zakgeld 1e klas middelbare

21-01-2019 14:03 195 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn zoon wordt in september 12 en gaat dan naar de middelbare school.
Wat geven jullie je kind als zakgeld in de 1e van de middelbare en wat moeten jullie kinderen van dit bedrag doen..?

Hij krijgt nu 8,50 en hoeft daar niets van te doen behalve een bijdrage aan kadootjes voor leden van het gezin. Verder is het voornamelijk een spaarder en koopt heel af en toe een legopakket wat hij dan ook makkelijk kan gebruiken omdat hij daarnaast eigenlijk niks doet van zijn zakgeld..

Ik hoor graag jullie ervaringen...

gr R
Dochter van 12 in de brugklas krijgt 15 euro zakgeld per maand en 50 euro kleedgeld. Van haar zakgeld betaalt ze cadeautjes voor vriendinnen, naar de film, broodje op school als ze daar zin in heeft, soms een keer naar de mac of ergens anders in de stad wat halen, make-up etc. Ook een klein cadeautje voor onze verjaardagen moet ze daarvan betalen. Ze komt er prima mee uit tot nu toe.

Ik maak het allebei apart naar haar over. Zakgeld naar de lopende rekening en kleedgeld naar haar spaarrekening. Dat wilde ze zelf graag, zodat ze weet welk deel van haar geld kleedgeld is.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Zakgeld dient bij ons meerdere doelen:

-Leren omgaan met een vastgesteld budget.

-Leren reserveren

-Het vermijden van discussies over wie wat zal betalen.
blijfgewoonbianca schreef: ↑
21-01-2019 14:37
Doe jij het ook met 50 cent per week; iets kopen op je werk of in de kantine ?
En wat kan je kopen van 50 cent?
Of van 2 euro per maand?

Een broodje kost hier al minstens 3 euro.
Dan kunnen ze dus 6 à 7 weken gaan sparen.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 14:38
2.34% gewijzigd

Serieus, waar kan je sowieso nog iets voor 50 cent kopen? :rofl:
Wij betalen trouwens ook haar telefoonabonnement en OV-chipkaart. Ze gebruikt die laatste bijna nooit, soms naar de stad met een vriendin.
25 is het. Sterker nog. Ze houden heel veel over 😉. Ze kiezen zelf wat ze wel en niet doen. En dan is het vaker niet dan wel. Oudste houdt zeker de helft van het zakgeld over per maand en heeft daarbij een baantje. Erg spaarzaam type 😇. Waarom zou je een abbonement voor je telefoon hebben als het ook met 10 euro prepaid kan per jaar.
Juultje schreef: ↑
21-01-2019 14:39
Wij betalen trouwens ook haar telefoonabonnement en OV-chipkaart. Ze gebruikt die laatste bijna nooit, soms naar de stad met een vriendin.

Idem hier. Persoonlijk vind ik dat niet meer dan normaal eigenlijk op die leeftijd.
Andersom schreef: ↑
21-01-2019 14:36
Welnee ze hoeven niet elke maand met de trein, er is niet elke maand iemand jarig. Tja, en als dat wel zo is dan eet je brood van thuis. Zakgeld is leren met geld om te gaan. Als zakgeld meer dan toereikend is, is het leerdoel wel heel erg klein.
Dat is waar! Vergelijk het misschien te veel met een volwassene. Ik wilde vroeger altijd van alles doen en kopen en eten en drinken, dus had vrij snel een bijbaantje te pakken. Heb ook nooit kleedgeld gekregen.
Hier krijgt zoon vanaf de eerste 20 euro per maand en ik betaal telefoonabonnement telefoon betaald hij zelf. (Verjaardag etc.)

Van die 20 euro koopt hij meestal broodjes of popcorn in bios oid. Bios kaartje koop ik en zwembad kaartje ook, wil hij daar wat bij dan kan hij dat van zijn zakgeld kopen, maar ook games online etc betaald hij zelf. Wat niet op gaat spaart hij. Inmiddels heeft hij ook een mini baantje en zie ik dat zijn zakgeld niet meer zoveel gebruikt wordt en koopt hij die dingen van zijn verdiende geld. Met die 20 euro komt hij prima uit. Ben ook niet van plan het te verhogen dan moet hij maar meer werk zoeken.

Edit zoon hoeft niet de kadootjes voor zijn vrienden zelf te betalen. Dat betalen ik ook.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 14:48
6.70% gewijzigd
Jeetje wat een verschillen.
Ik heb er hier eentje van tien die al reikhalzend uitkijkt naar eigen geld hebben, pinpas, zelf naar de stad mogen en zelf tussen de middag wat eten mogen kopen (eet nu al geen boterhammen als het aan haar ligt *maar ik zelf ook niet*).
Ikzelf ben van plan om na twaalfde ov kaart en abonnement te betalen, en dan nog een bedrag kleedgeld en zakgeld maar hoeveel? Ik lees mee.
Ik ben geneigd om dat te laten afhangen van de prijzen in de kantine, mijn moeder bekostigde eens per week een leuke lunch met snack daar en de rest kun je van thuis mee.
Verder vind ik leuke dingen doen met vriendinnen ook belangrijk dus ook geld voor een filmpje of drankje ergens. Hoort er hier wel een beetje bij ook.
Star² schreef: ↑
21-01-2019 14:40
Idem hier. Persoonlijk vind ik dat niet meer dan normaal eigenlijk op die leeftijd.
Wij kiezen ervoor om ze zoveel zakgeld te geven dat ze telefoon en trein zelf kunnen betalen. Dan hebben ze zelf in de gaten wat het kost. Als wij het zouden betalen zouden we veel vaker met de trein gaan. Als ze met een van ons meegaan, dan betalen wij de trein.
rafs schreef: ↑
21-01-2019 14:46
Wij kiezen ervoor om ze zoveel zakgeld te geven dat ze telefoon en trein zelf kunnen betalen. Dan hebben ze zelf in de gaten wat het kost. Als wij het zouden betalen zouden we veel vaker met de trein gaan. Als ze met een van ons meegaan, dan betalen wij de trein.

Ik vind het niet het een of het ander. Ondanks dat ik het abo betaal, begrijpen ze hier prima hoeveel dingen kosten.

Nou, dat geef ik niet eens uit, bij gebrek aan een kantine waar je iets kunt kopen.

De kinderen kunnen brood meenemen, op school zijn er geen broodjes te koop, maar wel koeken of kleine zakjes snoep (helaas) koeken zijn vanaf 50 cent.

Soms zijn er wel broodjes gemaakt door vmbo basis/kader en die kosten één euro.

Dus in ons geval was die 50 cent genoeg. Voor TO kan dat anders liggen. Het ging om het voorbeeld van hoe wij zakgeld hadden opgebouwd.
Juultje schreef: ↑
Dochter van 12 in de brugklas krijgt 15 euro zakgeld per maand en 50 euro kleedgeld. Van haar zakgeld betaalt ze cadeautjes voor vriendinnen, naar de film, broodje op school als ze daar zin in heeft, soms een keer naar de mac of ergens anders in de stad wat halen, make-up etc. Ook een klein cadeautje voor onze verjaardagen moet ze daarvan betalen. Ze komt er prima mee uit tot nu toe.

Ik maak het allebei apart naar haar over. Zakgeld naar de lopende rekening en kleedgeld naar haar spaarrekening. Dat wilde ze zelf graag, zodat ze weet welk deel van haar geld kleedgeld is.
Hoe duur is zo'n kado'tje dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
rafs schreef: ↑
21-01-2019 14:46
tja, maar ook dat is maar een willekeurige grens natuurlijk. Je geeft ze ook niet nog meer geld, zodat ze je daarna een deel van de huur (hypotheek) kunnen terugbetalen
Andersom schreef: ↑
21-01-2019 14:49
Nou, dat geef ik niet eens uit, bij gebrek aan een kantine waar je iets kunt kopen.

De kinderen kunnen brood meenemen, op school zijn er geen broodjes te koop, maar wel koeken of kleine zakjes snoep (helaas) koeken zijn vanaf 50 cent.

Soms zijn er wel broodjes gemaakt door vmbo basis/kader en die kosten één euro.

Dus in ons geval was die 50 cent genoeg. Voor TO kan dat anders liggen. Het ging om het voorbeeld van hoe wij zakgeld hadden opgebouwd.
Ik hoor wel eens bedragen, van kleed-en zakgeld en dat is dan, vind ik, niet naar verhouding naar hoe die ouders leven. Waarom zou je - algemeen - je kind 1 euro voor de hele week kantinevoer geven als je zelf eten haalt op je werk/ bij de pomp/ etc. ? Waarom zou je kind rond moeten komen van 100 kleedgeld per drie maanden en geef je zelf 150 uit voor een paar laarzen? Dat bedoel ik er meer mee.
Star² schreef: ↑
21-01-2019 14:40
Dat vinden wij dus ook :-)
Over dit onderwerp, ik ga niet eens te ver oftopic:

Wij hebben 2 totaal verschillende kinderen (pubers) oudste geeft amper geld uit, jongste is altijd blut.
Hoe gaan anderen daar mee om??
(ze krijgen nu evenveel, alleen betalen wij voor jongste haar sport wel wat meer mee, oudste heeft geen dure hobbies))
21-01-2019 14:53
Ik hoor wel eens bedragen, van kleed-en zakgeld en dat is dan, vind ik, niet naar verhouding naar hoe die ouders leven. Waarom zou je - algemeen - je kind 1 euro voor de hele week kantinevoer geven als je zelf eten haalt op je werk/ bij de pomp/ etc. ? Waarom zou je kind rond moeten komen van 100 kleedgeld per drie maanden en geef je zelf 150 uit voor een paar laarzen? Dat bedoel ik er meer mee.

Oké, dat snap ik. Dan hebben onze kinderen het beter dan wijzelf want zij hebben wel geld voor de kantine en wij geven daar niks aan uit.

Hun bedrag aan kleedgeld is ook ongeveer wat wij aan onszelf besteden. Dus wat dat betreft houden wij onze kinderen niet arm. En zij krijgen ook wel eens iets extra als wij een meevaller hebben. In ieder geval altijd vakantiegeld.

Het zakgeld en het kleedgeld is bij ons ook allergoedkoopste afgeleid van wat we tot dan toe voor hen betaalden. Voor kleedgeld heb ik dat echt twee jaar genoteerd alvorens we een bedrag bepaalden. Ze werden er dus niet rijker en niet armer van.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 15:01
12.63% gewijzigd
21-01-2019 14:53
Daar is hier toch geen sprake van?
lilalinda schreef: ↑
21-01-2019 14:59
Over dit onderwerp, ik ga niet eens te ver oftopic:

Wij hebben 2 totaal verschillende kinderen (pubers) oudste geeft amper geld uit, jongste is altijd blut.
Hoe gaan anderen daar mee om??
(ze krijgen nu evenveel, alleen betalen wij voor jongste haar sport wel wat meer mee, oudste heeft geen dure hobbies))
Waar geeft jongste het aan uit; onzindingen of een rijk sociaal leven ?

Je zult maar weinig zakgeld hebben en veel vriendinnen / zussen en broers waar je kadootjes voor moet betalen; ook lastig.
Hemelslicht schreef: ↑
21-01-2019 14:59
Daar is hier toch geen sprake van?
Geen idee
8,50 per maand vind ik echt heel mager.

Mijn 9-jarige krijgt 2,50 per week. Als ze 10 is, komt er weer 50 cent bij.

Daarvan koopt ze dan speelgoed, een klein cadeautje voor onze verjaardagen (hebben we zo afgesproken, bedrag mogen ze zelf kiezen) en dingen als knutselmaterialen, haarfrutsels en luxere verzorgingsartikelen (de standaard dingen staan er natuurlijk gewoon).
21-01-2019 14:50
Hoe duur is zo'n kado'tje dan?
Voor ons of voor haar vriendinnen? We zijn allemaal nog niet jarig geweest sinds ze dit bedrag krijgt, maar een aardigheidje van een paar euro vind ik al genoeg. Ze heeft geloof ik 1 feestje van een vriendin gehad, die heeft ze 10 euro gegeven. Vond ik zelf nogal veel eigenlijk, ze gaf aan dat iedereen dat gaf, daarom zij ook.
lilalinda schreef: ↑
21-01-2019 14:51
tja, maar ook dat is maar een willekeurige grens natuurlijk. Je geeft ze ook niet nog meer geld, zodat ze je daarna een deel van de huur (hypotheek) kunnen terugbetalen
Daar ben ik het niet mee eens. Dit zijn dingen waarbij ze een keuze hebben: fiets of trein, abonnement of prepaid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven