Huis gekocht... help

22-11-2018 19:52 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Ik heb een huis gekocht en de overdracht vindt op korte termijn plaats. Nou moet er aardig wat aan opgeknapt worden en ik zit een beetje met de volgorde. Kan iemand hier iets slims over zeggen? Het volgende wil ik laten doen-

Wanden stucen en schilderen
Kozijnen binnen schilderen
Nieuwe houten vloer beneden, er liggen nu tegels. Nieuwe laminaat vloer boven, nu ligt er tapijt. Nieuwe toilet beneden. Nieuwe keuken.

Tips over leuke aanbiedingen zijn ook welkom!
Belg007 schreef:
22-11-2018 20:13
Gaat te snel vuil worden én krom trekken van 't vocht.

En je hebt écht geen zin om elke 2 jaar je vloer uit te breken omdat er toevallig een glas water tegen de grond is gegaan of er teveel druppels zijn gemorst tijdens het koken.

Maar dat is mijn idee.
Ik heb al acht jaar een houten vloer die doorloopt in de open keuken en nog niks op te zien van vocht oid. Staat in de ultra matte lak waardoor de vloer er uitzien als ongelakt maar druppels zijn zo op te vegen en ik dweil de vloer net als ik eerder de granieten vloer dweilde. Er ligt vloerverwarming als hoofdverwarming onder, ook iets wat volgens heel veel mensen niet kan bij een massief houten vloer.
Belg007 schreef:
22-11-2018 20:13
Gaat te snel vuil worden én krom trekken van 't vocht.

En je hebt écht geen zin om elke 2 jaar je vloer uit te breken omdat er toevallig een glas water tegen de grond is gegaan of er teveel druppels zijn gemorst tijdens het koken.

Maar dat is mijn idee.
Mijn houten vloer ligt al bijna 25 jaar. Kwestie van goede kwaliteit eikenhout en iemand die het goed kan leggen.
Erizon schreef:
22-11-2018 20:12

Laat je de houten vloer over de tegels heen leggen?
Als dat kan wel denk ik, ik wil overigens ook nog vloerverwarming, die was ik nog vergeten
Nummer*Zoveel schreef:
22-11-2018 20:18
Dit zou ik niet doen als de vorige bewoners huisdieren hebben gehad (ivm eventuele vlooienplagen).
Klopt! Dat merk je echter snel genoeg (bij het bezichtigen heb je wsl al gezien/geroken of er dieren waren). Anders is het echt geen probleem. Even een tapijtreiniger huren voor een dagje en klaar ben je. Scheelde echt veel werk.
(Overigens zou ik de vorige bewoners aansprakelijk stellen als ze me een huis zouden opleveren met vlooien in het tapijt o_o )
Volgorde:
- eerst alles slopen/breken wat eruit moet
- dan eventueel het grove werk zoals bijv leidingen om laten leggen
- dan kozijnen schilderen
- dan wanden stucen (en sausen)
- dan de keuken/wc plaatsen
- dan de vloeren leggen

Liever eerst de kozijnen schilderen, omdat stuc en latex wat eventueel op het kozijn gemorst wordt dan makkelijker te verwijderen is. Ook is het geen ramp als er wat verf op de muren komt voordat er gestuct wordt, terwijl het moeilijk te verwijderen is na het stucen.

Ik zou zsm offertes op gaan vragen, want in 2 maanden tijd krijg je dat waarschijnlijk niet allemaal rond.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 22-11-2018 20:33
0.25% gewijzigd
Elastiekje22 schreef:
22-11-2018 20:21
Als dat kan wel denk ik, ik wil overigens ook nog vloerverwarming, die was ik nog vergeten
Je hebt dus ook een loodgieter nodig. En de tegels moeten eruit, je kan geen vloerverwarming op tegels leggen en daarop dan de houten vloer.
Laat je stopcontacten infresen voor je gaat stucen en schilderen.
spuit_111 schreef:
22-11-2018 20:23
Je hebt dus ook een loodgieter nodig. En de tegels moeten eruit, je kan geen vloerverwarming op tegels leggen en daarop dan de houten vloer.
Ik had begrepen dat je de vloerverwarming in een bestaande tegelvloer kon frezen
Kostenvoorbeeldje nav Nummerzoveels lijstje:

- eerst alles slopen/breken wat eruit moet (1500 euro)
- dan eventueel het grove werk zoals bijv leidingen om laten leggen/ electra/ vloerverwarming leggen (minimaal 10K)
- dan kozijnen schilderen (paar 1000)
- dan wanden stucen (en sausen) (paar 1000)
- dan de keuken plaatsen (10.000 en dan zit je aan de lage kant)
- dan de vloeren leggen (10.000)
- toilet plaatsen en tegelen (3500)
*Labalade* schreef:
22-11-2018 20:22
Klopt! Dat merk je echter snel genoeg (bij het bezichtigen heb je wsl al gezien/geroken of er dieren waren). Anders is het echt geen probleem. Even een tapijtreiniger huren voor een dagje en klaar ben je. Scheelde echt veel werk.
(Overigens zou ik de vorige bewoners aansprakelijk stellen als ze me een huis zouden opleveren met vlooien in het tapijt o_o )
Vlooien kun je nooit helemaal uitroeien dus het lijkt me sterk dat je daar een verkoper aansprakelijk voor kunt stellen.
redbulletje schreef:
22-11-2018 20:20
Mijn houten vloer ligt al bijna 25 jaar. Kwestie van goede kwaliteit eikenhout en iemand die het goed kan leggen.
Hier houten vloer in de living die ik niet eens mag dweilen.
Dan komt het ding omhoog.

Bij een glas water heb ik gelijk een paar dagen tot weken een bolling.

Dat zou ik in mijn keuken toch écht niet riskeren.

Vrij degelijke vloer die doorloopt tot de gang, alleen dus hyper-gevoelig aan water.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 22-11-2018 20:28
9.64% gewijzigd
Heb je al een aannemer? Want dat kan ook nog wel een uitdaging worden...
Elastiekje22 schreef:
22-11-2018 20:25
Ik had begrepen dat je de vloerverwarming in een bestaande tegelvloer kon frezen
Dat kan, maar is wel lastiger. En kunnen je deuren vervolgens nog dicht als je daar bovenop nog een vloer legt? Maar belangrijker:
Hoe snel is de overdracht? En dan heb je 1-2 maanden? Houd je er rekening mee dat de meeste bedrijven een paar weken dicht zijn door de jaarwisseling? En dat het lastig aan werklui komen is momenteel? Wij bestelden onze nieuwe wc/badkamer in september, plaatsing kon begin volgend jaar... Keukens hebben sowieso vaak een levertijd van 2 maanden. Er moet dus een muur uit? Is die dragend? Want dan heb je ook een staalconstructie nodig. Die moet op maat gemaakt en er moeten constructietekeningen voor komen.

Dat zijn belangrijker vragen nu dan de vloerverwarming...
spuit_111 schreef:
22-11-2018 20:20
De tegelvloer ja. Hout werkt, en als ik TO goed begrijp, wil ze het hele huis laten stucen. Dat wordt echt kleddernat, zeker nu het winter is. En dat betekent dat je nieuwe houten vloer volledig krom is getrokken nog voordat je erin gaat.
Met bouwdrogers en vochtvreters kan het vocht wel afgevoerd worden. Maar dat kost idd wel tijd. Vandaag stucen en morgen de vloer leggen zit er niet in als je hout wil.

@TO, als je ook vloerverwarming wil, dan zou je ook keramisch parket kunnen overwegen. Dat kan wel meteen gelegd worden na het stucen.
Belg007 schreef:
22-11-2018 20:26
Hier houten vloer in de living die ik niet eens mag dweilen.
Dan komt het ding omhoog.

Bij een glas water heb ik gelijk een paar dagen tot weken een bolling.

Dat zou ik in mijn keuken toch écht niet riskeren.

Vrij degelijke vloer die doorloopt tot de gang, alleen dus hyper-gevoelig aan water.
Slechte kwaliteit hout dan.
Bospaddestoeltje schreef:
22-11-2018 20:27
Heb je al een aannemer? Want dat kan ook nog wel een uitdaging worden...
Hier vorige maand 1 gebeld om een paar dingen in de keuken aan te passen.

Volgende maand heeft ie tijd voor de offerte.
En hij wist ook al te melden dat ie voor februari niet aan de klus kon beginnen.
(Een klus van waarschijnlijk 2 à 3 dagen)

Dan wil ik dus niet weten welk drama het in hun agenda is als ze hele vloeren moeten gaan breken, ... en waarschijnlijk weken bezig zijn.

Je hebt toevallig niet een paar handige harry's in je omgeving die al een gedeelte kunnen doen?
Elektriciteit en leidingen her-aanleggen zou ik aan vakmannen overlaten.
Maar tapijt eruit trekken en laminaat leggen kunnen wel meer mensen.
Net zoals dingen eruit breken.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 22-11-2018 20:35
20.15% gewijzigd
Belg007 schreef:
22-11-2018 20:31
Hier vorige maand 1 gebeld om een paar dingen in de keuken aan te passen.

Volgende maand heeft ie tijd voor de offerte.
En hij wist ook al te melden dat ie voor februari niet aan de klus kon beginnen.
(Een klus van waarschijnlijk 2 à 3 dagen)

Dan wil ik dus niet weten welk drama het in hun agenda is als ze hele vloeren moeten gaan breken, ... en waarschijnlijk weken bezig zijn.
Ik kocht deze zomer een nieuw oud huis waar ongeveer alles aan moest gebeuren, vergelijkbaar met TO. Was geen aannemer te vinden voor 2019. Gewoon nul, ook geen duurdere. Dus ben ik de aannemer geweest, maar dit is mijn derde grote verbouwing dus durfde dat wel aan. Het bleef toch een flinke klus, zeker om alle werklui op de juiste volgorde gepland te krijgen. We zijn nu bijna klaar en ruim 3 maanden bezig.
spuit_111 schreef:
22-11-2018 20:28
Dat kan, maar is wel lastiger. En kunnen je deuren vervolgens nog dicht als je daar bovenop nog een vloer legt? Maar belangrijker:
Hoe snel is de overdracht? En dan heb je 1-2 maanden? Houd je er rekening mee dat de meeste bedrijven een paar weken dicht zijn door de jaarwisseling? En dat het lastig aan werklui komen is momenteel? Wij bestelden onze nieuwe wc/badkamer in september, plaatsing kon begin volgend jaar... Keukens hebben sowieso vaak een levertijd van 2 maanden. Er moet dus een muur uit? Is die dragend? Want dan heb je ook een staalconstructie nodig. Die moet op maat gemaakt en er moeten constructietekeningen voor komen.

Dat zijn belangrijker vragen nu dan de vloerverwarming...
Er hoeft geen muur uit, het zijn alleen cosmetische veranderingen en vloerverwarming en een nieuwe keuken
Als je binnenkort de sleutel krijgt en je hebt nu nog geen aannemer, dan wens ik je succes. De goede zitten echt al maanden volgeboekt.
Elastiekje22 schreef:
22-11-2018 20:36
Er hoeft geen muur uit, het zijn alleen cosmetische veranderingen en vloerverwarming en een nieuwe keuken
Ook die vaklui zitten voor de komende maanden volgeboekt. Hoeveel kan je zelf doen?
Het strippen doen we zelf, we hebben dus alleen iemand nodig die de keuken levert en plaatst, stuct en schildert en vloerverwarming plaatst en een vloer legt... maar dat gaat een uitdaging worden lees ik al 😉
Elastiekje22 schreef:
22-11-2018 20:36
Ok, de muur scheelt. Maar er moeten wel een oude keuken en toilet uit neem ik aan? En nieuwe vloeren in?
Je hebt dan nog steeds nodig:
slopers (of zelf doen)
een stukadoor
schilders
loodgieter
electricien (voor je keukenpunten)
tegelzetter
iemand om toilet/ keuken te plaatsen

Als binnenkort volgende maand betekent qua sleutel, dan moet je nu echt als een malle offertes gaan opvragen, maar ik denk dat je echt nog wel even zoet bent.
Elastiekje22 schreef:
22-11-2018 20:19
Goeie tip! Ga ik eens bekijken. Ik heb overigens wel huisstofmijtallergie, geen idee of dat dan kwaad kan
Nee hoor! Heeft mijn man toevallig ook. Als je eerst goed reinigt en de vloer daarna gewoon afdekt met laminaat dan komt er geen stof meer vrij :thumbsup:
Nummer*Zoveel schreef:
22-11-2018 20:25
Vlooien kun je nooit helemaal uitroeien dus het lijkt me sterk dat je daar een verkoper aansprakelijk voor kunt stellen.
Dat zou dan bij de bezichtiging al gemeld moeten zijn. Anders zijn het verborgen gebreken en daar ben je nog 5jaar aansprakelijk voor. Als jij dieren met vlooien hebt, dan kan je weten dat die in je tapijt gaan zitten.

Overigens zijn er prima middeltjes om vlooien uit tapijt te halen. Anders zou iedereen die een keer een vlooien had, voor altijd ermee blijven zitten?
Elastiekje22 schreef:
22-11-2018 20:39
Het strippen doen we zelf, we hebben dus alleen iemand nodig die de keuken levert en plaatst, stuct en schildert en vloerverwarming plaatst en een vloer legt... maar dat gaat een uitdaging worden lees ik al 😉
Weet je dat je momenteel in maart aan de beurt bent als je ergens een badkamer of keuken bestelt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven