Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...
maandag 31 december 2018 om 14:19
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)

zaterdag 12 januari 2019 om 17:34
Ik denk dat je dat dan vergeten bent. Voor 1985 noemden sommige scholen zich wel al Basisschool, maar de klassen heten echt pas vanaf het schooljaar 1985-1986 groepen.
zaterdag 12 januari 2019 om 17:38
Ja, naar de desbetreffende ambasade schrijven voor informatie over een land en dan zo'n dikke envelop vol folders (en als je geluk had ook wat stickers ontvangen)
!
De (kleding)winkels langsgaan en daar vragen om stickers.
Bij ons in de straat had bijna iedereen een touwtje uit de brievenbus hangen. 's Avonds haalden we het touwtje weer naar binnen tegen inbrekers...

Deze stonden bij mij in de letterbak.
Ik kan mij ook nog herinneren dat we eind jaren 70 van die witte rubberen dopjes verzamelden die in de doppen van literflessen frisdrank zaten. Daar stonden teksten (of woorden) op.

De (kleding)winkels langsgaan en daar vragen om stickers.
Bij ons in de straat had bijna iedereen een touwtje uit de brievenbus hangen. 's Avonds haalden we het touwtje weer naar binnen tegen inbrekers...

Deze stonden bij mij in de letterbak.
Ik kan mij ook nog herinneren dat we eind jaren 70 van die witte rubberen dopjes verzamelden die in de doppen van literflessen frisdrank zaten. Daar stonden teksten (of woorden) op.
Altijd van je afsnijden
zaterdag 12 januari 2019 om 17:51
Ik kan me toen ik 6 was, dus in 1987, ook nog herrinneren dat er op de vlapakken (de achterkant) spelletjes of suggesties stonden voor toetjes. Met een soort moeder en twee kinderen of zo.
Dat je een 'spiegelei' toetje maakte met yogurt en gele vla. Of met van die waaier biscuitjes een pyramide in je gele vla kon bouwen en dan een schat er in (een snoepje).
Weet niet meer of het Coberco of Melkunie was die dat hadden.
Dat je een 'spiegelei' toetje maakte met yogurt en gele vla. Of met van die waaier biscuitjes een pyramide in je gele vla kon bouwen en dan een schat er in (een snoepje).
Weet niet meer of het Coberco of Melkunie was die dat hadden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

zaterdag 12 januari 2019 om 17:57
Ach ja, die tasjes. Die mogen ook al niet meer.

zaterdag 12 januari 2019 om 18:00
Jaaaaa! Die hertjes had ik ook. Eerst in de letterbak en later op een kastje.

zaterdag 12 januari 2019 om 18:04
Ik ook! Maar dat was 1985 als in de tweede helft van het schooljaar '84-'85. Mijn broertje zat in 1985 eerst in de 5e klas (schooljaar '84-'85) en toen ging hij over naar groep 8 (schooljaar '85-'86).
anoniem_362440 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 18:06
0.30% gewijzigd
zaterdag 12 januari 2019 om 18:09
Misschien een domme vraag, maar waarom heet het tegenwoordig "groep"? Klinkt naar padvinders, of een kudde dieren, maar wat was er mis met de aanduiding "klas"?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

zaterdag 12 januari 2019 om 18:14
Hedendaagse nonsens.
Tegenwoordig moet het allemaal hip en gelijkwaardig klinken.
Net zoals leerlingen nu toch soms zelfs 'partners in het leren' worden genoemd ofzo?

zaterdag 12 januari 2019 om 18:16

zaterdag 12 januari 2019 om 18:21
Moet allemaal positief zijn he.redbulletje schreef: ↑12-01-2019 18:16Net zulke nieuwerwetse onzin als dat ze geen punten 1 op 10 meer geven volgens mij.
zaterdag 12 januari 2019 om 18:25
Dat verschilt per school.redbulletje schreef: ↑12-01-2019 18:16Net zulke nieuwerwetse onzin als dat ze geen punten 1 op 10 meer geven volgens mij.
zaterdag 12 januari 2019 om 18:27
Wist ik niet. Krijgen kinderen tegenwoordig ook nog een rapport, rond Kerst, met Pasen en aan het eind van het jaar, gewoon met cijfers?

zaterdag 12 januari 2019 om 18:31
Juist wel alle scholen, jij zat in de zesde, in 1985 en toen in het nieuwe schooljaar toen jij dus in de brugklas startte heette het ineens groepen. Dat begon in augustus 1985.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 18:39
0.48% gewijzigd

zaterdag 12 januari 2019 om 18:31
Ook dat verschilt per school. Het is nu net 'in' om twee rapporten per jaar te doen. In november een voortgangsgesprek zonder rapport, in februari een rapport en eind schooljaar een rapport.
Mijn kinderen zitten op een school waar geen cijfers gegeven worden, ze gebruiken goed, ruim voldoende, voldoende, matig, onvoldoende. Ik werk zelf op een basisschool waar wel cijfers gegeven worden, per toets en het gemiddelde is het rapportcijfer. Beide heeft voor- en nadelen.
Ik ken trouwens ook scholen waar gewerkt wordt met een portfolio, waar een verslag van de leerkracht in staat en allerlei werk van het kind in zit.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 12-01-2019 18:36
9.81% gewijzigd
zaterdag 12 januari 2019 om 18:35
Wat was dan het nadeel van het al jarenlang bestaande systeem van cijfers geven?Gatinmijnsok schreef: ↑12-01-2019 18:31Ook dat verschilt per school. Het is nu net 'in' om twee rapporten per jaar te doen. In november een voortgangsgesprek zonder rapport, in februari een rapport en eind schooljaar een rapport.
Mijn kinderen zitten op een school waar geen cijfers gegeven worden, ze gebruiken goed, ruim voldoende, voldoende, matig, onvoldoende. Ik werk zelf op een basisschool waar wel cijfers gegeven worden, per toets en het gemiddelde is het rapportcijfer. Beide heeft voor- en nadelen.

zaterdag 12 januari 2019 om 18:38
Er is geen echt verschil, alleen doordat de kleuters onderdeel werden van de basisschool moesten de getallen anders worden. Ander woord ervoor en je wist dat het over de nieuwe indeling ging.

Geen idee, ik vond het toen ook al heel stom en was blij dat het net aan mij voorbij ging.
Op de vrije school heten het nog steeds gewoon klassen 1 t/m 6 trouwens. En dan tellen ze op het voortgezet onderwijs verder, dan zit je dus niet in 3 havo maar in de 9e. Kleuters zitten daar gewoon in de eerste of tweede kleuterklas.
anoniem_362440 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 18:39
0.62% gewijzigd