Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Wij verdelen ‘domeinen’, geen taken. Ik ‘doe’ bijvoorbeeld de auto’s: in de garage staan benodigdheden voor beide auto’s, reservelampjes in de auto’s, onderhoudsafspraken en leenauto regelen, ANWB contributie, tankpassen, APK, wegenbelasting, verzekeringen.
Man doet bijvoorbeeld ‘schoonmaak’. Hij betaalt de werkster, zorgt dat er voldoende poetsmateriaal is, zorgt dat de werkster haar werk kan doen (vloeren vrij maken), regelt glazenwasser, enz.

We synchroniseren onze agenda’s zodat ik weet dat ik niet op de oprit kan parkeren omdat de glazenwasser/schilder bezig is, dat hij weet wanneer de afspraak voor de tandarts is, wie er komt spelen, enz. En soms gaat er iets mis. Vooral in situaties zoals die al uitvoerig zijn beschreven (“Voorleesontbijt? Regenlaarzen? Nationale breng-je-favoriete-insect-mee?”) :-D. Gelukkig is zoon zelf best georganiseerd en brieft braaf dingen door voor op de kalender/agenda. Soms schaam ik mij een beetje als hij dan blijft staan en zegt “Mam, schrijf het maar even op dan is het uit mijn hoofd/Papa, ik heb je een berichtje gestuurd” :facepalm:
Thordis* schreef:
31-01-2019 22:28
Wederom: doe niet zo binair zeg.
:proud:
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 22:30
Precies mijn punt. Maar dat kun je moeilijk gebruiken als argument in een discussie met je partner dat hij al het andere huishouden moet doen omdat het regelen zoveel werk is.
Waarom precies niet? En ik zou helemaal niet zeggen dat hij al het andere huishouden moet doen. Het punt is dat het vaak én én is. Dat hij heus de vaatwasser eens uitpakt, maar geen badkamer zou poetsen of de was zou doen. Dus dat doe je én het regelwerk. Dat huishouden hebben we een tijd geleden al uitbesteed, dat regelwerk blijft nog steeds bij mij
Thordis* schreef:
31-01-2019 22:05
Jij hebt geen kinderen in de basisschool leeftijd denk ik?

Hoeveel mails en berichten er wel niet komen met ‘wie wil helpen met’ of ‘niet vergeten, morgen....meenemen’, een feestje waar je de uitnodiging vlak vooraf voor krijgt, trainingen die verschoven worden, uitvallen of op een andere locatie zijn, rij schema’s voor teamsporten die de avond vooraf opeens gewijzigd worden, een mailtje op een avond ‘morgen moet iedereen zijn wedstijdshirt mee voor de foto’ terwijl de eerste wedstrijd pas een maand later is en je nog helemaal geen wedstrijdshirt had gekocht, speelafspraakjes met halen en brengen en oh, ouders met ziektes die opeens in het ziekenhuis liggen. Ik nog zeggen dat ik dat niet in de planning had voor die maand, en dat mijn regel en planmiddag vorige week was, maar daar trok die kanker zich geen hol van aan. En als ze dan groter zijn dan hoor je het niet van school, maar van de koters zelf, dat ze de volgende dag naar... moeten en of je ze ff kunt brengen. Of dat ze in het kader van project huppeldepup nog ... nodig hebben.

Een keer in de maand naar afspraken kijken..... dat is totaal onhaalbaar. Wekelijks, en dan wijzigt de helft tussendoor nog,
De grap is natuurlijk dat je ervoor zorgt dat je alles wat je kunt plannen gepland hebt zodat je dit soort dingen makkelijk kunt opvangen. Het is nogal kortzichtig om te denken dat je een maand vooruit alle onverwachte dingen kunt voorzien. Maar als ik jou zo hoor dan heb je behoorlijk helder hoe het op school er aan toe gaat en dat je dus dit soort gedoe allemaal kunt verwachten.

Tsja, misschien had ik dan superouders hoor die het gewoon redden met twee fulltime banen en geen stress om dit soort dingen... Overigens werden wij zsm zelf verantwoordelijk gemaakt voor dit soort dingen. Als wij dag vooraf aankwamen met iets dat we al twee weken eerder gehoord hadden, dan mochten we zelf uit gaan leggen op school waarom we het huiswerk niet klaar hadden. Waarbij mijn ouders er dan wel weer voor zorgden dat zo'n leermoment niet de dag van de leerkracht verziekte.
Ik (en of kind) zal wel geen spannend sociaal leven hebben, niet voldoende actief zijn of gewoon uitermate georganiseerd zijn, maar ik herken de stress niet. Ik ben alleen met kind en heb dus niets te verdelen aan taken, ik doe gewoon alles. Dingen die ik echt niet wil vergeten zet ik in Wunderlist.

Ik denk dat de grootste irritatie is dat je een volwassen persoon in huis hebt die doet alsof ie gek is. Ik denk dat het mannelijk ras er langzaam eruit geëvolueerd moet worden :idee: Inkomen wordt al gecoverd, nu dat verdomde zaad nog.
Thordis* schreef:
31-01-2019 22:33
Waarom precies niet? En ik zou helemaal niet zeggen dat hij al het andere huishouden moet doen. Het punt is dat het vaak én én is. Dat hij heus de vaatwasser eens uitpakt, maar geen badkamer zou poetsen of de was zou doen. Dus dat doe je én het regelwerk. Dat huishouden hebben we een tijd geleden al uitbesteed, dat regelwerk blijft nog steeds bij mij
Het gaat over de TO in dit topic.

Er is natuurlijk een verschil tussen of je iets efficiënt aanpakt en of je dat niet doet. Als jij een enorme sufferd bent met stofzuigen en daar 3 uur over doet, terwijl je partner dat in een half uurtje gepiept heeft, zeg je dan ook: oh jij bent al drie uur aan het stofzuigen, dus dan ga ik drie uur ander huishouden doen. Sorry hoor, maar dan zeggen wij hier thuis: hup met de geit...
Thordis* schreef:
31-01-2019 22:31
Dit is zo’n briljant idee dat ik baal dat ik er pas bij maat 40 achter kom.

Snowboots. Elk jaar dat ik ze ik oktober kocht geen vlókje sneeuw. Elk jaar dat ik dacht ‘fuck it, ik begin er niet aan’ lag er gegarandeerd een Oostenrijkse hoeveelheid sneeuw en was elke snowboot van hier tot zuid Spanje uitverkocht.

Soms heb ik wel de neiging om een beetje te overdrijven overigens

Ik heb drie kinderen. Meisje en twee jongens, blauwe laarzen voor iedereen. Ook de kinderen van zus. Elk paar is door zeker drie kinderen gedragen, en ze waren niet nieuw. Elke euro waard geweest.
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 22:35
De grap is natuurlijk dat je ervoor zorgt dat je alles wat je kunt plannen gepland hebt zodat je dit soort dingen makkelijk kunt opvangen. Het is nogal kortzichtig om te denken dat je een maand vooruit alle onverwachte dingen kunt voorzien. Maar als ik jou zo hoor dan heb je behoorlijk helder hoe het op school er aan toe gaat en dat je dus dit soort gedoe allemaal kunt verwachten.

Tsja, misschien had ik dan superouders hoor die het gewoon redden met twee fulltime banen en geen stress om dit soort dingen... Overigens werden wij zsm zelf verantwoordelijk gemaakt voor dit soort dingen. Als wij dag vooraf aankwamen met iets dat we al twee weken eerder gehoord hadden, dan mochten we zelf uit gaan leggen op school waarom we het huiswerk niet klaar hadden. Waarbij mijn ouders er dan wel weer voor zorgden dat zo'n leermoment niet de dag van de leerkracht verziekte.
Ah je hebt inderdaad alleen ervaring uit kind perspectief, dat is niet erg, maar ook niet heel nuttig.
En hier zijn ze idd groot genoeg om zelf verantwoordelijk te zijn, mijn eerste bericht was ook ‘het is makkelijker nu ze groter zijn’

En ik ben geen kei in organiseren. Dat geef ik meteen toe.
Thordis* schreef:
31-01-2019 22:38
Ah je hebt inderdaad alleen ervaring uit kind perspectief, dat is niet erg, maar ook niet heel nuttig.
Nope ook ervaring met het langdurig op kinderen passen. Incl. de hele mikmak van de kaplaarsjes en briefjes enzo. Daarnaast heb ik ook ouders gehad die behoorlijk wat van hun ervaring hebben kunnen delen.

Wellicht ben ik goed in overzicht en structuur. Scheelt in ieder geval een hoop.
Iemand had hier pas in een ander topic een stripje over geplaatst.

Hier is het nog even:

https://www.theguardian.com/world/2017/ ... ores-comic
Thordis* schreef:
31-01-2019 22:31
Dit is zo’n briljant idee dat ik baal dat ik er pas bij maat 40 achter kom.

Snowboots. Elk jaar dat ik ze ik oktober kocht geen vlókje sneeuw. Elk jaar dat ik dacht ‘fuck it, ik begin er niet aan’ lag er gegarandeerd een Oostenrijkse hoeveelheid sneeuw en was elke snowboot van hier tot zuid Spanje uitverkocht.

Soms heb ik wel de neiging om een beetje te overdrijven overigens
Geeft niks, je nieuwe lesbische vriendin snapt dat helemaal
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Stampertje12 schreef:

Zowel kind als mijn leerlingen hebben geen enkel idee, werkelijk geen enkel benul wanneer iets nogal stress is voor mij en al helemaal niet wanneer mijn dag verziekt is.
Stampertje12 schreef:

Maar heb jij zelf kinderen. Nu op school?

Nou is de ene school daar bewerkelijker in dan de andere. Moet ik toegeven. Op school van mijn kinderen waren de laatste moment verzoeken veelvuldig.

De school waar ik nu werk proberen we het zo veel mogelijk te vermijden. We weten hoe druk ouders zijn, kennen de populatie goed en willen niet dat de kinderen last hebben van wat de ouders verzaken. Ik spaar zelf wel even melkpakken als ik die nodig heb.
Jamaarhoe schreef:
31-01-2019 22:17
Wij hebben een gezamenlijke agenda-app en een to do lijstjes app die we delen. En een boodschappenlijst-app.
Alle derde shift dingen gaan in de gedeelde agenda, op het to-do lijstje staan de dingen die daarbij horen, met de deadline. Zoals de laarzen voor het laarzenpad-uitje en de datum van dat uitje. We zetten allebei dingen in de agenda en op de app. In de app kunnen we de taken verdelen, we kiezen welke to do we willen doen, en soms geef ik een to do aan man omdat in weet dat hij dat t snelst geregeld heeft, en andersom net zo.
Onder aan de streep verdelen we zo ongeveer 50/50, en grootste voordeel: ik heb geen lijstjes meer in mn hoofd, die staan allemaal in onze gedeelde lijstjes in apps.
In het begin moest man wel even wennen aan de grote hoeveelheid dingen op de lijstjes, en vroeg of dat niet minder kon, de grapjas :-D
En hoeveel uur ben je dan nog bezig iedere dag om dit allemaal te regelen?
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 22:42
Nope ook ervaring met het langdurig op kinderen passen. Incl. de hele mikmak van de kaplaarsjes en briefjes enzo. Daarnaast heb ik ook ouders gehad die behoorlijk wat van hun ervaring hebben kunnen delen.

Wellicht ben ik goed in overzicht en structuur. Scheelt in ieder geval een hoop.

Dagelijks en jarenlang?

Ik ben best goed in organiseren en instant oplossingen bedenken. Maar met drie kinderen tussen 4 en 10 jaar leek er geen eind aan te komen.
Andersom schreef:
31-01-2019 22:49
Dagelijks en jarenlang?

Ik ben best goed in organiseren en instant oplossingen bedenken. Maar met drie kinderen tussen 4 en 10 jaar leek er geen eind aan te komen.
Hier idem hoor. Ik heb er maar eentje, maar juist dat langdurige non-stop heeft me weleens doen wanhopen.
Andersom schreef:
31-01-2019 22:45
Maar heb jij zelf kinderen. Nu op school?

Nou is de ene school daar bewerkelijker in dan de andere. Moet ik toegeven. Op school van mijn kinderen waren de laatste moment verzoeken veelvuldig.

De school waar ik nu werk proberen we het zo veel mogelijk te vermijden. We weten hoe druk ouders zijn, kennen de populatie goed en willen niet dat de kinderen last hebben van wat de ouders verzaken. Ik spaar zelf wel even melkpakken als ik die nodig heb.
Denk dat daar een belangrijk issue zit. Met de whatsapp-groepen van nu is het een eitje om continu verzoeken rond te sturen. Dat is toch anders dan met een intekenlijst aan het prikbord en de incidentele brief over het schoolreisje. Scholen mogen ook zelf wat strakker worden in het handhaven van een agenda. Ik snap nog steeds niet dat nog niet alle scholen per klas een online agenda hebben waar je je met je smartphone op kunt abonneren. Dan staat alles automatisch in je eigen agenda en heb je het makkelijk en overzichtelijk bij elkaar ipv in appjes in een lijst die weer verdwijnen of halve berichten van je kinderen.

Ik heb zat schoolreisjes begeleid om inmiddels te weten dat er een groot verschil is tussen verschillende ouders en verschillende scholen. Kinderen van precies dezelfde leeftijd waarvan de een precies weet wat die wel en niet mag vanwege een allergie en de ander geen flauw idee heeft omdat ouders alles voor hem/haar doen. En ook de kinderen die met de verkeerde spullen aankomen en ouders die boos worden omdat het niet goed gecommuniceerd is. Net als de kinderen die niet opgehaald worden doordat er een miscommunicatie tussen ouders is.

Ja, het is stressvol, maar efficiënt plannen en je huishouden organiseren kan het leven een stuk makkelijker maken en is absoluut niet de standaard op dit moment.

En om wat voorbeelden te geven: mijn ouders hadden in de garage toen wij op de basisschool zaten een grote doos staan met van die typische "meeneem"-dingen. Zoals de satéprikkers, wat toiletpapierrollen, lege melkpakken etc. Kwam zo'n ding voor kind 1 voorbij dan zagen ze hem wel aankomen voor de overige kinderen en ging het bijtijds een keer die doos in. En als je dan in de herfst ging wandelen werden de kastanjes alvast meegenomen want de brief met verzoek voor de herfsttafel kon je wel aan zien komen. Gymkleren lagen per setje in plastic zakken in de kast, dus als er weer een gymtas thuis kwam die weer verschoond moest worden, dan hoefde dat niet nog last minute bij elkaar gezocht te worden, maar kon er een nieuw setje uit de kast worden gehaald. Hetzelfde voor de sportkleding van alle clubjes.
Mevrouw75 schreef:
31-01-2019 22:44
Zowel kind als mijn leerlingen hebben geen enkel idee, werkelijk geen enkel benul wanneer iets nogal stress is voor mij en al helemaal niet wanneer mijn dag verziekt is.
Nou als je als leerkracht een buitenwandeling wil maken en je vraagt regenkleding mee te geven, dan ga je niet je kinderen een lesje leren dat ze dit te laat gemeld hebben door ze zonder regenkleding naar school te sturen en het probleem bij de leerkracht neer te leggen.
Andersom schreef:
31-01-2019 22:49
Dagelijks en jarenlang?

Wel dagelijks en wel jarenlang, maar gelukkig met de nodige maanden ertussen. En niet eigen kinderen (vreemde ogen dwingen), maar wél met een hoop trainingen in hoe dit aan te pakken.

Ik wil hier ook absoluut niet bewerken dat het niet veel werk is en niet stressvol is, maar ik probeer alleen aan te geven dat je het voor jezelf zo eenvoudig mogelijk moet proberen te maken en dus zoveel mogelijk vooraf moet doen.
Ik krijg mijn keukenkastjes nietnauwelijks georganiseerd. Laat staan mijn leven.
anoniem_380195 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 23:05
6.75% gewijzigd
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 22:59
Nou als je als leerkracht een buitenwandeling wil maken en je vraagt regenkleding mee te geven, dan ga je niet je kinderen een lesje leren dat ze dit te laat gemeld hebben door ze zonder regenkleding naar school te sturen en het probleem bij de leerkracht neer te leggen.
Ik werk in het VO en pubers vergeten heel regelmatig iets, met nog wel grotere consequenties dan ‘geen laarzen’ bij een buitenwandeling.
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 23:01
Wel dagelijks en wel jarenlang, maar gelukkig met de nodige maanden ertussen. En niet eigen kinderen (vreemde ogen dwingen), maar wél met een hoop trainingen in hoe dit aan te pakken.

Ik wil hier ook absoluut niet bewerken dat het niet veel werk is en niet stressvol is, maar ik probeer alleen aan te geven dat je het voor jezelf zo eenvoudig mogelijk moet proberen te maken en dus zoveel mogelijk vooraf moet doen.

Goh, toch wel gek dat iedereen met eigen kinderen het herkent en jij niet. Hoe zou dat nu komen?
Andersom schreef:
31-01-2019 23:06
Goh, toch wel gek dat iedereen met eigen kinderen het herkent en jij niet. Hoe zou dat nu komen?
Hmmmm.

Niet dat het zin heeft, maar er zit ècht een verschil tussen op kinderen passen en kinderen hebben, 24 uur per dag, met alles wat daarbij komt, praktisch regelgedoe, maar dus ook alle zorgen.
Mevrouw75 schreef:
31-01-2019 23:04
Ik werk in het VO en pubers vergeten heel regelmatig iets, met nog wel grotere consequenties dan ‘geen laarzen’ bij een buitenwandeling.
Maar gelukkig kun je pubers ook meer hun eigen verantwoordelijkheid laten dragen dan kinderen van een jaar of 7.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven