Keuze kinderopvang
donderdag 31 januari 2019 om 19:44
Binnenkort worden wij hopelijk ouders van ons eerste kindje! En we staan nu voor de eerste van ongetwijfeld vele opvoedkundige keuzes. Aangezien iedereen in mijn directe omgeving hele expliciete opvattingen heeft, zou ik graag iets aan een groter publiek willen voorleggen.
Ons kindje zal als het goed is naar de opvang gaan direct na mijn verlof, in eerste instantie voor twee dagen per week. We hebben twee kinderdagverblijven op het oog.
De een ligt op nog geen 3 minuten lopen. Lijkt een prima reguliere opvang, vriendelijke en open leidsters, en gunstige voorwaarden voor ons (bijvoorbeeld: ruime openingstijden; kindje mag in principe ook komen en blijven als het een beetje verhoging heeft).
De ander is 10 minuten fietsen (een half uur lopen), en ook nog uit de richting. Deze opvang heeft een inslag die goed bij onze idealen past (bijvoorbeeld: biologisch eten, mogelijkheid tot buiten slapen), en alles ziet er prachtig en heel liefdevol en huiselijk uit. Kortom, het geeft ons een heel goed gevoel. Kindje kan met verhoging niet terecht, en de opvang is wat duurder.
Beide opvangen hebben een wachtlijst, en zo vroeg mogelijk inschrijven wordt aangeraden, dus we moeten snel beslissen. Onze vriendenkring-met-kinderen is eenstemmig: opvang 2. Ik twijfel echter. Het geld vind ik niet zo belangrijk, maar we hebben geen auto, dus met slecht weer is de afstand misschien voor zowel ons als kindje erg vervelend... en het idee om elke keer te moeten fietsen met een kleintje (vanaf 10 weken) vind ik eerlijk gezegd ook niet ideaal. Het is voor ons ook lastig om thuis te blijven / te komen als kindje ziekig is - man werkt in de zorg en ik in het onderwijs, dus we worden op werk echt gemist als we er niet zijn en kunnen vaak niet zomaar weg. Ik vind het moeilijk inschatten hoeveel we het gemak van de andere opvang op prijs gaan stellen, en hoe zeer dit opweegt tegen het gevoel bij opvang 2.
Wat zouden jullie doen? Hoe hebben jullie deze keuze gemaakt?
Ons kindje zal als het goed is naar de opvang gaan direct na mijn verlof, in eerste instantie voor twee dagen per week. We hebben twee kinderdagverblijven op het oog.
De een ligt op nog geen 3 minuten lopen. Lijkt een prima reguliere opvang, vriendelijke en open leidsters, en gunstige voorwaarden voor ons (bijvoorbeeld: ruime openingstijden; kindje mag in principe ook komen en blijven als het een beetje verhoging heeft).
De ander is 10 minuten fietsen (een half uur lopen), en ook nog uit de richting. Deze opvang heeft een inslag die goed bij onze idealen past (bijvoorbeeld: biologisch eten, mogelijkheid tot buiten slapen), en alles ziet er prachtig en heel liefdevol en huiselijk uit. Kortom, het geeft ons een heel goed gevoel. Kindje kan met verhoging niet terecht, en de opvang is wat duurder.
Beide opvangen hebben een wachtlijst, en zo vroeg mogelijk inschrijven wordt aangeraden, dus we moeten snel beslissen. Onze vriendenkring-met-kinderen is eenstemmig: opvang 2. Ik twijfel echter. Het geld vind ik niet zo belangrijk, maar we hebben geen auto, dus met slecht weer is de afstand misschien voor zowel ons als kindje erg vervelend... en het idee om elke keer te moeten fietsen met een kleintje (vanaf 10 weken) vind ik eerlijk gezegd ook niet ideaal. Het is voor ons ook lastig om thuis te blijven / te komen als kindje ziekig is - man werkt in de zorg en ik in het onderwijs, dus we worden op werk echt gemist als we er niet zijn en kunnen vaak niet zomaar weg. Ik vind het moeilijk inschatten hoeveel we het gemak van de andere opvang op prijs gaan stellen, en hoe zeer dit opweegt tegen het gevoel bij opvang 2.
Wat zouden jullie doen? Hoe hebben jullie deze keuze gemaakt?
donderdag 31 januari 2019 om 19:49
Wij hebben 2 keer een kinderdagverblijf uitgezocht wegens verhuizing. In beide gevallen hebben we dezelfde tactiek gehanteerd. We hebben eerst de dichtstbijzijnde bezocht. Komt het goed over en is het inspectierapport goed? Dan schrijven we in, anders kijken we verder. Beide keren niet verder gekeken, beide keren prima bevallen.
donderdag 31 januari 2019 om 19:51
Is het een optie om voor dit moment toch voor alletwee de opvangslocaties inschrijven? Dan kun je er nog even over nadenken.
Ik zou zelf kiezen voor de opvang waarbij je een goed gevoel hebt, waar je je kind het liefste overdraagt. De huiselijke sfeer bij optie 2 enzo klinkt fijn. Het enige wat ik er griezelig aan vind klinken (zelf persoonlijk) is dat die eis vwb met verhoging niet brengen misschien wel samenhangt met dat er daar wellicht relatief veel ongevaccineerde kindjes zouden kunnen zijn. Maar wellicht is dat niet aan de orde hoor, en haal ik me dat alleen maar in mijn hoofd, en misschien vinden jullie dat geen issue.
Ik zou zelf kiezen voor de opvang waarbij je een goed gevoel hebt, waar je je kind het liefste overdraagt. De huiselijke sfeer bij optie 2 enzo klinkt fijn. Het enige wat ik er griezelig aan vind klinken (zelf persoonlijk) is dat die eis vwb met verhoging niet brengen misschien wel samenhangt met dat er daar wellicht relatief veel ongevaccineerde kindjes zouden kunnen zijn. Maar wellicht is dat niet aan de orde hoor, en haal ik me dat alleen maar in mijn hoofd, en misschien vinden jullie dat geen issue.
donderdag 31 januari 2019 om 19:53
Ik zou die op 3 min lopen kiezen. Ik ben ook leerkracht en inmiddels weet ik dat het altijd haasten is na vergadering/bespreking/oudergesprek om op tijd bij opvang te zijn en dan wil je graag dichtbij huis zijn.
Maar voor mij maakt het biologisch eten en buiten slapen niet uit, dat zou ik dan gewoon thuis aanbieden.
Maar voor mij maakt het biologisch eten en buiten slapen niet uit, dat zou ik dan gewoon thuis aanbieden.
Alles komt goed
donderdag 31 januari 2019 om 19:57
Wij hebben gekozen voor dichtbij. Ik rijdt geen auto. Een baby mag pas in een fietsstoel als ze zelf kan gaan zitten. Ik wilde geen bakfiets of fietskar. Enige alternatief voor fietsen was dan nog sen babymee met autostoeltje erop. En ik vond het geen prettig idee om de baby niet te kunnen zien tijdens het fietsen. Dus toen werd het iets op loopafstand.
Bij baby 1 was dichtstbijzijnde overigens nog ruim 20 min lopen. Na verhuizing nu gelukkig een fijn kdv dichterbij.
Bij baby 1 was dichtstbijzijnde overigens nog ruim 20 min lopen. Na verhuizing nu gelukkig een fijn kdv dichterbij.
donderdag 31 januari 2019 om 19:58
Normaal zou ik dit ook vinden, maar we hebben het hier over 3 of 10 minuten afstand. Dat mag geen echt verschil heten toch? Volg dan wat jullie het beste/fijnste past.
donderdag 31 januari 2019 om 20:00
O, wat zijn jullie unaniem! Ik zou echt voor optie 2 gaan. Wij hebben dat ook gedaan: opvang dichtbij hadden we gewoon echt een minder goed gevoel bij (net allemaal wat ouder speelgoed, minder mooie locatie, minder duidelijk voedingsbeleid). Nu moet ik (of man) omrijden met de auto: eerst de ene richting op om zoontje weg te brengen en dan de andere richting op naar m’n werk. Soms vervelend, maar ik ben nog altijd ontzettend blij met onze keuze!
donderdag 31 januari 2019 om 20:01
Ik vind 300 meter (3 minuten wandelen) nog net iets anders dan 3 kilometer (10 minuten fietsen).ShaunTheSheep schreef: ↑31-01-2019 19:58Normaal zou ik dit ook vinden, maar we hebben het hier over 3 of 10 minuten afstand. Dat mag geen echt verschil heten toch? Volg dan wat jullie het beste/fijnste past.
Het ene wil ik best doen met stormweer.
In het andere heb ik toch écht geen zin bij datzelfde weer.
donderdag 31 januari 2019 om 20:02
Ik ging nooit lopend of fietsend naar het KVD, ik ben voor degene gegaan die me het meest aansprak maar wel verder weg van huis was.
Maar die was toen ook nog toevallig op de route naar de snelweg die ik moest hebben op weg naar werk en huis.
Kwam veel beter uit dan op en neer lopend en met auto toch de kant op van beiden KVD's.
Ligt er een beetje aan hoeveel tijd jullie hebben in de ochtenden en of je er om moet op weg naar werk toe. En hoe je naar je werk gaat denk ik.
Maar die was toen ook nog toevallig op de route naar de snelweg die ik moest hebben op weg naar werk en huis.
Kwam veel beter uit dan op en neer lopend en met auto toch de kant op van beiden KVD's.
Ligt er een beetje aan hoeveel tijd jullie hebben in de ochtenden en of je er om moet op weg naar werk toe. En hoe je naar je werk gaat denk ik.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 20:05
27.63% gewijzigd
donderdag 31 januari 2019 om 20:03
Veel van jullie kiezen voor dichtbij... en het lijkt me ook zo gemakkelijk! Maar ik wil mijn kindje ook niet tekort doen omdat ik liever gemakzuchtig ben.
@pejeka - bedankt voor het grote vertrouwen in mijn moederschap.
Dat is een goede, Mai84 - daar had ik niet over nagedacht & dat ga ik zeker vragen! Vaccineren vind ik zelf heel belangrijk.Mai84 schreef: ↑31-01-2019 19:51Is het een optie om voor dit moment toch voor alletwee de opvangslocaties inschrijven? Dan kun je er nog even over nadenken.
@pejeka - bedankt voor het grote vertrouwen in mijn moederschap.
donderdag 31 januari 2019 om 20:07
Wij hebben precies deze strategie gehanteerd. Bevalt prima.VergeetachtigeJan schreef: ↑31-01-2019 19:49Wij hebben 2 keer een kinderdagverblijf uitgezocht wegens verhuizing. In beide gevallen hebben we dezelfde tactiek gehanteerd. We hebben eerst de dichtstbijzijnde bezocht. Komt het goed over en is het inspectierapport goed? Dan schrijven we in, anders kijken we verder. Beide keren niet verder gekeken, beide keren prima bevallen.
donderdag 31 januari 2019 om 20:07
Tsja. Het is minder dan 3 minuten lopen, of een goede 10 minuten fietsen. 200 meter of bijna 4 kilometer. Gevoelsmatig voelt dat toch heel anders, zeker bij slecht weer zonder auto.ShaunTheSheep schreef: ↑31-01-2019 19:58Normaal zou ik dit ook vinden, maar we hebben het hier over 3 of 10 minuten afstand. Dat mag geen echt verschil heten toch? Volg dan wat jullie het beste/fijnste past.
donderdag 31 januari 2019 om 20:10
Daar hebben we wel naar gevraagd, en dat is bij allebei in orde! Kindje zou bij beide KDVs in een vaste groep komen met vaste leidsters.Lemon_tree schreef: ↑31-01-2019 20:01Dichtbij. Op papier zou opvang 2 ook mijn voorkeur hebben, maar de praktijk werkt nu eenmaal anders. Daarnaast zou een stabiele niet steeds wisselende leiding voor mij zwaarder wegen (hechting, vertrouwen enzo) dan biologisch eten. Heb je daar ook naar gevraagd?