je ei ook deze cyclus weer zo snel springt dan is dat dus al rond 26/27 november maar het zou ook pas 5/6 december kunnen zijn. Of ergens ertussenin. Of nog later. Op 2 cycli die zo van elkaar verschillen kun je geen enkele voorspelling doen.

Ik zou je aanraden om sowieso in een app bij te gaan houden, zodat je inzicht krijgt in je cycli. Die gaat jou dan ook helpen met voorspellen. Voor nu zou je kunnen overwegen om ergens deze week al ovulatietesten te gaan gebruiken, voor het geval je weer een korte cyclus hebt. Maar mogelijk ben je dan 2 weken aan het testen voor er een keer een eisprong vindt. Dus daardoor moet je je niet laten ontmoedigen. Door ovulatietesten te gebruiken krijg je wel nóg meer info over je cyclus en dat kan je uiteindelijk wel helpen.

Heel verhaal, hopelijk is het een beetje te volgen voor je.
Dankjewel voor je uitgebreide verhaal :)
Het vrouwelijk lichaam zit soms ingewikkeld in elkaar ;-)
Ik vind het lastig omdat ik er eigenlijk nooit mee bezig ben geweest en nu dus wel. Ik snap bijvoorbeeld niet goed hoezo je denkt dat mijn eisprong in cyclus 2 rond 5/6 november plaatsgevonden heeft? Ik probeer inzicht te krijgen, vandaar mijn vraag.

Ik zal zo eens gaan kijken welke apps handig zijn om dit bij te gaan houden.
Ik ga sowieso wel een afspraak met de huisarts maken om e.e.a. te bespreken, dat lijkt me wel handig :)

Nog even een stomme vraag: als ik de ovulatietesten gebruik en hij geeft aan dat ik vruchtbaar ben, dan is het tijd om aan de slag te gaan. Is het dan handig om dat meteen op die dag te doen? Ik lees op internet dat het het beste zou zijn om het om de dag te doen, dus 3 keer in zo'n week?
RedS8 schreef:
20-11-2018 23:13
Nog even een stomme vraag: als ik de ovulatietesten gebruik en hij geeft aan dat ik vruchtbaar ben, dan is het tijd om aan de slag te gaan. Is het dan handig om dat meteen op die dag te doen? Ik lees op internet dat het het beste zou zijn om het om de dag te doen, dus 3 keer in zo'n week?
Zaadcellen overleven enkele dagen in je lichaam, terwijl het ei niet zo lang aanwezig blijft na de eisprong. Beginnen voordat je je ovulatie verwacht is dus nuttiger.
RedS8 schreef:
20-11-2018 23:13
Dankjewel voor je uitgebreide verhaal :)
Het vrouwelijk lichaam zit soms ingewikkeld in elkaar ;-)
Ik vind het lastig omdat ik er eigenlijk nooit mee bezig ben geweest en nu dus wel. Ik snap bijvoorbeeld niet goed hoezo je denkt dat mijn eisprong in cyclus 2 rond 5/6 november plaatsgevonden heeft? Ik probeer inzicht te krijgen, vandaar mijn vraag.

Ik zal zo eens gaan kijken welke apps handig zijn om dit bij te gaan houden.
Ik ga sowieso wel een afspraak met de huisarts maken om e.e.a. te bespreken, dat lijkt me wel handig :)

omdat de luteale fase van de cyclus (dus de fase ná de eisprong) gemiddeld 12 tot 14 dagen duurt. Dus je rekent dan terug vanaf de dag dat je ongesteld bent geworden: 12/14 dagen daarvoor was je eisprong. 14 dagen terugrekenen vanaf 19 november is dus 5 november. Je rekent niet vanáf de eerste dag van je menstruatie, maar je rekent terug. Als je er nu met ovulatietesten achter komt dat die fase na de eisprong korter is dan bijv 9/10 dagen dan kan dat wijzen op een hormonale disbalans (tekort aan progesteron) die zwangerschap in de weg gaat staan en moet je aan de bel trekken. Daar ging mijn allereerste post over: als je echt denkt dat je eisprong donderdag was en je bent de maandag daarop ongesteld geworden: dat is níet goed. Maar ik zou er eerder vanuit gaan dat je eisprong dus eerder was, en niet meteen zorgen gaan maken.

ik heb zelf best lang de app Clue gebruikt, waar ik best tevreden over was. Nu temperatuur ik elke dag en heb daar een app bij: de femometer. Ben er laaiend enthousiast over. Maar weet niet of het een prettige app is om te gebruiken als je de thermometer niet gebruikt.

wat die ovulatietesten betreft, ik heb er geen ervaring mee dus iemand anders kan je daar meer over vertellen. Als je elke dag test ga je op een gegeven moment zien dat de streep steeds donkerder wordt. Het algemene advies is om vanaf dat moment (dat je ziet dat de streep donkerder is dan de dag ervoor) met regelmaat (dus bijv elke dag of om de dag) een poging te doen tot en met de dag dat je een knalstreep hebt. En wanneer de streep weer lichter is geworden, dan is de eisprong geweest en wordt het afwachten.
Nogmaals dank!
Als je terugrekent, hoe weet je dan wanneer je volgende eisprong is?

Je zegt: “Als je er nu met ovulatietesten achter komt dat die fase na de eisprong korter is dan bijv 9/10 dagen dan kan dat wijzen op een hormonale disbalans“.

Ik heb moeite met de eisprong te herkennen. Is die fase het moment tussen de eisprong en volgende menstruatie?

En wbt de ovulatietesten: knalsteep = eisprong? Dan kun je van te voren al een poging wagen, toch?
Verklaart misschien ook waarom ik afgelopen maand een hele lichte streep had. Vermoedelijk zat ik dus verkeerd.
RedS8 schreef:
20-11-2018 17:43
En bij mij is geen vervroegde overgang vastgesteld, maar het kan erfelijk zijn. Bij mij is nog niets onderzocht.
Wil je dat niet? Kan me voorstellen dat je dat wil weten i.v.m. jullie kinderwens.
RedS8 schreef:
21-11-2018 06:23
Nogmaals dank!
Als je terugrekent, hoe weet je dan wanneer je volgende eisprong is?

Je zegt: “Als je er nu met ovulatietesten achter komt dat die fase na de eisprong korter is dan bijv 9/10 dagen dan kan dat wijzen op een hormonale disbalans“.

Ik heb moeite met de eisprong te herkennen. Is die fase het moment tussen de eisprong en volgende menstruatie?

En wbt de ovulatietesten: knalsteep = eisprong? Dan kun je van te voren al een poging wagen, toch?
Verklaart misschien ook waarom ik afgelopen maand een hele lichte streep had. Vermoedelijk zat ik dus verkeerd.
Dat weet je dus niet, tenzij je lichaam als een atoomklok werkt. Met terugrekenen kun je dus alleen maar een schatting maken wanneer je volgende eispong ongevéér gaat plaatsvinden. Om echt te weten wanneer die plaatsvindt, heb je dus de hulp van ovulatietesten nodig (of temperatuur/cervixslijm methode).

Als we dus afgaan op jouw vorige cycli zou het kunnen zijn dat jouw eisprong plaats gaat vinden ergens tussen dag 6 en dag 16 van deze cyclus (ook al hebben we eigenlijk te weinig info op basis van 2 cycli die zo van elkaar verschillen, maar goed ik begrijp dat je handvatten wilt). Om het exact te weten begin je dan vanaf bijvoorbeeld dag 3/4 met ovulatietesten tot je hem hebt gevonden én kun je dus inderdaad ook al pogingen wagen in een bepaalde regelmaat. Morgen/nu is het donderdag dus dag 4. Eigenlijk dus nu al met testen/pogingen beginnen want als je weer een korte cyclus hebt dan heb je mogelijk dus al over 3 dagen een eisprong. Als je weer een langere cyclus hebt ben je dan dus wel 2 weken in de weer...(maar aangezien je dan je ovulatiemoment weet heb je meer informatie om voor de volgende ronde te gebruiken)

Als je dan die dikke knalstreep hebt gehad, die de eisprong aankondigt, kun je nog een poging doen. Daarna ga je dus de luteale fase in (vanaf je eisprong dus) die duurt tot aan dag 1 van je menstruatie. In de luteale fase kan geen bevruchting plaatsvinden dus hebben pogingen weinig zin.
RedS8 schreef: ↑20-11-2018 17:43

Wil je dat niet? Kan me voorstellen dat je dat wil weten i.v.m. jullie kinderwens.

- Het is heel makkelijk te testen of je ook vervroegd in de overgang komt.
Neem het van mij aan. Laat je zsm testen.
Overigens: niet iedereen krijgt een knalstreep met ovulatietesten. Het beste is inderdaad gewoon doortesten zodat je het streepje ziet toenemen en weer afnemen, dan weet je wanneer de piek was. Of hij per se dikker moet zijn dan de controle-streep hangt ook van de test af, dat was bij de mijne zeker niet zo. Ik heb nooit een streepje gehad dikker dan de controle streep, en ben nu toch echt zwanger.
(Even voor de duidelijkheid, ik lees hier nl best vaak: minder duidelijk dan controlestreep = negatief, en dat hoeft dus niet zo te zijn).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven