Wil ik dit nog wel (onderwijs)
dinsdag 20 november 2018 om 18:51
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
zaterdag 24 november 2018 om 10:30
Veel ouders voeden prima op.
This is an unacceptable timeline

zaterdag 24 november 2018 om 10:41
Als je zo stijf van de stress staat als TO, heb je niet echt ruimte om te leren. Ze staat in de overlevingsstand en ziet alleen maar onmogelijkheden.
This is an unacceptable timeline

zaterdag 24 november 2018 om 10:43
En daarvoor is het een hele periode anders geweest. Het was er niet ineens.
En als je niet geschikt bent, wat geen schande is, neem je verantwoording en ga wat anders doen.
zaterdag 24 november 2018 om 10:45
Jazeker en als zo’n etter weer eens uit zijn plaat is gegaan op school dan krijgt hij thuis een groot applaus van zijn trotse ouders! Het zal vast niet zo zijn dat dat vaak ouders zijn met allerlei eigen problemen die hun best doen maar ook met de handen in het haar zitten en hulp nodig hebben met de aanpak van het gedrag van hun kind..

Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
zaterdag 24 november 2018 om 11:31
Dit neem ik mee, zal het volgende week proberen...LauraRoar schreef: ↑23-11-2018 23:06Trouwens, een kennis heeft hetzelfde gestudeerd (grootste vreemde taal) en is nu recruiter. Maar dan moet je je dus wel verdiepen in de branche waar je voor werkt, het leuk vinden om met mensen te werken, en niet bij de vacaturetekst al roepen dat je niet snapt wat er staat (verdiep je erin).
De meeste banen vereisen enige zelfredzaamheid en een proactieve houding. Je kan er echt zelf wat van maken.
Ik heb zelf ook tijdens mijn studie enkele jaren (onbevoegd) in het onderwijs gewerkt. Ik ben er ook weer mee gestopt. Ik kon na mijn studie een goedbetaalde baan krijgen die ook heel leuk is, en daar ben ik in blijven hangen.
Maar wat ik me nog wel herinner, is dit:
a) er altijd voor zorgen met een schone lei binnen te komen (geen opgekropte woede van eerdere lessen, iedere les begon iedere leerlingen op nul. want iedere leerling die eerder vervelend gedrag had vertoond en daar nu met de beste voornemens zat, verdiende dat. anders stomp je ze af)
b) heel veel structuur te bieden (dus niet: ‘ga maar aan jullie huiswerk’, ik had als jonkie niet het overwicht om ze een half uur stil te laten werken. ik heb dat echt moeten aanvaarden dat dat voor mij niet was weggelegd. maar, ik kon wel een afwisselende les bieden en ze dan tussendoor een kwartier laten werken. dat was topsport, maar ze staken er wat van op en zo bleef het gezellig)
c) héél precies zijn in benoemen (‘ik vind je een aardige jongen, maar jouw gedrag kan niet’). Met dat laatste nam je gelijk het argument weg dat je ‘de pik op ze had’.
d) wat ook meehielp, was ze de hemel in prijzen als ze een les wel goed hadden meegedaan. dat werkt écht.
e) humor. het werkt gewoon als er ook nog wat te lachen valt, als je een beetje zelfspot laat zien. ik had bijvoorbeeld een keer per ongeluk met een watervaste stift op het white board getekend. na een paar grappen en een kleine zelfschoffering ging een leerling die soms echt wel een gedragsprobleem had, me helpen het op te lossen. onhandige actie van mij, maar zo werd het toch nog een leuke les.
f) leer ze kennen. iedereen wil gezien worden. ik probeerde aan iedere leerling in elk geval eens per twee weken te vragen hoe het met ze ging. en ik gaf ze opdrachten waarin ze veel over zichzelf moesten vertellen. en daar zette ik dan uitgebreid commentaar bij zodat niet de hele klas het hoefde te weten. zo bouwde ik toch iets van een persoonlijke band op, al was het met sommigen vooral op papier. toen ik stopte en de boel overdroeg, zei degene die het overnam direct: ‘wat weet jij veel van ze.’
Het is enorm arbeidsintensief, maar wat waren ze leuk. En ik had echt niet altijd makkelijke klassen hoor, ik heb ook meegemaakt dat twee elkaar te lijf gingen, de prullenbak door het lokaal vloog, etc. Achteraf gezien toch best bizar dat ik daar zonder licentie stond, maar dit was voor de economische crisis in 2008 en toen namen scholen gewoon alles aan.
Het was enorm leerzaam. Want alles wat je ze gaf, kreeg je terug. Dus ook negativiteit. Maar als jij met een schone lei en een vrolijk humeur binnen kwam, dan kreeg je hen meestal ook wel mee in de positieve stemming. Als jij niet persoonlijk werd, dan werden zij dat ook niet zo snel.
De mensenkennis die ik heb opgedaan, komt in m’n huidige baan goed van pas.

zaterdag 24 november 2018 om 11:32
Nog beter is om het gewoon te doen.
zaterdag 24 november 2018 om 11:33
Ik snap dat een kind met gedragsproblemen zwaar is. Maar soms zijn kinderen gewoon verwend. Mogen overal in meebepalen, kennen hun plek niet in de maatschappij.Malagueña schreef: ↑24-11-2018 10:45Jazeker en als zo’n etter weer eens uit zijn plaat is gegaan op school dan krijgt hij thuis een groot applaus van zijn trotse ouders! Het zal vast niet zo zijn dat dat vaak ouders zijn met allerlei eigen problemen die hun best doen maar ook met de handen in het haar zitten en hulp nodig hebben met de aanpak van het gedrag van hun kind..![]()
zaterdag 24 november 2018 om 11:42
Het ging over wat oudebaas zei.....KatherineClifton schreef: ↑24-11-2018 11:33Ik snap dat een kind met gedragsproblemen zwaar is. Maar soms zijn kinderen gewoon verwend. Mogen overal in meebepalen, kennen hun plek niet in de maatschappij.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!

zaterdag 24 november 2018 om 12:07
Nee, dat zeg je niet.
zaterdag 24 november 2018 om 12:31
Ik denk echt dat dit niet de juiste insteek is hoor. Je lijkt wel een hekel aan die leeftijdsgroep en hun ouders te hebben. Ik denk inderdaad dat het beter is wat anders te zoeken.
Heb je zelf eigenlijk kinderen? Ik ken iemand die les gaf op de basisschool, groep 1/2, die vond het zo irritant dat die ouders moeite hadden om hun kind aan haar over te laten, ze had toch al 10 jaar ervaring. Ze vond die ouders reuze-irritant. Tot ze zelf kinderen kreeg en die naar de basisschool moesten. Ze schaamde zich met terugwerkende kracht dood voor haar houding.

zaterdag 24 november 2018 om 14:08
Kom je in het VSO niet eerder in LB en LC terecht dan in het reguliere basisonderwijs? Dan is er met de nieuwe CAO basisonderwijs geen verschil meer met het VO.NightElf schreef: ↑24-11-2018 10:19Rond de 14 leerlingen.
De arbeid groepen (uitstoom dagbesteding/ werk) zijn doorgaans wat kleiner. Echter met het leerkrachtentekort verwacht ik dat de groepen nog groter worden. Momenteel zitten er meerdere groepen binnen onze stichting thuis.
VSO valt onder het CAO basisonderwijs, met het bijbehorende salaris. Je moet die ‘rotzakjes’ wel heel leuk vinden om voor cluster 4 te kiezen. Immers, banen zat!
zaterdag 24 november 2018 om 15:22
maar waarom dan een hekel hebben aan die kinderen? Die zijn dan toch gewoon het slachtoffer van hun opvoeding?KatherineClifton schreef: ↑24-11-2018 11:33Ik snap dat een kind met gedragsproblemen zwaar is. Maar soms zijn kinderen gewoon verwend. Mogen overal in meebepalen, kennen hun plek niet in de maatschappij.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 24 november 2018 om 15:28
Een hekel is een sterk woord. Ze zijn wel strontvervelend in de klas soms. Maar kinderen hebben ook een eigen wil hé. Ze zijn geen robots die precies doen wat ouders er in stoppen. En als je 16 bent kan je prima nadenken of schelden wel of geen goed idee is.

zaterdag 24 november 2018 om 15:37
Altijd goed in het achterhoofd houden: hoe raar/absurd/vul maar in bepaalde ouders ook kunnen reageren, je hebt altijd een gezamenlijk doel. Zorgen dat de leerling lekker in zijn/haar vel zit en een diploma haalt. Linksom of rechtsom. Idem voor de leerling, er is altijd wel een gezamenlijk doel/belang te ontdekken.KatherineClifton schreef: ↑24-11-2018 11:33Ik snap dat een kind met gedragsproblemen zwaar is. Maar soms zijn kinderen gewoon verwend. Mogen overal in meebepalen, kennen hun plek niet in de maatschappij.
Tweede belangrijke punt: sleep geen oude koeien uit de sloot. Je kunt door ervaring alerter zijn op bepaald gedrag, dat kan. Sluit zaken samen af. Laat het niet sudderen. Maar na afsluiting: iedere dag een nieuwe ronde, nieuwe kansen.
zaterdag 24 november 2018 om 15:51
Klopt, dat hanteer ik ook. Alleen is deze jongen niet vatbaar voor normale communicatie. Hij blijft elke les zuigen, geef je hem een compliment praat hij je na. Heel apart.lemoos2 schreef: ↑24-11-2018 15:37Altijd goed in het achterhoofd houden: hoe raar/absurd/vul maar in bepaalde ouders ook kunnen reageren, je hebt altijd een gezamenlijk doel. Zorgen dat de leerling lekker in zijn/haar vel zit en een diploma haalt. Linksom of rechtsom. Idem voor de leerling, er is altijd wel een gezamenlijk doel/belang te ontdekken.
Tweede belangrijke punt: sleep geen oude koeien uit de sloot. Je kunt door ervaring alerter zijn op bepaald gedrag, dat kan. Sluit zaken samen af. Laat het niet sudderen. Maar na afsluiting: iedere dag een nieuwe ronde, nieuwe kansen.
zaterdag 24 november 2018 om 15:58
heb je je wel eens oprecht in die jongen verdiept? Of heb je hem afgeschreven als vervelende klier?KatherineClifton schreef: ↑24-11-2018 15:51Klopt, dat hanteer ik ook. Alleen is deze jongen niet vatbaar voor normale communicatie. Hij blijft elke les zuigen, geef je hem een compliment praat hij je na. Heel apart.

zaterdag 24 november 2018 om 16:19
Maar het probleem zit niet in die ene jongen. Je ervaart stress omdat er dingen gebeuren waar je geen grip op denkt te hebben. Maar dat heb je wel. Neem leiding. Ken je de 5 (of 6) rollen van de docent? Zorg voor goed leiderschap (= geen dictator), zorg ervoor dat wat je vertelt zinvol en betekenisvol is. Zorg voor een goede lesplanning en neem leerlingen mee in de structuur van je les. Bijvoorbeeld:
0-5 min start van de les + doel van de les
5-15min terugkijken op vorige les (wat heb je geleerd, wat hebben we behandeld, wat wil je nog weten?
15-25min instructie en uitleg over de komende activiteiten
25-40min activiteit
40-50min afronden activiteit + (terugkijken naar het lesdoel)
In je lesplan beschrijf je natuurlijk wel je lesdoel, inhoud van de instructie en informatie over de activiteit.
Sommige leerlingen vinden het fijn als ze weten wat er in de les van ze wordt verwacht. Hou je aan de lestijden die je had gekoppeld aan elke fase in de les.
Tijdens de activiteit van de leerling loop je rond en maak je contact met leerlingen. Maak een praatje, vraag ze naar antwoorden, naar aanpak, maak een compliment.
Gaat een leerling over je grens, dan volgen maatregelen. Doet een leerling niet wat je wilt, probeer dan eens na te gaan wat hij nodig heeft. 'Hé, ik zie dat het je niet lukt om aan de slag te gaan. Wat heb je nodig om nu goed te kunnen werken?' Of: 'Ik zie dat je heel erg afgeleid wordt door je pen/etui/buurman. Hoe kan ik je helpen door weer de focus op je werk te krijgen?'
Zorg ervoor dat je altijd een alternatief achter de hand hebt om de snelle leerling te bedienen. Verveling zorgt altijd voor onrust. Kan heel gemakkelijk: Kun je een Kahoot maken over deze lesstof? Of: Kun je 5 quizvragen bedenken die ik aan het eind van de les kan stellen over deze lesstof?
5-15min terugkijken op vorige les (wat heb je geleerd, wat hebben we behandeld, wat wil je nog weten?
25-40min activiteit
In je lesplan beschrijf je natuurlijk wel je lesdoel, inhoud van de instructie en informatie over de activiteit.
Sommige leerlingen vinden het fijn als ze weten wat er in de les van ze wordt verwacht. Hou je aan de lestijden die je had gekoppeld aan elke fase in de les.
Tijdens de activiteit van de leerling loop je rond en maak je contact met leerlingen. Maak een praatje, vraag ze naar antwoorden, naar aanpak, maak een compliment.
Gaat een leerling over je grens, dan volgen maatregelen. Doet een leerling niet wat je wilt, probeer dan eens na te gaan wat hij nodig heeft. 'Hé, ik zie dat het je niet lukt om aan de slag te gaan. Wat heb je nodig om nu goed te kunnen werken?' Of: 'Ik zie dat je heel erg afgeleid wordt door je pen/etui/buurman. Hoe kan ik je helpen door weer de focus op je werk te krijgen?'
Zorg ervoor dat je altijd een alternatief achter de hand hebt om de snelle leerling te bedienen. Verveling zorgt altijd voor onrust. Kan heel gemakkelijk: Kun je een Kahoot maken over deze lesstof? Of: Kun je 5 quizvragen bedenken die ik aan het eind van de les kan stellen over deze lesstof?

zaterdag 24 november 2018 om 16:23
Verder lees ik zoveel aannames over thuissituaties/opvoeding/hoe kinderen denken. Zolang je die ideeën en aannames hebt, moet je dit werk niet willen doen. Je moet iets aan die mindset doen. Mijn ervaring met ouders is trouwens dat ze niet moedwillig hun kind verwennen of verpesten. Ook zij voeden hun kind met de beste intenties op. Soms kom je tot de conclusie dat je met elkaar van mening verschilt, maar over het algemeen zijn ouders het in de basis met je eens. Ook zij willen namelijk dat hun kind met plezier naar school gaat en dat ze daar wat leren. Vaak zien ze ook echt wel dat het gedrag niet kan, maar pubers zijn niet altijd het product van de opvoeding, maar dat wil nog wel eens veranderen onder invloed van hormonen.
zaterdag 24 november 2018 om 17:08
Oh, ik heb hele gestructuteerde, heldere lessen en heb ook leerdoelen netjes op de powerpoint. En ze hebben ook werk dat ze erna kunnen doen, lezen of huiswerk. Feir is dat deze klas niet werkt, ook niet bij anderen. Dat is de norm en de grootste zuigers bepalen die. Maar goed, er zijn ook klassen waarin dat wel goed gaat. Ik focus mij te erg op de etters merk ik. Te weinig op de lieve kinderen. Neem het ook persoonlijk.Pavlovski schreef: ↑24-11-2018 16:19Maar het probleem zit niet in die ene jongen. Je ervaart stress omdat er dingen gebeuren waar je geen grip op denkt te hebben. Maar dat heb je wel. Neem leiding. Ken je de 5 (of 6) rollen van de docent? Zorg voor goed leiderschap (= geen dictator), zorg ervoor dat wat je vertelt zinvol en betekenisvol is. Zorg voor een goede lesplanning en neem leerlingen mee in de structuur van je les. Bijvoorbeeld:
25-40min activiteit
zaterdag 24 november 2018 om 17:13
je kunt je niet via een of ander registratieding verdiepen in iemand, dat kan alleen door met diegene te praten. In SOM staat vast niet waar hij warm voor loopt, waar hij een hekel aan heeft etcKatherineClifton schreef: ↑24-11-2018 17:03Ja, op SOM staat niks over een aparte thuissituatie, stoornis of rouw. Wel notities van pestgedrag.