Napraattopic deel 106

19-11-2018 19:14 3270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
TanteBedelia schreef:
23-11-2018 09:55
Dab kunnen we tweede kerstdag mooi afschaffen, dat bestond vroeger ook niet.
Boxing Day :lol:
Geen bijzonderheden
En de kerstman is ergens in de jaren 30 van de vorige eeuw bedacht door Coca Cola. Allemaal marketing. En met succes :proud:
Geen bijzonderheden
DuchessMeganMarkle schreef:
23-11-2018 09:19
Sinds wanneer hebben wij black friday in Nederland. Niet de vluchtelingen en moslims, maar Amerika neemt Nederland over met al die feestjes en tradities. Straks krijgen we dit soort tafarelen hier.
Afbeelding

Taferelen.

En verder; wat een gezeik, wat maakt het uit waar een feestdag/traditie vandaan komt? Liep jij laatst niet te verkondigen dat je babyshowers enzo leuk vindt?
yasmijn schreef:
23-11-2018 10:04
En de kerstman is ergens in de jaren 30 van de vorige eeuw bedacht door Coca Cola. Allemaal marketing. En met succes :proud:
En nu moeten we aan de Coca Cola zonder suiker, daar gaat mijn Cola.
yasmijn schreef:
23-11-2018 10:04

Nope:

Santa Claus is generally depicted as a portly, jolly, white-bearded man—sometimes with spectacles—wearing a red coat with white fur collar and cuffs, white-fur-cuffed red trousers, a red hat with white fur and black leather belt and boots and who carries a bag full of gifts for children. This image became popular in the United States and Canada in the 19th century due to the significant influence of the 1823 poem "A Visit from St. Nicholas" and of caricaturist and political cartoonist Thomas Nast.[2][3][4] This image has been maintained and reinforced through song, radio, television, children's books, films, and advertising.
Star² schreef:
23-11-2018 10:15
Nope:

Santa Claus is generally depicted as a portly, jolly, white-bearded man—sometimes with spectacles—wearing a red coat with white fur collar and cuffs, white-fur-cuffed red trousers, a red hat with white fur and black leather belt and boots and who carries a bag full of gifts for children. This image became popular in the United States and Canada in the 19th century due to the significant influence of the 1823 poem "A Visit from St. Nicholas" and of caricaturist and political cartoonist Thomas Nast.[2][3][4] This image has been maintained and reinforced through song, radio, television, children's books, films, and advertising.
Ja zoiets ja :proud:
Maar Coca cola heeft hem in de vorm van nu gegoten.
Geen bijzonderheden
Vermoedelijk is de Amerikaanse Santa Claus een mengeling van de Britse Father Christmas en de Nederlandse Sinterklaas, hoewel ook gebruiken van Duitse emigranten, zoals Knecht Ruprecht en Pelzmärtel, en het Duitse gebruik om cadeaus tijdens de kerst te geven, van invloed kunnen zijn geweest. De naam Santa Claus is een verbastering van de Nederlandse naam Sinterklaas.

In 1809 beschreef Washington Irving in zijn fictieve geschiedenis van New York al een Santa Claus, gebaseerd op onder andere Nederlandse Sinterklaasgebruiken. Maar vooral het gedicht A Visit from St. Nicholas (Een bezoek van Sint Nicolaas), dat in 1823 anoniem gepubliceerd werd, vestigde zijn reputatie in de Verenigde Staten. In dit gedicht komen veel moderne gebruiken en attributen van de Santa Claus naar voren, zoals de rendieren en slee, zijn entree in het huis door de schoorsteen en een zak met cadeautjes. De tekenaar Thomas Nast heeft met zijn tekeningen van Santa Claus in de negentiende eeuw ook nog een grote invloed gehad op het hedendaagse uiterlijk van Santa Claus. De introductie van de woonplaats van Santa Claus op de Noordpool wordt ook aan hem toegeschreven.

De Amerikaanse versie van de Kerstman heeft ook in Europa aan populariteit gewonnen. Hij bestaat nu vaak naast de vele oorspronkelijke en oudere winterfiguren, zoals de Baskische Olentzero, het Duitse Christkind en de Weihnachtsmann die ook Scandinavische tegenhangers heeft, zoals de Finse Joulupukki - ook wel Julbocken of kerstbok - die tijdens het joelfeest een rol speelt. Joulupukki heeft een vrouw, joulumuori ("Kerstvrouwtje", "Kerst-omaatje"), waarover echter weinig bekend is.

De figuur van de Kerstman maakt in Nederland en België nog maar kort deel uit van de kersttradities, maar hij heeft inmiddels een prominente plaats verworven op kerstkaarten, in etalages, in kerstmuziek en elders. In Groot-Brittannië heet de Kerstman ook wel Father Christmas, in Frankrijk Père Noël en in Spanje Papá Noel.

In Rusland is er Grootvadertje Vorst (Ded Moroz), die samen met zijn kleindochter Sneeuwwitje (of Sneeuwvlokje; Snegoerotsjka) op 31 december cadeaus uitdeelt, en waarvan de woonplaats in de bossen bij Veliki Oestjoeg (Noord-Rusland) ligt.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
23-11-2018 10:18
Ja zoiets ja :proud:
Maar Coca cola heeft hem in de vorm van nu gegoten.
Nee, jij trapt nu in de marketing van Coca Cola ;-)

Images of Santa Claus were further popularized through Haddon Sundblom's depiction of him for The Coca-Cola Company's Christmas advertising in the 1930s.[7][38] The popularity of the image spawned urban legends that Santa Claus was invented by The Coca-Cola Company or that Santa wears red and white because they are the colors used to promote the Coca-Cola brand.[39] Historically, Coca-Cola was not the first soft drink company to utilize the modern image of Santa Claus in its advertising—White Rock Beverages had already used a red and white Santa to sell mineral water in 1915 and then in advertisements for its ginger ale in 1923.[40][41][42] Earlier still, Santa Claus had appeared dressed in red and white and essentially in his current form on several covers of Puck magazine in the first few years of the 20th century.[43]
yasmijn schreef:
23-11-2018 10:21
Dan hebben we hier geen klagen én sinterklaas en de kerstman.
En aangezien Amerika nog een jong land is, hebben zij geen originele tradities. Alles is meegenomen door de immigranten en opgegaan in een smeltkroes.

The 4th of July is natuulijk wel aan de Amerikanen voorbehouden. Daarmee vieren zij de onafhankelijkheid van Engeland en werden ze officieel een natie.
Geen bijzonderheden
Star 🤩
Geen bijzonderheden
En vroeger werd de kerstboom pas op 24 dec neer gezet nu staat hij vaak al 7 december.
TanteBedelia schreef:
23-11-2018 10:26
En vroeger werd de kerstboom pas op 24 dec neer gezet nu staat hij vaak al 7 december.
Ik ken mensen waar hij nu al staat. Mij toch iets te vroeg.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
23-11-2018 10:28
Ik ken mensen waar hij nu al staat. Mij toch iets te vroeg.
Die hebben vast een hekel aan sint.
kwaadaardige huidjeweetwel

Ik dacht dat alleen de generatie van mijn oma dit soort dingen nog zei.
Star² schreef:
23-11-2018 15:42

Zelfs mijn opa zegt tegenwoordig kanker in plaats van "de verkeerde ziekte"
Is er ook ergens een topic dat een beetje grappig is?
Betty_Slocombe schreef:
23-11-2018 16:11

Ja, op Fok.
Betty_Slocombe schreef:
23-11-2018 16:11
Bij Lees Ook kun je kijken hoe vaak je achternaam voorkomt. Schijnt best grappig te zijn.
Phineas schreef:
23-11-2018 16:26
Bij Lees Ook kun je kijken hoe vaak je achternaam voorkomt. Schijnt best grappig te zijn.
Heb ik al gedaan. In Italië woont één persoon met mijn achternaam. Mijn mans achternaam komt maar 95 keer voor, op de hele wereld. Maar goed dat de kinderen zijn naam hebben.
Star² schreef:
23-11-2018 15:42

Ik moest aan de kat van Jan Jans en de kinderen denken, "jeweetwelkater".

Mijn vader zei eerst ook: K.
Nu heb ik het zelf en zei, pa het is de K van kut maar de ziekte heet toch echt kanker.
Hmmm, blijkbaar kom ik heel jeugdig over hier op het forum. Want ik heb net te horen gekregen dat ik zelf mijn huiswerk moet maken. :lol:
Kennen jullie deze al? Hier al eens geplaatst? Mocht dit zo zijn excuus dan.
Voor ‘Facebook’ kan men natuurlijk élk socialmedia kanaal bedenken. ;-D

https://m.youtube.com/watch?v=IABRgZH12YA

Oh PS: @yasmijn: Ja, het is veilig.
Nee daarmee bedoel ik niet te zeggen dat ik vind dat je het linkje ook aan zou moeten klikken. :-D
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Head* schreef:
23-11-2018 16:40
Hmmm, blijkbaar kom ik heel jeugdig over hier op het forum. Want ik heb net te horen gekregen dat ik zelf mijn huiswerk moet maken. :lol:
:rofl: Hop aan de slag jij deugniet!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
23-11-2018 18:17
:rofl: Hop aan de slag jij deugniet!
Ja ma (6)

:proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven