Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...

31-12-2018 14:19 2048 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
Hier deze gruwel!!! Ik heb nog nooit iemand gesproken die dit leuk vond. Afbeelding
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
dolfje schreef:
12-01-2019 16:19
Ah in 85 zat ik in groep 7 geloof ik. Wij hadden al groepen. Kan me nl niet herinneren dat ik in de eerste (of tweede of derde etc) klas heb gezeten.
Ik denk dat je dat dan vergeten bent. Voor 1985 noemden sommige scholen zich wel al Basisschool, maar de klassen heten echt pas vanaf het schooljaar 1985-1986 groepen.
Ja, naar de desbetreffende ambasade schrijven voor informatie over een land en dan zo'n dikke envelop vol folders (en als je geluk had ook wat stickers ontvangen) :lol: !

De (kleding)winkels langsgaan en daar vragen om stickers.

Bij ons in de straat had bijna iedereen een touwtje uit de brievenbus hangen. 's Avonds haalden we het touwtje weer naar binnen tegen inbrekers...

Afbeelding
Deze stonden bij mij in de letterbak.

Ik kan mij ook nog herinneren dat we eind jaren 70 van die witte rubberen dopjes verzamelden die in de doppen van literflessen frisdrank zaten. Daar stonden teksten (of woorden) op.
Altijd van je afsnijden
Ik kan me toen ik 6 was, dus in 1987, ook nog herrinneren dat er op de vlapakken (de achterkant) spelletjes of suggesties stonden voor toetjes. Met een soort moeder en twee kinderen of zo.

Dat je een 'spiegelei' toetje maakte met yogurt en gele vla. Of met van die waaier biscuitjes een pyramide in je gele vla kon bouwen en dan een schat er in (een snoepje).

Weet niet meer of het Coberco of Melkunie was die dat hadden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
onzichtbarevrouw schreef:
12-01-2019 16:17
Het welbekende Vroom en Dreesmann tasje.

Afbeelding

Ach ja, die tasjes. Die mogen ook al niet meer. :sigh:
ereader schreef:
12-01-2019 17:34
Ik denk dat je dat dan vergeten bent. Voor 1985 noemden sommige scholen zich wel al Basisschool, maar de klassen heten echt pas vanaf het schooljaar 1985-1986 groepen.
Niet alle scholen dan.
Ik zat in 1985 toch echt in de 6e klas.
onzichtbarevrouw schreef:
12-01-2019 17:38

Afbeelding
Deze stonden bij mij in de letterbak.
Jaaaaa! Die hertjes had ik ook. Eerst in de letterbak en later op een kastje.
Oh, die vond ik zo eng, Benjamin Ben, brrrrr...
Ik hoor dat liedje nu in mijn hoofd, brrr.
Selisela schreef:
12-01-2019 17:57
Niet alle scholen dan.
Ik ook! Maar dat was 1985 als in de tweede helft van het schooljaar '84-'85. Mijn broertje zat in 1985 eerst in de 5e klas (schooljaar '84-'85) en toen ging hij over naar groep 8 (schooljaar '85-'86).
anoniem_362440 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 18:06
0.30% gewijzigd
Foutje
ereader schreef:
12-01-2019 18:04
Ik ook! Maar dat was 1985 als in de tweede helft van het schooljaar '84-'85. Mijn broertje zat in 1985 eerst in de 5e klas (schooljaar '84-'85) en toen ging hij over naar groep 8 (schooljaar '85-'86).
Misschien een domme vraag, maar waarom heet het tegenwoordig "groep"? Klinkt naar padvinders, of een kudde dieren, maar wat was er mis met de aanduiding "klas"?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
12-01-2019 18:09
Misschien een domme vraag, maar waarom heet het tegenwoordig "groep"? Klinkt naar padvinders, of een kudde dieren, maar wat was er mis met de aanduiding "klas"?
Hedendaagse nonsens.
Tegenwoordig moet het allemaal hip en gelijkwaardig klinken.
Net zoals leerlingen nu toch soms zelfs 'partners in het leren' worden genoemd ofzo?
pejeka schreef:
Net zulke nieuwerwetse onzin als dat ze geen punten 1 op 10 meer geven volgens mij.
redbulletje schreef:
12-01-2019 18:16
Net zulke nieuwerwetse onzin als dat ze geen punten 1 op 10 meer geven volgens mij.
Moet allemaal positief zijn he.
redbulletje schreef:
12-01-2019 18:16
Dat verschilt per school.
Gatinmijnsok schreef:
12-01-2019 18:25
Dat verschilt per school.
Wist ik niet. Krijgen kinderen tegenwoordig ook nog een rapport, rond Kerst, met Pasen en aan het eind van het jaar, gewoon met cijfers?
Haantje79 schreef:
12-01-2019 12:48
Afbeelding

Achthoekig zwart servies
JA!!! Die hadden wij ook. Spuuglelijk!
Selisela schreef:
12-01-2019 17:57
Niet alle scholen dan.

Juist wel alle scholen, jij zat in de zesde, in 1985 en toen in het nieuwe schooljaar toen jij dus in de brugklas startte heette het ineens groepen. Dat begon in augustus 1985.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 18:39
0.48% gewijzigd
pejeka schreef:
12-01-2019 18:27
Wist ik niet. Krijgen kinderen tegenwoordig ook nog een rapport, rond Kerst, met Pasen en aan het eind van het jaar, gewoon met cijfers?
Wij kregen geen cijfers op de lagere school, midden jaren '80.
pejeka schreef:
12-01-2019 18:27
Ook dat verschilt per school. Het is nu net 'in' om twee rapporten per jaar te doen. In november een voortgangsgesprek zonder rapport, in februari een rapport en eind schooljaar een rapport.
Mijn kinderen zitten op een school waar geen cijfers gegeven worden, ze gebruiken goed, ruim voldoende, voldoende, matig, onvoldoende. Ik werk zelf op een basisschool waar wel cijfers gegeven worden, per toets en het gemiddelde is het rapportcijfer. Beide heeft voor- en nadelen.
Ik ken trouwens ook scholen waar gewerkt wordt met een portfolio, waar een verslag van de leerkracht in staat en allerlei werk van het kind in zit.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 12-01-2019 18:36
9.81% gewijzigd
Gatinmijnsok schreef:
12-01-2019 18:31
Ook dat verschilt per school. Het is nu net 'in' om twee rapporten per jaar te doen. In november een voortgangsgesprek zonder rapport, in februari een rapport en eind schooljaar een rapport.
Mijn kinderen zitten op een school waar geen cijfers gegeven worden, ze gebruiken goed, ruim voldoende, voldoende, matig, onvoldoende. Ik werk zelf op een basisschool waar wel cijfers gegeven worden, per toets en het gemiddelde is het rapportcijfer. Beide heeft voor- en nadelen.
Wat was dan het nadeel van het al jarenlang bestaande systeem van cijfers geven?
pejeka schreef:

Er is geen echt verschil, alleen doordat de kleuters onderdeel werden van de basisschool moesten de getallen anders worden. Ander woord ervoor en je wist dat het over de nieuwe indeling ging.
pejeka schreef:
Geen idee, ik vond het toen ook al heel stom en was blij dat het net aan mij voorbij ging.

Op de vrije school heten het nog steeds gewoon klassen 1 t/m 6 trouwens. En dan tellen ze op het voortgezet onderwijs verder, dan zit je dus niet in 3 havo maar in de 9e. Kleuters zitten daar gewoon in de eerste of tweede kleuterklas.
anoniem_362440 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 18:39
0.62% gewijzigd
pejeka schreef:
12-01-2019 18:35
Wat was dan het nadeel van het al jarenlang bestaande systeem van cijfers geven?
Een nadeel is bijvoorbeeld dat het voor een kind in groep 3, dat heel erg zijn best doet, het heel demotiverend is om een 4 te halen. Niet elk kind haalt een 8.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven