Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Aansluitend op mijn verhaal de tip om net zoveel reismandjes te hebben als het aantal katten in huis voor je weet maar nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest even lachen bij het beeld van de kat met dat deksel op zijn koppie :D

Maar verder klinkt het heel heftig, zo'n evacuatie.
miekemv schreef:
02-01-2019 19:33
Aansluitend op mijn verhaal de tip om net zoveel reismandjes te hebben als het aantal katten in huis voor je weet maar nooit.

Hier hebben beide poezen inderdaad hun eigen reismandje. Je gaat er natuurlijk niet vanuit dat je moet evacueren, maar in het geval dat...
De mandjes staan in dezelfde kast als de voedselvoorraad. Ik kan dus ook een grote zak brokje meenemen.

Hoe heb je dat gedaan om 2 honden én 4 katten zo snel in de auto te krijgen? Lijkt mij heel stressvol!
"I love not Man the less, but Nature more..."
Pimpom jij bent goed voorbereid.
Het is zeer stressvol zeker. Ik ging op een normale manier naar bed om vervolgend door de ME uit je bed te worden gehaald en dan blijken al een aantal uren allerlei acties aan de gang te zijn waar ik gewoon doorheen geslapen heb. Helicopter, het leger, politie en brandweer. Dat is wel even raar wakker worden. Na alle gegevens van mij genoteerd te hebben alsmede waar ik naar toe zou gaan en een procesverbaal als ik niet weg zou gaan, verdwenen ze ook weer naar een volgende deur. In dat opzicht voelde ik geen druk, wel door dat mogelijk twee meter water mijn kant op zou kunnen komen. Alle dieren werkten goed mee, waar ik doorheen sliep moeten zij allemaal goed meegekregen hebben, de geluiden en licht en daarna mijn spanning. Dan doe je een snelle scan waarin je de katten kunt vervoeren, van wasmand tot kratje. Twee samen in een reismandje. Zak grit en voer mee.
Mijn auto had startproblemen en sloeg telkens af in het begin, moest ook telkens weer in de achteruit omdat van alle kanten auto's kwamen want alle mensen moesten weg. Vervolgens reed ik mezelf vast op een dorpsweg wat kennelijk afgesloten was door een rij politie. Stapt een agent op me af en zegt hoe ik wel moet rijden en nog wat dingen maar ja die auto moet blijven rijden dus zeg ik dat ik vanwege problemen met de auto ik door moet rijden en wel nu. Toen zei hij dan heb ik liever dat je nu uitstapt voordat je de weg blokkeert en in die bus stapt daar. Toen heb ik wel iets lelijks gezegd, namelijk zout toch een end op man. Tja en toen gasgegeven om me vervolgens in een dorp verderop vast te rijden. Wat een toestanden maar no way dat ik mijn huisdieren achter zou laten. We hebben bij mijn moeder gelogeerd met zijn allen.
Heftig verhaal Mieke

Ik heb nu een reuze reismand staan kan tot 14kg. Maar wil er uit voor zorg nog 1 bij alleen die reismand zal voor noodgevallen dienen. Maar tot nu toe nog geen mand naar mijn zin gevonden.
Stof tot nadenken dit. Een paar jaar geleden ben ik ook door een grote brand in een bedrijvencomplex hier vlakbij heen geslapen waarbij ook vuurwerk is afgegaan, buren hebben wel aangebeld en op het raam geklopt maar ik heb niets gehoord. Doordat de wind de goede kant opstond hoefden we van de brandweer onze huizen niet uit maar het was een enorme brand waarbij korpsen uit de hele regio aanwezig waren om te blussen. Sindsdien hebben twee buren mijn sleutel zodat, als er echt stront aan de knikker is, ze me wakker kunnen maken. De ochtend na de brand ging ik nietsvermoedend boodschappen doen toen ik erachter kwam dat de hele straat was afgezet met linten en er tientallen brandweermannen op de been waren die me nogal raar aankeken toen ik vroeg wat er aan de hand was :facepalm:

Bij een calamiteit denk ik dus eigenlijk in eerste instantie aan brand en wat ik in dat geval zou doen. Tot nu toe heb ik alleen bedacht dat ik de katten dan naar buiten laat in de hoop dat ze vluchten maar dan ben ik weer bang dat ze nooit meer hun weg naar huis terugvinden. Aan water heb ik nooit gedacht.... Ik heb nu twee reismanden (en dus 3 katten dus er moet een reismand bij) maar geen auto :| Ben dus afhankelijk van buren met een auto om me te helpen, ik neem aan dat ze dit ook doen in een situatie waar het nodig is. Ik zou in ieder geval nooit zelf vluchten en de katten en konijnen achter laten. Hopelijk blijft dit soort narigheid me bespaart maar natuurlijk is het goed om erover na te denken. Vluchten op de fiets met 3 katten in 3 reismanden is in ieder geval godsonmogelijk en dat idee vind ik best beangstigend.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Ik heb ook geen auto maar zou dan denk ik naar ouders vluchten onderweg kom ik dan nog de dierenarts praktijk tegen en den adres van een vaste cliënt. Zolang ij buiten sta met de katten red ik mij wel.
Ik woon buiten de bebouwde kom dus ben echt afhankelijk van hulp van mijn buren zou ik willen vluchten met drie (eigenlijk vier want de konijnen moeten ook mee) reismanden. Dat gaat lopend ook niet werken, het is al minstens een half uur lopen naar een redelijk drukke weg met meer bebouwing.
Dierproeven.
:lightbulb: Ik heb wel een steekwagen in de schuur dus daarop zou ik de reismanden kunnen stapelen, maar of je zoiets bedenkt in een panieksituatie?
Dierproeven.
Bij ons werden dus bussen ingezet, maar het betrof een grootschalige evacuatie. Sommige bewoners regelden dat ze werden opgehaald, dat is ook een optie.
Ja er zijn gelukkig vast genoeg mogelijkheden maar het is in ieder geval goed om erover na te denken :thumbsup:
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
03-01-2019 20:24
:lightbulb: Ik heb wel een steekwagen in de schuur dus daarop zou ik de reismanden kunnen stapelen, maar of je zoiets bedenkt in een panieksituatie?
Je handelt dan op de automatische piloot. Huisdieren en pinpas is het voornaamste. Mijn medicatie was ik vergeten en ik had wat kleren in een tas gepropt maar achteraf niet het goede.
Ik overweeg om zn buggy aan te schaffen speciaal voor katten
Calamitycat schreef:
03-01-2019 20:44
Ja er zijn gelukkig vast genoeg mogelijkheden maar het is in ieder geval goed om erover na te denken :thumbsup:
Ik was blij dat ik bij mijn moeder terecht kon. De andere optie was een sporthal maar met de katten wil dat niet. Ook zoiets, waar ga je heen. Andere familie of vrienden moeten maar net plaats hebben.
miekemv schreef:
03-01-2019 20:53
Ik was blij dat ik bij mijn moeder terecht kon. De andere optie was een sporthal maar met de katten wil dat niet. Ook zoiets, waar ga je heen. Andere familie of vrienden moeten maar net plaats hebben.
Ja precies. Wel fijn dat je bij je moeder terecht kon. Ik ben inmiddels in die levensfase beland waarin het niet meer mogelijk is om op ouders terug te vallen en familie en vrienden wonen allemaal ver weg. Een sporthal vol mensen @( ik moet er niet aan denken maar enige wat dan nog belangrijk is waarschijnlijk veiligheid voor mij en mijn dierbare huisdieren. In een hotel ben ik vast niet welkom met mijn beestenboel :P
Dierproeven.
derooiekater schreef:
03-01-2019 20:47
Ik ken ze niet, hoe ziet dat eruit?
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
03-01-2019 20:57
Ja precies. Wel fijn dat je bij je moeder terecht kon. Ik ben inmiddels in die levensfase beland waarin het niet meer mogelijk is om op ouders terug te vallen en familie en vrienden wonen allemaal ver weg. Een sporthal vol mensen @( ik moet er niet aan denken maar enige wat dan nog belangrijk is waarschijnlijk veiligheid voor mij en mijn dierbare huisdieren. In een hotel ben ik vast niet welkom met mijn beestenboel :P
Dat geldt voor mij ook, mijn moeder heeft een hoge leeftijd.
derooiekater schreef:
03-01-2019 20:47
Een buggy voor katten?

Het is inderdaad wel iets om over na te denken ja!
Ik heb wel om dit soort redenen de reismand niet echt opgeborgen, maar voor het grijpen staan.
Maar inderdaad, en dan? Ik rijd ook geen auto, familie en vrienden zitten niet om de hoek. Vriend is er meestal wel, met auto, gelukkig.

Toen ik nog alleen was, was dat ook een van de redenen dat ik geen kat had. Want hoe dat te doen met ritjes naar de dierenarts ofzo?
Ik las hier dat iemand dat op de fiets doet, maar hoe dan? Is ook wel goed voor mij om eens te bekijken, want stel vriend is er niet en er is iets met de kat... Lopen met een reismand naar bijv. de dierenarts is te ver.
Mieke, dat maakt het wel steeds lastiger inderdaad...
Dierproeven.
Wat voor reismand hebben jullie trouwens?
Ik heb best een fijne, vooral voor in de auto (hij kan vastgezet worden met de autogordel), maar het ding is me eigenlijk te groot en te log om mee te lopen.
Dus misschien moet ik eens kijken naar een 2e.
S0LEIL schreef:
03-01-2019 21:03
Een buggy voor katten?

Het is inderdaad wel iets om over na te denken ja!
Ik heb wel om dit soort redenen de reismand niet echt opgeborgen, maar voor het grijpen staan.
Maar inderdaad, en dan? Ik rijd ook geen auto, familie en vrienden zitten niet om de hoek. Vriend is er meestal wel, met auto, gelukkig.

Toen ik nog alleen was, was dat ook een van de redenen dat ik geen kat had. Want hoe dat te doen met ritjes naar de dierenarts ofzo?
Ik las hier dat iemand dat op de fiets doet, maar hoe dan? Is ook wel goed voor mij om eens te bekijken, want stel vriend is er niet en er is iets met de kat... Lopen met een reismand naar bijv. de dierenarts is te ver.
Ik doe dat op de fiets :) Het is bijna weer tijd voor de jaarlijkse controle dus dat worden weer een paar ritjes heen en weer. Ik ben er aan gewend inmiddels en het is goed te doen hoor. Nou heb ik wel het geluk dat de dierenkliniek op 10-15 minuten fietsafstand zit.

De assistentes weten al dat als ik bel voor de afspraak, dat zij drie afspraken moeten plannen met steeds een half uur ertussen. Kattenluikje is dan dicht natuurlijk zodat ik altijd wel een kat voor het grijpen heb. De dierenarts vindt het ook altijd wel lollig, het blijft voor hem of haar altijd een verrassing in welke volgorde de katten op bezoek komen :biggrin:

Ik heb een bagagedragerverbreder, een heel handig rekje is dat, dat aan mijn bagagedrager is vastgeschroefd (sowieso nodig omdat ik enorm grote fietstassen heb) en dan heb ik zo'n spin met 4 haken dus kan de reismand altijd veilig en stevig vastmaken en dan zijn we klaar voor de (luidruchtige) reis :D

De enige keer dat ik me eigenlijk echt doodongelukkig voelde is toen een van mijn katten met nierfalen in het midden van een winternacht in een epileptische aanval bleef en ik met hem door de sneeuw op weg moest naar de dierenarts. Toen voelde ik me heel alleen. Vervolgens weer met ingeslapen kat in het holst van de nacht jankend op weg naar huis.
Maar verder dus best goede ervaringen met het vervoeren van katten op de fiets, één tegelijk dat wel :)
Dierproeven.
S0LEIL schreef:
03-01-2019 21:08
Wat voor reismand hebben jullie trouwens?
Ik heb best een fijne, vooral voor in de auto (hij kan vastgezet worden met de autogordel), maar het ding is me eigenlijk te groot en te log om mee te lopen.
Dus misschien moet ik eens kijken naar een 2e.
Ik heb diverse. Een paar van die standaard reismanden, een reismand van riet, eentje die wel wat doet denken aan een kooi voor vogels met uitschuifsysteem van de bodem en een speciaal aangeschaft voor wilde poes waar ze van bovenaf in kunnen worden gezet. De laatste is nog niet gebruikt maar is voor in geval van nood.
Mijn reismanden lijken op deze, zijn van heel stevig kunststof
Afbeelding
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
03-01-2019 21:13

De enige keer dat ik me eigenlijk echt doodongelukkig voelde is toen een van mijn katten met nierfalen in het midden van een winternacht in een epileptische aanval bleef en ik met hem door de sneeuw op weg moest naar de dierenarts. Toen voelde ik me heel alleen. Vervolgens weer met ingeslapen kat in het holst van de nacht jankend op weg naar huis.
Maar verder dus best goede ervaringen met het vervoeren van katten op de fiets, één tegelijk dat wel :)
Dat zijn zeker eenzame ritjes.
miekemv schreef:
03-01-2019 21:19
Dat zijn zeker eenzame ritjes.
Ja pfff, dat was wel heftig. Het was ook pure pech want ze hadden die nacht heel veel spoedgevallen en dus geen mankracht genoeg om thuis te komen. Doen ze normaal gelukkig wel in hele urgente situaties of bij inslapen. Het is een fijne kliniek met fantastische medewerkers.

Was heel onwerkelijk toen ik daar aankwam, midden in de nacht, het vroor dat het kraakte en de hele wachtkamer vol gestreste en verdrietige diereneigenaren. Herinner het me nog als de dag van gisteren, wat een nachtmerrie was dat :( En ondanks de drukte namen ze toch volop de tijd om de kat nog te onderzoeken, mijn verdriet de ruimte te geven toen bleek dat het einde verhaal was en voor de handelingen van het inslapen. Toppers zijn het.
Dierproeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven