Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...
maandag 31 december 2018 om 14:19
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)

maandag 31 december 2018 om 19:45
Ik zit echt te kijken bij de meeste dingen van wauw.. geen idee wat het is en nog nooit gezien in het echt hahaha!

maandag 31 december 2018 om 19:50
Zeker een mooie tijd.
We hadden een super band met onze Nederlandse buren. Er gingen flink wat borden couscous en tajine over de schutting-wel in Delftsblauw servies

Onze buurman had veel verhalen te vertellen aan ons over wat hij had meegemaakt tijdens WO2 aan. Ik hing als kind aan zijn lippen. Ondertussen zette mijn moeder de pot Marokkaanse thee en Marokkaanse pannenkoeken klaar voor ons allemaal.
Ben tijdens mijn allereerste bieb bezoek een boek gaan halen over WO2 en Anne Frank, ik was geïnspireerd door mijn Nederlandse buurman.
Ik vind dat veel Nederlanders in die tijd echt wel het geduld en een groot hart hadden richting migrantenkinderen. Ik ben daar zo dankbaar voor. Er was een groot wederzijds respect voor elkaars achtergrond. De sfeer is tegenwoordig zo anders.
mabido wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:18
1.69% gewijzigd

maandag 31 december 2018 om 19:52
Er was geen computer, geen mobieltje, geen platte tv. Geen webradio maar ik was met de "gewone" echt meer dan tevreden en die ging sneller aan 's morgens. Je hoefde hem ook nooit te resetten. Druk op de knop en je had binnen twee seconden geluid. Het iets betere geluid van de huidige apparatuur; ach ja. Dan wist ik toen niet dus ik miste het toen ook niet. Het is een gecreëerde behoefte. Vroeger had ik ook een tv in de keuken. Nu loop ik voortdurend te klooien met web-tv die een halve minuut later is dan de gewone tv. Ook de digitale ontvangst van verschillende tv's is niet synchroon.
Je moet allemaal extra dingen doen voor een vergelijkbaar resultaat.
Je moet allemaal extra dingen doen voor een vergelijkbaar resultaat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 31 december 2018 om 19:53
Deze dus:GroenTuintje schreef: ↑31-12-2018 19:49En zo’n zeepbakjes- tegel ( in de muur gemetseld), die had je ook in iedere badkamer vroeger in de jaren 70.

Voor iedereen een groene tuin

maandag 31 december 2018 om 19:54
Zoveel herkenbare dingen en sommigen worden hier nog steeds gebruikt.
Wellicht is dit wat te recent allemaal voor dit topic maar...
De Paddington mokken van DE (wij hadden echt de hele collectie van alle seizoenen enzo, helaas allemaal gesneuveld):

Het koffieblik

En deze hadden wij aan de muur in de keuken:
Wellicht is dit wat te recent allemaal voor dit topic maar...
De Paddington mokken van DE (wij hadden echt de hele collectie van alle seizoenen enzo, helaas allemaal gesneuveld):
Het koffieblik
En deze hadden wij aan de muur in de keuken:
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:59
20.59% gewijzigd
maandag 31 december 2018 om 19:56
Wat is dit leuk! Veel herkenbaar zeg!
Kan geen plaatjes plakken, maar:
- Cassetterecorder, eerst enkel, later dubbel. Record+Play. En dan maar hopen dat die gast van de Top 40 niet door het einde van je favoriete liedje heen ging praten. En de Top 40 iedere week ophalen en je favoriete plaatjes draaien in de platenzaak. Heerlijk!
- Betamax en later VHS. En wel terugspoelen die videoband!
- En van iets minder lang geleden, het inbellen voor internet, met dat klotegeluid. En dat je dan maar een half uur mocht internetten, want duur en je kon niet bellen/gebeld worden.
En vast nog meer, ik blijf lekker meelezen

- Cassetterecorder, eerst enkel, later dubbel. Record+Play. En dan maar hopen dat die gast van de Top 40 niet door het einde van je favoriete liedje heen ging praten. En de Top 40 iedere week ophalen en je favoriete plaatjes draaien in de platenzaak. Heerlijk!
- En van iets minder lang geleden, het inbellen voor internet, met dat klotegeluid. En dat je dan maar een half uur mocht internetten, want duur en je kon niet bellen/gebeld worden.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

maandag 31 december 2018 om 19:59
Mijn kinderen kunnen zich echt niet voorstellen dat we zonder internet/gsm/smartphone leefden.huurvrouwtje schreef: ↑31-12-2018 19:45Ik zit echt te kijken bij de meeste dingen van wauw.. geen idee wat het is en nog nooit gezien in het echt hahaha!sommige dingen herken ik van kringlopen haha! Of van hippe vintage bloggers. meeste herken ik niet van bij mensen thuis hoor :p
We hadden niet eens een telefoon in huis. 'Maar wat deden jullie dan de hele dag': veel Buitenspelen, weer of geen weer, elke dag stond er wel een kindje voor de deur die vroeg of we buiten wilden spelen.
Tegenwoordig zijn de speeltuinen verlaten.
maandag 31 december 2018 om 20:02
Dat geluidje staat nog steeds in mijn geheugen gegriftMockTurtle schreef: ↑31-12-2018 19:56Wat is dit leuk! Veel herkenbaar zeg!Kan geen plaatjes plakken, maar:

https://youtu.be/gsNaR6FRuO0
groentuintje wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:12
1.91% gewijzigd
maandag 31 december 2018 om 20:12
Deze heb ik nog steeds allemaal in mijn keukenkastjes staan

maandag 31 december 2018 om 20:12
Mabido schreef: ↑31-12-2018 19:50Zeker een mooie tijd.
We hadden een super band met onze Nederlandse buren. Er gingen flink wat borden couscous en tajine over de schutting-wel in Delftsblauw servies- naar onze Nederlandse buren. Pakjesavond heb ik in de beginjaren '80 mede door mijn Nederlandse buren echt leren kennen. Stonden ze daar in de avond verkleed met kado' s voor ons (5 kinderen) voor de deur. Ik wist niet wat ik mee maakte.
Onze buurman had veel verhalen te vertellen over wat hij had meegemaakt over WO2 aan ons,. Ik hing als kind aan zijn lippen. Ondertussen zette mijn moeder de pot Marokkaanse thee en Marokkaanse pannenkoeken klaar voor ons.
Ben tijdens mijn allereerste bieb bezoek ooit een boek gaan halen over WO2 en Anne Frank, geïnspireerd door mijn Nederlandse buurman.
Ik vind dat veel Nederlanders in die tijd echt wel het geduld en een groot hart hadden richting migrantenkinderen. Ik ben daar zo dankbaar voor. Er was een groot wederzijds respect voor elkaars achtergrond. De sfeer is tegenwoordig zo anders.
Ik ben het met je eens. Tolerantie was erg groot in die tijd. Nederlanders stonden open voor de buitenlanders en buitenlanders deden gewoon met ons mee. Taalcursussen bestonden toen niet eens. De kinderen leerden op straat en brachten dat over op de ouders. De 1e generatie heeft zo Nederlands geleerd en wij soms ook weer buitenlandse woorden.
Mijn moeder ging met de buurvrouw mee boodschappen halen en kwebbelde er op los. En mijn vader nam in zijn auto de nieuwe buurman mee naar de haven waar zij werkten. Mensen waren altijd wel ergens mee bezig en in ieder geval met elkaar. Er waren geen spanningen en wederzijds onbegrip. Integendeel. Hoe kan het toch dat het nu allemaal zo anders is.
Naar deze tijd verlang ik vaak terug maar dat kunnen we wel vergeten. Wat fijn dat ook jij goede herinneringen hebt aan die tijd en Nederland ook anders hebt ervaren. Mooi.

maandag 31 december 2018 om 20:14
MockTurtle schreef: ↑31-12-2018 19:56- Cassetterecorder, eerst enkel, later dubbel. Record+Play. En dan maar hopen dat die gast van de Top 40 niet door het einde van je favoriete liedje heen ging praten.
Daar ergerde ik me vroeger ook altijd aan maar later hoorde ik dat ze verplicht zijn dat te doen, zodat de nummers niet opgenomen en gekopieerd kunnen worden. Ze praten dus altijd óf door het begin, óf door het eind. Nooit geweten.
maandag 31 december 2018 om 20:18
Ze doen het nog steeds op de radio. Bij slam ook, door die Mixmarathon etc.

maandag 31 december 2018 om 20:21

maandag 31 december 2018 om 20:22
Renee_XX schreef: ↑31-12-2018 20:12Ik ben het met je eens. Tolerantie was erg groot in die tijd. Nederlanders stonden open voor de buitenlanders en buitenlanders deden gewoon met ons mee. Taalcursussen bestonden toen niet eens. De kinderen leerden op straat en brachten dat over op de ouders. De 1e generatie heeft zo Nederlands geleerd en wij soms ook weer buitenlandse woorden.
Mijn moeder ging met de buurvrouw mee boodschappen halen en kwebbelde er op los. En mijn vader nam in zijn auto de nieuwe buurman mee naar de haven waar zij werkten. Mensen waren altijd wel ergens mee bezig en in ieder geval met elkaar. Er waren geen spanningen en wederzijds onbegrip. Integendeel. Hoe kan het toch dat het nu allemaal zo anders is.
Naar deze tijd verlang ik vaak terug maar dat kunnen we wel vergeten. Wat fijn dat ook jij goede herinneringen hebt aan die tijd en Nederland ook anders hebt ervaren. Mooi.
Zo heb ik het ook ervaren hoor. Ik weet nog goed dat de Turkse buurvrouw soms bij ons kwam telefoneren (zelf hadden ze nog geen telefoon) en ze wilde dan altijd PER SÉ een dubbeltje achterlaten als vergoeding, ook al zei mijn moeder nog zo dat dat niet hoefde.
De Turkse buurkinderen en wij speelden altijd met elkaar en kwamen ook bij elkaar thuis. Heel gezellig allemaal.
Ik heb wel een idee waar het is misgegaan maar laten we het daar maar niet over hebben in dit topic...

maandag 31 december 2018 om 20:23
Mooi, Mabido. Ik heb in mijn omgeving vroeger weinig "migrantenkinderen" gekend maar wel een aantal vluchtelinggezinnen en herinner me uit die tijd ook dat er -over het algemeen- sympathiek reageerd en meegeleefd werd. Uitzonderingen daargelaten, maar doorgaans hielden mensen die minder sympathiek dachten daarover veel meer hun mond, was dat echt not done en werd dat door anderen bekrititseerd. Mis ik nu soms wel eens. De sfeer is tegenwoordig inderdaad heel anders.Mabido schreef: ↑31-12-2018 19:50Zeker een mooie tijd.
We hadden een super band met onze Nederlandse buren. Er gingen flink wat borden couscous en tajine over de schutting-wel in Delftsblauw servies- naar onze Nederlandse buren. Pakjesavond heb ik in de beginjaren '80 mede door mijn Nederlandse buren echt leren kennen. Stonden ze daar in de avond verkleed met kado' s voor ons (5 kinderen) voor de deur. Ik wist niet wat ik mee maakte.
Onze buurman had veel verhalen te vertellen over wat hij had meegemaakt over WO2 aan ons,. Ik hing als kind aan zijn lippen. Ondertussen zette mijn moeder de pot Marokkaanse thee en Marokkaanse pannenkoeken klaar voor ons.
Ben tijdens mijn allereerste bieb bezoek ooit een boek gaan halen over WO2 en Anne Frank, geïnspireerd door mijn Nederlandse buurman.
maandag 31 december 2018 om 20:29
Mijn vader had een aantal Turkse collega's en zodoende zijn we wel eens op bruiloften uitgenodigd. Was erg leuk om mee te maken. Ook woonde er een Eritrese vrouw met haar kind tegenover ons, daar zijn we goede vrienden mee geworden. Ze kookte soms echte Eritrese maaltijden voor ons gewoon omdat ze dat leuk vond. Het water loopt me nog in mijn mond als ik daaraan denk.
Vooral de injera met pittige kip (understatement want je mond stond echt in de fik), stukjes 'pannenkoek' afscheuren en die in de saus met kip dopen en dus gewoon met je handen eten, héérlijk. Mooie herinneringen aan.
Vooral de injera met pittige kip (understatement want je mond stond echt in de fik), stukjes 'pannenkoek' afscheuren en die in de saus met kip dopen en dus gewoon met je handen eten, héérlijk. Mooie herinneringen aan.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
maandag 31 december 2018 om 20:29
Hah, heb ik ook nooit geweten! Klinkt wel heel logisch trouwens...
I'm not crazy. My reality is just different than yours.