Houten picknicktafel opknappen: tips?

vrijdag 20 maart 2009 om 16:59
We hebben een oude picknicktafel staan, achtergelaten door de vorige bewoners. Ding zag er niet uit, dus heb ik de schuurmachine ter hand genomen. Het ding is nu helemaal kaalgeschuurd, maar helaas bleek het hout op sommige plekken toch wel erg vergaan.
Hoe los ik dit op? Kan vloeibaar hout in een buitentafel? En moet ik de nerven e.d. dan helemaal uitbikken? En moet ik dan iets van voorstrijk ofzo gebruiken?
Ook had ik bedacht dat ik em maar niet meer ga beitsen, maar wit ga verven. En dan wil ik er delftsblauwe patronen/tekeningetjes op sjabloneren. Iemand tips over hoe ik dat handig aanpak?
En moeten buitendingen eigenlijk in de grondverf?
Alvast dank van Tila, die nog nooit een buitenhoutenmeubel heeft geverfd!
Hoe los ik dit op? Kan vloeibaar hout in een buitentafel? En moet ik de nerven e.d. dan helemaal uitbikken? En moet ik dan iets van voorstrijk ofzo gebruiken?
Ook had ik bedacht dat ik em maar niet meer ga beitsen, maar wit ga verven. En dan wil ik er delftsblauwe patronen/tekeningetjes op sjabloneren. Iemand tips over hoe ik dat handig aanpak?
En moeten buitendingen eigenlijk in de grondverf?
Alvast dank van Tila, die nog nooit een buitenhoutenmeubel heeft geverfd!
vrijdag 20 maart 2009 om 17:12
Hoi Tila,
Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar Alabastine heeft een speciale houtrotvuller voor dit soort klussen. Kijk maar ff op hun site. Ik zou m wel in de grondverf zetten, al zijn er ook 2-in-1 lakken voor buiten. Let wel even op dat de verf voor buitengebruik geschikt is (maar zo slim ben je zelf denk ik ook wel ).
Leuk idee dat Delfstblauw trouwens! Succes met de klus.
Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar Alabastine heeft een speciale houtrotvuller voor dit soort klussen. Kijk maar ff op hun site. Ik zou m wel in de grondverf zetten, al zijn er ook 2-in-1 lakken voor buiten. Let wel even op dat de verf voor buitengebruik geschikt is (maar zo slim ben je zelf denk ik ook wel ).
Leuk idee dat Delfstblauw trouwens! Succes met de klus.
vrijdag 20 maart 2009 om 18:12

zaterdag 21 maart 2009 om 02:42
Niet alle plekken lenen zich voor houtrotvuller e.d., ook lastig om het perfect glad aan te brengen. Schuren als het uitgehard is kan, maar is nogal giftig spul, die 2 componenten zooi, dus fijnstof inademen etc.......
Om precies al het verrotte hout weg te halen vond ik ook moeilijk.
Twee keer beitsen en hij kan idd weer even mee.
Twee keer beitsen en hij kan idd weer even mee.

zaterdag 21 maart 2009 om 09:11
quote:quattro35 schreef op 21 maart 2009 @ 02:42:
Niet alle plekken lenen zich voor houtrotvuller e.d., ook lastig om het perfect glad aan te brengen. Schuren als het uitgehard is kan, maar is nogal giftig spul, die 2 componenten zooi, dus fijnstof inademen etc.......
Twee keer beitsen en hij kan idd weer even mee.Welke plekken lenen zich niet? Zijkanten van planken ofzo?
Twee keer beitsen en hij kan idd weer even mee.Welke plekken lenen zich niet? Zijkanten van planken ofzo?

donderdag 2 april 2009 om 15:16

zondag 21 juni 2009 om 00:12
Ik zag laatst een picknicktafel. Erg leuk en niet duur. Deze heb ik voor in tuin gekocht en ik ben er erg blij mee. Dit was op www.ikmaggeenreclamemaken.nl
Groet,
Trudy
Groet,
Trudy
anoniem_29452 wijzigde dit bericht op 21-06-2009 09:51
Reden: reclame
Reden: reclame
% gewijzigd