Gebrek aan wetenschappelijke informatie tijdens zwangerschap
dinsdag 5 februari 2019 om 21:23
Ik kan niet de enige zijn die me hieraan stoort.
Sinds ik zwanger ben, wordt mij een hoop verteld over wat ik wel of niet zou moeten doen, welke voeding beter is voor de baby, wat voor medicijnen ik mag nemen, etc. Ik heb toevallig de eerste maanden van mijn zwangerschap in het buitenland gezeten en ben daar ook onder behandeling van een verloskundige geweest, en mijn schoonfamilie komt uit nog weer een ander land, waardoor ik me erg bewust ben geworden dat veel van deze adviezen beleid zijn, en dat andere overheden de bestaande wetenschap heel anders kunnen interpreteren (en het gaat hier om drie landen met uitstekende medische / prenatale zorg). Ik vind het als moeder-in-spe heel lastig om neutrale, wetenschappelijke informatie te vinden, en juist hierin wil ik graag de feiten kennen en mijn eigen afwegingen kunnen maken, zeker als artsen en verloskundigen elkaar tegenspreken (en dat is ook logisch, want heel veel keuzes tijdens de zwangerschap zijn blijkbaar niet zo eenduidig)! Borstvoeding versus flesvoeding is een controversieel voorbeeld, bijvoorbeeld. Er is inderdaad wetenschappelijk onderzoek dat wijst op voordelen voor moeder en kind tijdens het geven van borstvoeding, maar veel van de studies over langdurige voordelen zijn erg twijfelachtig en corrigeren bijvoorbeeld niet voor omgevingsfactoren. In veel beleid (onder invloed van het WHO) worden de voordelen van borstvoeding enorm aangedikt in vergelijking met de beschikbare studies. (Ik ben nog steeds van plan borstvoeding te geven; ik wil gewoon goed geinformeerd zijn en vind het pijnlijk om te zien hoe dit wordt gepushed bij moeders die er niet enthousiast over zijn zonder echte openheid over de statistieken en context van het huidige beleid).
Ik snap wel dat verloskundigen en artsen geen tijd hebben om iedereen voetnoten en lijsten met wetenschappelijke bronvermeldingen te geven, maar ik kan niet de enige aanstaande moeder zijn die liever feiten en statistieken ziet dan de informatie gekleurd in een foldertje gepresenteerd te krijgen. Heeft iemand aanraders voor bijvoorbeeld zwangerschapsboeken, websites of blogs die enigszins neutraal de feiten presenteren, met verwijzingen naar wetenschappelijke studies?
(En bij heel veel dingen luister ik wel naar de dokter / verloskundige, hoor. Ik wil gewoon mijn zelfbeschikking vasthouden, en mijn keuzes voor mezelf kunnen verantwoorden).
Sinds ik zwanger ben, wordt mij een hoop verteld over wat ik wel of niet zou moeten doen, welke voeding beter is voor de baby, wat voor medicijnen ik mag nemen, etc. Ik heb toevallig de eerste maanden van mijn zwangerschap in het buitenland gezeten en ben daar ook onder behandeling van een verloskundige geweest, en mijn schoonfamilie komt uit nog weer een ander land, waardoor ik me erg bewust ben geworden dat veel van deze adviezen beleid zijn, en dat andere overheden de bestaande wetenschap heel anders kunnen interpreteren (en het gaat hier om drie landen met uitstekende medische / prenatale zorg). Ik vind het als moeder-in-spe heel lastig om neutrale, wetenschappelijke informatie te vinden, en juist hierin wil ik graag de feiten kennen en mijn eigen afwegingen kunnen maken, zeker als artsen en verloskundigen elkaar tegenspreken (en dat is ook logisch, want heel veel keuzes tijdens de zwangerschap zijn blijkbaar niet zo eenduidig)! Borstvoeding versus flesvoeding is een controversieel voorbeeld, bijvoorbeeld. Er is inderdaad wetenschappelijk onderzoek dat wijst op voordelen voor moeder en kind tijdens het geven van borstvoeding, maar veel van de studies over langdurige voordelen zijn erg twijfelachtig en corrigeren bijvoorbeeld niet voor omgevingsfactoren. In veel beleid (onder invloed van het WHO) worden de voordelen van borstvoeding enorm aangedikt in vergelijking met de beschikbare studies. (Ik ben nog steeds van plan borstvoeding te geven; ik wil gewoon goed geinformeerd zijn en vind het pijnlijk om te zien hoe dit wordt gepushed bij moeders die er niet enthousiast over zijn zonder echte openheid over de statistieken en context van het huidige beleid).
Ik snap wel dat verloskundigen en artsen geen tijd hebben om iedereen voetnoten en lijsten met wetenschappelijke bronvermeldingen te geven, maar ik kan niet de enige aanstaande moeder zijn die liever feiten en statistieken ziet dan de informatie gekleurd in een foldertje gepresenteerd te krijgen. Heeft iemand aanraders voor bijvoorbeeld zwangerschapsboeken, websites of blogs die enigszins neutraal de feiten presenteren, met verwijzingen naar wetenschappelijke studies?
(En bij heel veel dingen luister ik wel naar de dokter / verloskundige, hoor. Ik wil gewoon mijn zelfbeschikking vasthouden, en mijn keuzes voor mezelf kunnen verantwoorden).
woensdag 6 februari 2019 om 07:51
Ik vond de informatie die ik van de verloskundigen kreeg soms echt dramatisch. Het drinken van Himalaya zout tegen ongeveer alle kwaaltjes, het semi anti vaccinatie praatje, ook over de kinkhoest vaccinatie tijdens je zwangerschap ("ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar je hoeft zeker niet te doen wat iedereen doet. Denk er nog maar eens goed over na").
De KNOV heeft niet voor niets de kwakzalversprijs gewonnen...
woensdag 6 februari 2019 om 10:15
Ben ik een slechte moeder als ik werkelijk geen één wetenschappelijk artikel heb gelezen gedurende mijn zwangerschap? En nu nog niet (dame is vier weken oud!)
Gezond verstand werkt uitermate prima. Borstvoeding had ik geen zin in dus dat werd de fles, pijn was heftig tijdens de bevalling dus hup ruggenprik erin. Echt geen seconde gedacht: laat ik een wetenschappelijk artikel raadplegen. Ik deed wat voor mij goed voelde. En ik geloof oprecht dat kinderen grootbrengen nog het beste gaat met een hoop liefde en geduld, zolang ze tevreden is en ik happy gaan we lekker zo door, zónder wetenschap.
Gezond verstand werkt uitermate prima. Borstvoeding had ik geen zin in dus dat werd de fles, pijn was heftig tijdens de bevalling dus hup ruggenprik erin. Echt geen seconde gedacht: laat ik een wetenschappelijk artikel raadplegen. Ik deed wat voor mij goed voelde. En ik geloof oprecht dat kinderen grootbrengen nog het beste gaat met een hoop liefde en geduld, zolang ze tevreden is en ik happy gaan we lekker zo door, zónder wetenschap.
woensdag 6 februari 2019 om 10:35
Ik gebruikte de wetenschappelijke inzichten vooral om allerlei bakerpraat te ontkrachten, zoals kaneel eten, sauna bezoek, om maar wat dwarsstraten te noemen. Daarbij ben ik een uitermate nuchter persoon, dus ook niet zo snel onder de indruk van allerlei waarschuwingen. Het enige wat ik echt niet deed was rauw vlees eten en alcohol drinken tijdens de zwangerschap (het laatste ook niet tijdens de borstvoeding) en dat was het wel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
woensdag 6 februari 2019 om 10:59
Dit, inderdaad. Hoewel die inzichten wat mij betreft niet eens wetenschappelijk hoefden te zijn, als ze mijn schoonfamilie maar overtuigdenBelle73 schreef: ↑06-02-2019 10:35Ik gebruikte de wetenschappelijke inzichten vooral om allerlei bakerpraat te ontkrachten, zoals kaneel eten, sauna bezoek, om maar wat dwarsstraten te noemen. Daarbij ben ik een uitermate nuchter persoon, dus ook niet zo snel onder de indruk van allerlei waarschuwingen. Het enige wat ik echt niet deed was rauw vlees eten en alcohol drinken tijdens de zwangerschap (het laatste ook niet tijdens de borstvoeding) en dat was het wel.
Verder kon ik nooit zoveel met instructies als 'naar je lichaam luisteren' als je aan het bevallen bent bijvoorbeeld. Ik moet gewoon exact weten wat er dan gebeurt.
woensdag 6 februari 2019 om 11:06
Herkenbaar, als ik naar mijn lichaam had geluisterd tijdens mijn bevalling, wat ik nog steeds niet bevallen, ontsluiting vorderde voor geen meter en pas naar veel weeën opwekkers werd mijn baby geboren. Dus het hele 'laat het maar aan je lichaam/natuur' over had voor mij slecht uitgepakt.Phineas schreef: ↑06-02-2019 10:59Dit, inderdaad. Hoewel die inzichten wat mij betreft niet eens wetenschappelijk hoefden te zijn, als ze mijn schoonfamilie maar overtuigden![]()
Verder kon ik nooit zoveel met instructies als 'naar je lichaam luisteren' als je aan het bevallen bent bijvoorbeeld. Ik moet gewoon exact weten wat er dan gebeurt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
woensdag 6 februari 2019 om 11:38
helemaal niet, ik denk (maar goed, je hoeft niet te vinden wat ik vind) dat sommige mensen (waaronder ik) hun onzekerheid over zwanger zijn en bevallen (want laten we eerlijk zijn, dat is iedereen tot op bepaalde hoogte) proberen in toom te houden door zo veel mogelijk informatie te vergaren en die informatie dus ook wetenschappelijk te willen toetsen/staven. Anderen zijn misschien minder onzeker, of gaan op een andere manier met die onzekerheid om. Ik denk niet dat het een beter is dan het ander, ik denk dat het een beter bij de ene persoon past dan bij de ander.ClaireSophie schreef: ↑06-02-2019 10:15Ben ik een slechte moeder als ik werkelijk geen één wetenschappelijk artikel heb gelezen gedurende mijn zwangerschap? En nu nog niet (dame is vier weken oud!)
Gezond verstand werkt uitermate prima. Borstvoeding had ik geen zin in dus dat werd de fles, pijn was heftig tijdens de bevalling dus hup ruggenprik erin. Echt geen seconde gedacht: laat ik een wetenschappelijk artikel raadplegen. Ik deed wat voor mij goed voelde. En ik geloof oprecht dat kinderen grootbrengen nog het beste gaat met een hoop liefde en geduld, zolang ze tevreden is en ik happy gaan we lekker zo door, zónder wetenschap.![]()
Ik werk in de wetenschap dus voor mij voelde het 'natuurlijk' om dat dus ook zo aan te pakken, want dat is wat ik normaal gesproken de hele dag doe. Moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk een beetje jaloers op je ben, het lijkt me heel fijn om er zo in te staan en te denken: wat goed voelt, is goed. (en het geinige is dat dat volgens de wetenschap ook zo is)
woensdag 6 februari 2019 om 12:08
Serieus?! Ik mocht meteen weer alles eten; niet dat ik er zin in had, maar het mocht wel.Solomio schreef: ↑06-02-2019 07:19Na een keizersnee duurt het soms even voordat je darmen weer goed aan het werk zijn en moet je voorzichtig zijn met eten.
Na mijn eerste keizersnee lag ik in een academisch ziekenhuis. Zodra de flatulentie startte (moet je wel weten wat dat betekent, want ze vroegen niet of ik al windjes liet) mocht ik weer eten.
Dat was binnen een dag.
Na de tweede keizersnee lag ik in het plaatselijke ziekenhuis, waar ze een vast protocol hadden, waarbij je pas na 5 dagen weer normaal mocht eten.
En ik had honger, na een halve dag ofzo. En ik flatuleerde me een ongeluk.
Daar heb ik toen behoorlijk stennis over gemaakt.
Volgens het plaatselijke ziekenhuis kwamen er in het academisch ziekenhuis wel vaker darmverstoppingen voor na een keizersnee, omdat vrouwen veel te snel weer normaal mochten eten.
Op dat moment stond mijn hoofd niet echt naar een wetenschappelijke discussie, want ik had HONGER. En daarbij net een verse baby.
Gelukkig was ik drammerig genoeg en kreeg ik zowaar wat te eten.
En ik heb normaal niet zo’n flitsende stoelgang maar na die keizersnede was het zo weer op gang, ik had eigenlijk gedacht dat dat problemen zou opleveren, maar nee.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 6 februari 2019 om 12:13
Waar ik zei ‘de dialoog aangaan’ bedoelde ik ‘monoloog afsteken’.
Stop de tijd, ik zet één joker in....
woensdag 6 februari 2019 om 12:14
Wat?! Bij wat voor bomenknuffelclub zat jij dan?Konijntje999 schreef: ↑06-02-2019 07:51Ik vond de informatie die ik van de verloskundigen kreeg soms echt dramatisch. Het drinken van Himalaya zout tegen ongeveer alle kwaaltjes, het semi anti vaccinatie praatje, ook over de kinkhoest vaccinatie tijdens je zwangerschap ("ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar je hoeft zeker niet te doen wat iedereen doet. Denk er nog maar eens goed over na").
Ik was daar echt weggegaan hoor, kom nou...
woensdag 6 februari 2019 om 12:16
Ik herken je verhaal. Ik zie ook hoe de verloskundige zorg is in andere landen en hoe slecht het hier eigenlijk geregeld is. Toxoplasmose, CMV, suiker, daar testen we niet standaard op. Over CMV geven ze überhaupt geen voorlichting. Ach 50% van de zwangere vrouwen heeft toch ooit al CMV gehad dus waarschuwen hoeft ook niet. Het is de grootste veroorzaker van congenitale aangeboren afwijkingen. 1% procent kans dat je het in je zwangerschap krijgt, ja als je die 50% meeneemt die het al gehad hebben wel. 30% van de peuters heeft CMV. Als zwangere moeder die nog nooit CMV heeft doorgemaakt loop je dus echt wel een aanzienlijk risico zoals ze in België ook beseffen.
Vorig jaar vroeg ik aan mijn verloskundige of het slim was om me te laten vaccineren tegen kinkhoest, nee is niet nodig. Nu wordt het standaard. Pas inleiden met 42 weken terwijl de kans op babysterfte toeneemt. Je moet echt zelf goed opletten in Nederland.
Vorig jaar vroeg ik aan mijn verloskundige of het slim was om me te laten vaccineren tegen kinkhoest, nee is niet nodig. Nu wordt het standaard. Pas inleiden met 42 weken terwijl de kans op babysterfte toeneemt. Je moet echt zelf goed opletten in Nederland.
woensdag 6 februari 2019 om 12:18
Suiker wel toch?threebee schreef: ↑06-02-2019 12:16Ik herken je verhaal. Ik zie ook hoe de verloskundige zorg is in andere landen en hoe slecht het hier eigenlijk geregeld is. Toxoplasmose, CMV, suiker, daar testen we niet standaard op. Over CMV geven ze überhaupt geen voorlichting. Ach 50% van de zwangere vrouwen heeft toch ooit al CMV gehad dus waarschuwen hoeft ook niet. Het is de grootste veroorzaker van congenitale aangeboren afwijkingen. 1% procent kans dat je het in je zwangerschap krijgt, ja als je die 50% meeneemt die het al gehad hebben wel. 30% van de peuters heeft CMV. Als zwangere moeder die nog nooit CMV heeft doorgemaakt loop je dus echt wel een aanzienlijk risico zoals ze in België ook beseffen.
woensdag 6 februari 2019 om 12:21
ja suiker wel (of in elk geval, bij mij is dat getest terwijl ik geen voorgeschiedenis met diabetes oid heb)
maar het lijkt ook of het per verloskundige verschilt, want ik vond die van mij erg professioneel, niemand heeft het ooit over Himalaya zout gehad.
woensdag 6 februari 2019 om 12:26
Hier idem; wel getest op suiker - dat was in orde dus dat hoefde verder niet onderzocht te worden.florence13 schreef: ↑06-02-2019 12:21ja suiker wel (of in elk geval, bij mij is dat getest terwijl ik geen voorgeschiedenis met diabetes oid heb)
maar het lijkt ook of het per verloskundige verschilt, want ik vond die van mij erg professioneel, niemand heeft het ooit over Himalaya zout gehad.
En Himalaya zout strooi ik alleen over mijn gekookte ei...
woensdag 6 februari 2019 om 12:42
Alleen in het begin maar zwangerschapssuiker ontstaat meestal vanaf week 16. In andere landen krijg je een glucose test. Hierbij wordt je bloed geprikt, drink je een zoet drankje en daarna wordt je weer geprikt.
Dat doen ze hier alleen als je in een risicogroep valt en soms als je kind erg voorloopt op groei.
woensdag 6 februari 2019 om 12:53
Nee, ik ben op een later tijdstip geprikt, ergens na de 20-weken echo (het is al lang geleden dus ik weet het niet meer precies) en omdat de suiker toen ruim binnen de waarden viel hoefde ik geen suikerwater te drinken, maar die prik op dat tijdstip zit hier wel in het standaardprotocol.threebee schreef: ↑06-02-2019 12:42Alleen in het begin maar zwangerschapssuiker ontstaat meestal vanaf week 16. In andere landen krijg je een glucose test. Hierbij wordt je bloed geprikt, drink je een zoet drankje en daarna wordt je weer geprikt.
Dat doen ze hier alleen als je in een risicogroep valt en soms als je kind erg voorloopt op groei.
woensdag 6 februari 2019 om 12:55
ik ook, ik ben op meerdere momenten in de zwangerschap geprikt, in total 3 keer (niet lang geleden, was vorig jaar) en hoefde omdat de waarde goed was dus ook geen suikerwater te drinken.eckano schreef: ↑06-02-2019 12:53Nee, ik ben op een later tijdstip geprikt, ergens na de 20-weken echo (het is al lang geleden dus ik weet het niet meer precies) en omdat de suiker toen ruim binnen de waarden viel hoefde ik geen suikerwater te drinken, maar die prik op dat tijdstip zit hier wel in het standaardprotocol.
woensdag 6 februari 2019 om 13:00
Vreemd, ik alleen in het begin en daarna nooit meer bloed geprikt. Later wel een vingerprik voor HB maar dit is minder betrouwbaar dat bloed uit de aderen.florence13 schreef: ↑06-02-2019 12:55ik ook, ik ben op meerdere momenten in de zwangerschap geprikt, in total 3 keer (niet lang geleden, was vorig jaar) en hoefde omdat de waarde goed was dus ook geen suikerwater te drinken.
woensdag 6 februari 2019 om 13:03
de KNOVB schrijft dit op hun site over bloedonderzoek.
Bloedonderzoek
Je verloskundige neemt bij het eerste bezoek bloed af voor onderzoek. Als uit dit onderzoek blijkt dat je baby kans heeft ziek te worden, kun je je vaak laten behandelen om zo de baby te beschermen. Bloedonderzoek gebeurt alleen met jouw toestemming. Het moet zo vroeg mogelijk in de zwangerschap plaatsvinden. Bij voorkeur voordat je 13 weken zwanger bent. Er zijn geen kosten aan verbonden.
Het laboratorium onderzoekt je bloed op:
Hemoglobinegehalte/ijzergehalte
Bloedgroepen ABO
Rhesus D
Rhesus c
Andere antistoffen tegen rode bloedcellen
Syfilis (lues)
Hepatitis B
HIV
Op indicatie wordt ook je glucosewaarde bepaald.
Bloedonderzoek
Je verloskundige neemt bij het eerste bezoek bloed af voor onderzoek. Als uit dit onderzoek blijkt dat je baby kans heeft ziek te worden, kun je je vaak laten behandelen om zo de baby te beschermen. Bloedonderzoek gebeurt alleen met jouw toestemming. Het moet zo vroeg mogelijk in de zwangerschap plaatsvinden. Bij voorkeur voordat je 13 weken zwanger bent. Er zijn geen kosten aan verbonden.
Bloedgroepen ABO
Rhesus D
Rhesus c
Syfilis (lues)
Hepatitis B
HIV
woensdag 6 februari 2019 om 13:08
Ja, die onderzoeken hebben uiteraard meteen plaatsgevonden, en suiker wordt ook standaard minstens twee keer gedaanthreebee schreef: ↑06-02-2019 13:03de KNOVB schrijft dit op hun site over bloedonderzoek.
Bloedonderzoek
Bloedgroepen ABO
Rhesus D
Rhesus c
Syfilis (lues)
Hepatitis B
HIV
woensdag 6 februari 2019 om 13:14
ik zit hier nu even een aanname te maken waarvan ik niet weet of die klopt maar ik moest sowieso geprikt ivm een laag ijzer gehalte, dus het zou misschien kunnen dat omdat ik toch al geprikt werd dat ze dat gewoon meegenomen hebben (altijd in ader geprikt, nooit in vinger)
woensdag 6 februari 2019 om 13:43
Dat zou goed kunnen ja.florence13 schreef: ↑06-02-2019 13:14ik zit hier nu even een aanname te maken waarvan ik niet weet of die klopt maar ik moest sowieso geprikt ivm een laag ijzer gehalte, dus het zou misschien kunnen dat omdat ik toch al geprikt werd dat ze dat gewoon meegenomen hebben (altijd in ader geprikt, nooit in vinger)