Wil ik dit nog wel (onderwijs)
dinsdag 20 november 2018 om 18:51
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
vrijdag 23 november 2018 om 20:09
Ja zo kun je het ook noemen, en dat is het ook.
Maar vaak als het over straf gaat, worden dit soort dingen bedoeld.
Een leerling die zich misdraagt in de les stuur ik weg (natuurlijk niet als eerste maatregel) en die moet dat uur inhalen. Is een consequentie van de gemiste les, en straf voor het gedrag. En er wordt altijd met die leerling gesproken over het waarom en hoe nu verder.
Straf als in de hoek staan, strafregels schrijven ofzo is nutteloos. Maar volgens mij is straf in het dagelijks spraakgebruik gewoon datgene wat er gebeurt als je je niet aan de regels houdt.
This is an unacceptable timeline
vrijdag 23 november 2018 om 20:13
Dat snap ik ook niet. De school meldt hem weer beter en hij sukkelt verder. Ze blijven hem ook pushen dat er geen geld is etc. Mijn moeder heeft wel eens gebeld dat ze het niet verantwoord vond dat hij al weer les ging geven omdat ze bang was dat hij een leerling zou slaan ofzo.
Maar op school is hij de stoere bink en thuis is het huilen.

vrijdag 23 november 2018 om 20:16
VavoKatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 20:11Hoe zit het met volwassenenonderwijs? Is er iets naast hbo of mbo(laatste liever niet, zijn even oud als die 4e klassers).
vrijdag 23 november 2018 om 20:27

vrijdag 23 november 2018 om 20:41
Dat ze het bijwonen van de les missen, klopt. De opdrachten uit de les moeten ze daar maken, als ze uitleg missen ligt de verantwoordelijkheid bij hen om dat na te vragen.
Ze leren wel iets, namelijk dat binnen het lokaal bepaalde afspraken gelden en dat als ze zich daar niet aan houden, dat niet een vrij uurtje oplevert, maar iets wat ze zelf ook niet willen, namelijk extra tijd op school. Voor sommige leerlingen is dat de wake up call die ze nodig hebben en gaat het daarna goed. Net als met therapie is straffen maatwerk en doe je soms iets dat bij een leerling niet werkt.
Wegsturen doe ik trouwens alleen als het aanwezig blijven van de leerling andere leerlingen belemmert of als het gedrag erg grensoverschrijdend is.
vrijdag 23 november 2018 om 20:47
En jij dacht heel naïef dat nette jongens met rijke ouders uit oud zuid zich netjes gedroegen? Nu weet je dus dat dat geen flikker uitmaakt. Of juist wel, je hebt hele andere skills nodig voor nette jongens uit oud zuid.KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 19:22Een nette jongen... een Oud Zuid leerling. Rijke ouders. Geen jongen van de straat.

vrijdag 23 november 2018 om 20:54
??KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 19:50Ja, tot vandaag. En het kutte is, een TL zal alleen het slechte meewegen bij een beoordeling. Een klas ook, want anders zijn ze de sjaak bij de etters.

vrijdag 23 november 2018 om 21:31
Ik hoor jou heel veel over straffen, eruit sturen, consequenties etc. Ga eens over op belonen. Geef die "rotleerlingen" eens een compliment als ze iets wel goed doen, hoe klein ook.KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 19:17Maar daar moeten consequenties aan vastzitten. Puber of niet. Het zijn geen wilde dieren. Ze moeten inzien dat dit niet kan. Anders kunnen ze elkaar gaan afmaken zonder datjij iets mag.
In de situatie dat die leerling niet in gesprek wil gaan, doe dat dan op zo'n moment ook niet maar kom er later op terug als hij weer gekalmeerd is. Als hij nog zo in zijn emotie zit is er toch geen land met dat kind te bezeilen. Laat hem als je er later op terug komt eens uitleggen wat er aan de hand is en waarom hij zo boos werd. Luister eens echt naar zo'n leerling en neem hem serieus. Misschien had hij wel een goede reden. Misschien ook niet. Had hij geen goeie reden, leg hem dan jouw kant van het verhaal uit en laat hem desnoods zelf een consequentie bedenken. Of geef hem een laatste kans om het huiswerk alsnog zelf thuis te maken en dat dat de volgende les dan ook echt af is. Niet af is dan alsnog nablijven. Maar als hij het dan wel af heeft hem je toch precies wat je wilde? Hij heeft zijn werk gemaakt, het is niet ten koste gegaan van de band met jou en de leerling. Je kan zo'n leerling als hij rustig is ook zijn gedrag bespreken met hem. Probeer eens wat meer te levelen met je leerling ipv alleen autoritair te zijn en boven de leerling te staan.

vrijdag 23 november 2018 om 21:46
vrijdag 23 november 2018 om 21:52
Kom op zeg, TO weet inmiddels wel dat ze niet zo heel geschikt is voor het onderwijs en is juist op zoek naar alternatieven voor werk.
Als je overspannen bent, en zo komt TO wel over, helpt het je weinig om hier keer op keer te lezen wat een slechte docent je zou zijn.
Dat ze zelf actiever op zoek kan gaan naar andere mogelijkheden, daar ben ik het mee eens. Verder afkraken is nergens voor nodig.
TO, ik ben van mening dat het afronden van een lerarenopleiding je nog geen lerares maakt. Dat zit in je of dat zit niet in je. Trucjes kun je leren maar dat maakt je ook nog geen docent.
Daarom zou ik je adviseren om helemaal buiten het onderwijs te gaan kijken. Niet de vavo of het hbo of het mbo, maar iets compleet anders. Wat, dat zul je zelf moeten onderzoeken. Hoe je dat aan kunt pakken, daar zijn al veel tips voor gegeven.
Als je overspannen bent, en zo komt TO wel over, helpt het je weinig om hier keer op keer te lezen wat een slechte docent je zou zijn.
Dat ze zelf actiever op zoek kan gaan naar andere mogelijkheden, daar ben ik het mee eens. Verder afkraken is nergens voor nodig.
TO, ik ben van mening dat het afronden van een lerarenopleiding je nog geen lerares maakt. Dat zit in je of dat zit niet in je. Trucjes kun je leren maar dat maakt je ook nog geen docent.
Daarom zou ik je adviseren om helemaal buiten het onderwijs te gaan kijken. Niet de vavo of het hbo of het mbo, maar iets compleet anders. Wat, dat zul je zelf moeten onderzoeken. Hoe je dat aan kunt pakken, daar zijn al veel tips voor gegeven.
vrijdag 23 november 2018 om 21:53
Ik herken veel dingen. Een school is gewoon een bedrijf, ieder kind is geld. Ouders moet je altijd hun zin geven, ookal eisen ze iets op een meest verschrikkelijke manier, dat het jou meer tijd gaat kosten.. boeit niemand. Vrijwilligerswerk? Doe ik dagelijks. Waardering? Die is er niet. Gelukkig gaat het bij mij wel goed en kan ik mijn creativiteit kwijt in mijn lessen. De meeste kinderen zijn lief en daar probeer ik aan vast te houden. Maar ik weet niet of ik dit nog jaren ga volhouden. Eindeloos vergaderen (en eigenlijk geen steek verder komen), ouderavond na ouderavond, PR avond, 30 leerlingen per uur waarvan minimaal de helft met een indicatie, eindeloos administratie wegwerken.. ik kan nog wel even doorgaan. Advies aan ouders: besef dat de docent zo veel leerlingen heeft (en daarnaast ook erg veel andere taken). We kunnen niet aan al jullie (te hoge) wensen voldoen.
vrijdag 23 november 2018 om 22:01
Het kan toch wel zijn dat pubers TO niet liggen en dat een ander soort onderwijs haar wel ligt. En dat het dan wel lukt.multomap schreef: ↑23-11-2018 21:52Kom op zeg, TO weet inmiddels wel dat ze niet zo heel geschikt is voor het onderwijs en is juist op zoek naar alternatieven voor werk.
vrijdag 23 november 2018 om 22:10
Eens. Ouders en leerlingen zien zichzelf steeds meer als klanten en vinden dat de docenten maar moeten rennen om van alles te voor hun kind te regelen. Dat is niet te doen om aan al die hoge verwachtingen te voldoen.AngelEyes0192 schreef: ↑23-11-2018 21:53Ik herken veel dingen. Een school is gewoon een bedrijf, ieder kind is geld. Ouders moet je altijd hun zin geven, ookal eisen ze iets op een meest verschrikkelijke manier, dat het jou meer tijd gaat kosten.. boeit niemand. Vrijwilligerswerk? Doe ik dagelijks. Waardering? Die is er niet. Gelukkig gaat het bij mij wel goed en kan ik mijn creativiteit kwijt in mijn lessen. De meeste kinderen zijn lief en daar probeer ik aan vast te houden. Maar ik weet niet of ik dit nog jaren ga volhouden. Eindeloos vergaderen (en eigenlijk geen steek verder komen), ouderavond na ouderavond, PR avond, 30 leerlingen per uur waarvan minimaal de helft met een indicatie, eindeloos administratie wegwerken.. ik kan nog wel even doorgaan. Advies aan ouders: besef dat de docent zo veel leerlingen heeft (en daarnaast ook erg veel andere taken). We kunnen niet aan al jullie (te hoge) wensen voldoen.
Maar, ik vind het onderwijs toch erg leuk!!
vrijdag 23 november 2018 om 22:12
Wil je die verder toelichten?
Zinloos straffen vind vast niemand goed. Ik ben benieuwd of ons meningsverschil gaat over de definitie van straf, of die van zinloos, of dat onze contexten zo verschillend zijn dat de aanpak sowieso anders is.
Ik zou trouwens ook compleet falen voor een klas met 20 'etters' of probleemleerlingen. Groot respect voor wie dat kan, maar ik kan het niet. Dat zegt niets over hoe ik functioneer op mijn huidige werk. Een docent kan niet per definitie alles, iedereen heeft zijn eigen kracht. Gniffelen dat iemand onderuit zou gaan in een zeer moeilijke groep voegt niets toe.