Cito perikelen groep 7
zaterdag 19 januari 2019 om 11:04
Dochter (10) zit in groep 7 In haar citoweek. Deze week kwam ze down uit school. Leerkracht had gezegd dat ze t tot nu toe een stuk minder goed deed dan vorige citoweek..Dochter antwoordde dat ze t een stuk lastiger vond dan in groep 6, waarop leraar zei dat ze een voorbeeld aan Marietje moest nemen want die scoorde pas goed. Daarnaast wordt na elke cito de top drie scoorders opgenoemd, waarbij leraar applaudisseert.
Ik vind t zo vervelend dat er zo n prestatiemodus is. En dat dochter nog midden in de citos al verteld wordt dat ze t niet goed doet. Ze moet nota bene haar rapport nog krijgen.
Is dit herkenbaar??
Ik vind t zo vervelend dat er zo n prestatiemodus is. En dat dochter nog midden in de citos al verteld wordt dat ze t niet goed doet. Ze moet nota bene haar rapport nog krijgen.
Is dit herkenbaar??
Show me how you do it and I promise you I promise that I'll run away with you, I'll run away with you
zaterdag 19 januari 2019 om 13:09
zaterdag 19 januari 2019 om 13:10
Klopt! Vind ik ook.. maar dochter hoort duidelijk niet tot zijn paradepaardjesSaartjepoes schreef: ↑19-01-2019 13:01Ik wordt echt verdrietig van zulke berichten. Cito is voor mij een middel om de groei van kinderen in kaart te brengen en daarop te anticiperen. Meer zou het niet moeten zijn. Op elke groei zou een leraar trots moeten zijn.
Show me how you do it and I promise you I promise that I'll run away with you, I'll run away with you
zaterdag 19 januari 2019 om 13:19
Jij werkt in het onderwijs als ik me niet vergis? Cito's worden altijd januari/februari gedaan. Daarnaast is een citotoets niet iets waarvoor geleerd dient te worden.
zaterdag 19 januari 2019 om 13:21
Candleflower schreef: ↑19-01-2019 13:10Klopt! Vind ik ook.. maar dochter hoort duidelijk niet tot zijn paradepaardjes
Is het nu een juf of een meester? Eerder noem je een juf.
zaterdag 19 januari 2019 om 13:24
Bij nichten en neven hier ook afgelopen maandag gestart, groep 7 en 8.
zaterdag 19 januari 2019 om 13:41
zaterdag 19 januari 2019 om 13:46
Candleflower schreef: ↑19-01-2019 13:41Ze heeft juf en meester.. allebei zijn ze van ophemelen en opnoemen van de besten.
Wat een bijzondere aanpak.
zaterdag 19 januari 2019 om 14:42
Klopt, ik werk in het onderwijs. Bij ons echt heel streng dat Cito niet binnen twee weken na de vakantie mag worden afgenomen. Kinderen kunnen er niet voor leren maar moeten wel weer helemaal in het schoolritme zitten voor het beste resultaat.
Cito nemen wij ook niet af in de week voor een vakantie. Wij beginnen pas volgende week.
zaterdag 19 januari 2019 om 18:17
Inderdaad. En op de Amerikaanse manier, zoals ik eerder al zei.Bedjeindezon schreef: ↑19-01-2019 18:01Integendeel, dit klinkt juist als modern onderwijs. Prestatiegericht, toetsen vanaf groep 3.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
zaterdag 19 januari 2019 om 18:17
zaterdag 19 januari 2019 om 18:22
Niet alleen ouders doen dat hoor, de meeste scholen oefenen de Cito. Gewoon letterlijk, woorden uit de Cito die bij woordenschat behandeld worden etc.Belg007 schreef: ↑19-01-2019 18:17En dan schrikken ze dus als ouders toch gaan oefenen met hun kind om die CITO een beetje goed te maken ...
Vreselijk die druk.
Als je het echt wil aankaarten zou ik overigens niet naar de juf trekken, maar gelijk hogerop.
Het is namelijk net de juf en haar gedrag die het probleem is.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
zaterdag 19 januari 2019 om 18:30
Bedjeindezon schreef: ↑19-01-2019 18:01Integendeel, dit klinkt juist als modern onderwijs. Prestatiegericht, toetsen vanaf groep 3.
Dat ligt helemaal aan het soort onderwijs. Op het soort onderwijs waar ik bekend mee ben (montessori, jenaplan, vrije school) is dit niet aan de orde. Kinderen krijgen geen cijfers en resultaten worden al helemaal niet klassikaal voorgelezen. Ruchtbaarbeid aan toetsen wordt er ook niet gegeven.
zaterdag 19 januari 2019 om 18:40
Ik zou dus wel vragen hoe dat gegaan is aan de juf. Ik vind dat altijd zo raar, mensen die gelijk naar de directie stappen zonder de andere kant van het verhaal eens aangehoord te hebben.Belg007 schreef: ↑19-01-2019 18:17En dan schrikken ze dus als ouders toch gaan oefenen met hun kind om die CITO een beetje goed te maken ...
Vreselijk die druk.
Als je het echt wil aankaarten zou ik overigens niet naar de juf trekken, maar gelijk hogerop.
Het is namelijk net de juf en haar gedrag die het probleem is.
zaterdag 19 januari 2019 om 18:53
Ook de normale basisscholen die ik ken doen dergelijke dingen niet. Dat kan aan de regio liggen, maar mij lijkt het gewoon gezond verstand.Eurus schreef: ↑19-01-2019 18:30Dat ligt helemaal aan het soort onderwijs. Op het soort onderwijs waar ik bekend mee ben (montessori, jenaplan, vrije school) is dit niet aan de orde. Kinderen krijgen geen cijfers en resultaten worden al helemaal niet klassikaal voorgelezen. Ruchtbaarbeid aan toetsen wordt er ook niet gegeven.
zaterdag 19 januari 2019 om 21:42
Dat er competitie komt misschien?Gatinmijnsok schreef: ↑19-01-2019 11:29Ik vind het gewoon zo bizar, kan me niet voorstellen dat een collega dit doet, wat denkt die leerkracht zo te bereiken? Zeker bespreken!
Dat er wordt afgestapt van die zesjes cultuur. Een zes is voldoende dus goed genoeg.
Dat kinderen zich gaan inspannen omdat ze de volgende keer ook genoemd willen worden.
Voor de kinderen die niet goed kunnen leren is het inderdaad vervelend. Maar die weten zelf ook al lang dat ze niet de beste van de klas zijn.
Nu lijkt het soms wel of slimmere kinderen niet trots mogen zijn op hun prestaties.
zaterdag 19 januari 2019 om 21:49
zaterdag 19 januari 2019 om 21:51
Dat bereik je zo echt niet. En het is niet het doel van het cito leerlingvolgsysteem. Het is compleet idioot.sugarmiss schreef: ↑19-01-2019 21:42Dat er competitie komt misschien?
Dat er wordt afgestapt van die zesjes cultuur. Een zes is voldoende dus goed genoeg.
Dat kinderen zich gaan inspannen omdat ze de volgende keer ook genoemd willen worden.
Voor de kinderen die niet goed kunnen leren is het inderdaad vervelend. Maar die weten zelf ook al lang dat ze niet de beste van de klas zijn.
Nu lijkt het soms wel of slimmere kinderen niet trots mogen zijn op hun prestaties.
zaterdag 19 januari 2019 om 21:52
Inderdaad, dat is een veel grotere presentatie.Sofietje1983 schreef: ↑19-01-2019 21:49Een hoogste score is niet per se de beste prestatie. Dan moet iemand ook genoemd worden die bijvoorbeeld van een E naar een C is gegaan door inspanning. Iemand die altijd al een A+ scoort omdat hij of zij gewoon een hoge intelligentie heeft is toch niet zo bijzonder?
zaterdag 19 januari 2019 om 21:52
En roemt die juf dan ook de kinderen met het creatiefste werkstuk bij crea, de beste gymmer of degene met die droge humor?
Die leerling die ondanks dat de thuissituatie alles behalve meezit elke dag op tijd op school is en het huiswerk af heeft?
Die leerling met faalangst die daar uit het hoofd een spreekbeurt heeft staan geven?
Waarom alleen roemen om hoge scores op de Cito?
Die leerling die ondanks dat de thuissituatie alles behalve meezit elke dag op tijd op school is en het huiswerk af heeft?
Die leerling met faalangst die daar uit het hoofd een spreekbeurt heeft staan geven?
Waarom alleen roemen om hoge scores op de Cito?
zaterdag 19 januari 2019 om 22:12
sugarmiss schreef: ↑19-01-2019 21:42Dat er competitie komt misschien?
Competitie is leuk als je allemaal hetzelfde zou kunnen bereiken. Echter kunnen de kinderen met een lage score nooit de kinderen met de hoogste score verslaan.
Een kat kan nooit leren vliegen, dus een wedstrijd wie het hoogste kan vliegen,tussen een kat en een vogel is een ongelijke competitie.
zaterdag 19 januari 2019 om 22:28
sugarmiss schreef: ↑19-01-2019 21:42Dat er competitie komt misschien?
Op (sommige die ik ken) universiteiten werken ze tegenwoordig ook met prestatiemeting vlak na tentamens. Dan kan je zien hoe je scoort en opzichte van je studiegenoten en of je in de top 5% zit. Helemaal prima! Op die leeftijd werkt dat anders. En inderdaad kan je dan trots zijn op hard werken!
Bij kleuters en jonge kinderen kweek je er alleen maar faalangst en onzekerheid mee en vals zelfvertrouwen bij de cognitief slimmere kinderen. Kinderen zijn nog volop in ontwikkeling en dan heeft dat een ander effect dan bij studenten.
zaterdag 19 januari 2019 om 22:33