huren zonder inkomenseis
zaterdag 19 januari 2019 om 19:40
Hallo,
in September wil ik een hbo-studie gaan volgen. Door mijn leeftijd (26) wil ik graag op mezelf ik wil niet op kamers. Ik wil volledig zelfstandig wonen. het gaat zich dus om een huurwoning in de vrije sector. Momenteel heb ik dus geen werk en kan ik dus niet voldoen aan een eventuele inkomenseis. Wel heb ik genoeg eigen vermogen om de huur te kunnen betalen. Het maandelijkse huurbedrag is dus geen probleem. Ter geruststelling zouden mijn ouders eventueel ook garant kunnen staan.
Ik wil dus graag op mezelf wonen en een studie volgen. Financieel gezien is dit geen probleem.
Maar ik kan dus niet voldoen aan al die regeltjes zoals een inkomenseis. Wat zijn mijn mogelijkheden verder? ik wil namelijk niet nog 4 jaar thuis wonen.
* Eventuele huur-sites waar het in mijn situatie mogelijk is?
Alvast bedankt.
Groetjes.
in September wil ik een hbo-studie gaan volgen. Door mijn leeftijd (26) wil ik graag op mezelf ik wil niet op kamers. Ik wil volledig zelfstandig wonen. het gaat zich dus om een huurwoning in de vrije sector. Momenteel heb ik dus geen werk en kan ik dus niet voldoen aan een eventuele inkomenseis. Wel heb ik genoeg eigen vermogen om de huur te kunnen betalen. Het maandelijkse huurbedrag is dus geen probleem. Ter geruststelling zouden mijn ouders eventueel ook garant kunnen staan.
Ik wil dus graag op mezelf wonen en een studie volgen. Financieel gezien is dit geen probleem.
Maar ik kan dus niet voldoen aan al die regeltjes zoals een inkomenseis. Wat zijn mijn mogelijkheden verder? ik wil namelijk niet nog 4 jaar thuis wonen.
* Eventuele huur-sites waar het in mijn situatie mogelijk is?
Alvast bedankt.
Groetjes.
zaterdag 19 januari 2019 om 20:18
Volgens mij kun je gewoon je ouders garant laten staan.
Als je het echt wilt weten, bel dan eens een verhuurmakelaar in de stad waar je wil gaan wonen.
Maar nogmaals, het gaat er om dat ze zeker weten dat de huur binnen komt.
Als jouw ouders een behoorlijk vast inkomen hebben, nemen ze vaak genoegen met hun garantstelling.
Als je het echt wilt weten, bel dan eens een verhuurmakelaar in de stad waar je wil gaan wonen.
Maar nogmaals, het gaat er om dat ze zeker weten dat de huur binnen komt.
Als jouw ouders een behoorlijk vast inkomen hebben, nemen ze vaak genoegen met hun garantstelling.

zaterdag 19 januari 2019 om 20:46
Ik dacht ook meteen hier aan. Ik heb kenissen die echt mooie anti kraak huisjes hadden terwijl ze studeerden en geen baan hadden. Is nog extreem goedkoop ook, denk aan 300-500 voor een heel appartement.OpenHaardVuur schreef: ↑19-01-2019 20:17Heb je al aan anti-kraak gedacht? Daar gelden hele andere eisen voor dan voor sociale woningbouw en vrije sector. Tenminste, toen ik anti-kraak ging huren had ik geen inkomen...

zaterdag 19 januari 2019 om 21:01
Niet gaan huren, joh. Als eigen vermogen, wat ik zo lees en een (komende) studie, hbo of wo, heb je dus recht op stufi, lees: Lening van DUO. Debetrente momenteel 0% en blijft nihil. Niet voor nieuwe studenten miv 2020. Dus 2019 is het laatste jaar onder het huidige rentestelsel. Ik zou kopen. Eigen vermogen icm ouders als garantstelling. En de bank met alle (verbale) minutie die je in huis hebt, overtuigen dat je maandelijks maximaal €1042,30 van DUO toegeschoven krijgt. Mooie investering en geeft goed rendement. Aflossingsvoorwaarden in 35 jaren tijd zijn 'n giller.
.
zaterdag 19 januari 2019 om 21:25
Hmmm..Manlief schreef: ↑19-01-2019 21:01Niet gaan huren, joh. Als eigen vermogen, wat ik zo lees en een (komende) studie, hbo of wo, heb je dus recht op stufi, lees: Lening van DUO. Debetrente momenteel 0% en blijft nihil. Niet voor nieuwe studenten miv 2020. Dus 2019 is het laatste jaar onder het huidige rentestelsel. Ik zou kopen. Eigen vermogen icm ouders als garantstelling. En de bank met alle (verbale) minutie die je in huis hebt, overtuigen dat je maandelijks maximaal €1042,30 van DUO toegeschoven krijgt. Mooie investering en geeft goed rendement. Aflossingsvoorwaarden in 35 jaren tijd zijn 'n giller.
Ja dat klopt ik dacht wel aan een deeltijd studie. Dus 1 dag school en stage.
Er langs af kan ik werken maar dat zou niet veel zijn.
Ook wil ik huren omdat ik als ik bijv. de omgeving zat ben weg wil gaan of als ik als single iemand tegen kom flexibel wil zijn.
Ik kan natuurlijk voor september nog proberen aan een baan komen, zodat ik wel kan huren...Maar ik denk niet dat ik dan een vaste aanstelling krijg en als ze dan als inkomenseis 3 x de huur hebben ..Het ook lastig wordt en er nog niet veel overblijft om te huren.
ik zit echt een beetje met mijn handen in me haar...
zaterdag 19 januari 2019 om 21:36
Wat is het risico daarvan? dat ik er elk moment uitgezet kan worden?

zaterdag 19 januari 2019 om 21:36
Ik denk dat je je erg verkijkt op alle kosten die erbij komen kijken. Je moet wel heel veel spaargeld hebben wil je er een jaar op kunnen teren qua huur, verzekeringen, levensonderhoud etc en dan ook nog alle kosten van je studie.
Waarom zo'n haast en waarom niet eerst zorgen dat je een inkomen hebt?
zaterdag 19 januari 2019 om 21:37
zaterdag 19 januari 2019 om 21:40
Ja maar zelf met een inkomen wordt het lastig denk ik omdat ik nu al weet dat ik niet veel ga verdienen.TsumTsum schreef: ↑19-01-2019 21:36Ik denk dat je je erg verkijkt op alle kosten die erbij komen kijken. Je moet wel heel veel spaargeld hebben wil je er een jaar op kunnen teren qua huur, verzekeringen, levensonderhoud etc en dan ook nog alle kosten van je studie.
Dus als ik dan 3 x de huur moet verdienen.. Stel die is 800 dan is dat ... € 2400. Bruto.
Ja dat ga ik niet verdienen met baantjes op mbo niveau. Dus dan blijft er ook niks soeps over.
Ik heb ook geen zin om nog 4 jaar thuis te zitten dan ga ik liever niet meer studeren. Woon ik op me 30e nog thuis wil ook genieten van me privacy. Daarom dus eigenlijk.
linnylow wijzigde dit bericht op 19-01-2019 21:41
11.33% gewijzigd

zaterdag 19 januari 2019 om 21:40
Ik zou op zoek gaan naar een verhuurder waar je vooruit kunt betalen. Je contract stel je zo op dat het niet tussentijds beeindigd mag worden. Je zit er dan zelf ook aan vast. Zou maximaal 1 jaar doen en dan opnieuw beoordelen.
Manlief, jij praat wel erg korte termijn. Huismarkt kan zo weer instorten. Debetrente is voor huidige terugbetalers 0%. Als je nu gaat lenen weet je niet wat de rente is als je moet terugbetalen. 35 jaar terugbetalen gunstig noemen, vind ik dom praat. 35 jaar in de schulden en last hebben van die schuld iedere maand dat je terugbetaald en als je een hypotheek wil. Oja, een bank die hypotheek geeft voor een inkomen uit lening...
Manlief, jij praat wel erg korte termijn. Huismarkt kan zo weer instorten. Debetrente is voor huidige terugbetalers 0%. Als je nu gaat lenen weet je niet wat de rente is als je moet terugbetalen. 35 jaar terugbetalen gunstig noemen, vind ik dom praat. 35 jaar in de schulden en last hebben van die schuld iedere maand dat je terugbetaald en als je een hypotheek wil. Oja, een bank die hypotheek geeft voor een inkomen uit lening...
zaterdag 19 januari 2019 om 21:47
En dan die ouders 30 jaar garant laten staan voor een koophuis van dochterlief als student? Joh waar zadel je die mensen mee op. Ik kan me niet voorstellen dat je een fatsoenlijke hypotheek krijgt als student of je moet echt richting de ton gaan met je eigen vermogen. Studieschuld wordt gewoon van je hypotheek afgetrokken hè.Manlief schreef: ↑19-01-2019 21:01Niet gaan huren, joh. Als eigen vermogen, wat ik zo lees en een (komende) studie, hbo of wo, heb je dus recht op stufi, lees: Lening van DUO. Debetrente momenteel 0% en blijft nihil. Niet voor nieuwe studenten miv 2020. Dus 2019 is het laatste jaar onder het huidige rentestelsel. Ik zou kopen. Eigen vermogen icm ouders als garantstelling. En de bank met alle (verbale) minutie die je in huis hebt, overtuigen dat je maandelijks maximaal €1042,30 van DUO toegeschoven krijgt. Mooie investering en geeft goed rendement. Aflossingsvoorwaarden in 35 jaren tijd zijn 'n giller.
Bij anti kraak kun je inderdaad uitgezet worden, maar dit weet je al enkele maanden van te voren, althans mijn kennissen. Ik heb het zelf nooit gedaan dus weet er verder het fijne niet van, maar mijn kennissen waren er altijd erg enthousiast over en ik vond hun huisjes erg mooi, helemaal ter vergelijking met studentenkamers.
zaterdag 19 januari 2019 om 21:49
Dit zou wel kunnen ja.felicia schreef: ↑19-01-2019 21:40Ik zou op zoek gaan naar een verhuurder waar je vooruit kunt betalen. Je contract stel je zo op dat het niet tussentijds beeindigd mag worden. Je zit er dan zelf ook aan vast. Zou maximaal 1 jaar doen en dan opnieuw beoordelen.
zaterdag 19 januari 2019 om 22:13
Inlezen en laten adviseren (hypothekers, makelaars, duo zelf). Zoals gezegd, zijn de aflossingsvoorwaarden 'n lachertje. gaat naar draagkracht. Zie rekentool op DUO. Aflossing gaat per maand over iets van 60 euro bij ca 50k inkomen per jaar. Ook mede afhankelijk van het bedrag van de lening. En 35 jaar aflossen is prima op die basis. Een hypotheek is immers ook een leven lang, met veel ongunstigere voorwaarden (hogere rente, hoger maandbedrag). Rente wijzigt per 5 jaar. Zie de rente historie van duo hoe de rente de laatste 20 jaar was.
En eens: 'n Bank moet idd te overtuigen zijn. Ik schreef ook: Alle tactieken uit de kast halen. Er is echter al één geval bekend, zie Tweakers forum. Wij zijn nu in de onderzoeksfase, omdat huren weggegooid geld is. Onze oudste betaalt elke maand bijna 600 euro huur voor 'n k*tkamertje.
In de beginfase van lenen is er ook nog geen schuld. Die bouw je wel op. Maar tevens investeer je ook in stenen. En omdat je schuld opbouwt / hebt, ben je tevens vrijgesteld van vermogenrendements belasting. Maar zoals gezegd:
Pending!
En eens: 'n Bank moet idd te overtuigen zijn. Ik schreef ook: Alle tactieken uit de kast halen. Er is echter al één geval bekend, zie Tweakers forum. Wij zijn nu in de onderzoeksfase, omdat huren weggegooid geld is. Onze oudste betaalt elke maand bijna 600 euro huur voor 'n k*tkamertje.
In de beginfase van lenen is er ook nog geen schuld. Die bouw je wel op. Maar tevens investeer je ook in stenen. En omdat je schuld opbouwt / hebt, ben je tevens vrijgesteld van vermogenrendements belasting. Maar zoals gezegd:
Pending!
.

zaterdag 19 januari 2019 om 22:32
heb je ooit op kamers gewoond?linnylow schreef: ↑19-01-2019 21:40Ja maar zelf met een inkomen wordt het lastig denk ik omdat ik nu al weet dat ik niet veel ga verdienen.
Dus als ik dan 3 x de huur moet verdienen.. Stel die is 800 dan is dat ... € 2400. Bruto.
Ja dat ga ik niet verdienen met baantjes op mbo niveau. Dus dan blijft er ook niks soeps over.
Ik heb ook geen zin om nog 4 jaar thuis te zitten dan ga ik liever niet meer studeren. Woon ik op me 30e nog thuis wil ook genieten van me privacy. Daarom dus eigenlijk.
zaterdag 19 januari 2019 om 22:39
Ja dat klopt wel is ook weg gegooid geld nu heb ik van het bovenstaande helaas ook weinig verstand wel. Dus dat helpt ook niet misschien eens in verdiepen..Manlief schreef: ↑19-01-2019 22:13Inlezen en laten adviseren (hypothekers, makelaars, duo zelf). Zoals gezegd, zijn de aflossingsvoorwaarden 'n lachertje. gaat naar draagkracht. Zie rekentool op DUO. Aflossing gaat per maand over iets van 60 euro bij ca 50k inkomen per jaar. Ook mede afhankelijk van het bedrag van de lening. En 35 jaar aflossen is prima op die basis. Een hypotheek is immers ook een leven lang, met veel ongunstigere voorwaarden (hogere rente, hoger maandbedrag). Rente wijzigt per 5 jaar. Zie de rente historie van duo hoe de rente de laatste 20 jaar was.
Pending!