Outplacement?
vrijdag 25 januari 2019 om 14:53
Mijn werkgever gooide een balletje op over outplacementtrajecten, te beginnen met een afspraak met de daarvoor verantwoordelijke in maart. Ik ben nu aan het reintegreren maar de kans dat dat volledig lukt zien zowel ik, de arboarts als mijn werkgever als zeer klein.
Volgend jaar kan ik twee dingen doen; lesgeven in het mbo/hbo of iets geheel anders. Ik neig steeds meer naar werk op kantoor, ik ben me er bewust van dat klassenmanagement niet gaat lukken door mijn ASS. De vraag is alleen of ik dat op het mbo minder nodig heb, of dat ik het onderwijs op wat freelance werk helemaal gedag zeg.
Maar dat outplacementtraject, ik kan nergens vinden hoe dat werkt als je gedeeltelijk niet kan terugkeren in je oude functie. Krijg je dan je loon doorbetaald en daarnaast dat traject+ je contract uitzitten? Ga je dan weg met behoud van ww (volgens mij is dit wel zo)? Wat kan ik het beste doen? Mijn TL komt steeds met voorstellen maar nu zit ik nog te erg in mijn burnout om alles tot me te nemen.
Het liefst vind ik als ik (bijna) beter ben een kantoorbaan, iets onder mijn niveau, zodat ik weer succes ervaar en vandaar uit zie ik verder.
Volgend jaar kan ik twee dingen doen; lesgeven in het mbo/hbo of iets geheel anders. Ik neig steeds meer naar werk op kantoor, ik ben me er bewust van dat klassenmanagement niet gaat lukken door mijn ASS. De vraag is alleen of ik dat op het mbo minder nodig heb, of dat ik het onderwijs op wat freelance werk helemaal gedag zeg.
Maar dat outplacementtraject, ik kan nergens vinden hoe dat werkt als je gedeeltelijk niet kan terugkeren in je oude functie. Krijg je dan je loon doorbetaald en daarnaast dat traject+ je contract uitzitten? Ga je dan weg met behoud van ww (volgens mij is dit wel zo)? Wat kan ik het beste doen? Mijn TL komt steeds met voorstellen maar nu zit ik nog te erg in mijn burnout om alles tot me te nemen.
Het liefst vind ik als ik (bijna) beter ben een kantoorbaan, iets onder mijn niveau, zodat ik weer succes ervaar en vandaar uit zie ik verder.
vrijdag 25 januari 2019 om 15:22
vrijdag 25 januari 2019 om 15:58
De werkgever is verplicht om jou de eerste twee jaar loon door te betalen conform de afspraken in contract/CAO. Vaak is dat 70%-100% van het laatst verdiende loon.
Hoe een outplacementtraject wordt uitgevoerd, is afhankelijk van de procedures bij de werkgever en van de capaciteiten van de persoon. Soms wordt je vrijgesteld van werk zodat je je daar volledig op kunt richten, in andere gevallen kan het naast het werk plaats vinden.
Zolang de 2 jaar arbeidsongeschiktheid niet verstreken zijn, kun je geen ontslag accepteren, tenzij daar een andere baan tegenover staat. Je komt dan namelijk niet in aanmerking voor een uitkering. Als je van werk naar werk gaat, dan kun je eventueel wel een ontslag+nieuw dienstverband accepteren.
Hoe met een overstap omgegaan wordt, is wederom verschillend. Soms spreekt men eerst een soort van detacheringsperiode af (waarbij je in dienst blijft van de oude werkgever) en soms wil de oude of nieuwe werkgever (of de werknemer zelf) sneller schakelen. Dit dient in goed overleg te gaan.
Mocht je ander werk tegen lager loon of minder werkzekerheid vinden, en toch de overstap willen maken, dan is het niet onredelijk om daar bepaalde zekerheden tegenover te willen stellen (bijv loonsuppletie door de oude werkgever tot huidig salarisniveau gedurende een bepaalde periode, of een vast contract i.p.v. een tijdelijk bij de nieuwe werkgever, enz).
Mocht je zover komen dat er ander werk in zicht komt, dan kan het geen kwaad om je bij dat laatste stuk juridisch te laten begeleiden.
Beantwoord dit je vraag een beetje?
vrijdag 25 januari 2019 om 16:00
Ik heb een jaarcontract.Subnautica schreef: ↑25-01-2019 15:50Je loon behoud je gewoon want het is een vorm van reintegratie. Hoe het precies zit als je twee jaar ziek bent weet ik niet zeker.
vrijdag 25 januari 2019 om 16:01
Ja, heel duidelijk, dank je!Nummer*Zoveel schreef: ↑25-01-2019 15:58De werkgever is verplicht om jou de eerste twee jaar loon door te betalen conform de afspraken in contract/CAO. Vaak is dat 70%-100% van het laatst verdiende loon.
Hoe een outplacementtraject wordt uitgevoerd, is afhankelijk van de procedures bij de werkgever en van de capaciteiten van de persoon. Soms wordt je vrijgesteld van werk zodat je je daar volledig op kunt richten, in andere gevallen kan het naast het werk plaats vinden.
Zolang de 2 jaar arbeidsongeschiktheid niet verstreken zijn, kun je geen ontslag accepteren, tenzij daar een andere baan tegenover staat. Je komt dan namelijk niet in aanmerking voor een uitkering. Als je van werk naar werk gaat, dan kun je eventueel wel een ontslag+nieuw dienstverband accepteren.
Hoe met een overstap omgegaan wordt, is wederom verschillend. Soms spreekt men eerst een soort van detacheringsperiode af (waarbij je in dienst blijft van de oude werkgever) en soms wil de oude of nieuwe werkgever (of de werknemer zelf) sneller schakelen. Dit dient in goed overleg te gaan.
Mocht je ander werk tegen lager loon of minder werkzekerheid vinden, en toch de overstap willen maken, dan is het niet onredelijk om daar bepaalde zekerheden tegenover te willen stellen (bijv loonsuppletie door de oude werkgever tot huidig salarisniveau gedurende een bepaalde periode, of een vast contract i.p.v. een tijdelijk bij de nieuwe werkgever, enz).
Mocht je zover komen dat er ander werk in zicht komt, dan kan het geen kwaad om je bij dat laatste stuk juridisch te laten begeleiden.
Beantwoord dit je vraag een beetje?
vrijdag 25 januari 2019 om 16:08
Ik lees net dat je een jaarcontract hebt en normaal gesproken neemt het UWV het na afloop van een contract over (tenzij het UWV oordeelt dat er niet genoeg gedaan is door de werkgever om je te helpen reintegreren).
Echter, je werkt in het onderwijs - denk ik - en de werkgever zal dan vermoedelijk eigen risicodrager zijn (wat betekent dat zij zelf de uitkeringen betalen). In dat geval heb je best kans dat de werkgever de begeleiding na afloop van het contract nog voortzet. Er is dan echter geen verplichting meer om het loon door te betalen (dat wordt dan vervangen door een arbeidsongeschiktheidsuitkering). Dat verhaal over zekerheden in mijn eerdere post is dan ook niet meer van toepassing.
Echter, je werkt in het onderwijs - denk ik - en de werkgever zal dan vermoedelijk eigen risicodrager zijn (wat betekent dat zij zelf de uitkeringen betalen). In dat geval heb je best kans dat de werkgever de begeleiding na afloop van het contract nog voortzet. Er is dan echter geen verplichting meer om het loon door te betalen (dat wordt dan vervangen door een arbeidsongeschiktheidsuitkering). Dat verhaal over zekerheden in mijn eerdere post is dan ook niet meer van toepassing.
vrijdag 25 januari 2019 om 16:15
Dank je! Ik weet niet of ik in juli nog arbeidsongeschikt ben. Ja, ongeschikt voor het VO, maar hoe ziet de wet dat?Nummer*Zoveel schreef: ↑25-01-2019 16:08Ik lees net dat je een jaarcontract hebt en normaal gesproken neemt het UWV het na afloop van een contract over (tenzij het UWV oordeelt dat er niet genoeg gedaan is door de werkgever om je te helpen reintegreren).
vrijdag 25 januari 2019 om 16:22
Je moet goed nakijken wat het verschil is tussen (gedeeltelijk) ziek zijn als je contract stopt of niet meer ziek zijn. Dat maakt nogal verschil in je rechten en plichten.
Ben je lid van de vakbond? Zij weten hier vast ook heel veel over.
En in het mbo heb je zeker te weten heel veel vaardigheid in klassenmanagement nodig. Als jouw ASS je nu zoveel parten speelt lijkt mbo en hbo me beide ook niet geschikt, je moet daarin zoveel schakelen met je aandacht de hele dag door.
En in het mbo heb je zeker te weten heel veel vaardigheid in klassenmanagement nodig. Als jouw ASS je nu zoveel parten speelt lijkt mbo en hbo me beide ook niet geschikt, je moet daarin zoveel schakelen met je aandacht de hele dag door.
vrijdag 25 januari 2019 om 16:44
Er wordt vanuit de wetgeving gekeken naar “restverdiencapaciteit”. Daarmee kijken ze dus niet naar of jij jouw huidige werk nog kunt doen, maar of je überhaupt kunt werken, en zo ja, wat je met dat werken zou kunnen verdienen. Stel dat jij in staat bent om 90% van je huidige loon te verdienen, in je eigen of in aangepast werk, dan ben je dus maar 10% arbeidsongeschikt (en krijg je geen arbeidsongeschiktheidsuitkering).
Of je dat werk dan ook echt hebt, is daarbij niet relevant. Voor werk dat je niet hebt maar (eventueel met beperkingen) wel uit zou kunnen voeren, ben je niet arbeidsongeschikt maar werkloos.
vrijdag 25 januari 2019 om 17:00
Ik ben geen lid helaas.Head* schreef: ↑25-01-2019 16:22Je moet goed nakijken wat het verschil is tussen (gedeeltelijk) ziek zijn als je contract stopt of niet meer ziek zijn. Dat maakt nogal verschil in je rechten en plichten.
En wat jij zegt over mbo/hbo, daar ben ik nu ook wel bang voor. Ik moet het gewoon accepteren, mijn ASS zal me parten blijven spelen. Ik wil alleen niet werkloos thuis zitten maar zoveel mogelijk zelfstandig en ondernemend zijn. Dus het is de vraag hoeveel ik arbeidsongeschikt ben tegen die tijd. Ik denk dat een kantoorbaan veel beter zal gaan, dat ging het ook in de korte tijd tussen mijn masters.
vrijdag 25 januari 2019 om 17:01
Heel helder weer, erg bedankt!Nummer*Zoveel schreef: ↑25-01-2019 16:44Er wordt vanuit de wetgeving gekeken naar “restverdiencapaciteit”. Daarmee kijken ze dus niet naar of jij jouw huidige werk nog kunt doen, maar of je überhaupt kunt werken, en zo ja, wat je met dat werken zou kunnen verdienen. Stel dat jij in staat bent om 90% van je huidige loon te verdienen, in je eigen of in aangepast werk, dan ben je dus maar 10% arbeidsongeschikt (en krijg je geen arbeidsongeschiktheidsuitkering).
Of je dat werk dan ook echt hebt, is daarbij niet relevant. Voor werk dat je niet hebt maar (eventueel met beperkingen) wel uit zou kunnen voeren, ben je niet arbeidsongeschikt maar werkloos.
vrijdag 25 januari 2019 om 17:05
Dollop schreef: ↑25-01-2019 17:00Ik ben geen lid helaas.
En wat jij zegt over mbo/hbo, daar ben ik nu ook wel bang voor. Ik moet het gewoon accepteren, mijn ASS zal me parten blijven spelen. Ik wil alleen niet werkloos thuis zitten maar zoveel mogelijk zelfstandig en ondernemend zijn. Dus het is de vraag hoeveel ik arbeidsongeschikt ben tegen die tijd. Ik denk dat een kantoorbaan veel beter zal gaan, dat ging het ook in de korte tijd tussen mijn masters.
Ik heb geen ASS, maar ben wel uitgevallen in het onderwijs (hbo) door dit soort taken/vaardigheden. Vind het nog steeds heel erg jammer, maar helaas is het niet anders.
vrijdag 25 januari 2019 om 17:13
vrijdag 25 januari 2019 om 17:19
vrijdag 25 januari 2019 om 17:37
Zal ik maandag zeker doen!Nummer*Zoveel schreef: ↑25-01-2019 17:19De meeste vakbonden nemen mensen aan als er al iets speelt, maar zetten daar wel voorwaarden tegenover (bijv extra lidmaatschap betalen). Het is de moeite waard ze even te bellen en te informeren.
vrijdag 25 januari 2019 om 21:49
Nog een vraag; hoe zorg ik voor een referentie tussen al deze dingen in?
Ik functioneer nu niet goed en voor mijn ziekmelding liep het ook al niet lekker en hikte ik tegen een burnout aan. Ik werk nu netjes mee, ben vriendelijk, beleefd, ookal ben ik het niet altijd met ze eens. Ik weet dat ik buiten het VO prima kan functioneren zodra ik beter ben, maar als mijn TL zegt dat er vanalles mis ging...
Ik functioneer nu niet goed en voor mijn ziekmelding liep het ook al niet lekker en hikte ik tegen een burnout aan. Ik werk nu netjes mee, ben vriendelijk, beleefd, ookal ben ik het niet altijd met ze eens. Ik weet dat ik buiten het VO prima kan functioneren zodra ik beter ben, maar als mijn TL zegt dat er vanalles mis ging...