Ritme baby

21-01-2019 18:49 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 11 weken ben ik trotse moeder geworden van een lief jongentje die het heel goed doet. Alleen ritme, dat is er nog niet. Ik vroeg mij af of er veel mama's zijn die nauwkeurig bijhouden wat de kleine zoal doet (wanneer slapen wakker eten spelen huilen etc.) En helpt je dit bij het vinden van ritme?
Mijn zoontje is 10 weken. Als ik denk dat er een ritme in zit, is het al weer veranderd...

De enige tip die ik je kan geven is, volg je kindje. Dat zal je zoveel meer rust geven dan proberen een ritme te vinden in je baby. Ze kunnen heel goed aangeven wat ze nodig hebben en dat hebben ze nou eenmaal niet altijd op hetzelfde moment nodig.

Ik zie trouwens wel patronen bij mijn zoontje. Daar doet hij het goed op. Hij wordt wakker, krijgt drinken, luiertje verschonen, spelen op het bed boven (kan ik alles afwassen), spelen in de box (mobiel aan enz), hij begint geluidjes te maken van vermoeidheid, slaapzak aan en naar bedje toe.

Succes met je kleintje!
konijnhangoor schreef:
21-01-2019 20:57
Mijn zoontje is 10 weken. Als ik denk dat er een ritme in zit, is het al weer veranderd...

De enige tip die ik je kan geven is, volg je kindje. Dat zal je zoveel meer rust geven dan proberen een ritme te vinden in je baby. Ze kunnen heel goed aangeven wat ze nodig hebben en dat hebben ze nou eenmaal niet altijd op hetzelfde moment nodig.

Ik zie trouwens wel patronen bij mijn zoontje. Daar doet hij het goed op. Hij wordt wakker, krijgt drinken, luiertje verschonen, spelen op het bed boven (kan ik alles afwassen), spelen in de box (mobiel aan enz), hij begint geluidjes te maken van vermoeidheid, slaapzak aan en naar bedje toe.

Succes met je kleintje!

Een duidelijk ritme dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier pas 3.5 week. Ze had een soort ritme (die niet per se handig was ;-)) maar heeft die sinds eergisteren weer veranderd. En geloof dat dat nog wel een paar keer zal gebeuren. Daarnaast clustert ze ook nog en dan ben ik dus non stop bezig haar aan te leggen/tegen me aan te houden. Ik zou ook niet wetr hoe ik er echt ritme in kan krijgen tzt, dus ik zal dit topic af en toe eens door te lezen.
Bij mijn oudste wel, maar dat hielp niet echt. Ik werd er alleen maar nerveus van als het dan anders liep.
Pas bij de derde, mijn jongste, kon ik het echt los laten. Ik hield niet eens bij hoeveel ze dronk (flesvoeding). Als ze huilde begon ik altijd met het geven van een voeding, 9 van de 10 keer stopte ze dan met huilen en vaak sliep ze dan ook nog uren verder.
Wij hadden tot een week of 15 geen ritme. Wel vaste volgorde van voeden, spelen, slapen maar geen tijdschema ofzo.
Alleen mijn oudste deed het dus niet goed. Dronk slecht, sliep slecht en was erg huilerig en veel overstuur.

Toen toch maar aan de schema’s. We zijn met vaste tijden gaan werken en hij veranderde binnen een week in een rustig, tevreden kind. 15 minuten afwijken stond garant voor overstuur worden.
Je snapt dat wij niet meer af durfden te wijken :lol:

Op de kinderopvang vonden ze het wel makkelijk dat hij zo’n mannetje van de klok was. Stipt om 10:00 uur en om 12:30 uur begon hij te geeuwen, snel het bedje in en dan viel hij prompt in slaap. Hetzelfde met eten. Pas met 2 jaar ongeveer begon hij wat flexibeler te worden.

Maar zo was onze oudste. Dat zegt niks over jouw kind. Sommige kinderen hebben er behoefte aan, anderen niet. Als je kind tevreden is (en jij ook), waarom dan wat veranderen?
Tja, wat is een ritme? Bij mijn eerste dacht ik dat een baby ritme had als ze elke dag op precies op dezelfde tijdstippen ging slapen, eten en spelen etc. Dat lees je toch vaak in van die boeken (bijvoorbeeld 7 uur fles, dan spelen tot 9 en daarna slapen tot 10, en dat dan elke dag weer opnieuw). Maar zo precies zijn baby’s dus vaak niet, of nou, bijna nooit. En die van mij dus ook niet. Wist ik veel toen, dus ik vond het maar frustrerend dat die van mij geen ritme had.

Mijn jongste is nu 10 weken en ging vanmorgen wennen op het kdv. Daar vroegen ze ook of ze al een ritme heeft. Jazeker: als ze moe is gaat ze naar bed en als ze wakker is eruit. Om drinken vraagt ze ongeveer om de 4 uur. Prachtig ritme vind ik zelf.

Dus ik weet niet welke verwachtingen jij van een ritme hebt, maar probeer het wat los te laten en vooral niet te veel te verwachten van je kleintje.
Mijn kind had het eerste jaar geen ritme als je daarmee vaste activiteiten op vaste tijden bedoeld.
Waarom wil je een ritme vinden?
Ik werd heel zenuwachtig van die lijstjes en schema’s. Dochter is nu 7 weken, en doet alles wanneer zij daar zin in heeft. Slaapt veel met dan ‘de boekjes’ zeggen, drinkt nog 6/7 flessen i.p.v. 5. Geen idee hoe ik dat zou moeten veranderen, ik ga echt niet een heel moe kind wakker houden omdat het schema dat zegt. En meer melk er in proberen te dwingen leidt ook alleen maar tot spugen, dus daar zie ik ook weinig heil in.
Ze heeft (voor nu ;-) ) wel een goed dag/nacht ritme waardoor ik best redelijk slaap, en ik heb besloten dat ik dat het belangrijkste vind, en vooral niet ga rotzooien met proberen een ritme af te dwingen.
Mensen vragen vaak dingen als: wanneer slaapt ze? Mijn antwoord is inmiddels: als ze haar ogen dicht doet.
Mijn dochter is 12 weken en sinds 1 a 2 weken heeft ze in de avond/nacht een herkenbaar ritme. Ze wordt rond dezelfde tijd moe s avonds waarna ze haar nacht begint en komt rond dezelfde tijd voor haar nachtvoeding.
Overdag id er nog geen ritme denk ik. Ik let er zelf niet echt op. Ik kijk vooral naar of ze vermoeidheidsignalen laat zien en probeer haar dan in slaap te krijgen. Soms 10min na een voeding en soms 2 uur na een voeding. Ik volg haar.
Ik snap je vraag eigenlijk wel. Heel internet staat vol met lijstjes hoe 't zou moeten enz. Heb daar zelf ook wel door getwijfeld. Want mijn baby van 13 weken had ook nul ritme tot zo'n twee weken geleden.
Ik voed op verzoek en laat m'n kind niet huilen. Dat is het enige houvast van de dag. Baby is rond 12 weken ineens op voorspelbare tijdstippen gaan drinken, uit zichzelf. Meestal om de drie uur. Maar daaromheen is nog alles mogelijk. Ene dag veel slapen, andere dag veel huilen of juist zin om lang te spelen. Ik laat 't nu maar los. Hoe harder ik iets wil, hoe moeilijker de dag.
Hips, hopsakee en pierlala.
Mijn dochter is inmiddels 11 en was en is geen kind van ritmes, schema's en lijstjes. Ze at, sliep en speelde altijd wel tussen bepaalde tijden maar dat was meer een richtlijn.
Gister was het 10 uur, vandaag 10.30 en morgen 10.15 bijvoorbeeld

Mijn neefje daarintegen is nu 5 maanden en volgens zijn ouders een kind van de klok dat nog niet doorslaapt.
Hij is echter 2 dagen per week hier met overnachting en van het opgegeven schema klopt nooit wat. En slaapt altijd door. Volgens mij veranderd hij bij tante elke week zijn schema 😊
Erger u niet, verwonder u slechts!
Ik heb een tijdje bijgehouden hoeveel baby dronk en sliep. Het heeft niet geholpen om een ritme te vinden. Maar ik vond het zelf wel prettig om te zien dat baby het best wel goed deed. Dus voor mijn eigen gemoedsrust werkte het wel. Na een tijdje had ik er helemaal geen behoefte meer aan. Ben nu veel relaxter in het volgen van mijn baby in het eigen ritme.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven