Welk kinderfietsje?

27-11-2018 13:58 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!
Ik ben op zoek naar een kinderfietsje met (afneembare) zijwieltjes voor een jongen van 4 jaar. Ik ben er al achter dat 16 inch een goede maat is en dat hij daar tot zijn 6e mee kan doen. Maar er zijn zoveel merken en keuzes! Ik zie door de bomen het bos niet meer. Welk merk is volgens jullie goed? En waar moet ik op letten?
Ik zoek iets stevigs, degelijks, moet lekker soepel fietsen en ook een beetje stoer zijn. Hellup!!
Ik zou gaan passen. De ene is de andere niet. Op het beachcruiser model wat wij hadden, pastte oudste pas toen ze al maanden op andere 16 inch fiets kon.
Ik zou gewoon op mp een fietsje kopen. Netjes blijft hij toch niet en ze doen er ook geen 2 jaar mee.

Ter illustratie, pup is net 5 jaar en fietst inmiddels op een 20 inch. Ongeveer een 2 inch per jaar gaat hier op.

Losse zijwieltjes kunnen op alle fietsjes.

Wij hebben van de 16 inch destijds de trappers gehaald, dan heb je een loopfiets op maat. Als het evenwicht goed is dan hup de trappers er weer op en ze fietsen zo weg. Geen zijwieltjes nodig gehad.
anoniem_374681 wijzigde dit bericht op 27-11-2018 14:57
36.39% gewijzigd
hier leren fietsen op een 12 inch, eerst met zijwieltjes en daarna los. dan komen ze supermakkelijk met de voeten op de grond en hebben ze de fiets beter onder controle. wij hadden een 5 euro koopje van een rommelmarkt.

Na een paar weken konden ze allebei stabiel fietsen met genoeg controle over de fiets en zijn ze over gegaan op een 16 inch, een loekie. ze pasten dus wel al op een 16 inch, maar 12 inch is echt fijner om het te leren.
viane wijzigde dit bericht op 27-11-2018 17:25
0.91% gewijzigd
Wij hadden een 12 inch fietsje van MP en daarna een 16 inch Loekie 2e hands gekocht in een fietsenzaak. Daar zijn toen losse zijwieltjes bij gekomen voor de oudste. Maar oudste heeft uiteindelijk wel leren fietsen op de 12 inch (op zijn 5e). De Loekie was erg degelijk, die is ook nog een 2e ronde ingegaan voor de jongste en die hebben we afgelopen februari ingeruild. We hebben die fiets in totaal zo'n 3 jaar gehad en er hebben 2 kinderen op gefietst. Hij kon toen zeker nog een ronde mee.
Als hij nog niet los kan fietsen is een (oud) 12” fietsje handiger. Grote kans dat hij het daarop binnen twee dagen onder de knie heeft, en dan op een 16” kan.
Wij kochten toen kleuter 4 was een 16inch Popal fietsje, maar met 5,5jr nu is ze echt al veel te groot voor deze fiets. In het voorjaar gaan we een 20 of 22 inch kopen.
ShaunTheSheep schreef:
27-11-2018 14:52
Wij kochten toen kleuter 4 was een 16inch Popal fietsje, maar met 5,5jr nu is ze echt al veel te groot voor deze fiets. In het voorjaar gaan we een 20 of 22 inch kopen.

wow hoe groot is ze dan? Onze 8 jarige met lange benen heeft sinds een klein jaar een 22 inch...
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Hij heeft nu een loopfiets van Puky. Die is volgens mij 12 inch. Dus hij kan al goed zijn evenwicht houden. Denk dat ik dan wel al gelijk voor 16 inch ga. Kan hij eerst even oefenen met zijwielen, die ik er dus weer gauw af hoop te halen.
Maar qua merk. Ik wil wel een beetje kwaliteit. Wat zijn dan goede merken die jullie aanraden? Wil geen plastic fantastic zooi.
Pasta-e-Basta schreef:
27-11-2018 17:41
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Hij heeft nu een loopfiets van Puky. Die is volgens mij 12 inch. Dus hij kan al goed zijn evenwicht houden. Denk dat ik dan wel al gelijk voor 16 inch ga. Kan hij eerst even oefenen met zijwielen, die ik er dus weer gauw af hoop te halen.
Maar qua merk. Ik wil wel een beetje kwaliteit. Wat zijn dan goede merken die jullie aanraden? Wil geen plastic fantastic zooi.
Ik zou dan juist die zijwielen niet doen. Volgens mij wordt tegenwoordig loopfiets naar fiets aangeraden ipv eerst met zijwieltjes leren fietsen.
viane schreef:
27-11-2018 17:31
wow hoe groot is ze dan? Onze 8 jarige met lange benen heeft sinds een klein jaar een 22 inch...
Niet recent meer gemeten, maar ik denk dat ze inmiddels 125cm-130cm is.... lange slanke den.
En ik denk ook dat net als met kleding de fietsmerken onderling toch stiekem soms iets anders zijn qua maatvoering, ook al zou het universeel moeten zijn.

TO: als je kindje nu op een loopfietsje goed vooruit kan komen, laat de zijwieltjes dan weg! Je kind heeft nu goed evenwicht en zal straks waarschijnlijk vlot weg kunnen fietsen op twee wielen. De zijwieltjes zouden het gevoel van vallen kunnen geven waardoor je kind juist niet meer durft te gaan fietsen.
Geen idee hoe dat normaal gaat. Mijn neefje had ook een loopfiets maar die moest echt nog wel leren fietsen zonder zijwieltjes.
Kijk niet alleen naar de bandenmaat maar ook naar het frame. Die van mij had net 4 een 16 inch en zat eind groep 4 (als 7 jarige) al op 24 inch.

Wij waren fan van de batavus snake serie. Deze werden zowel door broer als zus gebruikt.
Pasta-e-Basta schreef:
27-11-2018 17:41
Loekie, Batavus, Alpina, Gazelle.
Op school is momenteel Popal heel populair, maar persoonlijk vind ik de kwaliteit daarvan minder. Ik heb goede ervaringen met tweedehands Loekies en momenteel een 2e hands Gazelle. Wij gaan dus met kind naar de fietsenwinkel en passen maar.
Zoals al gezegd is: passen passen passen. Het gaat niet alleen om wielmaat, maar ook om zadelhoogte en de afstand tussen zadel en trappers en tussen zadel en stuur. En die verhouding verschilt echt tussen een 'oma-fiets' of transportfiets, of een mountainbike-achtig modelletje, of een 'cruiser'.

Wij hadden een 16 inch Alpina Cargo en die beviel uitstekend. Zoon kreeg hem voor zijn 5e verjaardag; zoon is is vrij klein. Sinds afgelopen zomer is hij als bijna-7-jarige overgegaan op een 20-inch tweedehands Loekie Pick-Up.

Loekie, Alpina, Puky, dat zijn goede, degelijke kinderfietsen die jaren meegaan. Popal en goedkope fietsjes uit de speelgoedwinkel zou ik niet doen. Dan beter een tweedehands goede kwaliteitsfiets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven