Bindingsangst?
zaterdag 8 december 2018 om 12:05
Hallo allemaal,
Een tijd meegeschreven en meegelezen hier op het forum, weggeweest en nu toch maar weer terug. Ik zoek objectief advies. Het zit namelijk zo:
Vorig jaar kerst ben ik in contact gekomen met een leuke man. Ik ken hem sinds dat ik 18 was, maar pas toen ik een jaar of 24/25 was, hebben we wat gescharreld. Inmiddels ben ik veertig en al 15 jaar vrijgezel. Dat leven bevalt me prima. Ik ben gelukkig, kan doen wat ik wil, wanneer ik dat wil en hoe ik dat wil. En daar wringt de schoen. Ik vind deze man namelijk oprecht leuk. Maar doordat ik zolang alleen ben, ben ik als de dood mijn vrijheid te verliezen. En nu zijn mijn hart en hoofd met elkaar in conflict. Het lijkt wel duivel vs. engel, zoals in de tekenfilm. Enerzijds zou ik niets liever willen dan het met hem proberen, maar anderzijds slaat de paniek dan ook meteen toe. Ik heb dit vorige week voor het eerst hardop uitgesproken tegen iemand en merkte dat ik echt iets voelde toen ik het over hem had. Eenmaal thuis zonder bemoedigende woorden van collega sloeg de paniek weer toe. Ik word echt (letterlijk) doodmoe van dit gevecht in mijn hoofd, heeft iemand tips of adviezen om hier mee om te gaan? Vorig jaar heb ik ook de boot afgehouden vanwege deze paniek, maar een jaar verder zit hij toch nog steeds in mijn hoofd. Hopelijk willen jullie een beetje lief zijn, ik ben momenteel al boos genoeg op mezelf...
Een tijd meegeschreven en meegelezen hier op het forum, weggeweest en nu toch maar weer terug. Ik zoek objectief advies. Het zit namelijk zo:
Vorig jaar kerst ben ik in contact gekomen met een leuke man. Ik ken hem sinds dat ik 18 was, maar pas toen ik een jaar of 24/25 was, hebben we wat gescharreld. Inmiddels ben ik veertig en al 15 jaar vrijgezel. Dat leven bevalt me prima. Ik ben gelukkig, kan doen wat ik wil, wanneer ik dat wil en hoe ik dat wil. En daar wringt de schoen. Ik vind deze man namelijk oprecht leuk. Maar doordat ik zolang alleen ben, ben ik als de dood mijn vrijheid te verliezen. En nu zijn mijn hart en hoofd met elkaar in conflict. Het lijkt wel duivel vs. engel, zoals in de tekenfilm. Enerzijds zou ik niets liever willen dan het met hem proberen, maar anderzijds slaat de paniek dan ook meteen toe. Ik heb dit vorige week voor het eerst hardop uitgesproken tegen iemand en merkte dat ik echt iets voelde toen ik het over hem had. Eenmaal thuis zonder bemoedigende woorden van collega sloeg de paniek weer toe. Ik word echt (letterlijk) doodmoe van dit gevecht in mijn hoofd, heeft iemand tips of adviezen om hier mee om te gaan? Vorig jaar heb ik ook de boot afgehouden vanwege deze paniek, maar een jaar verder zit hij toch nog steeds in mijn hoofd. Hopelijk willen jullie een beetje lief zijn, ik ben momenteel al boos genoeg op mezelf...
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
zaterdag 8 december 2018 om 12:23
Waarom ben je boos op jezelf? Je doet het niet expres, toch?
Heb je enig idee waardoor je bindingsangst ontwikkeld is? Wellicht is het voor jou fijn om eens met een coach of therapeut te kijken wat de oorzaak is. Het is jammer als je iemand oprecht leuk vindt, maar dit vanwege bindingsansgt niet gaat durven. Ondertussen kun je als het goed voelt toch best rustig wat daten. Denk maar zo: je hoeft niet meteen te gaan samenwonen.
Sterkte ermee!
Heb je enig idee waardoor je bindingsangst ontwikkeld is? Wellicht is het voor jou fijn om eens met een coach of therapeut te kijken wat de oorzaak is. Het is jammer als je iemand oprecht leuk vindt, maar dit vanwege bindingsansgt niet gaat durven. Ondertussen kun je als het goed voelt toch best rustig wat daten. Denk maar zo: je hoeft niet meteen te gaan samenwonen.
Sterkte ermee!
zaterdag 8 december 2018 om 12:45
@Kleinblondje: Nee, ik doe het niet met opzet, maar word zo ontzettend moe van mezelf. Ik weet niet of het echt bindingsangst is hoor, daarom ook het vraagteken. Natuurlijk heb ik liefdesverdriet gehad. Maar of het daardoor komt? Ik denk eerder dat het komt doordat ik al zolang alleen ben. En een relatie betekent toch compromissen sluiten, of je nou samenwoont of niet. En dat heb ik dus heel lang niet hoeven doen.
@Madeliefjees: Klopt, ik hoef niet meteen te trouwen of samenwonen. En toch als het 's nachts donker en stil is, is dat wel datgene waardoor ik in paniek raak. Hoofd heeft duidelijk een eigen wil, heel irritant.
@ tv-coon: Behalve dat ik twee katten heb, op zich niets. Maar het beangstigt me wel.
@Madeliefjees: Klopt, ik hoef niet meteen te trouwen of samenwonen. En toch als het 's nachts donker en stil is, is dat wel datgene waardoor ik in paniek raak. Hoofd heeft duidelijk een eigen wil, heel irritant.
@ tv-coon: Behalve dat ik twee katten heb, op zich niets. Maar het beangstigt me wel.
zaterdag 8 december 2018 om 12:50
viva-amber, rationeel gezien weet ik dat allemaal. Maar ergens ontstaat toch kortsluiting. En waar ik gisteren oprecht had besloten om vandaag te vragen of hij wat wilde gaan drinken, is dit nu dus alweer omgeslagen in de 'ja-maar'. Gek word ik ervan!
zaterdag 8 december 2018 om 13:00
Poeh, ik zou op beide nee zeggen. Maar goed, ik heb werkelijk geen enkel idee wat hier toch de oorzaak van is. Ik denk een combinatie van veel factoren: liefdesverdriet, lang vrijgezel en introvert (dus ik ben graag alleen en heb dat ook echt nodig). En vast nog een paar andere factoren. Ik zou gewoon graag willen dat ik een uit-knop had in dit soort gevallen.
zaterdag 8 december 2018 om 13:08
Maar je doet net of je helemaal verkocht, aan hem overgeleverd en verloren bent als je een weekendje bij iemand gaat logeren.
Je kan toch altijd nog van gedachten veranderen als je daar bent. Dan zeg je dat er wat tussen gekomen is en dat je toch thuis nog iets moet doen. Je hoeft niet te zeggen wat.
Of ben je ook besluiteloos in een restaurant of voor het diepvriesvak in de supermarkt?
Of ben je ook besluiteloos in een restaurant of voor het diepvriesvak in de supermarkt?
Dan moet het maar zoals het kan
zaterdag 8 december 2018 om 13:15
Of ben je heel erg bang gekwetst te worden, overweldigd te worden of dat je opgeslokt wordt? Ben je na drie weken nog bezig met één ontmoeting van drie minuten en vraag je je af of je het wel goed gedaan hebt en wat hij allemaal niet van je dacht?
Ik hoef het niet te weten, maar misschien iets om te bespreken met je psycholoog.
Ik hoef het niet te weten, maar misschien iets om te bespreken met je psycholoog.
Dan moet het maar zoals het kan
zaterdag 8 december 2018 om 13:25
Ben niet besluiteloos in de supermarkt of in de rest van mijn leven. Juist daar ben ik heel rigoureus en doe ik vaak wat ik op dat moment wil. Ook niet altijd goed, maar wel het tegenovergestelde van wat ik in het geval van relaties doe. En ik ben ook niet bang om gekwetst te worden, althans niet meer dan een ander denk ik. Opgeslokt en overweldigd worden in een relatie is gelukkig ook nog nooit gebeurd. Nou ja, het is wat het is. Misschien toch maar het advies van vriendinnen en zus opvolgen en er gewoon voor gaan. En het mezelf gunnen en ruimte en tijd vragen. Bedankt in ieder geval.
zaterdag 8 december 2018 om 13:42
zaterdag 8 december 2018 om 13:44
In mijn omgeving herkent helaas niemand het. Behalve een kennis die enorm besodemieterd is door haar man, maar dat ben ik niet. Veel mensen (in mijn omgeving) denken dat alleen mannen hier last van hebben, maar vrouwen kunnen hier net zo goed mee in hun maag zitten.viva-amber schreef: ↑08-12-2018 13:21Ik herken het wel. Echter je hebt niet zoveel invloed op want de ander denkt en voelt en daten is niet verplicht.
zaterdag 8 december 2018 om 13:51
Dat zijn gunstige factoren om van daaruit te ontdekken wat er tussen jullie is en hoe een eventuele relatie kan worden ingevuld. Ik zou zeggen, spreek lekker af!MockTurtle schreef: ↑08-12-2018 13:42Nee, hij is ook niet extravert, maar wel meer dan ik. Ik denk dat veel bespreekbaar is. Hij heeft geen kinderen (gelukkig niet, want ik heb geen kinderwens) en woont lekker dichtbij. Er zijn dus zoveel meer smaken dan alleen het traditionele.
zaterdag 8 december 2018 om 13:54
Ik denk dat je gelijk hebt. Nee, dat weet ik! En waarom dan dat stemmetje in mijn hoofd mij iets anders kan laten denken? Bedankt!ZaraZara100 schreef: ↑08-12-2018 13:51Dat zijn gunstige factoren om van daaruit te ontdekken wat er tussen jullie is en hoe een eventuele relatie kan worden ingevuld. Ik zou zeggen, spreek lekker af!![]()
zaterdag 8 december 2018 om 14:10
Vindt hij je ook leuk genoeg voor een relatie?
Er zijn heel veel relatiemogelijkheden. Je hoeft niet in 1 huis te wonen, en alles samen te doen. Ook in een relatie kan je apart op vakantie gaan, je eigen hobby/sport hebben, met je eigen vrienden uitgaan, etc. Natuurlijk moet je je wel aan elkaar aanpassen en rekening met elkaar te houden. Maar we leven in een vrij land, waar iedereen zijn eigen keuzes kan maken.
Geef aan dat je hem leuk vindt, en neem het stap voor stap.
Ik was bijna 40 toen ik mijn huidige vriend leerde kennen. Nog nooit een serieuze relatie gehad en was erg gehecht aan mijn vrijheid. Veel gereisd en in het buitenland gewoond. Ondertussen al weer 15 jaar gelukkig samen, hebben we een huis en 2 katten samen, En ik heb me geen moment beknot gevoeld in mijn vrijheid. We doen dingen samen, maar ook apart.
Er zijn heel veel relatiemogelijkheden. Je hoeft niet in 1 huis te wonen, en alles samen te doen. Ook in een relatie kan je apart op vakantie gaan, je eigen hobby/sport hebben, met je eigen vrienden uitgaan, etc. Natuurlijk moet je je wel aan elkaar aanpassen en rekening met elkaar te houden. Maar we leven in een vrij land, waar iedereen zijn eigen keuzes kan maken.
Ik was bijna 40 toen ik mijn huidige vriend leerde kennen. Nog nooit een serieuze relatie gehad en was erg gehecht aan mijn vrijheid. Veel gereisd en in het buitenland gewoond. Ondertussen al weer 15 jaar gelukkig samen, hebben we een huis en 2 katten samen, En ik heb me geen moment beknot gevoeld in mijn vrijheid. We doen dingen samen, maar ook apart.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zaterdag 8 december 2018 om 14:46
Wat fijn om te horen! Hoe voelde je je ervoor dan? Heb je ooit een soort paniek gevoeld? Of ging het gewoon vanzelf?hamerhaai schreef: ↑08-12-2018 14:10Vindt hij je ook leuk genoeg voor een relatie?
Toegevoegd: Ja, ik vind hem wel leuk genoeg voor een relatie. Ik praat graag met hem, ik voel me goed bij hem. Ik heb niet meer die hals-over-de-kop verliefdheid zoals vroeger, maar toch wel vlindertjes. Maar aan de andere kant dat benauwde gevoel, soms bijna letterlijk. Daarom snap ik mezelf ook niet.
zaterdag 8 december 2018 om 15:07
Zulke gedachtes zij. Vrij normaal helemaal als je al zolang alleen bent.. Maar je hecht teveel waarde aan die gedachtes, identificeer je er minder mee. Dat je we. Keer iets denkt wil niet zeggen dat het zo moet zijn. We spenderen teveel tijd met nadenken over toekomst of verleden, leef nu! Bel hem en maal die afspraak. Het klinkt heel leuk, inclusief vlinders
zaterdag 8 december 2018 om 15:08
azrielle schreef: ↑08-12-2018 15:07Zulke gedachtes zijn vrij normaal helemaal als je al zolang alleen bent.. Maar je hecht teveel waarde aan die gedachtes, identificeer je er minder mee. Dat je een keer iets denkt wil niet zeggen dat het zo moet zijn. We spenderen teveel tijd met nadenken over toekomst of verleden, leef nu! Bel hem en maal die afspraak. Het klinkt heel leuk, inclusief vlinders![]()
donderdag 27 december 2018 om 00:11
Ik zal het ook gewoon eerlijk vertellen tegen hem,dat lucht ook al op!MockTurtle schreef: ↑08-12-2018 15:39Azrielle, je hebt helemaal gelijk. En dat wat je voedt, groeit ook alleen maar.
En het is heel begrijpelijk hoor wat je voelt na zo,n tijd alleen.