Wat te doen met vijver?

02-01-2019 16:15 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw en heb begrepen dat het even kan duren voor mijn reacties worden geplaatst, alvast excuses voor het ongemak.

Mijn vriend en ik zijn vorige maand verhuisd naar een woning met een tuin. De tuin is smal en diep, ongeveer 5 x 32 meter. De vorige bewoners hielden van vissen en de vijver die ze hebben laten plaatsen is ongeveer 6 meter lang en 2 - 2,5 meter breed, inclusief aparte ruimte voor stroom, pompaansluitingen en dat soort dingen. Ik weet niet precies hoe diep hij is, ik gok 1,5 meter. We hebben niks met vissen en geen verstand van vijvers. Tijdens de hitte van afgelopen zomer zaten we al helemaal te verzinnen hoe lekker het zou zijn om die vijverbak om te bouwen tot (natuur)zwembad. Maarja, nu wonen we er, komen we een beetje tot bezinning en hoewel het idee nog steeds leuk is, vraag ik me af hoe zinvol het is. De tuin ligt gunstig ten opzichte van de zon (ZW) en de bak ligt aan een zijkant, dus half in de schaduw.

We kunnen hem natuurlijk ook volgooien met aarde en er een moestuin van maken, of laten verwijderen en de hele tuin opnieuw/anders inrichten, maar op een of andere manier heb ik het gevoel dat het zonde is om er zoiets mee te doen, omdat eigenlijk alles al aanwezig is qua technische dingen.

Het is niet dat we dit voorjaar al volop aan de slag willen, het heeft geen prioriteit (eerst binnen maar eens afmaken) maar ik vind het wel leuk om over de mogelijkheden na te denken. Dit is voor het eerst dat ik een tuin heb en ik ben dus niet thuis in wat er allemaal kan, en daarom ben ik op zoek naar meer/andere ideeën, opties, ervaringen van mensen die ook zoiets hebben (gehad) of mee willen denken. Ik denk dat ik een hoop niet ken en er dus ook niet aan denk. Alle input is welkom, bedankt alvast!

Raiola
Vergeet het kikkerlawaai niet!
Kikkerlawaai is leuk :heart:
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Calamitycat schreef: ↑
02-01-2019 18:49
Kikkerlawaai is leuk :heart:
:high5:
Ik vind hier dingen van.
Ik ben dol op die kikkerconcerten! Onze vijver is 5×3 meter, en is op een natuurlijke manier aangelegd. De vissen vermeerderen zich elk jaar, dus het is ook niet erg dat de reiger er een keer een uitvist. Bovendien zijn de vissen snel en is er genoeg beplanting om weg te kruipen. En de ijsvogel komt hier ook regelmatig langs! :yes:
Ik zou mijn vijver echt niet willen missen. Het leven in de tuin, libelles, kikkers, de vissen, ik geniet er enorm van. Verse kruiden vind ik ook heel gezellig, die heb ik in een pallet staan die rechtop staat. Peterselie, bieslook, selderij, tijm, je kunt er van alles in kwijt en het neemt geen ruimte in. Over een aantal jaren kun je nog kijken of de vijver alsnog bevalt, maar nu dichtgooien is zonde.
Dank jullie wel voor alle reacties.

De vijver op een natuurlijke manier aanleggen wordt wat lastig, misschien kunnen we hem wel een beetje ombouwen, geen idee hoor of dat kan, maar het is nu gewoon een rechthoekige bak met een opstaande rand/muurtje. Dat maakt het heel statisch en niet zo mooi, als dat wat passender gemaakt kan worden is het ook al veel beter.

Kikkers vind ik ook leuk, zolang het er geen 500 zijn dan :)

Voor wat betreft de dieren en hun omgeving, daar verwacht ik (zij het als leek) niet veel problemen mee, het einde van de tuin ligt aan water, met daarachter een soort 'bos' (meer een groepje bomen vind ik). Ik denk dat ze liever daar wonen dan in onze bak, maargoed wie zal het zeggen.

Ik ben er in ieder geval wel over uit dat ik de vijver niet dicht wil hebben. Gezien mijn weerstand die ik eerder niet kon plaatsen wist ik waarschijnlijk al wel dat ik anti-dicht ben, maar bevestiging is leuk om te lezen. Hoe het verder gaat qua vorm gaan we nog bedenken, ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer geworden. Bedankt!
Familie had een giga vijver voor koikarpers. Hobby werd te duur hebben ze dat ontzettend mooie betonnen diepe gat mét afvoer! dichtgegooid...........en een plastic opzetzwembad neergezet :facepalm: Zo zonde.
Zit alles er , afvoer, watertoevoer etc dan zou ik het wel weten :D
Ja hier hebben ook onder andere koikarpers in gezeten, en in die extra ruimte zit dus alles. Voor zover ik weet dan, maar ik vind het er professioneel uitzien met alle stopcontacten, meerdere pijpen, licht etc. Dus ja, nu ik alles zo lees en opsom snap ik misschien toch wél waarom ik het zonde zou vinden om hem vol te storten :)
Leuk TO :) .
Als je een natuurlijke vijver wilt, probeer dan het vijverboek van Ada Hofman te bemachtigen. Tweedehands zijn ze vast nog te krijgen. Zij was de expert op het gebied van natuurlijke vijvers. Als de vijver op de juiste manier is aangelegd met voldoende zuurstofplanten, dan is die pomp niet eens meer nodig.
Ik vind hier dingen van.
Raiola schreef: ↑
02-01-2019 23:48
Dank jullie wel voor alle reacties.

De vijver op een natuurlijke manier aanleggen wordt wat lastig, misschien kunnen we hem wel een beetje ombouwen, geen idee hoor of dat kan, maar het is nu gewoon een rechthoekige bak met een opstaande rand/muurtje. Dat maakt het heel statisch en niet zo mooi, als dat wat passender gemaakt kan worden is het ook al veel beter.

Kikkers vind ik ook leuk, zolang het er geen 500 zijn dan :)

Voor wat betreft de dieren en hun omgeving, daar verwacht ik (zij het als leek) niet veel problemen mee, het einde van de tuin ligt aan water, met daarachter een soort 'bos' (meer een groepje bomen vind ik). Ik denk dat ze liever daar wonen dan in onze bak, maargoed wie zal het zeggen.

Ik ben er in ieder geval wel over uit dat ik de vijver niet dicht wil hebben. Gezien mijn weerstand die ik eerder niet kon plaatsen wist ik waarschijnlijk al wel dat ik anti-dicht ben, maar bevestiging is leuk om te lezen. Hoe het verder gaat qua vorm gaan we nog bedenken, ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer geworden. Bedankt!
Ombouwen wordt lastig maar je kan er wel een natuurvijver van maken binnen de contouren die hij nu heeft. Zet er planten in.
nina1966 schreef: ↑
02-01-2019 23:52
Familie had een giga vijver voor koikarpers. Hobby werd te duur hebben ze dat ontzettend mooie betonnen diepe gat mét afvoer! dichtgegooid...........en een plastic opzetzwembad neergezet :facepalm: Zo zonde.
Zit alles er , afvoer, watertoevoer etc dan zou ik het wel weten :D
Ohwww, wat zonde!!! Ik zou 't ook wel weten! ;-D
@Sabeltandcavia, dank voor de tip, sowieso wel een leuk idee om eens de boeken in te duiken in plaats van alles online te zoeken. Ik heb een hekel aan winkelen, maar zet me in een boekenwinkel en ik ben de hele dag zoet :)
Bol.com heeft hem ook, zag ik.
Ik vind hier dingen van.
redbulletje schreef: ↑
03-01-2019 10:57
Ohwww, wat zonde!!! Ik zou 't ook wel weten! ;-D
Ja echt hé. Trappetje er in, likje betonverf... prachtzwembad. Maar ja, zij wilden het dicht.
Raiola schreef: ↑
03-01-2019 12:57
@Sabeltandcavia, dank voor de tip, sowieso wel een leuk idee om eens de boeken in te duiken in plaats van alles online te zoeken. Ik heb een hekel aan winkelen, maar zet me in een boekenwinkel en ik ben de hele dag zoet :)
Dat vijverboek is een aanrader. Ik heb een dergelijke vijver maar dan zonder technische rim-ram.

Dat is niet nodig als je de goede zuurstofplanten koopt. Let daarbij op de diepte en de zonligging; het boek helpt je kiezen.

Ook geeft het boek aanraders voor vissen die niet slopen.

Voor kikkers heb ik een drijvend planteneiland en een boomtak tot in het water, vanwege de hoge, opstaande rand. Kikkers komen vanzelf.

Reigers komen niet in mijn vijver, maar het ijsvogeltje grijpt regelmatig zijn kans. Niet erg omdat de vissen voor enorm veel gezinsuitbreiding zorgen en een vijver met natuurlijk evenwicht niet te veel vissen kan hebben.

Al met al heeft de vijver minder onderhoud nodig dan een deel van de tuin van gelijke grootte met planten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven