Werk & Studie alle pijlers

Dossier kwijt

16-01-2019 19:58 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat te doen als werkgever jouw verzuimdossier kwijt is en jij dus al jouw documenten niet meer kunt inzien.
Het is heel erg als werkgevers dit doen. Zeker omdat je ziek bent en hier juist helemaal geen energie puf voor hebt.

Mij heeft het geholpen om in mijn hoofd, mijn medische/psychische herstel. En het juridische/wet poortwachter/uwv van elkaar te scheiden. Dit laatste echt als iets zakelijks zien. Wat los staat van jou als persoon en los staat van je herstel.

Richt je vooral op je herstel en pak dit eventueel op met je huisarts. (bedrijfsartsen richten zich vaak meer op de wetgeving/het juridische - daar word je niet beter van)

Dus medische en juridische echt scheiden in je hoofd.
En de juridische verantwoordelijkheid ligt VOLLEDIG bij de werkgever. Dit is nou eenmaal de wet.
lemoos2 schreef:
16-01-2019 21:28
Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Je hoeft je niet voor het blok te laten zetten. Een ‘hier kom ik liever later op terug’, ‘ik wil dit voorstel/verslag eerst met een derde doornemen’ of ‘hier slaap ik een nachtje over’ zijn ook prima. Net zoals een ‘nee, ik teken niet naar waarheid want ik kan het mij niet meer herinneren’.

Het zal lijken alsof je nu in een loopgraaf ligt en van alle kanten bestookt wordt. Jij ligt er wakker van, zij niet. Inderdaad, adem in, adem uit. Hun zorg, hun probleem. Jij hebt gedaan wat er van je werd verwacht, je bent door de hoepels gesprongen en hebt nog gevraagd hoe vaak je door de hoepel van de arbo-arts moest springen. Jij hoeft niet hun rotzooi op te ruimen, je bent druk bezig met jouw herstel.

Herhaal dit gewoon heel vaak voor jezelf pf print het topic uit. Sterkte!
:redrose: je hebt helemaal gelijk.
Gele_Suikerspin schreef:
16-01-2019 21:29
Het is heel erg als werkgevers dit doen. Zeker omdat je ziek bent en hier juist helemaal geen energie puf voor hebt.

Mij heeft het geholpen om in mijn hoofd, mijn medische/psychische herstel. En het juridische/wet poortwachter/uwv van elkaar te scheiden. Dit laatste echt als iets zakelijks zien. Wat los staat van jou als persoon en los staat van je herstel.

Richt je vooral op je herstel en pak dit eventueel op met je huisarts. (bedrijfsartsen richten zich vaak meer op de wetgeving/het juridische - daar word je niet beter van)

Dus medische en juridische echt scheiden in je hoofd.
Goeie tips, ik neem alles mee wat je aangeeft.
Graag gedaan. Veel sterkte!
Je werkt niet toevallig in de zorgsector in oost Veluwe? Zou een streek van mijn werkgever kunnen zijn. Oud collega haar eigen account was ineens gewist. Daarom mail ik alles direct door naar huis, zie ze dat bij mij ook nog wel doen.
Het enige wat ik zou tekenen met zo'n werkgever is een contract.

Bij een andere werkgever.

Bij de huidige zou ik helemaal niets meer tekenen.

Als zij zo amateuristisch en tegelijk haat-dragend zijn, zou ik maken dat ik daar weg was.
Want dat gaat niet helpen aan je herstel.
Belg007 schreef:
16-01-2019 22:57
Het enige wat ik zou tekenen met zo'n werkgever is een contract.

Bij een andere werkgever.

Bij de huidige zou ik helemaal niets meer tekenen.

Als zij zo amateuristisch en tegelijk haat-dragend zijn, zou ik maken dat ik daar weg was.
Want dat gaat niet helpen aan je herstel.
Ik snap deze reactie wel.

Echter is het als je ziek bent onverstandig om ziek uit dienst te gaan. En een contract bij een andere werkgever te tekenen.

Tenzij je echt zeker weet hersteld te zijn.
freya25 schreef:
16-01-2019 22:26
Je werkt niet toevallig in de zorgsector in oost Veluwe? Zou een streek van mijn werkgever kunnen zijn. Oud collega haar eigen account was ineens gewist. Daarom mail ik alles direct door naar huis, zie ze dat bij mij ook nog wel doen.
Nee, geen collega :P
Gele_Suikerspin schreef:
16-01-2019 21:19
Neem altijd een vertrouwenspersoon mee naar de gesprekken. Dit kan een oom zijn, een buurvrouw of kennis. Iemand die jij vertrouwd en je steunt.

Ben ik het niet helemaal mee eens, Spin!

Ik denk dat bij die gesprekken een buurvrouw, een kennis of familie waardevol zijn als emotionele steun. Maar in dit dossier gaat het over juridische steun, over waar of niet waar (en niet over leuk of niet leuk). Het is een case die zakelijk moet aangepakt worden en die best binnen zo kort mogelijke tijd (ik zeg niet: korte tijd) rechtgezet moet worden. Dan heb je steun nodig van mensen die al eerder in zulke situaties hebben gestaan, die de wet kennen en gewoon zijn te discussiëren over soortgelijke dingen. Want natuurlijk gaat de werkgever zich roeren 'als een duivel in een wijwatervat' (kennen jullie die uitdrukking?). De werkgever is op het ogenblik dat er gesprekken zijn, een kat in het nauw. En die maken rare sprongen. Mensen die daarop getraind zijn, zijn daar niet van onder de indruk. Ze moet zoveel mogelijk in handen geven van haar vakbond en het emotionele thuis verwerken.

Dit lijkt mij een hele vieze zaak en wie weet, als de werkgever ziet dat ze 'niet op haar kop laat zitten', dat plots het dossier weer bovenkomt. Dit gaat wel over mensen hun carrière, een deel van hun leven en de manier waarop ze hun leven kunnen leven.

Dossier kwijt! Schande!
mammezel schreef:
17-01-2019 12:04
Ben ik het niet helemaal mee eens, Spin!

Ik denk dat bij die gesprekken een buurvrouw, een kennis of familie waardevol zijn als emotionele steun. Maar in dit dossier gaat het over juridische steun, over waar of niet waar (en niet over leuk of niet leuk). Het is een case die zakelijk moet aangepakt worden en die best binnen zo kort mogelijke tijd (ik zeg niet: korte tijd) rechtgezet moet worden. Dan heb je steun nodig van mensen die al eerder in zulke situaties hebben gestaan, die de wet kennen en gewoon zijn te discussiëren over soortgelijke dingen. Want natuurlijk gaat de werkgever zich roeren 'als een duivel in een wijwatervat' (kennen jullie die uitdrukking?). De werkgever is op het ogenblik dat er gesprekken zijn, een kat in het nauw. En die maken rare sprongen. Mensen die daarop getraind zijn, zijn daar niet van onder de indruk. Ze moet zoveel mogelijk in handen geven van haar vakbond en het emotionele thuis verwerken.

Dit lijkt mij een hele vieze zaak en wie weet, als de werkgever ziet dat ze 'niet op haar kop laat zitten', dat plots het dossier weer bovenkomt. Dit gaat wel over mensen hun carrière, een deel van hun leven en de manier waarop ze hun leven kunnen leven.

Dossier kwijt! Schande!

Helemaal mee eens.
De emoties zijn begrijpelijk en heel vervelend, zeker als je herstellende bent van een burn out. Maar voor nu en de toekomst op heel veel vlakken, bijv. recht op uitkering is een koel zakelijke benadering juist heel belangrijk. To moet zich echt laten bijstaan door juridisch goed onderlegde mensen.
To heeft nog geen juridische bijstand nodig. Ze heeft niks verkeerds gedaan. En de verantwoordelijkheid ligt bij de werkgever.

Heb ook meerdere keren juridische informatie gevraagd. En het antwoord was steeds, de bal ligt bij de werkgever.

De werkgever moet zijn zaakjes juridisch op orde maken. To niet.

Dus zou meer achter over gaan leunen en je richten op je herstel en je werkgever zijn werk laten doen.

Op dingen waar je het niet mee eens bent gewoon, nee, zeggen.

Ze kunnen hoog en laag springen maar to staat gewoon in haar recht.

Ik denk dus ook dat to dit te horen krijgt van de juridische bijstand.
Heel algemeen: iemand legt een dossier aan omdat hij/zij daar belang bij heeft. Dossier kwijt is dus primair een probleem voor degene die het kwijt is.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
17-01-2019 12:29
Heel algemeen: iemand legt een dossier aan omdat hij/zij daar belang bij heeft. Dossier kwijt is dus primair een probleem voor degene die het kwijt is.
Amen.
Alles wat Gele-Suikerspin zegt. TO staat sterk. Niets tekenen waar je het niet mee eens bent. Werkgever heeft echter wel een heel groot probleem als TO 2 jaar ziek blijft.
Onderteken ook niets met een datum in het verleden. De werkgever moet zich aan termijnen houden, wat hij moet bewijzen met die ondertekeningsdatum. Laat hij maar aan het uwv uitleggen waarom alles zo laat pas getekend is.
Heb je vandaag de bond gebeld, TO?
Ja, ik heb ze gesproken en ga volgende week met al mijn papieren ernaar toe.
Voorlopig advies is inderdaad om niks te tekenen.
Morgen bel ik ook met de juridische afdeling van mijn verzekering.
Gisteren was ik erg ontdaan en heb er slecht van geslapen.
Ben vandaag gewoon gaan werken en kan het alweer wat relativeren gelukkig.
De adviezen en bemoedigende woorden hier hebben mij echt geholpen om mijn schouders er weer onder te zetten en mijn herstel voorop te plaatsen.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Fijn dat je weer geruster bent! Ik heb zelf goede ervaringen met de bond, ik neem aan dat ze een dossier zijn gestart of nog niet?
Ben benieuwd wat je verzekering te zeggen heeft. Het komt wel goed hoor!
Fijn dat je je nu wat zekerder voelt. Ik hoop dat je het nog meer van je af kan laten glijden en gewoon die dingen doen die voor jou goed zijn. Laat jouw werkgever zijn eigen problemen maar oplossen, zonder ze op jouw schouders te leggen.
Goed dat de bond je gaat helpen.
begrijp ik dat goed? Je bent vandaag gaan werken. Dat is dus bij de firma die jou zo een streek heeft gelapt. Hoe gaan jullie nu met mekaar om, hoe staan jullie tegenover mekaar?

Ik las ook dat mensen schrijven: werkgever zou een probleem hebben als TO 2 jaar zou ziek blijven. Maar dat is dus niet meer aan de orde dan?

En als laatste vraag: wat voordeel ZOU een firma erbij hebben dat het afwezigheidsdossier van een werknemer verloren geraakt? Op welke manier wordt die firma daar beter van?

Vele punten die voor mij op dit ogenblik nog niet duidelijk zijn.
Fijn dat je het iets meer kunt relativeren. Richt je vooral op je herstel inderdaad!

Mocht de sfeer op het werk niet meer passend zijn bij je herstel, of als je er weg wil, kun je een spoor 2 aanvragen bij de bedrijfsarts. Je krijgt dan een reïntegratie coach (onafhankelijk) die met je gaat kijken of werken bij een ander bedrijf beter bij je past. Je kunt dan ook reïntegreren in een ander bedrijf.

Soms is dit beter voor je herstel. Maar alleen jij kunt dit weten.

Blijf bij jezelf!
[quote=mammezel post_id=29486322 time=1547802510 user_id=373653]

Ik las ook dat mensen schrijven: werkgever zou een probleem hebben als TO 2 jaar zou ziek blijven. Maar dat is dus niet meer aan de orde dan?

Jawel. Maar dat is toch het probleem van de WERKGEVER. Dus TO heeft geen probleem.

Vele punten die voor mij op dit ogenblik nog niet duidelijk zijn.
Gelukkig hoef jij het niet allemaal te snappen :P :bigkiss: /quote]
mammezel schreef:
18-01-2019 10:08
begrijp ik dat goed? Je bent vandaag gaan werken. Dat is dus bij de firma die jou zo een streek heeft gelapt. Hoe gaan jullie nu met mekaar om, hoe staan jullie tegenover mekaar?
Waarom zou ze niet gaan werken?
Wat ontzettend onprofessioneel dat een dossier op 1 plek staat en dat dat dan kwijtraakt. Als dit zo is, heeft je werkgever vooral een probleem want die kan niet aan zijn juridische verplichtingen voldoen. Maar goed, jij hebt er net zo goed last van.

Ik vind het eigenlijk een beetje ongeloofwaardig dat het dossier op 1 plek staat en dan ook nog op de laptop van 1 persoon. Kun je niet een inzage verzoek indienen op grond van de AVG? Dan moet je werkgever alles verstrekken wat ze van je hebben, en met die dreiging gaan ze wellicht wat harder zoeken.

Je werkgever zal dit moeten oplossen, vervelend dat het zo op jouw schouders drukt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven