Foutieve redenering, hoe heet deze?

23-11-2018 16:21 19 berichten
Er zijn tal van foutieve redeneringen en die hebben vaak ook namen. Zelf ken ik bijv. de cirkelredenering.

Maar hoe heeft de fout in onderstaande redenering? (de situatie is fictief)

In de Nederlandse bossen rijden veel mountainbikers. Op hun gedrag is veel kritiek, want ze rijden vaak buiten de voor hen bestemde paden. Daarmee veroorzaken ze overlast.
Dan redeneert een mountainbiker als volgt:
Ik was in het bos en daar waren wandelaars, fotografen, joggers etc. En ik had last van die mensen, want de wandelaars liepen hardop te zingen, de fotograaf lag languit over een pad en de joggers liepen me in de weg. Omdat ik last heb van het gedrag van anderen is de kritiek op mijn gedrag onterecht.
Alle reacties Link kopieren
drogredenering?
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
23-11-2018 16:24
drogredenering?

Dat is de algemene term, waaronder nog een lijstje hangt. Heb even gegoogled op drogredenering, en een foutieve vergelijking komt nog het meest in de buurt.

Oh, ik zie dat er ook een "jij ook" redenering is. Die komt ook wel overeen.
anoniem_369988 wijzigde dit bericht op 23-11-2018 16:31
13.59% gewijzigd
Valse analogie?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
jij-bak noem ik dat. Weet niet of er een officiële naam voor is.
Zelf je huiswerk maken?
Well behaved women rarely make history.
Is een drogredenering geen paraplubegrip? Ik ben niet zo thuis in de termen, maar wellicht red herring? Valse analogie?
tyche schreef:
23-11-2018 16:30
Valse analogie?
Ja, ik denk dat die het dichts in de buurt komt.
Zijdus schreef:
23-11-2018 16:33
Zelf je huiswerk maken?
:facepalm:
ninanoname schreef:
jij-bak noem ik dat. Weet niet of er een officiële naam voor is.

Ja, de jij ook redenering.
Phineas schreef:
Is een drogredenering geen paraplubegrip? Ik ben niet zo thuis in de termen, maar wellicht red herring? Valse analogie?
Dat is het woord! Een parapluredenering. En dat is inderdaad wat een drogredenering is.

Valse analogie / valse vergelijking klopt wel.
Van Wikipedia:
'Tu quoque (Latijn voor "jij ook" of "jij net zogoed"), of jij-bak[1] is een logische drogreden van het type "two wrongs make a right", waarmee gepoogd wordt de opponent in diskrediet te brengen door erop te wijzen dat hij niet consequent naar zijn eigen standpunt handelt en dat de kritiek die hij uit ook op hemzelf van toepassing is.'

Lekker sjiek in Latijn :)
Zijdus schreef:
Zelf je huiswerk maken?
Soms willen mensen iets leren omdat ze nieuwsgierig zijn.
Ad hominem, tu quoque-variant.

Maar in het dagelijks taalgebruik inderdaad een jij-bak
bethweeter schreef:
23-11-2018 17:13
Ad hominem, tu quoque-variant.

Maar in het dagelijks taalgebruik inderdaad een jij-bak
Dank je
Ik dacht zelf aan "Irrelavante argumentatie" (ignoratio elenchi )

Bij deze drogreden wordt een ander standpunt verdedigd dan het standpunt dat in redenering is aangevoerd. Met als doel dat de discussie wordt verschoven naar een ander standpunt.
Ik denk niet dat ad hominem klopt.
De mountainbiker zegt niet tegen de criticus 'jij fietst zelf ook buiten de paden'; hij vergelijkt overlast door gevaarlijk en niet toegestaan gedrag met irritatie over toegestaan gedrag. Dat maakt het een valse vergelijking.
Het verschil is dat de ene in overtreding is en de andere niet. Ik neem tenminste aan dat je in de bossen alleen maar fietsen mag op fietspaden? Liggen op een voetpad is daarentegen niet verboden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
De overeenkomst is dat het allebei irritant is, maar de ene heeft nog een argument extra. Met de wet/regelgeving wapperen is altijd handig om iemand te laten afdruipen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven