Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling of maak ik een denkfout?

15-12-2018 11:33 633 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2018 00:38
Reden: op verwijderd ivm privacy
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar TO wil/moet toch eerst te weten komen waar zij nu staat c.q. hoe de situatie (concreet in cijfers uitgedrukt) ervoor staat?

Heeft m.i. niets met underdog te maken, maar meer met tactisch bewegen om te zorgen dat allereerst de juiste gegevens nu op tafel komen.
Oók/juist voor het geval de relatie stuk zou lopen.

In de "ruziestand" blijven, zal niet leiden tot het verkrijgen van de info die TO wil hebben; dan komen zij alleen maar verder tegenover elkaar te staan. Ik zou op zijn minst een ingang zoeken om aan de weet te komen wat ik wil weten; lijkt mij gewoon effectief gedrag in dit geval (of/hoe de relatie zich dan ook zal ontwikkelen).
gebruna wijzigde dit bericht op 19-12-2018 14:44
42.27% gewijzigd
Dit is geen liefde hoor. Dan hoor je je partner alles te gunnen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Niet tekenen hoor! En stop met dat nonchalante en 'ik teken wel de komende dagen'.

Tijd om wakker te worden TO en op tafel te slaan. Als je dat niet doet, doe je jezelf ontzettend tekort.
Life is short. Eat dessert first.
Misschien is het ' ik teken ergens de komende dagen wel,' wel de goede manier om de vliegen met stroop te vangen. Howel de reactie van het doorscheuren van het papier natuurlijk voor zich spreekt.
Ik hoor wel heel veel alarmbellen afgaan, zo berekend, manipulerend te werk gaan, heeft niks met liefde te maken he.
Het beste wat je kunt doen is nog een tijd proberen terug te sparen/ meer te gaan werken, maar dit is zo liefdeloos, harteloos. Eigenlijk gewoon waanzinnig vals en gemeen. Probeer te wennen aan het idee en een plan te maken voor leven als alleenstaande moeder.
Ik heb zelf gelukkig een redelijk goede baan, dus heb mezelf nog kunnen redden, maar heb het wel 1/2 financieel slechter dan in mijn relatie. Maar ik ben 3 x gelukkiger dan in die tijd dat mij niks gegund werd en ik iedere cent moest bevechten!
Word altijd zo verdrietig van dit soort verhalen. Jammer dat sommige mensen zo slecht zijn. Je man is helemaal niet heel betrouwbaar, hij neemt je uit. Je hebt het vaak pas door als het te laat is.

To is naïef geweest, maar als je zelf helemaal geen kwade intenties hebt is dat wel eens een valkuil.
Gebruna schreef:
19-12-2018 14:39
Maar TO wil/moet toch eerst te weten komen waar zij nu staat c.q. hoe de situatie (concreet in cijfers uitgedrukt) ervoor staat?

Heeft m.i. niets met underdog te maken, maar meer met tactisch bewegen om te zorgen dat allereerst de juiste gegevens nu op tafel komen.
Oók/juist voor het geval de relatie stuk zou lopen.

In de "ruziestand" blijven, zal niet leiden tot het verkrijgen van de info die TO wil hebben; dan komen zij alleen maar verder tegenover elkaar te staan. Ik zou op zijn minst een ingang zoeken om aan de weet te komen wat ik wil weten; lijkt mij gewoon effectief gedrag in dit geval (of/hoe de relatie zich dan ook zal ontwikkelen).
Ruzie is nooit productief, dat ben ik met je eens. Maar de stroop-benadering is dat in deze situatie imho evenmin. Aangezien beiden wel naar een therapeut gaan, zou ik denken dat er wel een ingang valt te creëren, niet vanuit zwakte, maar vanuit kracht, een variant op "als jij wil dat onze relatie beter wordt, dan gaan we een afspraak maken met de accountant schat, en dan komt alles op tafel. Geen gelul meer, geen geruzie, maar helderheid. Nu."
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
doornroosje9 schreef:
19-12-2018 14:41
Niet tekenen hoor! En stop met dat nonchalante en 'ik teken wel de komende dagen'.

Tijd om wakker te worden TO en op tafel te slaan. Als je dat niet doet, doe je jezelf ontzettend tekort.
Dat nonchalante was een rol omdat ik geen zin had in een ruzie zo laat op de avond (maar die kwam er uiteindelijk toch). Ik wil tijd rekken om eea uit te zoeken. Met de feestdagen voor de deur ga ik een keiharde confrontatie uit de weg (al vaker meegemaakt met hem), maar ik heb wel zijn medewerking nodig om gegevens aan te leveren. Ik kan dus beter nog even in de rol van domme gans blijven zitten maar ondertussen wel advies vragen van een financieel adviseur om hem daarna te confronteren met een goed onderbouwd iets. Dan wordt het inderdaad tijd voor salpeterzuur ;)
Heb je een financieel adviseur?
(Dead Kennedys)
Nee, heb wel info opgevraagd en heb wat adressen
anoniem07121825 schreef:
19-12-2018 15:04
Nee, heb wel info opgevraagd en heb wat adressen
Niet op bezuinigen!
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
19-12-2018 15:00
Ruzie is nooit productief, dat ben ik met je eens. Maar de stroop-benadering is dat in deze situatie imho evenmin. Aangezien beiden wel naar een therapeut gaan, zou ik denken dat er wel een ingang valt te creëren, niet vanuit zwakte, maar vanuit kracht, een variant op "als jij wil dat onze relatie beter wordt, dan gaan we een afspraak maken met de accountant schat, en dan komt alles op tafel. Geen gelul meer, geen geruzie, maar helderheid. Nu."
De stroop-benadering is in dit geval; man benaderen vanuit het beeld dat hij zoveel van TO houdt en dat hij het zo goed met haar voor heeft...hij zegt/doet namelijk alsof dat uitsluitend zijn bedoeling en insteek is en daar zou ik dus aan appelleren om nu door te grijpen wat betreft het scheppen van duidelijkheid over alle zaken en financiën.
Heel rustig. Maar consequent op aandringen. Of zelf in gang zetten op de een of andere manier.

Therapie is er wel geweest, maar ik weet eigenlijk niet of dat nu nog speelt.
"De" accountant is juist het probleem: dat is 'zijn' accountant en man wil TO's vragen daar niet gesteld hebben wegens "dom, onnozel, e.d."

Maar TO klinkt zeker niet dom; integendeel. Deze gang vn zaken is er gewoon ingeslopen en ik kan mij voortellen hoe dat zo gelopen is: kinderbijslag wordt meestal op de rekening van moeder gestort en moeder doet doorgaans het vaakst boodschapen en koopt de kinderkleding e.d. TO heeft het misschien juist te lang zelf allemaal willen regelen.

Ik ga er vanuit dat zij zelf ook wel een donkerbruin vermoeden heeft dat -zeker als het nog langer zo doorgaat- wel eens fout zal kunnen gaan met de relatie.
Maar haar vraag hier is niet: "ik wil scheiden, wie heeft er tips hoe dit aan te pakken" maar vooralsnog wil zij duidelijkheid over haar positie en financiën.
Het meest effectief lijkt mij dus hier met haar mee te denken over hoe zij dit aan kan pakken en/of welke stappen zij kan nemen in deze fase; lijkt mij namelijk een eenzame worsteling nu voor TO. En je weet nooit of zo'n topic als dit haar op enige manier kan helpen. Dus wat dat betreft kunnen we denk ik het beste met haar mee denken hoe zij er in het 'hier en nu' mee verder kan/moet.
Mee eens hoor. En volgens mij probeer ik ook mee te denken. TO kan, neem ik aan, uit de verschillende perspectieven wel haar weg bepalen.
(Dead Kennedys)
Dank jullie wel :rose: 7
Deze posts helpen me echt verder, op meerdere manieren.
Alleen al het feit dat hij iets wil doen waar jij voor moet tekenen geeft al aan dat het waarschijnlijk niet in jouw voordeel is. Als je nog geen alarmbellen had dan heb je ze nu wel.
TO, heb je hem gevraagd waarom je nu moest tekenen, en de vorige keren niet?

Ik vind het echt raar. En het stomme is dat mochten jullie gaan scheiden en jij een vergoeding van hem zou eisen voor wat je allemaal betaald hebt, hij waarschijnlijk toch gaat rondbazuinen dat het jou allemaal om het geld te doen was...

Ik wens je veel wijsheid en succes de komende tijd.
Madeliefjees schreef:
19-12-2018 14:39
Dit is geen liefde hoor. Dan hoor je je partner alles te gunnen.
Ik val alleen op dit stukje in. In principe zou ik ja zeggen. Maar er zijn genoeg situaties denkbaar dat je in een relatie zit, waarbij de verhoudingen in den beginne al niet echt eerlijk zijn. Bijvoorbeeld: je krijgt een (nieuwe) relatie waarbij je nieuwe partner (flinke) schulden heeft. Ik zou wel honderd keer achter mijn oren krabben of ik wel zin heb om daarin mee te delen.

Of als ik een partner heb die voor kinderen graag werkte en waarmee ik dezelfde wensen en visie wb het leven en een gezamenlijke toekomst had en die partner heeft zich ineens bedacht en wil full time thuis blijven bij de kinderen. Tja, ik vraag me af of ik dan zou denken: tuurlijk, wat jij wilt, wordt ik voortaan wel hoofdkostwinnaar en ben ik in mijn eentje verantwoordelijk voor het financiele reilen en zeilen. Zeker als ik zelf in gedachten had gehad dat ik zelf óók wat minder had willen werken om voor de kinderen te zorgen, maar dat voor mijn gevoel wordt weggekaapt door een partner die ineens de hele carriere aan de wilgen wil hangen.

Liefde is vooral en eerst elkaar kennen in de wensen en daar samen goede afspraken voor maken waar beide partijen achter staan. En als dat is gebeurt, dan zal het me m'n derriere oxideren wie en hoe voor het geld zorgt.
anoniem07121825 schreef:
19-12-2018 11:48
Nou, als je het over de duivel hebt...
Partner kwam gisteravond plots aanzetten met een formulier van de bank met de vraag of ik die wilde ondertekenen. Het ging om een extra storting die hij wil doen op de spaarhypotheek. Ik deed alsof mijn neus bloedde en vroeg tussen neus en lippen door het nou precies zat met ieders aandeel in het huis na die extra stortingen.
Hier werd namelijk gesuggereerd dat mijn vermogen met extra stortingen ook zou toenemen en dat ik daarmee min of meer gecompenseerd zou worden voor mijn verdampte spaargeld.
Opnieuw bevestigde hij wat hij altijd al heeft gezegd: ieder is voor de helft eigenaar, dus evt waardevermeedering/winst op het huis wordt door 2 gedeeld. Maar extra inleg is op persoonlijke titel, dus die krijgt hij bij verkoop van het huis volledig terug.
Niet notarieel vastgelegd, maar volgens hem kan hij via afschriften aantonen dat híj die extra stortingen heeft gedaan. We hebben trouwens bij de eerdere extra aflossingen nooit een dergelijk formulier hoeven ondertekenen, dus hij was verbaasd dat het nu wel moest.
Ik heb het samenlevingscontract nog eens erop nagekeken: het wordt niet zo expliciet genoemd, maar er staat wel dat investeringen in de inboedel of de woningb op conto van beide eigenaren komen te staan, tenzij we overeenkomen en vastleggen dat slechts 1 partij de eigenaar wordt.
Afspraken over die eerdere extra stortingen zijn nergens vastgelegd, dus het kan zijn dat hij zich ten onrechte rijk rekent. Misschien voelt hij nattigheid en komt hij daarom nu met dat formulier. Geen idee.
Het verdere verloop van het gesprek kun je al raden: ruzie. Hij werd boos omdat ik niet gelijk wilde tekenen. Ik wilde bedenktijd dus reageerde wat nonchalant en zei dat ik het wel een dezer dagen zou tekenen, maar eerst op mijn gemak wilde bekijken waar ik voor teken. Waarop hij gelijk begon te vragen waarom ik hem zo wantrouw en dat ik het weer niet snap bla bla. Uiteindelijk heeft hij kwaad het formulier doorgescheurd.

Dit is wel raar. Er is echt geen formulier nodig om extra af te lossen. Inderdaad gewoon niet tekenen.
diyer schreef:
19-12-2018 15:53
Ik val alleen op dit stukje in. In principe zou ik ja zeggen. Maar er zijn genoeg situaties denkbaar dat je in een relatie zit, waarbij de verhoudingen in den beginne al niet echt eerlijk zijn. Bijvoorbeeld: je krijgt een (nieuwe) relatie waarbij je nieuwe partner (flinke) schulden heeft. Ik zou wel honderd keer achter mijn oren krabben of ik wel zin heb om daarin mee te delen.

Of als ik een partner heb die voor kinderen graag werkte en waarmee ik dezelfde wensen en visie wb het leven en een gezamenlijke toekomst had en die partner heeft zich ineens bedacht en wil full time thuis blijven bij de kinderen. Tja, ik vraag me af of ik dan zou denken: tuurlijk, wat jij wilt, wordt ik voortaan wel hoofdkostwinnaar en ben ik in mijn eentje verantwoordelijk voor het financiele reilen en zeilen. Zeker als ik zelf in gedachten had gehad dat ik zelf óók wat minder had willen werken om voor de kinderen te zorgen, maar dat voor mijn gevoel wordt weggekaapt door een partner die ineens de hele carriere aan de wilgen wil hangen.

Liefde is vooral en eerst elkaar kennen in de wensen en daar samen goede afspraken voor maken waar beide partijen achter staan. En als dat is gebeurt, dan zal het me m'n derriere oxideren wie en hoe voor het geld zorgt.

In de eerste situatie ben ik het helemaal met je eens. Als ik met diegene een toekomst zou willen opbouwen dan zou ik hem zeker steunen, maar op andere manieren, bijvoorbeeld door te zorgen voor de boodschappen e.d.. Maar de financiën zou ik in zo'n geval strikt gescheiden houden om niet meegezogen te worden in de put, want daar heb je geen van beiden wat aan. Het ligt er trouwens wel aan hoe hoog de schuld is, en wat de reden is. Een studieschuld zou evt. wel kunnen worden meegenomen in de gezamenlijke financiën, de studie draagt immers ook bij aan de gezamenlijke toekomst.

De tweede situatie kan ik me zo moeilijk voorstelle: dat de ene partner zegt: nou, doei, ik stop met werken, terwijl de andere partner daar helemaal op tegen is. Dan zit er al iets niet goed in de relatie lijkt mij. Ik ben een voorstander van alles op één hoop, maar dan ook wel alle beslissingen in goed overleg.
Hij heeft waarschijnlijk geprobeerd jou een schuldbekentenis te laten tekenen omdat hij erachter is gekomen dat eerdere aflossingen ook gedeeld moet worden bij verkoop. (Lees wel hierboven dat hierover rechtzaken zijn gevoerd).

Als hij bv 100.000 zelf extra af zou lossen dan wil hij jou een schuldbekentenis laten tekeken van 50.000 euro. Die andere 50.000 is automatisch van hem omdat jullie 50/50 eigenaar zijn.

Op zich is daar niet zoveel mis mee maar het is oneerlijk als jij lange tijd teveel hebt bijgedragen aan het huishouden omdat je vanwege de kinderen minder werkte en meer (of alles) aan het huishouden deed.

Die schuldbekentenis kan hij zelf opstellen of door de notaris laten doen. Moch je ooit om wat voor redenen toch tekenen let er dan op dat je maar voor de helft van wat hij extra inlegt tekent.

Let op met wat je tekent. Als jullie uit elkaar zouden gaan kan jij problemen met belastingaftrek krijgen. Dit moet je navragen bij een hypotheekadviseur, die kan je dat zo vertellen.

Heb je het papier wat hij je heeft willen laten tekenen nog? In de prullenbak bv? Zet het dan even hier op het forum zodat mensen met verstand hiervan kunnen kijken wat hij heeft geprobeerd.

Er is niks mis met je eigen vermogen te beschermen maar dan moet je tijdens dat je samen bent de ander financieel bijstaan omdat die minder werkt vanwege de kinderen.

Waarschijnlijk wil hij nog voor eind december aflossen omdat dat belastingtechnisch aantrekkelijk kan zijn. Het blijkt dat veel banken hier niet aan meewerken omdat ze dit o.a administratief niet meer op tijd kunnen vewerken. Het heeft dan ook geen zin om zo’n haast te maken.
MarkSD schreef:
19-12-2018 16:03
Dit is wel raar. Er is echt geen formulier nodig om extra af te lossen. Inderdaad gewoon niet tekenen.
Daar is echt wel een formulier voor nodig. En dat formulier moet getekend worden door degenen op wiens naam de hypotheek staat.
Phineas schreef:
19-12-2018 16:48
Daar is echt wel een formulier voor nodig. En dat formulier moet getekend worden door degenen op wiens naam de hypotheek staat.
Dan is het vreemd dat bij eerdere stortingen geen formulieren door TO ondertekend hoefden te worden.

Hoe je het dan ook wend of keert, het blijft een vreemde situatie die meer dan genoeg alarmbellen doen rinkelen. TO, teken niets en raadpleeg zo snel mogelijk een financieel adviseur.

Mocht je partner daarover blijven drammen, sorry schat, met het oog op de feestdagen en de vakantie van de kinderen wil ik de tijd nemen om er over na te denken. Wees zo lief te wachten tot ik er zelf op terugkom.
diyer schreef:
19-12-2018 15:53

Minder werken ivm kinderen gaat als het goed is in overleg. Dus als je partner 'ineens' wil stoppen met werken, kun jij ook zeggen "nou nee, ik wil ook graag wat inleveren, zodat we het samen kunnen doen".

Ik geef je wel gelijk hoor, maar mannen van vrouwen die stopten met werken ivm kinderen, doen nogal eens verongelijkt (hier op het forum) alsof ze er geen zeggenschap in hadden, dat het allemaal háár idee was en dat ze er niet van af te brengen was. Dat zijn trouwens ook verrassend vaak mannen, die 'niet minder konden gaan werken' ivm hun baan. Maar goed, dat is een hele andere discussie.
Later is nu
JollyRider schreef:
15-12-2018 12:31
Drie kinderen en de financiën nog steeds geregeld zodat jullie makkelijk uit elkaar kunnen. Ik zal het nooit begrijpen
Dit, wat klinkt het allemaal 'ongezellig' zeg. Het zal vast oerdom van mij zijn hoor, maar ik ga er vanuit dat ik een toekomst met mijn man heb. Hier alles op 1 hoop. Wij zijn 1 gezin, zorgen samen dat we genoeg geld hebben voor vaste lasten, leuke dingen, en we zorgen samen dat de kinderen het goed hebben en dat ze ook geen 5 dagen naar de opvang moeten. Ik werk parttime, verdien dus ook minder, maar maakt geen bal uit. Zijn geld is mijn geld en andersom. Als ik straks eindejaarsuitkering krijg kan ik daar heus iets leuks voor kopen wat ik zelf graag wil hebben, maar het kan net zo goed aan iets gezamenlijks uitgegeven worden of gaat gewoon naar onze spaarrekening. Als hij loonsverhoging krijgt heb ik daar ook net zo goed profijt van doordat we wat meer te besteden hebben en dus bijvoorbeeld meer voor de kinderen kunnen sparen of vaker op vakantie kunnen gaan. Ik vind dat toch allemaal wel wat fijner klinken dan het verhaal in de OP. Mochten we uit elkaar gaan, dan 50-50. Ik verdien dan wel minder, maar ik doe op de dagen dat ik thuis ben ook zinnige dingen (kinderen, huishouden etc), net zo belangrijk. Het gaat niet alleen om wie het geld binnenbrengt lijkt me. Klinkt gewoon niet als een gezin, als alles zo gescheiden is. Als wij uit eten gaan of op vakantie of wat dan ook, dan maakt het dus ook niks uit wie dat betaalt, daar is nooit gedoe over (jij hebt meer spaargeld, of ik heb onlangs al betaald, nu moet jij etc etc). Hier wel onze eigen rekeningen nog waar ons salaris op gestort wordt etc, maar we gaan daarmee om alsof het 1 pot is.
Phineas schreef:
nee hoor je kan gewoon aflossen
Phineas schreef:
Toen ik ooit extra wilde aflossen was er geen formulier nodig zolang ik maximaal het per jaar extra af te lossen bedrag(10% geloof ik) wilde aflossen. Als ik meer dan die 10% extra wilde aflossen was er wel een formulier nodig.

Ik ken een situatie waarbij man een schenking kreeg van €100.000 voor extra aflossing van de hypotheek. Ontvangen op zijn rekening, door hem betaald maar bij scheiding kon hij dat bedrag niet opeisen als zijn deel want alles was 50/50 en er stond niets op papier over dat dat bedrag zijn inleg was. Gunstig dus voor to als man nooit iets heeft vastgelegd. Zie het als genoegdoening. Poot stijf houden nu want dit gaat uitdraaien op een echtscheiding volgens mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven