Ongepland, onverwacht, wat nu?

12-12-2018 10:43 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal even kort mijn situatie uitleggen.

Ik ben een trotse moeder van 3. Zelf ben ik al achterin de 30. Ons gezin is compleet.
Als anticonceptie gebruik ik de pil. Nu ben ik toch zwanger geraakt. Ik ben nu iets verder dan 4 weken en de testen zijn duidelijk.

Het is dus totaal niet gepland en we zijn dan ook best in shock. Er komen duizenden vragen op ons af. Niet eens zozeer de praktische dingen want we weten beide wel dat het financieel en qua ruimte en ook liefde allemaal wel kan maar meer vragen als: wíllen we nog wel een keer ‘helemaal opnieuw beginnen’? Wat als het kindje niet gezond is, ons gezin is nu zo stabiel, wat houdt dat dan in voor de toekomst? Ik ben al achterin de 30, gaat het wel goed? Hoe gaat de omgeving reageren? Lopen we meer risico? Enz enz.

Mijn man wil er wel voor gaan (is stiekem zelfs een beetje trots) maar maakt zich vooral zorgen om de gezondheid omdat we al wat ouder zijn en ook wat dat dan betekent voor het gezin.

Ik schaam mij vooral voor mijn twijfels. Het voelt zo stom om niet meteen blij te zijn met een positieve test! Is het raar dat ik zo twijfel en pieker?

Ik moet gewoon mijn verhaal even kwijt. Misschien is het hier ook iemand overkomen en wil diegene hier haar verhaal delen.
4 weken is nog maar pril, de optie tot afbreken is ook een overweging

ik zelf zou het niet doen, want ik vind vier echt teveel. Maar het ligt er ook aan hoe oud de anderen zijn. als je jongste nog onder drie is vind ik het iets anders dan wanneer de andere kinderen als een stuk ouder zijn.
en je loopt natuurlijk meer risico maar daarom zal je ook extra in gaten gehouden worden.
ik zat in jouw situatie en heb een overtijdbehandeling ondergaan.
Waar is je man "stiekem zelfs een beetje trots op"?
karin6789 schreef:
12-12-2018 11:04
dat-ie nog raak geschoten heeft, op zijn ouwe dag, ondanks de maatregelen...
hele goeie, volwassen, reden om een kind te krijgen :bonk:
lilalinda schreef:
12-12-2018 11:03
ik zat in jouw situatie en heb een overtijdbehandeling ondergaan.
Ik ook.
Niet omdat de pil gefaald had, maar vanwege eigen slordigheid.
Na ruim twee weken over tijd te zijn geweest, was de zwangerschap al weer beeindigd.
Ik vind het niet raar dat je piekert. Een zwangerschap brengt toch wat risico's met zich mee en de statistieken zeggen dat die iets groter zijn als je wat ouder bent.

Tegelijkertijd ben je lang de enige niet en zijn er talloze vrouwen van achter in de 30 die een gezond kind baren. Je man is eigenlijk wel trots, schrijf je. Dat lijkt me heerlijk. En je kinderen zullen vast dol zijn op hun nieuwe broertje of zusje. Het zal even wennen zijn, maar zal vast ook veel liefde met zich mee brengen. Zeker als ze al wat groter zijn, kunnen ze alles bewust meemaken. Misschien zijn ze al op een leeftijd dat ze mee kunnen denken over de naam, of zo. Of het kaartje ontwerpen of kiezen.

Ik zou zeggen: de natuur heeft je verrast, geniet er van! In elk geval gefeliciteerd en een voorspoedige zwangerschap gewenst!
Alleen kalmte kan ons redden.
Bedankt voor jullie reactie. De jongste is net 6 jaar.

Ik pieker behoorlijk. Wat is wijsheid? Snap dat jullie daar geen antwoord op hebben naar het is fijn om herkenning te vinden.

Afbreken is een optie. Maar de keuze daarvoor vind ik heel moeilijk. Pfff... ik vind het maar lastig. Je hebt ook niet heel veel tijd om na te denken natuurlijk. Voel een soort druk dat we snel moeten beslissen wat we doen.
doemediema schreef:
12-12-2018 11:07

Ik zou zeggen: de natuur heeft je verrast,
Heeft weinig met "de natuur" te maken hoor!
Wel met slordig slikken.
lilalinda schreef:
12-12-2018 11:06
dat-ie nog raak geschoten heeft, op zijn ouwe dag, ondanks de maatregelen...
hele goeie, volwassen, reden om een kind te krijgen :bonk:
Meen je deze reactie? Over volwassen gesproken. Waarom?

Trots is een van de emoties die ik bij voorgaande zwangerschappen ook had. Vind het niet heel raar.
karin6789 schreef:
12-12-2018 11:04
dat zijn zaad het nog doet
Sjors81 schreef:
12-12-2018 11:09
Bedankt voor jullie reactie. De jongste is net 6 jaar.

Ik pieker behoorlijk. Wat is wijsheid? Snap dat jullie daar geen antwoord op hebben naar het is fijn om herkenning te vinden.

Afbreken is een optie. Maar de keuze daarvoor vind ik heel moeilijk. Pfff... ik vind het maar lastig. Je hebt ook niet heel veel tijd om na te denken natuurlijk. Voel een soort druk dat we snel moeten beslissen wat we doen.
tja als afbreken moeilijk voor je is dan is er geen keuze
dan komt er een vierde
S-Meds schreef:
12-12-2018 11:12
dat zijn zaad het nog doet
En dwars door de anti conceptie heen werkt.
Zo'n sterk zaad pffffffffff
doemediema schreef:
12-12-2018 11:07
Ik vind het niet raar dat je piekert. Een zwangerschap brengt toch wat risico's met zich mee en de statistieken zeggen dat die iets groter zijn als je wat ouder bent.

Tegelijkertijd ben je lang de enige niet en zijn er talloze vrouwen van achter in de 30 die een gezond kind baren. Je man is eigenlijk wel trots, schrijf je. Dat lijkt me heerlijk. En je kinderen zullen vast dol zijn op hun nieuwe broertje of zusje. Het zal even wennen zijn, maar zal vast ook veel liefde met zich mee brengen. Zeker als ze al wat groter zijn, kunnen ze alles bewust meemaken. Misschien zijn ze al op een leeftijd dat ze mee kunnen denken over de naam, of zo. Of het kaartje ontwerpen of kiezen.

Ik zou zeggen: de natuur heeft je verrast, geniet er van! In elk geval gefeliciteerd en een voorspoedige zwangerschap gewenst!
Wat een lieve reactie, dank je wel. Dit is inderdaad een gevoel wat ook heel erg omhoog komt. Daarnaast dus de ‘negatieve’ kanten en stress van de schok. Vandaar ook het heen en weer geslingerd worden in emoties.
Maar dit is mooi om te lezen.
karin6789 schreef:
12-12-2018 11:09
Heeft weinig met "de natuur" te maken hoor!
Wel met slordig slikken.
Waar baseer je dat op? Dat ik slordig ben geweest? Wat een nare opmerking. Voegt weinig toe.
karin6789 schreef:
12-12-2018 11:14
En dwars door de anti conceptie heen werkt.
Zo'n sterk zaad pffffffffff
Mag ik je vragen waarom je het nodig vindt om continue dit soort reacties te plaatsen? Heb ik je iets misdaan? Zou het fijn vinden als je dat even uitlegt.
Sjors81 schreef:
12-12-2018 11:15
Waar baseer je dat op? Dat ik slordig ben geweest? Wat een nare opmerking. Voegt weinig toe.
Waarom is dat een nare opmerking?
Lijkt me de meest logische verklaring.
Ik begrijp je dilemma, maar eind 30 is nog niet heel oud, er zijn genoeg vrouwen die na hun 35ste nog een gezond kindje op de wereld zetten.

Sterkte met het maken van een keuze, het zal vast niet makkelijk zijn.
Waar maak je je trouwens druk om?
Je man vindt het leuk en jij ook.
S-Meds schreef:
12-12-2018 11:13
tja als afbreken moeilijk voor je is dan is er geen keuze
dan komt er een vierde
Ja zo kort door de bocht kun je zo’n conclusie wel trekken, bedankt voor deze enorme wijsheid. Het is vast heel raar dat je zo’n keuze niet even makkelijk maakt.
Sjors81 schreef:
12-12-2018 11:21
Ja zo kort door de bocht kun je zo’n conclusie wel trekken, bedankt voor deze enorme wijsheid. Het is vast heel raar dat je zo’n keuze niet even makkelijk maakt.
De keuze voor een vierde heb jij al lang gemaakt.
Toch?
Sjors81 schreef:
12-12-2018 11:18
Mag ik je vragen waarom je het nodig vindt om continue dit soort reacties te plaatsen? Heb ik je iets misdaan? Zou het fijn vinden als je dat even uitlegt.
Continue??
Jij bent hier nieuw toch?
lilalinda schreef:
12-12-2018 11:24
Continue??
Jij bent hier nieuw toch?
Continue in dit topic.
Sjors81 schreef:
12-12-2018 11:21
het is niet zo moeilijk hoor, je bent zwanger en nu zijn er twee optie
1. afbreken
2. doorgaan

en als je afbreken te moeilijk vindt moet je doorgaan. Kan je heel lang gaan twijfelen maar dat heeft weinig zin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven