Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
dinsdag 8 januari 2019 om 09:49
Hier zegt peuter meestal na een val ‘boem!!’ en rent weer verder.
Ik vind het ook irritant als ik mensen er op moet wijzen dat als wij hem niet oppakken, zij dat ook niet hoeven te doen. Na een bezoekje aan oma en opa moeten wij peuter ook weer aanleren dat niet alles pijn doet en niet óvérál een kusje op hoeft. Mn schoonmoeder staat er gelijk naast met ‘agh dat moet wel pijn doen? Waar is de auwie waar doet het pijn? Doet het hier auwie? Kom maar kusje er op!’
dinsdag 8 januari 2019 om 10:09
Zwemmen jullie peuters beter/zekerder met een puddle jumper? Dochter heeft tot nu toe altijd vleugeltjes gehad en is niet de grootste held in het water, maar “zwemt” nu wel zelf en gaat ook zelf van kleine glijbaantjes - het moet alleen niet te spannend worden want dan gaat ze brullen. Moet wel eerlijk zeggen dat wij ook niet wekelijks in het zwembad te vinden zijn (ook niet maandelijks
) dus daar zou het ook aan kunnen liggen..
Bij ons kdv bellen de leidsters eerst om te overleggen als er iets bijzonders is, maar dat is vooral als dochter ziek is of laatst een keer met huiduitslag - en dan willen ze haar ook prima houden als ik zeg dat ze het al langer heeft o.i.d. Ze hebben nog nooit gebeld met ‘ze huilt en moet opgehaald worden’; ik vind juist dat een goede pm-er weet hoe ze daarmee moet omgaan, trucjes kent en daarvoor niet zou hoeven bellen - tenzij een kind natuurlijk daarbij hartstikke ziek is of echt compleet over de flos op z’n eerste dag.
En wat jij zelf ook al zegt Fiona, hoe moet je dochter het leren als ze nu na elk moeilijk kwartiertje opgehaald moet worden? Wordt ze alleen maar gesterkt in haar idee dat het er wellicht niet leuk is, zou ik denken..
Het aantal leidsters per aantal kinderen is volgens mij vrij standaard, is bij onze psz/bso ook zo.
Bij ons kdv bellen de leidsters eerst om te overleggen als er iets bijzonders is, maar dat is vooral als dochter ziek is of laatst een keer met huiduitslag - en dan willen ze haar ook prima houden als ik zeg dat ze het al langer heeft o.i.d. Ze hebben nog nooit gebeld met ‘ze huilt en moet opgehaald worden’; ik vind juist dat een goede pm-er weet hoe ze daarmee moet omgaan, trucjes kent en daarvoor niet zou hoeven bellen - tenzij een kind natuurlijk daarbij hartstikke ziek is of echt compleet over de flos op z’n eerste dag.
En wat jij zelf ook al zegt Fiona, hoe moet je dochter het leren als ze nu na elk moeilijk kwartiertje opgehaald moet worden? Wordt ze alleen maar gesterkt in haar idee dat het er wellicht niet leuk is, zou ik denken..
Het aantal leidsters per aantal kinderen is volgens mij vrij standaard, is bij onze psz/bso ook zo.
dinsdag 8 januari 2019 om 14:26
Mijn bange kluns is zeker weten zekerder geworden in het water sinds de puddle jumper. Voorheen hing hij jankend aan ons geklemd en nu dondert hij zelf van de kant af het water in. Wij hebben in de zomer een zwembad in de tuin, maar de puddle jumper kocht ik afgelopen herfst pas toen we naar Landal gingen. Dus hij was echt al wel gewend aan water zou je zeggen.Shift schreef: ↑08-01-2019 10:09Zwemmen jullie peuters beter/zekerder met een puddle jumper? Dochter heeft tot nu toe altijd vleugeltjes gehad en is niet de grootste held in het water, maar “zwemt” nu wel zelf en gaat ook zelf van kleine glijbaantjes - het moet alleen niet te spannend worden want dan gaat ze brullen. Moet wel eerlijk zeggen dat wij ook niet wekelijks in het zwembad te vinden zijn (ook niet maandelijks) dus daar zou het ook aan kunnen liggen..
dinsdag 8 januari 2019 om 14:46
Ik heb de puddle jumper ook besteld
Meteen een goede stok achter de deur om ook daadwerkelijk naar het zwembad te gaan.
Ik spreek trouwens uit ervaring dat sommige peuters ook gewoon heel goed zijn in huilen. Als mijn peuter valt spring ik er echt niet bovenop en toch is het een dramaking. Meestal zeg ik maar dat hij voornamelijk huilt van de schrik. Dan is het ook zo weer over.
De peuterwekker heeft hier nog niet het gewenste effect helaas. Soms moet hij ook plassen en dat ga ik hem niet verbieden en kan hij ook nog niet helemaal alleen. De poes is wel heel leuk om mee te spelen overdag. Je kan hem eten geven en inmiddels heeft mijn zoontje de poes wel obees gemaakt denk ik :-p
Ik spreek trouwens uit ervaring dat sommige peuters ook gewoon heel goed zijn in huilen. Als mijn peuter valt spring ik er echt niet bovenop en toch is het een dramaking. Meestal zeg ik maar dat hij voornamelijk huilt van de schrik. Dan is het ook zo weer over.
De peuterwekker heeft hier nog niet het gewenste effect helaas. Soms moet hij ook plassen en dat ga ik hem niet verbieden en kan hij ook nog niet helemaal alleen. De poes is wel heel leuk om mee te spelen overdag. Je kan hem eten geven en inmiddels heeft mijn zoontje de poes wel obees gemaakt denk ik :-p
dinsdag 8 januari 2019 om 15:17
Nou, we gingen dus afgelopen zomer voor het eerst naar het strand met een swimtrainer. Oh boy, dat was een succes... Zoon helemaal over zijn toeren van dat ding. En ik snapte niet hoe dat ding aan moest. Heel gedoe vond ik het. Dus die heb ik terug gebracht. Maar geloof wel dat zo'n zwemtrainer fijn voor baby's is.
Dus toen met de puddle jumper. Dat ging meteen goed. Zoon vind het ook niet erg. 2 weken terug deed een knulletje van zoon zijn leeftijd een bommetje in het water en toen vlogen zijn zwembandjes af. Dat waren die quappen dingen? Die gele grote ronde. Zijn moeder schrok haar ook het apenzuur. Dus alleen daarom zou ik voor die kleintjes dus nooit zwembandjes kiezen. Zo'n puddle jumper kan gewoon niet uitvliegen door een bommetje.
Dus toen met de puddle jumper. Dat ging meteen goed. Zoon vind het ook niet erg. 2 weken terug deed een knulletje van zoon zijn leeftijd een bommetje in het water en toen vlogen zijn zwembandjes af. Dat waren die quappen dingen? Die gele grote ronde. Zijn moeder schrok haar ook het apenzuur. Dus alleen daarom zou ik voor die kleintjes dus nooit zwembandjes kiezen. Zo'n puddle jumper kan gewoon niet uitvliegen door een bommetje.
woensdag 9 januari 2019 om 08:38
Hebben jullie peuters ook kledingvoorkeuren? Zoon wil momenteel alleen roze sokken aan
. Gisteravond kon ik ze niet vinden dus had hij zwarte aan. Vanochtend was het meteen mag ik roze sokken? Zwarte niet mooi. Zo wil hij ook liefst luier aan met schaapje er op (niet handig als helft van pak er uiltje op heeft staan) en eigenlijk altijd schoenen aan, ook ''s nachts. Dat laatste mag dan weer niet van mij.
En dan daarop voortbedurend:Mag jullie kind alles aan? Mijn man vindt de roze sokken prima want kind is er kei trots op en laat ze aan iedereen zien. Mijn broer heeft zoiets van dat krijgt mijn kind echt niet aan (is pas 8 maanden dus ik heb zoiets van wacht maar).
En dan daarop voortbedurend:Mag jullie kind alles aan? Mijn man vindt de roze sokken prima want kind is er kei trots op en laat ze aan iedereen zien. Mijn broer heeft zoiets van dat krijgt mijn kind echt niet aan (is pas 8 maanden dus ik heb zoiets van wacht maar).
woensdag 9 januari 2019 om 08:53
Over kids die huilen doordat hun ouder (te) snel geschrokken reageren: mijn oudste huilt bij elke mini val of stoot. Langdurig en vanuit zijn tenen.
Mijn middelste begint bij precies dezelfde situatie te lachen en staat weer op alsof er niks is gebeurd.
We krijgen dat huilen er echt niet uit bij oudste. Het verschil in die twee is ook al sinds hun 0 jaar zichtbaar. Met leren lopen en letterijk vallen en weer opstaan bijvoorbeeld. Dus soms zit het toch meer in het kind dan de opvoeding,
@kleding: mijn kinderen hebben zeker voorkeur en mogen zelf kiezen uit hun kledingkast. Ik stuur alleen soms wat bij als de combinatie er echt achterlijk uit ziet
Mijn middelste begint bij precies dezelfde situatie te lachen en staat weer op alsof er niks is gebeurd.
We krijgen dat huilen er echt niet uit bij oudste. Het verschil in die twee is ook al sinds hun 0 jaar zichtbaar. Met leren lopen en letterijk vallen en weer opstaan bijvoorbeeld. Dus soms zit het toch meer in het kind dan de opvoeding,
@kleding: mijn kinderen hebben zeker voorkeur en mogen zelf kiezen uit hun kledingkast. Ik stuur alleen soms wat bij als de combinatie er echt achterlijk uit ziet
woensdag 9 januari 2019 om 09:25
Nijntje* schreef: ↑09-01-2019 08:53Over kids die huilen doordat hun ouder (te) snel geschrokken reageren: mijn oudste huilt bij elke mini val of stoot. Langdurig en vanuit zijn tenen.
@kleding: mijn kinderen hebben zeker voorkeur en mogen zelf kiezen uit hun kledingkast. Ik stuur alleen soms wat bij als de combinatie er echt achterlijk uit ziet![]()
woensdag 9 januari 2019 om 09:44
Kleding: maakt peuter echt geen fluit uit wat we hem aantrekken. Echt, niks. Nog nooit ruzie of worsteling mee gehad. Als hij kan kiezen dan is het roze met glitters. Maar hij gaat er niet naar op zoek en eist niks. Hij is wel trots als een pauw als ie in de winkel zijn eigen spullen kan kiezen. Maar zoals gister pakte ie een prinsessen tandenborstel met een grote borstel. Mij leek een kleine borstel handiger en dan zeg ik dat. Toen pakte hij een fel oranje/roze borstel van woezel und pip met een kleinere borstel. Tube pasta er bij en op naar de kassa
Hij had roze glitter schoenen maar is daar inmiddels uit. Nu heeft ie groene schoenen en daar is ie net zo trots op. Hij vind mijn handtassen mooi om te dragen maar heeft zelf een flamingo handtas. Die heeft ie omdat ik het niet waardeer dat ie met mijn tassen loopt. Daar zijn ze te kostbaar voor.
Mijn zwager maakte laatst wel een grap dat alleen jongens van lesbische ouders met flamingo’s lopen
zegt mijn man droog ‘verkeerd publiek, Willem’
Mijn man ziet oprecht het verschil niet tussen een tas/handtas/flamingotas of roze schoenen/sandalen/groene schoenen. Het maakt hem geen bal uit. Als ie het maar niet te koud/warm heeft.
Hij had roze glitter schoenen maar is daar inmiddels uit. Nu heeft ie groene schoenen en daar is ie net zo trots op. Hij vind mijn handtassen mooi om te dragen maar heeft zelf een flamingo handtas. Die heeft ie omdat ik het niet waardeer dat ie met mijn tassen loopt. Daar zijn ze te kostbaar voor.
Mijn zwager maakte laatst wel een grap dat alleen jongens van lesbische ouders met flamingo’s lopen
Mijn man ziet oprecht het verschil niet tussen een tas/handtas/flamingotas of roze schoenen/sandalen/groene schoenen. Het maakt hem geen bal uit. Als ie het maar niet te koud/warm heeft.
woensdag 9 januari 2019 om 10:20
@morgenstond: jammer dat de peuterwekker nog niet aanslaat. Kun je niet uitleggen dat kind best mag gaan plassen, maar terug in bed moet totdat poes geel is?
Ik zet t ding om de zoveel dagen een minuut later en heb nu al rust tot 6:45u! Denk dat de rek er nu wel uit is (is ook ok door de week) maar toch bijna een uur gewonnen!
@kleding. Mijn oudste maakte t niks uit, vond en vindt alles mooi en leuk. Peuter daarentegen heeft een sterke mening, en als t hem niet bevalt houdt ie t echt niet aan. Hij is al een tijdje verliefd op Skye van paw patrol, dus alles moet roze zijn en t liefst met plaatje van skye. Zijn bovenkleding kan ik nog normaal houden maar hij draagt roze ondergoed, sokken en pyjama. Zijn broer wilde graag een jurk dus die heeft een nachtjapon + verkleedjurken. Ze zeggen: wij zijn geen meisjes maar verkleden ons gewoon als meisjes. Ik laat ze voorlopig, vind het wel grappig.
Gisteren trouwens gemeld dat we zomervakantie naar oostenrijk hebben geboekt. Peuter slaakt een diepe zucht van teleurstelling: 'maar ik wilde naar Galapagos!!'
(met dank aan Freek) Tja jongen, dat kun je misschien zelf doen als je groot bent 'zolang kan ik toch niet wachten!?!'
Ik zet t ding om de zoveel dagen een minuut later en heb nu al rust tot 6:45u! Denk dat de rek er nu wel uit is (is ook ok door de week) maar toch bijna een uur gewonnen!
@kleding. Mijn oudste maakte t niks uit, vond en vindt alles mooi en leuk. Peuter daarentegen heeft een sterke mening, en als t hem niet bevalt houdt ie t echt niet aan. Hij is al een tijdje verliefd op Skye van paw patrol, dus alles moet roze zijn en t liefst met plaatje van skye. Zijn bovenkleding kan ik nog normaal houden maar hij draagt roze ondergoed, sokken en pyjama. Zijn broer wilde graag een jurk dus die heeft een nachtjapon + verkleedjurken. Ze zeggen: wij zijn geen meisjes maar verkleden ons gewoon als meisjes. Ik laat ze voorlopig, vind het wel grappig.
Gisteren trouwens gemeld dat we zomervakantie naar oostenrijk hebben geboekt. Peuter slaakt een diepe zucht van teleurstelling: 'maar ik wilde naar Galapagos!!'
nootboek wijzigde dit bericht op 09-01-2019 15:05
11.41% gewijzigd
woensdag 9 januari 2019 om 13:15
Hier werkte de peuterwekker vanmorgen weer als een trein
Ik ben zo blij dat ik jullie advies heb aangenomen
Vanmorgen om 06.15 ging de wekker af en floepte het konijntje van slaap naar spelen. Peuter: ‘HUH?! HÈ? MAMA KIJK DAN! PAPA! IK MAG UIT BED!’
En dat na bijna 2,5 jaar vrijwel elk slaapje eindigen met gejank
Ik vind het die €40 dubbel en dwars waard.
Vanmorgen om 06.15 ging de wekker af en floepte het konijntje van slaap naar spelen. Peuter: ‘HUH?! HÈ? MAMA KIJK DAN! PAPA! IK MAG UIT BED!’
En dat na bijna 2,5 jaar vrijwel elk slaapje eindigen met gejank
woensdag 9 januari 2019 om 14:16
Mijn peuter doet het liefst de roze eenhoorn-sokken van zijn zus aan, met een glitterhaarclipje in zijn haar en zijn nagels glitterend roze en groen om-en-om gelakt.... alleen mag dat niet altijd van zus. Soms krijg ik haar zover dat het wel mag en dan is peuter super trots en loopt hij stralend rond. Van man en mij mag het allemaal. Maar eenhoornsokken, haarclipjes en nagellak voor hem kopen doe ik dan weer niet... geen idee waarom eigenlijk; ik ben toch iets teveel geprogrammeerd van 'dat hoort niet' misschien? Eerst maar even kijken of hij het ook nog wil als hij straks 4 is en naar school gaat1-Aapje schreef: ↑09-01-2019 08:38En dan daarop voortbedurend:Mag jullie kind alles aan? Mijn man vindt de roze sokken prima want kind is er kei trots op en laat ze aan iedereen zien. Mijn broer heeft zoiets van dat krijgt mijn kind echt niet aan (is pas 8 maanden dus ik heb zoiets van wacht maar).
woensdag 9 januari 2019 om 18:07
Nadat ik zoon op verzoek dus 1 keer de roze sokken van zus heb aangedaan, vroeg hij er dag erna om. Nu heeft hij zelf 5 paar, gekocht door oma op mijn verzoek. Dingen in zijn haar vindt hij nog niks maar laatst had hij wel gelakte nagel toen hij van kdv af kwam.ShaunTheSheep schreef: ↑09-01-2019 14:16Mijn peuter doet het liefst de roze eenhoorn-sokken van zijn zus aan, met een glitterhaarclipje in zijn haar en zijn nagels glitterend roze en groen om-en-om gelakt.... alleen mag dat niet altijd van zus. Soms krijg ik haar zover dat het wel mag en dan is peuter super trots en loopt hij stralend rond. Van man en mij mag het allemaal. Maar eenhoornsokken, haarclipjes en nagellak voor hem kopen doe ik dan weer niet... geen idee waarom eigenlijk; ik ben toch iets teveel geprogrammeerd van 'dat hoort niet' misschien? Eerst maar even kijken of hij het ook nog wil als hij straks 4 is en naar school gaat![]()
donderdag 10 januari 2019 om 09:09
Anders zet je je telefoon op stil, legt hem in de keuken en gaat zelf lekker in bad
Of zeg (als je wel opneemt), dat je wel eens benieuwd bent hoe lang het duurt voor ze haar wel rustig krijgen, dus dat je niet meteen komt.

Edit: Hoe reageren kdv's/psz's eigenlijk op het nieuws dat je je kind niet op korte termijn kan halen, omdat je bijvoorbeeld in een andere stad zit? Heeft iemand daar ervaring mee?
Of zeg (als je wel opneemt), dat je wel eens benieuwd bent hoe lang het duurt voor ze haar wel rustig krijgen, dus dat je niet meteen komt.
Edit: Hoe reageren kdv's/psz's eigenlijk op het nieuws dat je je kind niet op korte termijn kan halen, omdat je bijvoorbeeld in een andere stad zit? Heeft iemand daar ervaring mee?
donderdag 10 januari 2019 om 09:24
Nog geen peuter hier.. Maar het kdv en school/bso weten dat wij niet meteen kunnen komen halen maar er minstens een uur over doen. Ik heb in geval van nood wel iemand in de buurt die er wel snel kan zijn. Maar onze kdv/bso en school maken daar geen probleem van.
Hier een 6jarige die graag een jongetje wil zijn en alleen blauwe kleding aan trekt. Ze heeft ook kort haar. Ik krijg ook geen andere dingen bij haar aan. We laten haar daar in, ook met kiezen van speelgoed.
Hier een 6jarige die graag een jongetje wil zijn en alleen blauwe kleding aan trekt. Ze heeft ook kort haar. Ik krijg ook geen andere dingen bij haar aan. We laten haar daar in, ook met kiezen van speelgoed.
donderdag 10 januari 2019 om 09:26
Oh in bad gaan, dat klinkt wel heel lekker
Mijn man heeft vanochtend bij het wegbrengen al gezegd dat hij aan het werk is en ik ziek ben, dus dat hij hoopt dat het vandaag wel goed gaat. Hopelijk snappen ze de hint.
Aan de andere kant voel ik me ook een beetje een slechte moeder dat ze daar zo verdrietig is en we haar daar achterlaten. Hoewel ik wel denk dat ze er gewoon even doorheen moet. En dat huilen doet ze de laatste weken ook als ik even naar de wc ga of even boven de was ga halen.
Ik ben al twee dagen flink beroerd (lang leve zwanger zijn) maar probeer toch nog even te werken nu. Ik vraag vanavond wel even lief aan mijn man of ik dan in bad 'mag'
Aan de andere kant voel ik me ook een beetje een slechte moeder dat ze daar zo verdrietig is en we haar daar achterlaten. Hoewel ik wel denk dat ze er gewoon even doorheen moet. En dat huilen doet ze de laatste weken ook als ik even naar de wc ga of even boven de was ga halen.
Ik ben al twee dagen flink beroerd (lang leve zwanger zijn) maar probeer toch nog even te werken nu. Ik vraag vanavond wel even lief aan mijn man of ik dan in bad 'mag'
donderdag 10 januari 2019 om 09:36
Wij zeggen het vtv als we niet binnen 30 minuten kunnen ophalen. Dus als ik die dag ver weg ben voor een klant of we naar de bios/begrafenis/beurs zijn en de telefoon niet snel opnemen.
Hier belt het kdv ook standaard mij terwijl man de kdv-afhandelaar is. Hij doet alles omtrent het kdv dus de traktatie, kerstborrel, extra kleren, etc. Maar toch praten de leidsters altijd tegen mij en niet mijn man als we gezamenlijk ophalen.
Hier belt het kdv ook standaard mij terwijl man de kdv-afhandelaar is. Hij doet alles omtrent het kdv dus de traktatie, kerstborrel, extra kleren, etc. Maar toch praten de leidsters altijd tegen mij en niet mijn man als we gezamenlijk ophalen.
donderdag 10 januari 2019 om 12:18
Fiona, de keren dat ik mijn peuter weg bracht was het ook altijd huilen als ik weer weg ging. Mijn man brengt nu standaard en ik haal. Gaat véél beter.
Nootboek: we moeten het inderdaad nog even fine-tunen met die poes. Ik denk dat we er wel kunnen komen dat hij in bed blijft behalve voor plassen
Mijn zoontje mag alles aan dat in zijn kast ligt, maar ik heb er ook een mening over, haha. En ik bepaal grotendeels wat er gekocht wordt, dat scheelt. Sinds peuter zijn kersttrui heeft wil hij die het liefst iedere dag aan. Dat doen we niet helemaal en hij accepteert en begrijpt het gelukkig goed als iets in de was zit. Hij draagt ook graag dingen met Lightning McQueen erop. Vandaag wilde hij graag z'n 'grote broer trui' aan. Hij heeft namelijk een trui met de tekst 'Best ever bro'. Dat kan ik alleen maar toejuichen, want het is een leuke trui en peuter lijkt zijn broertje ook steeds leuker te vinden, dus alles wat daarmee te maken heeft vind ik leuk
Nootboek: we moeten het inderdaad nog even fine-tunen met die poes. Ik denk dat we er wel kunnen komen dat hij in bed blijft behalve voor plassen
Mijn zoontje mag alles aan dat in zijn kast ligt, maar ik heb er ook een mening over, haha. En ik bepaal grotendeels wat er gekocht wordt, dat scheelt. Sinds peuter zijn kersttrui heeft wil hij die het liefst iedere dag aan. Dat doen we niet helemaal en hij accepteert en begrijpt het gelukkig goed als iets in de was zit. Hij draagt ook graag dingen met Lightning McQueen erop. Vandaag wilde hij graag z'n 'grote broer trui' aan. Hij heeft namelijk een trui met de tekst 'Best ever bro'. Dat kan ik alleen maar toejuichen, want het is een leuke trui en peuter lijkt zijn broertje ook steeds leuker te vinden, dus alles wat daarmee te maken heeft vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 13:21
Nou, we zijn niet gebeld door de psz vandaag! De leidster zei dat dochter vooral erg boos en driftig was dat ze niet naar huis mocht. Het duurde tot 10.15 (vanaf 8.30) voordat het over was. Ze weigerde in de kring te zitten en stond met een boos gezichtje in de hoek. Gevalletje peuterpubertijd
De leidster zei dat dochter zo'n 'engelengezichtje' heeft en dan heel verdrietig kan kijken. Maar dat ze na ons gesprek van maandag vandaag er extra op is gaan letten en het probleem is dus meer dat dochter haar zin niet krijgt. Ik ben dus extra blij dat we het aangekaart hebben, want als dochter inderdaad manipuleert zodat wij haar komen halen blijft het natuurlijk een probleem.
Morgenstond, hier brengt en haalt mijn man dochter ook meestal, tenzij hij aan het werk is of uit een nachtdienst komt, waardoor hij niet zo vroeg op kan staan. Indien mogelijk brengt hij haar in elk geval want ze hangt inderdaad meer aan mij.
Ze heeft nog niet echt een voorkeur voor kleding, maar dat komt vast nog wel.
Een andere vraag: dochter weigert uit een normale beker te drinken. Ze is nu 26 maanden en drinkt nog steeds alleen maar uit een rietjesbeker. Volgens mij kan ze het wel uit een gewone beker (in bad doet ze het soms wel), maar ze weigert het gewoon. Hebben jullie tips en trucs, of komt het vanzelf wel? We probeerden het vandaag met appelsap, normaal krijgt ze alleen water. Na een half uur driftig 'rietje! rietje!' geroepen te hebben dronk ze een slokje uit mijn glas ('grote mensenglas'). Maar ik moest het glas vasthouden en ze hield ook niet echt goed haar mond dicht.
De leidster zei dat dochter zo'n 'engelengezichtje' heeft en dan heel verdrietig kan kijken. Maar dat ze na ons gesprek van maandag vandaag er extra op is gaan letten en het probleem is dus meer dat dochter haar zin niet krijgt. Ik ben dus extra blij dat we het aangekaart hebben, want als dochter inderdaad manipuleert zodat wij haar komen halen blijft het natuurlijk een probleem.
Morgenstond, hier brengt en haalt mijn man dochter ook meestal, tenzij hij aan het werk is of uit een nachtdienst komt, waardoor hij niet zo vroeg op kan staan. Indien mogelijk brengt hij haar in elk geval want ze hangt inderdaad meer aan mij.
Ze heeft nog niet echt een voorkeur voor kleding, maar dat komt vast nog wel.
Een andere vraag: dochter weigert uit een normale beker te drinken. Ze is nu 26 maanden en drinkt nog steeds alleen maar uit een rietjesbeker. Volgens mij kan ze het wel uit een gewone beker (in bad doet ze het soms wel), maar ze weigert het gewoon. Hebben jullie tips en trucs, of komt het vanzelf wel? We probeerden het vandaag met appelsap, normaal krijgt ze alleen water. Na een half uur driftig 'rietje! rietje!' geroepen te hebben dronk ze een slokje uit mijn glas ('grote mensenglas'). Maar ik moest het glas vasthouden en ze hield ook niet echt goed haar mond dicht.
donderdag 10 januari 2019 om 13:25
Niks mis toch met een rietjesbeker? Zolang het geen tuitbeker is..
Ik zou dat zien als een onderwerp wat niet de moeite waard is om de strijd over aan te gaan. Ze worden vanzelf een keer zo eigenwijs dat ze juist alleen nog maar uit een beker willen.
Maar als je het belangrijk vindt dan zou ik dus meteen een grote mensen glas pakken. Blijkbaar is dat interessanter dan een beker. En als je twijfelt of ze het al goed kan, kun je oefenen met iets dat minder hard stroomt. Bijv wat yoghurt of vla.
Ik zou dat zien als een onderwerp wat niet de moeite waard is om de strijd over aan te gaan. Ze worden vanzelf een keer zo eigenwijs dat ze juist alleen nog maar uit een beker willen.
Maar als je het belangrijk vindt dan zou ik dus meteen een grote mensen glas pakken. Blijkbaar is dat interessanter dan een beker. En als je twijfelt of ze het al goed kan, kun je oefenen met iets dat minder hard stroomt. Bijv wat yoghurt of vla.
donderdag 10 januari 2019 om 13:42
Ik heb er ook niet zo'n probleem mee hoor, maar omdat veel kinderen met 9 maanden al uit een gewoon glas drinken en ze de enige op de psz is die nog uit een rietjesbeker drinkt, ging ik toch twijfelen.
Uit een gewoon grote mensen glas hebben we al heel vaak geprobeerd maar dat wil ze eigenlijk ook niet. Alleen nu, na veel strijd, omdat ze die appelsap zo lekker vindt.
Is een rietjesbeker dus niet net zo slecht als een tuitbeker?
Uit een gewoon grote mensen glas hebben we al heel vaak geprobeerd maar dat wil ze eigenlijk ook niet. Alleen nu, na veel strijd, omdat ze die appelsap zo lekker vindt.
Is een rietjesbeker dus niet net zo slecht als een tuitbeker?