Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...

31-12-2018 14:19 2048 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
12-01-2019 13:22
Jouw onderschrift Haantje :rofl:
Ja en het is nog waar ook :cry:
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
redbulletje schreef:
12-01-2019 13:03
Gewoon bij het bakschap bij de supermarkt. In zakjes en in bakjes.

Nachtje in de strohrum laken weken maakt ze nog lekkerder (gezien je virusje ;-D)
En bij de babyvoeding (potjes fruithapjes e.d.) liggen ze ook nog gewoon in doosjes. Alleen niet meer van dat merk volgens mij.
-Bladora- schreef:
10-01-2019 23:03
Dat ik dit topic nu pas open, wat een jeugdsentiment :heart: (geboren begin jaren tachtig).

Fabulamd was ik helemaal vergeten! Ik had er alles van! En daarna Paradiso! Meisjes Lego was dat volgens mij? Ik had een manege.

Wat me wel verbaast dat men een slacentrifuge als ouderwets beschouwt! Ik heb er een, mijn ouders ook. Wordt met regelmaat gebruikt. Mijn lievelings sla is botersla en die moet toch gewassen worden. Koopt iedereen tegenwoordig zakjes sla? Ik voel me oud :).
Oh ja paradiso lego! Volgens mij had ik iets met surfplanken en zo? En een zwembad?

Edit: paradisa heet het. Wij hadden deze.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Suske en Wiske glazen, kon je sparen bij de melk. Mijn oma had de hele serie.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
12-01-2019 12:13
Ieder jaar een Ryam agenda
Afbeelding
Die steeds dikker werd want volgeplakt met plaatjes van Wham!, DuranDuran, Rick Ashley etc., je schreef de namen erin van de jongens waar je verliefd op was en vriendinnen schreven elkaars agenda vol. Ik heb ze allemaal bewaard, is ontzettend leuk om soms weer eens te bekijken :heart:
Ik kocht altijd twee agenda’s, want halverwege het jaar was ‘ie helemaal uit elkaar gevallen. Ryam ken ik niet. Ik had een Hitkrant-agenda en plakte ‘m vol met Britney Spears. Ik ben iets jonger denk ik. :proud:
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
12-01-2019 13:35
Oh ja paradiso lego! Volgens mij had ik iets met surfplanken en zo? En een zwembad?

Edit: paradisa heet het. Wij hadden deze.
Afbeelding
Oh deze heb ik nog steeds ! Bewaard voor later, nu dus ! Zag dat ze nu veel waard zijn.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Zelfmaak tompoucen. Dat was het hoogtepunt van de zondag. De kartonnendoos was anders, maar de inhoud is nog hetzelfde. Ik vraag me af of ik het nu nog lekker zou vinden.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Haantje79 schreef:
12-01-2019 13:23
Afbeelding

Boekjes die je op de basischool gebruikte om je spreekbeurt te houden. We hadden geen google!

Goeie!
Haantje79 schreef:
12-01-2019 13:39
Afbeelding

Suske en Wiske glazen, kon je sparen bij de melk. Mijn oma had de hele serie.

:cheers:
Alle reacties Link kopieren
De gemiddelde achtertuin van elk rijtjeshuis zag er in de jaren 70/80 als volgt uit: Gazon in het midden, links en rechts een border, afgezet met bielzen, aan elke kant een coniferenhaag en aan het eind van het gazon een boom. Het terras bestond uit grindtegels. De borders waren beplant met veel fantasieloos plantsoengroen, zoals aucuba's.

Toen de coniferen waterzuipende, bruin wordende krengen bleken te zijn, werden ze al gauw vervangen door een schutting die behandeld was met carboleum.

Afbeelding

Afbeelding

(Valt het op dat ik de pest aan coniferen heb?)
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
12-01-2019 13:59
De gemiddelde achtertuin van elk rijtjeshuis zag er in de jaren 70/80 als volgt uit: Gazon in het midden, links en rechts een border, afgezet met bielzen, aan elke kant een coniferenhaag en aan het eind van het gazon een boom. Het terras bestond uit grindtegels. De borders waren beplant met veel fantasieloos plantsoengroen, zoals aucuba's.

Toen de coniferen waterzuipende, bruin wordende krengen bleken te zijn, werden ze al gauw vervangen door een schutting die behandeld was met carboleum.

Afbeelding

Afbeelding

(Valt het op dat ik de pest aan coniferen heb?)

Je had ook stylistische jaren 70 tuintjes, met grindtegels en dan open stukjes met hier en daar een jeneverbes en lijsterbes ( die vind ik nog steeds erg mooi ) maar hoe-dan-ook mét spoorbielzen. Dat rook zo lekker als ze gebeitst (?) werden.
Of de alternatieve tuintjes met veel bodembedekkers en wildgroei en een (meestal) rond terras met oude klinkertjes.

Een conifeer hadden wij ook in de voortuin, een joekel van een ding en net op de mijn fietsroute van oprijlaan naar achtertuin en als het geregend had en ik fietste een stukje te dicht bij dat kreng kwam ik alsnog met een kletsnatte mouw thuis.
Ik haat ze ook, coniferen.
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad bruine bielzen grinttegels en coniferen. Wij hadden een zitkuil in de achtertuin. Ik heb nog foto’s dat ik als kleuter help met uitspitten van de kuil. Inmiddels is de kuil weer dicht en staat er een serre.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Sabeltandcavia schreef:
12-01-2019 13:59
De gemiddelde achtertuin van elk rijtjeshuis zag er in de jaren 70/80 als volgt uit: Gazon in het midden, links en rechts een border, afgezet met bielzen, aan elke kant een coniferenhaag en aan het eind van het gazon een boom. Het terras bestond uit grindtegels. De borders waren beplant met veel fantasieloos plantsoengroen, zoals aucuba's.

Jij beschrijft hier precies onze tuin destijds. ;-D
Ik zie de bielzen nog zo voor me.
En vergeet de witte kunststof parasol niet, met zo'n grote ronde voet met grind erin.
Alle reacties Link kopieren
Bielzen :yes: Wat een bende was dat trouwens, die carboleum. Je moest het echt niet op je huid krijgen, vooral niet in de volle zon maar ik vond het heerlijk ruiken.

Goede vondsten Haantje! Die glazen hadden wij ook en de spreekbeurtboekjes herinnerde ik me ook ineens weer door je plaatje.
Wat een leuk topic is dit toch.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog steeds een zitkuil in de tuin :lol:
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
Zwaar vergiftigd met carbolineum, die lekker ruikende spoorbielzen in de tuin.

Inmiddels is het gebruik ervan hier verboden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Mijn ontbijtservies.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
12-01-2019 12:38
Ik en mijn vriendinnen/klasgenootjes hadden vooral Fleur poppen:

Afbeelding
Ja die had ik ook. De meeste van mijn vriendinnen hadden wel Barbies, maar die magere dingen vond ik maar niks (was vast al een voorteken voor mijn latere figuur :P)
Ik had ook een Fleur-paard en weet ik veel wat allemaal erbij.
Maar eigenlijk was ik helemaal niet zo van de poppen.
Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
12-01-2019 15:10
Ja die had ik ook. De meeste van mijn vriendinnen hadden wel Barbies, maar die magere dingen vond ik maar niks (was vast al een voorteken voor mijn latere figuur :P)
Ik had ook een Fleur-paard en weet ik veel wat allemaal erbij.
Maar eigenlijk was ik helemaal niet zo van de poppen.

Haha ja dit.

Verder: spoorbielzen en grindtegels in de tuin: check!
Die spreekbeurtboekjes: check!
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Deze tasjes werden vanuit school uitgedeeld, maar ze mochten niet meer gebruikt worden omdat er giftige inkt in verwerkt was ofzoiets.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Informatie Junior boekjes hadden wij ook op school in een aparte ruimte, dat heette het documentatie centrum :D en was voor gebruik van spreekbeurten en werkstukken.
Ik was zo'n nerd dat ik die spreekbeurtboekjes ook uit de bibliotheek leende om gewoon voor de lol te lezen. :nut:
Nog iemand anders die dat ook deed, of gebruikten jullie ze louter voor spreekbeurten?
Alle reacties Link kopieren
Haantje79 schreef:
12-01-2019 15:29
Afbeelding

Deze tasjes werden vanuit school uitgedeeld, maar ze mochten niet meer gebruikt worden omdat er giftige inkt in verwerkt was ofzoiets.
Knalgeel plastic, ik vermoed dat ze cadmium bevatten, net als de giftige Heinekenkratjes.

https://www.volkskrant.nl/mensen/heinek ... ~b16c6018/

https://www.trouw.nl/home/cadmiumvrije- ... ~a8621030/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Dina80 schreef:
12-01-2019 15:33
Ik was zo'n nerd dat ik die spreekbeurtboekjes ook uit de bibliotheek leende om gewoon voor de lol te lezen. :nut:
Nog iemand anders die dat ook deed, of gebruikten jullie ze louter voor spreekbeurten?
Ik gebruikte ze alleen voor spreekbeurten, leesvoer was voor mij de drieling, janneke ineke en marieke van Trix van Brussel.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
12-01-2019 12:13
Ieder jaar een Ryam agenda
Afbeelding
Die steeds dikker werd want volgeplakt met plaatjes van Wham!, DuranDuran, Rick Ashley etc., je schreef de namen erin van de jongens waar je verliefd op was en vriendinnen schreven elkaars agenda vol. Ik heb ze allemaal bewaard, is ontzettend leuk om soms weer eens te bekijken :heart:
Dat is leuk,dat vind ik echt jammer dat ik dat allemaal niet heb bewaard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven