Cito perikelen groep 7

19-01-2019 11:04 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter (10) zit in groep 7 In haar citoweek. Deze week kwam ze down uit school. Leerkracht had gezegd dat ze t tot nu toe een stuk minder goed deed dan vorige citoweek..Dochter antwoordde dat ze t een stuk lastiger vond dan in groep 6, waarop leraar zei dat ze een voorbeeld aan Marietje moest nemen want die scoorde pas goed. Daarnaast wordt na elke cito de top drie scoorders opgenoemd, waarbij leraar applaudisseert.

Ik vind t zo vervelend dat er zo n prestatiemodus is. En dat dochter nog midden in de citos al verteld wordt dat ze t niet goed doet. Ze moet nota bene haar rapport nog krijgen.

Is dit herkenbaar??
Show me how you do it and I promise you I promise that I'll run away with you, I'll run away with you
Bedjeindezon schreef:
21-01-2019 10:13
Dat is toch pas aan het eind van de basisschool belangrijk bij de keuze voor het middelbare? Toch niet in groep 3,4,5?
Of vergis ik me? Ik ben niet zo op de hoogte van de impact van toets- en meetwerk op reguliere scholen, mijn kinderen gaan naar een ander soort onderwijs.

Nee, dat is niet pas aan het einde belangrijk. Als je het beste uit een kind wilt halen moet je dat ook al in de lagere groepen doen. Dat elk kind verder kan bouwen op de kennis en vaardigheden die het al verworven heeft.

Door te lage scores, door foute afnamemomenten kun je niet goed zien wat een kind in huis heeft.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 10:40
0.07% gewijzigd
lisbeth schreef:
21-01-2019 07:19
Het is meer dan ontwikkeling volgen. Het is nog steeds zo dat bij de meeste scholen Cito bepaalt naar welke vo school het kind gaat. En de meeste ouders willen hun kind op havo of hoger hebben. Dus moeten er fatsoenlijke scores staan. Het enige verschil met vroeger is dat nu niet alleen de eindcito het advies bepaalt maar nu alle cito’s Vanaf groep 6.
In onze regio is bijvoorbeeld vanaf groep 6 1 scores voor de Cito een kaartje vwo waard. En dan met name voor BL en rekenen. Zitten daar 1 of 2 lagere scores bij dan wordt je al een bespreekgeval

Dat is gewoon fout en daar kan je als ouders prima tegen ingaan.
Eze schreef:
21-01-2019 09:56
Jij werkt in het onderwijs en vindt er niks mis mee als een juf een groep leerlingen neerzet als voorbeeld voor de rest? Echt?

Ik vind dat bij een foutloze Cito ook heel gek. Maar bij andere vakken kan het best bij de reflectie passen.

Als ik handvaardigheid geef pak ik bij de nabespreking ook altijd een paar werkstukken eruit waar ik iets over zeg. Dat zit dan in een heel pakket van reflectie-vragen. Kinderen bekijken het werk van anderen, van zichzelf. Benoemen iets goeds van een ander, van zichzelf en als ze durven ook een leerpunt voor zichzelf. Daarnaast geef ik dus aan wat ik goed vond bij een paar leerlingen die ik als voorbeeld neem. Dat zijn dan niet altijd de twee best gelukte werkstukken, (voor zover je al kan spreken van goed, beter, best bij handvaardigheid) maar juist die werkstukken waarover iets bijzonders te vertellen valt. Over het resultaat of over het proces.
Andersom schreef:
21-01-2019 10:39
Ik vind dat bij een foutloze Cito ook heel gek. Maar bij andere vakken kan het best bij de reflectie passen.

Als ik handvaardigheid geef pak ik bij de nabespreking ook altijd een paar werkstukken eruit waar ik iets over zeg. Dat zit dan in een heel pakket van reflectie-vragen. Kinderen bekijken het werk van anderen, van zichzelf. Benoemen iets goeds van een ander, van zichzelf en als ze durven ook een leerpunt voor zichzelf. Daarnaast geef ik dus aan wat ik goed vond bij een paar leerlingen die ik als voorbeeld neem. Dat zijn dan niet altijd de twee best gelukte werkstukken, (voor zover je al kan spreken van goed, beter, best bij handvaardigheid) maar juist die werkstukken waarover iets bijzonders te vertellen valt. Over het resultaat of over het proces.

Dat is iets heel anders dan zeggen 'kijk dit punnikwerkje van Marietje, dat is precies zoals het moet! Daar kunnen jullie allemaal een voorbeeld aan nemen'.
Andersom schreef:
21-01-2019 10:39

Daar is niets mis mee, zeker niet als je het als docent een beetje begeleidt. Maar ‘neem een voorbeeld aan Pietje’ zonder verdere context is voor niemand leuk. Zelfs niet voor Pietje, want die wordt er ook door in een ongemakkelijke hoek geduwd.
Tmaar schreef:
21-01-2019 09:45
En toch is dat ‘harde werken’ echt van andere orde dan de kinderen die chronisch bijna kopje onder gaan. Ik heb er 1 uit beide categorieën. Oudste heeft een getest iq van 120, maar heeft door ADHD en bijbehorende problemen met automatiseren extreem veel moeite met spelling en rekenen en gaat elke dag weer met tegenzin naar school. Hier beginnen de cito’s vandaag en al de hele week is ze gespannen. Vanmorgen vroeg kwam ze met enorme buikpijn bij ons liggen. Thuis leggen we totaal geen nadruk op resultaten en doen we er alles aan om haar een fijn gevoel te geven over zichzelf, maar jemig, wat is het heftig om een kind al jaren te zien worstelen met elke schooldag die voorbij gaat. Het feit dat ze nog niet heeft opgegeven is al zo’n diepe buiging waard.

En dan de ander. Vermoedelijk hb, wandelende rekenmachine. Ook hij moet er uiteraard gewoon voor werken. Kiest zelf graag de veilige en makkelijke weg en moet echt gestimuleerd worden om werk dat past bij zijn niveau aan te durven pakken. Zit verder wel prima in zijn vel en staat neutraal to school (niet leuk, niet stom). En natuurlijk zijn we net zo trots op hem en laten we dat blijken, maar het is echt niet te vergelijken met de worsteling die zijn zus elke dag opnieuw ondergaat.

Ik vind het dan ook idioot om die makkelijk presterende kinderen nog even extra in het zonnetje te gaan zetten. Zo extreem knap is hun prestatie namelijk niet. Daarbij.... wat geven we onze kinderen voor boodschap als we ze zo jong al leren dat je er pas toe doet als je goed presteert.

Dit dus!

Ik stond van de week voor groep drie en moest de even en oneven getallen bespreken.

Even is deelbaar door twee en dan krijgt ieder evenveel. Oneven is dus niet deelbaar door twee zodat ieder evenveel krijgt.

Tot en met tien snapte iedereen het op een na. Er zat er een te kijken alsof hij geen idee had wat ik het over had. Van tien tot twintig werd het door een klein groepje direct 'uitgerekend' of eigenlijk direct gezien. Een ander deel was hard aan het rekenen om te kijken of je 16 en 17 door twee kon delen en zij vroegen zich af hoe dat dan moest bij getallen als 44 en 75.

En dan is er dus één heel intelligente leerling die direct de structuur ziet. Alle getallen die eindigen op 0, 2, 4, 6, en 8 zijn deelbaar door twee.

Dat laatste kind heeft dus heel veel minder moeite om zich de stof eigen te maken. Het kost hem weinig inspanning om daarna de schriftelijke les te maken. Dat zal ook het kind zijn dat bij de Cito heel hoog gaat scoren. Niet doordat het zo hard heeft gewerkt, maar omdat het een goed inzicht heeft. Dat is bijzonder, maar geen prestatie zoals bij het kind dat alles uit moest rekenen.
Andersom schreef:
21-01-2019 10:52
Dit dus!

Ik stond van de week voor groep drie en moest de even en oneven getallen bespreken.

Even is deelbaar door twee en dan krijgt ieder evenveel. Oneven is dus niet deelbaar door twee zodat ieder evenveel krijgt.

Tot en met tien snapte iedereen het op een na. Er zat er een te kijken alsof hij geen idee had wat ik het over had. Van tien tot twintig werd het door een klein groepje direct 'uitgerekend' of eigenlijk direct gezien. Een ander deel was hard aan het rekenen om te kijken of je 16 en 17 door twee kon delen en zij vroegen zich af hoe dat dan moest bij getallen als 44 en 75.

En dan is er dus één heel intelligente leerling die direct de structuur ziet. Alle getallen die eindigen op 0, 2, 4, 6, en 8 zijn deelbaar door twee.

Dat laatste kind heeft dus heel veel minder moeite om zich de stof eigen te maken. Het kost hem weinig inspanning om daarna de schriftelijke les te maken. Dat zal ook het kind zijn dat bij de Cito heel hoog gaat scoren. Niet doordat het zo hard heeft gewerkt, maar omdat het een goed inzicht heeft. Dat is bijzonder, maar geen prestatie zoals bij het kind dat alles uit moest rekenen.
Ik weet dat ik net een pleidooi gehouden heb om de beste leerlingen van de klas niet als voorbeeld te stellen voor de rest van de klas :) maar pas ook op voor het omgekeerde. Als die leerling die het patroon doorziet te horen krijgt dat je meer bewondering hebt voor de leerling die er hard voor moet werken, is dat ook verrekte demotiverend. Waarschijnlijk heeft die leerling wel degelijk ook hard zitten denken het patroon te zien.
Eze schreef:
21-01-2019 10:58
Ik weet dat ik net een pleidooi gehouden heb om de beste leerlingen van de klas niet als voorbeeld te stellen voor de rest van de klas :) maar pas ook op voor het omgekeerde. Als die leerling die het patroon doorziet te horen krijgt dat je meer bewondering hebt voor de leerling die er hard voor moet werken, is dat ook verrekte demotiverend. Waarschijnlijk heeft die leerling wel degelijk ook hard zitten denken het patroon te zien.

Oh maar dat heb ik ook wel benoemd hoor, maar niet als voorbeeld voor de rest.
Andersom schreef:
Dit dus!

Of dit is het kind dat hard moet werken om de stof te blijven begrijpen zodat hij op de cito de vragen ook juist kan beantwoorden.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Belbe schreef:
21-01-2019 14:31
Of dit is het kind dat hard moet werken om de stof te blijven begrijpen zodat hij op de cito de vragen ook juist kan beantwoorden.

Nee, dit is het kind met inzicht. Hij was gewoon al een stap verder in zijn begrip dan dat in groep drie zou moeten.

Als je met de uitleg bedoeld voor de basisgroep in groep drie, de stof al snapt op een hoger niveau dan te verwachten valt van de plusgroep van groep drie dan komt dat niet door hard werken maar vooral door intelligentie.
Op mijn basisschool vroeger gebeurde dit, ja. De rapporten werden bijvoorbeeld op volgorde uitgedeeld van slecht naar goed. Maar dan heb ik het wel over 30+ jaar geleden.

Ik had echt niet kunnen bedenken dat er nu nog basisscholen zijn die op een dergelijke manier werken. Ik zou dan ook direct aan de bel trekken bij de leerkracht.

Mijn kinderen hebben vorige week ook Cito’s gemaakt, maar dat heet dan gewoon toetsweek, er ligt geen nadruk op en het woord Cito is sowieso niet gevallen. De uitslag wordt ook niet echt bekendgemaakt. De leerkracht komt er kort op terug tijdens het standaard 10-minutengesprek in februari.
Andersom schreef:
21-01-2019 14:44
Nee, dit is het kind met inzicht. Hij was gewoon al een stap verder in zijn begrip dan dat in groep drie zou moeten.

Als je met de uitleg bedoeld voor de basisgroep in groep drie, de stof al snapt op een hoger niveau dan te verwachten valt van de plusgroep van groep drie dan komt dat niet door hard werken maar vooral door intelligentie.
Dit. Ik heb groep 4, en je ziet echt het verschil wel tussen een kind dat hard heeft gewerkt om zich iets eigen te maken en de kinderen die het gewoon zíen. Gelukkig maar, dan kan je die laatste groep laten compacten en uitdagen met ander werk, zodat ook zij die hersenen echt aan het werk zetten 😉. Niet ieder kind met een I-score komt hiervoor in aanmerking trouwens, omdat er ook kinderen zijn die daar wel heel hard voor moeten werken. Maar het verschil ziet een leerkracht echt wel.

Oh. En ik vind het uiteraard belachelijk dat er collega's zijn die zo omgaan met toetsen. Je toetst een leerling om te zien wat het al beheerst, en wat ze nog (beter/vaker) uitgelegd moeten krijgen en meer moeten oefenen zodat ze ook dat onderdeel beheersen. Dat cijfer doet er eigenlijk niet toe. Jammer dat het op het rapport komt.
Andersom schreef:
21-01-2019 10:59
Oh maar dat heb ik ook wel benoemd hoor, maar niet als voorbeeld voor de rest.
Ik zie sowieso niet zo de noodzaak in van voorbeelden voor de rest stellen. Aandacht besteden aan kinderen is belangrijk: zowel voor de harde werker als voor het kind dat iets ineens doorziet. Maar dat op zoveel manieren (daarmee niet gezegd hebbende dat jij geen goede methode hebt gekozen!).

Mijn ervaring is dat leerkrachten daar wel weer in door kunnen slaan. Bij mijn dochter speelde dat een tijdje bij een bepaalde leerkracht: ze kreeg nooit aandacht of complimentjes, want zij "hoefde er niet hard voor te werken".

Ik vind sowieso die focus op de Cito en leerlingvolgsystemen in Nederland wat dubieus. In ons vorige woonland was er een niet bindend-advies van de school en mocht je als ouder zelf beslissen naar welk schooltype je kind ging. Eigenlijk wel jammer dat ik geen idee heb of dit overall nu beter uitpakt of niet (interessante onderzoeksvraag).
Alecta schreef:
21-01-2019 18:33

Ik vind sowieso die focus op de Cito en leerlingvolgsystemen in Nederland wat dubieus. In ons vorige woonland was er een niet bindend advies van de school en mocht je als ouder zelf beslissen naar welk schooltype je kind ging. Eigenlijk wel jammer dat ik geen idee heb of dit overall nu beter uitpakt of niet (interessante onderzoeksvraag).
Dat vind ik ook wel interessant.
Volgens mij is dit in België en Duitsland het geval, misschien zijn er hier Belgen die er iets over kunnen zeggen?
Poppy_del_Rio schreef:
21-01-2019 18:35
Dat vind ik ook wel interessant.
Volgens mij is dit in België en Duitsland het geval, misschien zijn er hier Belgen die er iets over kunnen zeggen?
Hier in België op de meeste scholen een advies, maar geen bindende zaken.
Wil je je kind een niveau hoger of lager inschrijven ... ook goed.

Sommige middelbare scholen vragen wel het rapport op.
Omdat ze bijvoorbeeld wel bepaalde minimum-eisen voor ASO (VWO) hebben.

Wel zijn er hier op de meeste scholen veel meer taken, testen en huiswerk dan in Nederland.
Al van in 't 1ste leerjaar (groep 3) krijg je gewoon werk of lees-opdrachten mee.

Dat begint met 10 minuten 3 keer per week, tegen 't 6de leerjaar (groep 8) ben je toch echt wel een uur per dag bezig.
Geeft op een andere manier weer hoe de werk-houding is dan louter maar alles moeten onthouden uit de les.

Kinderen krijgen hier ook gewoon 3 à 5 keer per jaar rapport, meestal ook echt met punten van hun toetsen.

Er is een soort alternatief van de CITO om wat standaarden te meten, maar daar wordt eigenlijk maar beperkt rekening mee gehouden.
En die gebeurt ook enkel en alleen in 't 6de leerjaar (groep 8).
Dient ook meer om te kijken of scholen hun einddoelen wel halen en hoe het zit met de kwaliteit van lesgeven van de school.
Leuk voor de statistieken, maar daar houdt het wel zo'n beetje op.

Over 't algemeen schrijven ouders hun kind hier "zo hoog mogelijk" in op de middelbare.
Zakken is altijd mogelijk, stijgen totaal niet.
En elke richting gaat hier 6 à 7 jaar door, geen 4 à 5 jaar en dat je daarna nog over kan springen.
.
anoniem_381370 wijzigde dit bericht op 25-01-2019 13:06
98.40% gewijzigd
Bedankt voor de toelichting, Belg007.
Ik vind het erg interessant om te lezen hoe andere landen dit soort dingen regelen.
Alecta schreef:
Ik zie sowieso niet zo de noodzaak in van voorbeelden voor de rest stellen. Aandacht besteden aan kinderen is belangrijk: zowel voor de harde werker als voor het kind dat iets ineens doorziet. Maar dat op zoveel manieren (daarmee niet gezegd hebbende dat jij geen goede methode hebt gekozen!).

Mijn ervaring is dat leerkrachten daar wel weer in door kunnen slaan. Bij mijn dochter speelde dat een tijdje bij een bepaalde leerkracht: ze kreeg nooit aandacht of complimentjes, want zij "hoefde er niet hard voor te werken".

Ik vind sowieso die focus op de Cito en leerlingvolgsystemen in Nederland wat dubieus. In ons vorige woonland was er een niet bindend-advies van de school en mocht je als ouder zelf beslissen naar welk schooltype je kind ging. Eigenlijk wel jammer dat ik geen idee heb of dit overall nu beter uitpakt of niet (interessante onderzoeksvraag).

Ik stond als onderwijsassistent vervangend voor een klas met leerlingen die ik niet zo goed ken. Was dus sowieso een uitdaging om te anticiperen op de dingen die komen gingen. :proud:
.
anoniem_381370 wijzigde dit bericht op 25-01-2019 13:07
99.81% gewijzigd
Alecta schreef:

Daar is wel een deelonderzoek naar gedaan :). Sinds een paar jaar mogen basisscholen geen gymnasiumadvies meer geven, maar alleen vwo advies. Met een vwo advies kun je naar een gymnasium, als je daar voor kiest. De categorale gymnasia zeggen, dat ze sindsdien meer kinderen zien afstromen.
Candleflower schreef:
19-01-2019 11:23
Het is zeker geen verzinsel..(t is wel mn eerste topic maar ik zit al 12 jaar op t Viva Forum).
Gedurende t hele jaar bij elk proefwerk worden hard op alle cijfers genoemd. Ook van degene die een dikke onvoldoende hebben.

Wat sneu stroopwapel voor je dochter!!
Niet alles gelezen, maar wij mogen dit niet op school ivm AVG wet.
Eze schreef:
21-01-2019 20:43
Daar is wel een deelonderzoek naar gedaan :). Sinds een paar jaar mogen basisscholen geen gymnasiumadvies meer geven, maar alleen vwo advies. Met een vwo advies kun je naar een gymnasium, als je daar voor kiest. De categorale gymnasia zeggen, dat ze sindsdien meer kinderen zien afstromen.
Interessant, ik wist niet dat er in Nederland geen gymnasiumadvies meer wordt gegeven. Het zou dan vooral interessant zijn om te weten of het grotere aantal afstromers opweegt tegen de meerdere (?) inschrijvingen.

Voor mijn zoon pakte het goed uit dat het schooladvies niet bindend was. School schatte hem lager in dan wij (en ook lager dan hij uiteindelijk bleek te kunnen). Zelf vond ik dat er relatief wel veel afstromers waren bij mijn kinderen in de klas (ik schat zo rond de 20-25% in de eerste 2 jaar).
Andersom schreef:
Dit dus!

Dit doet me denken aan een scène uit Little Man Tate waarin Jodie Foster een hoogbegaafde zoon heeft. De juf vraagt aan een klas vol zesjarigen (of zoiets) welke van de getallen op het bord deelbaar zijn door twee. Het hoogbegaafde jongetje kijkt op en zegt: “All of them”.
30 jr geleden had ik de eind cito op school. Ik had het beste resultaat van alle meisjes, er waren twee jongens die hoger gescoord hebben. De uitslagen werden van beste naar slechtste uitgedeeld. Bij mij (gemiddeld cijfers, mavo advies) werd erbij gezegd (hard op zodat de hele klas het kon horen) :" goh, je hebt het echt veel beter gemaakt dan ik verwacht had. Ik heb zelfs gedacht dat je gespiekt had. Maar degene die om jou heen zaten, hebben het veel slechter gemaakt. Ik weet ook niet hoe je aan deze score komt". En daarnee ging ik naar de mavo, niemand die op het idee kwam om hoger in te zetten. Via lange omweg uiteindelijk cum laude hbo opleiding gehaald. ..
Ik weet nu nog hoe boos ik was over het commentaar bij het uitdelen van de uitslag.
Mijn zoon scoort bij cito meestal wel zoals zijn punten op school zijn (cijfers op school rond de 7-8-9), cito's score 2, lezen een 4 (moeite om snel duidelijk te praten).
Dochter heeft vooral 8-en en 9-ens op rapport. zelfs een 10 er op. Cito's rekenen een 4 , spelling een 4. lezen 1. helaas merk ik dat hierdoor de cito's voor haar een stress ding worden. Wat het geheel nog lastiger gemaakt. We hebben met de juf afgesproken dat als volgende week de laatste cito's klaar zijn, we om de tafel gaan zitten. Want het zou mi echt niet kunnen wanneer uiteindelijk een schooladvies gebasseerd wordt op alleen de cito's. iemand tips? we gaan wrs al een faalangst traject in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven