Verdeling huishouden en ‘derde shift’
donderdag 31 januari 2019 om 17:51
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd

donderdag 31 januari 2019 om 22:12
Stampertje12 schreef: ↑31-01-2019 22:03Hoeveel uur ben je er 's avonds mee bezig dat je kinderen de volgende dag laarzen mee naar school moeten? Precies 0.
Je kunt alles maandelijks vooruit regelen en dan vang je dit soort dingen soepel op zonder dat het je tijd kosten. Het huis stofzuigen kost toch echt meer tijd dan het "regelen" dat je kinderen op maandag de fiets mee naar school nemen of hun kaplaarzen.
Of je hebt geen kinderen of je bent een supermoeder. (Of stekeblind voor de steken die je laat vallen. Dat kan natuurlijk ook.)
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 22:18
1.37% gewijzigd

donderdag 31 januari 2019 om 22:14
Oh ja. Dat vergeet ik steeds.COtweepuntnul schreef: ↑31-01-2019 22:12Slaapgebrek, een uitgezakt lichaam en nooit meer tijd voor jezelf.
En geheugen- en concentratieproblemen. Dat ook dus
donderdag 31 januari 2019 om 22:16
Ik vind het treurig en tegelijkertijd opwindend dat je mij nodig lijkt te hebben om je seksuele geaardheid helder te krijgen.
Hoe is je scheiding verlopen? Ik heb nog wel eens aan je gedacht

Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen

donderdag 31 januari 2019 om 22:16
De vraag ‘morgen laarzen mee naar school’ ontaard hier in een zoektocht naar de laarzen om er vervolgens achter te komen dat ze niet meer passen, om vervolgens 3 winkels af te sjezen om precies voor sluitingstijd laarzen te scoren, waardoor het avondeten friet wordt en ik oververhit thuis kom en geen zin meer heb om iets te doen en dan komt kind de volgende dag thuis met ‘ging niet door, het regende te hard’

donderdag 31 januari 2019 om 22:17
Wij hebben een gezamenlijke agenda-app en een to do lijstjes app die we delen. En een boodschappenlijst-app.
Alle derde shift dingen gaan in de gedeelde agenda, op het to-do lijstje staan de dingen die daarbij horen, met de deadline. Zoals de laarzen voor het laarzenpad-uitje en de datum van dat uitje. We zetten allebei dingen in de agenda en op de app. In de app kunnen we de taken verdelen, we kiezen welke to do we willen doen, en soms geef ik een to do aan man omdat in weet dat hij dat t snelst geregeld heeft, en andersom net zo.
Onder aan de streep verdelen we zo ongeveer 50/50, en grootste voordeel: ik heb geen lijstjes meer in mn hoofd, die staan allemaal in onze gedeelde lijstjes in apps.
In het begin moest man wel even wennen aan de grote hoeveelheid dingen op de lijstjes, en vroeg of dat niet minder kon, de grapjas
Alle derde shift dingen gaan in de gedeelde agenda, op het to-do lijstje staan de dingen die daarbij horen, met de deadline. Zoals de laarzen voor het laarzenpad-uitje en de datum van dat uitje. We zetten allebei dingen in de agenda en op de app. In de app kunnen we de taken verdelen, we kiezen welke to do we willen doen, en soms geef ik een to do aan man omdat in weet dat hij dat t snelst geregeld heeft, en andersom net zo.
Onder aan de streep verdelen we zo ongeveer 50/50, en grootste voordeel: ik heb geen lijstjes meer in mn hoofd, die staan allemaal in onze gedeelde lijstjes in apps.
In het begin moest man wel even wennen aan de grote hoeveelheid dingen op de lijstjes, en vroeg of dat niet minder kon, de grapjas

Een zebra is geen paard met strepen

donderdag 31 januari 2019 om 22:17

donderdag 31 januari 2019 om 22:18
Thordis* schreef: ↑31-01-2019 22:16De vraag ‘morgen laarzen mee naar school’ ontaard hier in een zoektocht naar de laarzen om er vervolgens achter te komen dat ze niet meer passen, om vervolgens 3 winkels af te sjezen om precies voor sluitingstijd laarzen te scoren, waardoor het avondeten friet wordt en ik oververhit thuis kom en geen zin meer heb om iets te doen en dan komt kind de volgende dag thuis met ‘ging niet door, het regende te hard’

Maar ook

donderdag 31 januari 2019 om 22:18

donderdag 31 januari 2019 om 22:23
Thordis* schreef: ↑31-01-2019 22:16De vraag ‘morgen laarzen mee naar school’ ontaard hier in een zoektocht naar de laarzen om er vervolgens achter te komen dat ze niet meer passen, om vervolgens 3 winkels af te sjezen om precies voor sluitingstijd laarzen te scoren, waardoor het avondeten friet wordt en ik oververhit thuis kom en geen zin meer heb om iets te doen en dan komt kind de volgende dag thuis met ‘ging niet door, het regende te hard’
Oh ja, dit!
Na een zo'n verhaal, heb ik ooit bij de kringloop een partij laarzen gekocht. Blauw, maat 27 t/m 39. Bij ons hoefde je dus alleen maar de zolder op om een passend paar te vinden.

Voor laarzen kun je heel veel invullen dat we niet op zolder hadden. Dat dan weer wel.

donderdag 31 januari 2019 om 22:25
Die hebben wij ook, wunderlist. Maar mijn wederhelft leest de toevoegingen nietCOtweepuntnul schreef: ↑31-01-2019 22:20Oh ja jamaarhoe, wij hebben ook een lijstjesapp. Met een to do lijst huis, huishouden en overige.

donderdag 31 januari 2019 om 22:29
Alleen de herkenning al is fijn. En het gaat niet alleen om het huishouden of de dingen die gepland kunnen worden. Het gaat ook om de onverwachte dingen. Tel er een licht gehandicapt kind bij op en mijn hoofd inploft van wat er allemaal moet qua logopedie, fysiotherapie, bezoeken aan artsen, gesprekken op school en noem het maar op.
donderdag 31 januari 2019 om 22:29
Wat hier redelijk werkt is dat mijn man veruit de meeste routineklussen doet en van de regeldingen ook de dingen die een heel vaste structuur of deadline hebben. Wat hij doet is: boodschappen, koken, afwas, vuilnis/gft/oud papier, ontbijten met de oudste kinderen (6 en 4), kinderen naar school brengen (inclusief schooltassen klaarmaken met lunch en fruit), kinderen ophalen, met zoon naar zwemles (inclusief tas inpakken en zwembroek uitspoelen), oudsten douchen en naar bed brengen, auto naar de garage brengen, naar de bieb met de kinderen (inclusief bijhouden wanneer de boeken weer ingeleverd moeten worden). Speelafspraken van de kinderen regelt hij ook, omdat die bijna altijd op woensdagmiddag zijn en hij dan thuis is.
Ik doe de rest, waaronder een deel huishoudelijke taken die man geneigd is uit te stellen (waarom vandaag stofzuigen als het ook morgen kan), veel met de baby (vanwege borstvoeding) en een heel groot deel derde shift. Ik ben degene die checkt of de schoenen nog wel passen, die initieert dat kind op zwemles gaat en uitzoekt in wel zwembad dat het beste kan, die traktaties bedenkt, de juffendag niet vergeet, een structuur voor de financiën opzet, bijhoudt wanneer welk onderhoud aan het huis moet gebeuren, etc. etc.
Onze verdeling is deels ontstaan doordat ik bij mijn zwangerschappen enorm beroerd was en weinig fysieks meer kon. Daardoor moest mijn man de urgente routinematige fysieke taken wel op zich nemen (voor die tijd waren die meer 50/50 verdeeld) en dat is zo gebleven. Nu er kinderen zijn en al helemaal nu er 2 daarvan op school zitten is de derde shift enorm veel groter geworden dan voor die tijd, waardoor het ook wel zo eerlijk is dat degene die weinig derde shift doet een stuk meer van de tweede shift doet.
Op zijn werk is mijn man trouwens ook meer van de structuur en routine (ambtenaar) en ik meer van de regeldingen en het bedenken van nieuwe dingen. Dus deze verdeling past ook wel bij onze interesses en karakters.
Ik doe de rest, waaronder een deel huishoudelijke taken die man geneigd is uit te stellen (waarom vandaag stofzuigen als het ook morgen kan), veel met de baby (vanwege borstvoeding) en een heel groot deel derde shift. Ik ben degene die checkt of de schoenen nog wel passen, die initieert dat kind op zwemles gaat en uitzoekt in wel zwembad dat het beste kan, die traktaties bedenkt, de juffendag niet vergeet, een structuur voor de financiën opzet, bijhoudt wanneer welk onderhoud aan het huis moet gebeuren, etc. etc.
Onze verdeling is deels ontstaan doordat ik bij mijn zwangerschappen enorm beroerd was en weinig fysieks meer kon. Daardoor moest mijn man de urgente routinematige fysieke taken wel op zich nemen (voor die tijd waren die meer 50/50 verdeeld) en dat is zo gebleven. Nu er kinderen zijn en al helemaal nu er 2 daarvan op school zitten is de derde shift enorm veel groter geworden dan voor die tijd, waardoor het ook wel zo eerlijk is dat degene die weinig derde shift doet een stuk meer van de tweede shift doet.
Op zijn werk is mijn man trouwens ook meer van de structuur en routine (ambtenaar) en ik meer van de regeldingen en het bedenken van nieuwe dingen. Dus deze verdeling past ook wel bij onze interesses en karakters.
nicole123 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 22:32
0.13% gewijzigd

donderdag 31 januari 2019 om 22:30
Die van mij zet er zelf ook dingen in. Zo moet de garagedeur en de voordeur blijkbaar geverfd worden.missfitz schreef: ↑31-01-2019 22:25Die hebben wij ook, wunderlist. Maar mijn wederhelft leest de toevoegingen nietdus feitelijk beheer ik die lijstjes alleen. Goed om te weten dat er zelfs een naam voor is, ik word soms helemaal gestoord van alles wat ik moet onthouden ten aanzien van school, feestjes, regelingen in huis, sport etc. De eindeloze stroom appjes van allerhande appgroepen vind ik ook doodvermoeiend.
donderdag 31 januari 2019 om 22:30
Precies mijn punt. Maar dat kun je moeilijk gebruiken als argument in een discussie met je partner dat hij al het andere huishouden moet doen omdat het regelen zoveel werk is.Thordis* schreef: ↑31-01-2019 22:16De vraag ‘morgen laarzen mee naar school’ ontaard hier in een zoektocht naar de laarzen om er vervolgens achter te komen dat ze niet meer passen, om vervolgens 3 winkels af te sjezen om precies voor sluitingstijd laarzen te scoren, waardoor het avondeten friet wordt en ik oververhit thuis kom en geen zin meer heb om iets te doen en dan komt kind de volgende dag thuis met ‘ging niet door, het regende te hard’

donderdag 31 januari 2019 om 22:31
Dit is zo’n briljant idee dat ik baal dat ik er pas bij maat 40 achter kom.Andersom schreef: ↑31-01-2019 22:23Oh ja, dit!
Na een zo'n verhaal, heb ik ooit bij de kringloop een partij laarzen gekocht. Blauw, maat 27 t/m 39. Bij ons hoefde je dus alleen maar de zolder op om een passend paar te vinden.![]()
Voor laarzen kun je heel veel invullen dat we niet op zolder hadden. Dat dan weer wel.
Snowboots. Elk jaar dat ik ze ik oktober kocht geen vlókje sneeuw. Elk jaar dat ik dacht ‘fuck it, ik begin er niet aan’ lag er gegarandeerd een Oostenrijkse hoeveelheid sneeuw en was elke snowboot van hier tot zuid Spanje uitverkocht.
Soms heb ik wel de neiging om een beetje te overdrijven overigens